|
Ontsluitingsweg Zaat - Kruispunt Leie/Cauwerbug. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-03-2014 07:07:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zoals hierboven reeds vermeld, is het voorzien dat de nieuwe of vernieuwde fietspaden zullen aangelegd worden met rode betonstraatstenen .
Is dat wel een goed idee ?
Nadat onze nationale Fietsersbond met de meetfiets meer dan 2000 km fietspaden geëvalueerd heeft, staat het onomstotelijk vast, dat asfalt niet alleen het beste en het meest comfortabele, maar ook het goedkoopste materiaal is om fietspaden aan te leggen. Test-Aankoop zou het de Beste Koop noemen! Gekleurd (rood) asfalt is wat duurder, maar er is geen enkele verplichting om fietspaden rood te kleuren. Overheden, zoals ons gemeentebestuur, schermen toch zo graag met het verschil tussen aanbevelingen en verplichtingen om iets niet te (moeten) doen of anders uit te voeren dan het aanbevolen wordt. Waarom worden fietspaden dan hardnekkig in het rood aangelegd? Er is alleen een aanbeveling — en de Fietsersbond vraagt dat ook — om fietspaden rood te kleuren op risicozones, zoals op kruispunten. Ook fietsoversteekplaatsen mogen rood gekleurd worden om beter op te vallen.
Natuurlijk moet dat asfalt niet door knoeiers aangelegd worden zoals dat gebeurd is in de Hoogkamerstraat (klik hier), maar door vakbekwame mensen, die het asfalt op het fietspad even vlak kunnen maken als op de rijbaan!
Cementbeton is duurder dan asfalt. Om even comfortabel te zijn als asfalt moet het vlak aangelegd of afgeslepen worden na het harden, wat het nog wat duurder maakt. Dat het mooi vlak kàn aangelegd worden, is in Tielrode bewezen! Hoe oncomfortabel het wordt als het niet vlak aangelegd of afgeslepen wordt, kun je hier en hier zien. Sommige overheden zweren bij cementbeton omdat het duurzamer is dan asfalt. Dat klopt voor een rijbaan waar zware vrachtwagens rijden, maar niet voor fietspaden! Het gewicht van fietsers zal asfalt niet overmatig doen verslijten en wegzakken in vergelijking met cementbeton. En herstellingen aan cementbeton lopen ook niet altijd zo goed af, klik bijvoorbeeld hier.
Klinkers, betonklinkers, tegels, betonstraatstenen, ... zijn niet alleen een ramp voor fietspaden, ze zijn bovendien ook nog eens 30% duurder dan asfalt. Welke goede reden kan ons gemeentebestuur aanhalen om nog dergelijk materiaal te gebruiken voor fietspaden? Het is duur, het comfort is beneden alle peil, en na enige tijd — of zelfs van bij de aanleg — liggen deze fietspaden onvermijdelijk oneffen om nooit meer goed te komen. Voorbeelden daarvan vind je genoeg: hier, hier, hier en hier.
Tot ontevredenheid van alle fietsers, en natuurlijk ook van de Fietsersbond, blijft Temse kiezen voor het slechtste en het duurste materiaal. Waarom zou dat zijn? Mogen fietsers nooit eens tevreden zijn? Moet daarop niet bezuinigd worden? Of is dat van een ander krediet? Is dat ander krediet dan ook niet van uw en van mijn belastinggeld?
Wordt het geen tijd om nog eens een briefje/mailtje naar onze schepenen van mobiliteit, openbare werken en financiën te versturen ? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-02-2015 11:07:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Wat voorafgaat aan een uiteindelijk 'overleg' tussen onze Fietsersbondafdeling (gesteund door Leefbaar Temse) en de dienst mobiliteit van de gemeente op donderdag 22 januari 2015, kun je hier lezen. De fietsaansluitingen aan de rotonde hoort bij de punten waarvan de gemeente blijkbaar nog niet goed weet hoe ze op te lossen. Er wordt over onze voorstellen nog nagedacht ...
Wij zijn er van overtuigd dat het veel minder gevaarlijk gemaakt kan worden, waar het fietspad vanop Cauwerburg aansluit op de rotonde. Dit stond in onze mail(s):
Citaat: |
Er wordt een onveilige toestand geschapen door het fietspad van Cauwerburg te laten ophouden vóór de rotonde, zonder "rugdekking" voor fietsers die zich op de rijbaan moeten begeven. Het verkeer op de rijbaan moet in dit geval immers voorrang verlenen aan de gebruikers van het fietspad die zich hier op het einde van het fietspad op de rijbaan moeten begeven om rechtdoor te rijden (wegcode artikel 12.4).
Fietsers vanaf Cauwerburg komen aan de rotonde terecht tussen het rechts afslaand gemotoriseerd verkeer. Daardoor wordt de afslag naar de rotonde een zeer typische plaats voor toekomstige dodehoekongevallen. Om deze reden, en om de onveiligheid van punt 7 te voorkomen, is het veiliger om het fietspad van Cauwerburg door te trekken tot tegen de rotonde.
Als het fietspad van Cauwerburg tot tegen de rotonde komt, kunnen fietsers en bromfietsers klasse A die op de rotonde rijden en naar Cauwerburg willen, eerst Cauwerburg voorbij rijden, op de rotonde in voorrang, alvorens af te slaan naar het fietspad op Cauwerburg. Daardoor wordt vermeden dat ze samen met het gemotoriseerd verkeer naar Cauwerburg moeten afslaan om daarna de straat nog eens te moeten oversteken naar het fietspad. |
Eerst verwierp onze dienst mobiliteit ons vorig voorstel (klik hier) om een aparte toegang voor fietsers op de rotonde te voorzien, in het vooruitzicht van het bijkomend tweerichtingsfietspad vanaf de nieuwe ontsluitingsweg van De Zaat (de Tekenaarslaan). Dat zou er als volgt kunnen uitzien hebben:
Volgens de dienst mobiliteit van Temse maakt een bijkomende toegang, uitsluitend voor een tweerichtingsfietspad, de rotonde nodeloos ingewikkeld. Dat is een praktijk die normaal nooit uitgevoerd wordt, aldus onze dienst mobiliteit. Nochtans is in onze gemeente Temse, aan de rotonde in de Orlaylaan, twee keer een aparte toegang gemaakt vanaf het tweerichtingsfietspad naar de rotonde. Daar kon dat dan wel? Daar was dat geen praktijk die niet uitgevoerd wordt?
Trouwens, in het Vademecum Fietsvoorzieningen laatste versie van maart 2014, hoofdstuk 4.6.4.1 staat het volgende te lezen:
Citaat: |
TWEERICHTINGSFIETSPAD TER HOOGTE VAN ROTONDE
Tweerichtingsfietspaden op de toegangswegen naar rotondes zijn eveneens zoveel mogelijk te mijden. Wanneer dit in uitzonderlijke situaties wel gebeurt, dan worden volgende aandachtspunten in acht genomen.
- Het tweerichtingsfietspad wordt steeds als aparte tak van de rotonde beschouwd. De rotonde wordt zo geconcipieerd dat voldoende ruimte beschikbaar is tussen de verschillende zijtakken, met inbegrip van het aansluitende tweerichtingsfietspad.
- Wanneer een vrijliggend tweerichtingsfietspad aansluit op de rotonde, wordt de aansluiting zoveel mogelijk op gelijke afstand voorzien van de dichtstbij gelegen aansluitende rijwegen (fig. 4.26.1).
- Indien nodig wordt het tweerichtingsfietspad daarvoor omgebogen. Desnoods kan ook de naastliggende rijweg worden weggebogen om een gelijkmatige verdeling van de zijtakken over de rotonde te bekomen (fig. 4.26.2).
- ...
|
Uit veiligheidsoverwegingen raadt het Vademecum Fietsvoorzieningen aan om tweerichtingsfietspaden steeds als een aparte tak van een rotonde te beschouwen. Onze dienst mobiliteit vindt dat totaal overbodig en onzinnig ...
Ik ben persoonlijk helemaal niet akkoord met onze dienst mobiliteit!
Omdat er nu nog geen plans zijn van de ontsluitingsweg van De Zaat (de Tekenaarslaan), vroegen we al om het fietspad op Cauwerburg door te trekken tot tegen de rotonde, in plaats van het fietspad te laten ophouden vóór de rotonde. Een duidelijk antwoord hebben we hier niet op gekregen.
Hoe uiteindelijk de aansluiting van het fietspad van Cauwerburg op de rotonde zal gebeuren, is dus nog een vraagteken.
(Aanpassing op 10-11-2015: Nieuwe linken naar figuren.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:10:43; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-11-2015 10:02:23 Onderwerp: |
|
|
|
|
De nieuwe rotonde aan het kruispunt Leie/Cauwerburg krijgt vorm. Als je vanaf de Oeverstraat naar Cauwerburg rijdt, ziet het er nu als volgt uit:
Vanaf Cauwerburg ziet het er zo uit:
Zelfs de aanzet is voorzien tot de nieuwe ontsluitingsweg naar de Zaat, die zal uitkomen op de Tekenaarslaan:
Het staat zo op de plans, maar de afwerking daarvan zal nog wel een tijdje duren. Dat komt pas als ook het kruispunt 'Luizemarktje' helemaal is afgewerkt.
Vanaf die toekomstige ontsluitingsweg is dit het zicht op de rotonde:
Vanaf de richting Hoogkamerstraat heb ik geen foto gemaakt, omdat de zon zeer laag recht in de lens van het fototoestel schijnt.
Ik ben benieuwd of het met deze rotonde veiliger, gemakkelijker en aangenamer zal worden voor fietsers, om naar het tweerichtingsfietspad op Cauwerburg te rijden. Volgens de hoogte van de boordstenen die er nu al liggen, en volgens het plan, zal de fietsoversteekplaats op Cauwerburg uitkomen op zo een hoge boordsteen... Zie dit detail van het plan, en mijn opmerking in dit verband.
Op dit plan eindigt het fietspad op Cauwerburg op dezelfde hoge boordsteen die er nu al ligt...
Hierop kom ik zeker nog terug
(Aanpassing op 06-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:14:00; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-12-2015 20:28:03 Onderwerp: |
|
|
|
|
De nieuwe rotonde op het kruispunt Leie/Cauwerburg is al voorzien van wegmarkeringen. Het interesseert mij daar vooral hoe het tweerichtingsfietspad van Cauwerburg aansluit op de rotonde, en hoe fietsers van op de rotonde dat fietspad moeten bereiken. Van op dat fietspad op Cauwerburg ziet het er zo uit:
Het fietspad is al volledig afgewerkt, gelukkig met een verlaagde boordsteen naar de rijbaan en in asfalt zoals we gevraagd hebben, en niet in rode betonstraatstenen van 220x110x80 zoals oorspronkelijk voorzien was! Hopelijk is dat stukje asfalten fietspad afgewerkt zoals het hoort, en niet zoals destijds gebeurd is met het asfalten fietspad in de Hoogkamerstraat! Het fietspad is nog niet berijdbaar, ik kan het bijgevolg nog niet uitproberen. Er liggen nog stapels betonstraatstenen op het fietspad (waarschijnlijk voor het voetpad), van waarop ik bovenstaande foto genomen heb.
De wegmarkeringen blijken ongeveer uitgevoerd te zijn volgens plan ...
... dus niet volgens één van onze voorstellen tot verbetering van de veiligheid voor fietsers, jammer ...
- Fietsers die van Cauwerburg komen, moeten vóór de rotonde het fietspad verlaten en zich tussen het gemotoriseerd verkeer wringen. Hoewel aan fietsers voorrang moet verleend worden als ze op het einde van een fietspad rechtdoor op de rijbaan verder moeten rijden (artikel 12.4 van de wegcode), houden heel wat automobilisten daar geen rekening mee.
Citaat: |
... Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden ... |
En aan deze rotonde zullen de bestuurders van motorvoertuigen eerder links kijken naar het verkeer op de rotonde, dan rechts naar de fietsers die het fietspad moeten verlaten.
Fietsers die van op de rotonde naar het fietspad op Cauwerburg rijden, zullen ongetwijfeld gehinderd worden door motorvoertuigen die op Cauwerburg de fietsoversteekplaats versperren. En verder fietsen is geen optie, want dan staat je een hoge boordsteen te wachten om nog op het fietspad te komen.
Merk ook op:
- De rode fietssuggestiestrookjes (verwarring mogelijk met een fietspad), die alweer veel te smalletjes zijn uitgevoerd.
- De schuine fietsoversteekplaats, afgeboord met vierkanten (in plaats van parallellogrammen).
- De fietsoversteekplaats die niet aan beide kanten volledig is doorgetrokken tot tegen het fietspad.
Maar ...
- Waarom zou je als fietser, voor je eigen veiligheid, je op de rijbaan begeven vóór de rotonde?
- Waarom zou je als fietser, voor je eigen veiligheid, van op de rotonde via die fietsoversteekplaats naar het fietspad op Cauwerburg rijden?
Want ...
- Het voetpad, voorbij het fietspad, heeft ook een verlaagde boordsteen ter hoogte van het zebrapad. Waarom zou je daar niet de rotonde oprijden, weg van het gemotoriseerd verkeer op Cauwerburg? Natuurlijk moet je dan even uitkijken en indien nodig remmen voor mogelijke voetgangers. Maar die zijn allicht minder gevaarlijk dan auto's.
- Van op de rotonde kun je op dezelfde plaats, ter hoogte van het zebrapad, via de verlaagde drempel naar het fietspad rijden. Ook weer uitkijken voor voetgangers, natuurlijk.
Omdat je op de rotonde blijft fietsen heb je dan de bijkomende veiligheidsvoordelen, dat alle voertuigen die van Cauwerburg komen (ook de eventuele fietsers op de rijbaan!) je voorrang moeten verlenen, en dat je geen rekening hoeft te houden met achteropkomend verkeer .
Het was trouwens één van onze voorstellen, om het fietspad verder door te trekken tot tegen de rotonde, en het zebrapad door te trekken over het fietspad, ter bescherming van de voetgangers. Maar ja ...
We hadden zelfs gevraagd naar een aparte in- en uitgang naar de rotonde van het tweerichtingsfietspad, zoals aanbevolen door het Vademecum Fietsvoorzieningen. Maar ook daar heeft Temse, onze dienst mobiliteit en onze politie geen oren naar.
Heb je ook opgemerkt, dat van op Cauwerburg geen haaientanden zijn aangebracht? Die staan nochtans wel op het plan ... Misschien komen die er nog, maar echt belangrijk is dat niet, omdat haaientanden op zich niets betekenen zonder het verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek), dat ongetwijfeld wel zal aangebracht worden, want dat is verplicht aan een rotonde. Maar op alle andere straten naar de rotonde staan die haaientanden er wel, zelfs op het embryonaal stukje Tekenaarslaan. Op de eerste foto kun je zelfs zien dat de haaientanden de rotonde volgen in een gebogen vorm, terwijl ze op het plan in een rechte lijn staan ...
(Aanpassing op 06-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:17:33; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 5 |
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|