Het is nu 29-03-2024 02:48:00
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Ontsluitingsweg Zaat - Kruispunt Leie/Cauwerbug.

    -> Temse - Cauwerburg Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-12-2015 20:28:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De nieuwe rotonde op het kruispunt Leie/Cauwerburg is al voorzien van wegmarkeringen. Het interesseert mij daar vooral hoe het tweerichtingsfietspad van Cauwerburg aansluit op de rotonde, en hoe fietsers van op de rotonde dat fietspad moeten bereiken. Van op dat fietspad op Cauwerburg ziet het er zo uit:



Het fietspad is al volledig afgewerkt, gelukkig met een verlaagde boordsteen naar de rijbaan en in asfalt zoals we gevraagd hebben, en niet in rode betonstraatstenen van 220x110x80 zoals oorspronkelijk voorzien was! Hopelijk is dat stukje asfalten fietspad afgewerkt zoals het hoort, en niet zoals destijds gebeurd is met het asfalten fietspad in de Hoogkamerstraat! Het fietspad is nog niet berijdbaar, ik kan het bijgevolg nog niet uitproberen. Er liggen nog stapels betonstraatstenen op het fietspad (waarschijnlijk voor het voetpad), van waarop ik bovenstaande foto genomen heb.

De wegmarkeringen blijken ongeveer uitgevoerd te zijn volgens plan ...



... dus niet volgens één van onze voorstellen tot verbetering van de veiligheid voor fietsers, jammer Triest...

  • Fietsers die van Cauwerburg komen, moeten vóór de rotonde het fietspad verlaten en zich tussen het gemotoriseerd verkeer wringen. Hoewel aan fietsers voorrang moet verleend worden als ze op het einde van een fietspad rechtdoor op de rijbaan verder moeten rijden (artikel 12.4 van de wegcode), houden heel wat automobilisten daar geen rekening mee.
    Citaat:
    ... Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden ...

    En aan deze rotonde zullen de bestuurders van motorvoertuigen eerder links kijken naar het verkeer op de rotonde, dan rechts naar de fietsers die het fietspad moeten verlaten.

  • Fietsers die van op de rotonde naar het fietspad op Cauwerburg rijden, zullen ongetwijfeld gehinderd worden door motorvoertuigen die op Cauwerburg de fietsoversteekplaats versperren. En verder fietsen is geen optie, want dan staat je een hoge boordsteen te wachten om nog op het fietspad te komen.

Merk ook op:

  • De rode fietssuggestiestrookjes (verwarring mogelijk met een fietspad), die alweer veel te smalletjes zijn uitgevoerd.
  • De schuine fietsoversteekplaats, afgeboord met vierkanten (in plaats van parallellogrammen).
  • De fietsoversteekplaats die niet aan beide kanten volledig is doorgetrokken tot tegen het fietspad.

Maar ...

  1. Waarom zou je als fietser, voor je eigen veiligheid, je op de rijbaan begeven vóór de rotonde?
  2. Waarom zou je als fietser, voor je eigen veiligheid, van op de rotonde via die fietsoversteekplaats naar het fietspad op Cauwerburg rijden?

Want ...

  1. Het voetpad, voorbij het fietspad, heeft ook een verlaagde boordsteen ter hoogte van het zebrapad. Waarom zou je daar niet de rotonde oprijden, weg van het gemotoriseerd verkeer op Cauwerburg? Natuurlijk moet je dan even uitkijken en indien nodig remmen voor mogelijke voetgangers. Maar die zijn allicht minder gevaarlijk dan auto's.

  2. Van op de rotonde kun je op dezelfde plaats, ter hoogte van het zebrapad, via de verlaagde drempel naar het fietspad rijden. Ook weer uitkijken voor voetgangers, natuurlijk.



    Omdat je op de rotonde blijft fietsen heb je dan de bijkomende veiligheidsvoordelen, dat alle voertuigen die van Cauwerburg komen (ook de eventuele fietsers op de rijbaan!) je voorrang moeten verlenen, en dat je geen rekening hoeft te houden met achteropkomend verkeer Knipoog.

Het was trouwens één van onze voorstellen, om het fietspad verder door te trekken tot tegen de rotonde, en het zebrapad door te trekken over het fietspad, ter bescherming van de voetgangers. Maar ja ...

We hadden zelfs gevraagd naar een aparte in- en uitgang naar de rotonde van het tweerichtingsfietspad, zoals aanbevolen door het Vademecum Fietsvoorzieningen. Maar ook daar heeft Temse, onze dienst mobiliteit en onze politie geen oren naar.

Heb je ook opgemerkt, dat van op Cauwerburg geen haaientanden zijn aangebracht? Die staan nochtans wel op het plan ... Misschien komen die er nog, maar echt belangrijk is dat niet, omdat haaientanden op zich niets betekenen zonder het verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek), dat ongetwijfeld wel zal aangebracht worden, want dat is verplicht aan een rotonde. Maar op alle andere straten naar de rotonde staan die haaientanden er wel, zelfs op het embryonaal stukje Tekenaarslaan. Op de eerste foto kun je zelfs zien dat de haaientanden de rotonde volgen in een gebogen vorm, terwijl ze op het plan in een rechte lijn staan ...


(Aanpassing op 06-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:17:33; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-12-2015 08:33:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit de Gazet van Antwerpen van het weekend 19-20 december 2015:



Ik denk dat zeker fietsers zullen moeten wennen aan deze gewijzigde toestand. Fietsers zijn er immers aan gewend gemaakt, om vanuit de richting Houtkaai/Oeverstraat aan het kruispunt Cauwerburg direct links af te slaan naar het tweerichtingsfietspad op Cauwerburg. Door deze 'gewoonte' zouden sommigen wel eens de nieuwe rotonde langs de verkeerde, linkerkant kunnen oprijden naar het tweerichtingsfietspad op Cauwerburg, in plaats van eerst langs rechts rond de rotonde te rijden. Op de foto van de krant zie ik in alle geval weer borden staan met 'OPGELET! FIETSERS OP DE RIJBAAN', zoals in de Oeverstraat. Ik vraag mij af, waar fietsers hier anders zouden moeten rijden.

De toekomst zal uitwijzen of het hier nu echt veiliger zal worden voor fietsers, met die Temse-eigenzinnige op- en afrit van het tweerichtingsfietspad op Cauwerburg.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-12-2015 16:47:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit kruispunt is inderdaad opengesteld, maar ... de rotonde nog niet!
Citaat:
... alle weggebruikers moeten met de nodige omzichtigheid over de rotonde rijden. ...

Dat 'over de rotonde rijden' uit het krantenartikel is letterlijk te nemen, want vanaf de richting Oeverstraat/Houtkaai kun je nu rechtdoor naar Cauwerburg, en alleen naar Cauwerburg rijden ...



... dwars doorheen het middeneiland van de rotonde.



Vanaf Cauwerburg kun je enkel richting Oeverstraat, eveneens dwars doorheen het middeneiland. Langs hier moet je voorrang verlenen aan de tegenliggers.



Zeer waarschijnlijk zijn daarom in deze rijrichtingen de haaientanden van de rotonde nog niet aangebracht op het wegdek.

Als op deze wijze maar geen slechte rijgewoontes aangeleerd worden!

Tussen haakjes: het vernieuwd stukje fietspad in asfalt op Cauwerburg lijkt in orde te zijn op gebied van vlakheid en comfort. Spijtig dat het fietspad zo niet verder gaat op Cauwerburg.


(Aanpassing op 06-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:20:12; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-07-2016 20:02:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nu de rotonde volledig afgewerkt en normaal opengesteld is, na wat eigenaardigheden met verkeersborden Hihi, zijn alle voorrangsborden en haaientanden aangebracht. Het einde (of het begin) van het dubbelrichtingsfietspad van Cauwerburg is dus uitgevoerd zoals van in het begin op de plans is weergegeven.



Met onze voorstellen, noch met de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen, is rekening gehouden.

Richting rotonde moeten fietsers zich zonder enige rugdekking vlak voor de rotonde tussen het verkeer wringen. Vanaf de rotonde kunnen fietsers het dubbelrichtingsfietspad bereiken via een fietsoversteeklaats, die zo dicht bij de rotonde aangebracht is dat ze altijd versperd wordt als een voertuig voorrang moet verlenen aan de rotonde.

Ik ben trouwens benieuwd, wat er zal gebeuren als de nieuwe ontsluitingsweg van de Zaat, de Tekenaarslaan, zal aangesloten worden op deze rotonde. Het dubbelrichtingsfietspad van de huidige Tekenaarslaan zal dan immers mee verlengd worden, en aansluiten op het dubbelrichtingsfietspad van Cauwerburg. Tenminste, dat is toch verklaard op de vergaderingen van de gemeentelijke verkeerscel. Hoe zal dan de verbinding van deze twee fietspaden verbonden worden met de rotonde?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-04-2017 09:03:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Als je dacht dat alles afgewerkt was aan de rotonde van de Leie heb je het verkeerd voor. Nu is blijkbaar de tijd gekomen om blunders te maken.

Van onze voorzitter had ik vernomen dat er een verbetering zou komen aan de oversteekplaats voor fietsers naar het fietspad van Cauwerburg. Ik weet niet welke verbetering, maar vandaag (6 april 2017) zag ik dit:



Op het fietspad van Cauwerburg is nu een voorrangsbord B1 geplaatst, met bijhorende haaientanden. Het fietspad eindigt hier, en fietsers moeten rechtdoor op de rijbaan verder rijden naar de rotonde. Het verkeersreglement zegt hierover in artikel 12.4 Lees :
Citaat:
... Wordt niet als manoeuvre beschouwd: zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden ...


Als het geen manoeuvre is, betekent dit dat fietsers geen voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de rijbaan. Anders zou het immers wel een manoeuvre zijn. Bijgevolg moeten bestuurders op de rijbaan voorrang verlenen aan fietsers die daar het fietspad verlaten.

Dit is toch zeker niet die beloofde verbetering aan de oversteekplaats voor fietsers? Dit heeft met de oversteekplaats voor fietsers helemaal niets te maken. Dit is eerder een ondoordachte maatregel die deze regel uit het verkeersreglement helemaal omkeert in het nadeel van fietsers! Automobilisten worden ontslagen van alle voorzichtigheid en verantwoordelijkheid tegenover fietsers. Alle verantwoordelijkheid en eventuele aansprakelijkheid bij een ongeval wordt op de schouders van fietsers geladen!

Daarom heb ik deze mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit, evenals naar de verantwoordelijken voor verkeer bij de politie en de gemeente.
Citaat:
Geachte mevrouw schepen en verantwoordelijken voor verkeer in Temse,


Aan de rotonde van de Leie is zeer onlangs op het einde van het fietspad van Cauwerburg een verkeersbord B1 geplaatst, met bijhorende haaientanden op het fietspad, op de plaats waar fietsers zich op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden naar de rotonde.



Volgens het verkeersreglement, artikel 12.4, wordt deze rijbeweging van fietsers nochtans niet als een manoeuvre beschouwd, moeten fietsers bijgevolg geen voorrang verlenen aan andere weggebruikers, maar moeten dus de andere weggebruikers op de rijbaan voorrang verlenen aan fietsers.

Door het plaatsen van dit verkeersbord wordt de toestand omgekeerd: het lijkt nu alsof fietsers wel een manoeuvre uitvoeren door voorrang te moeten verlenen als ze zich op het einde van het fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden naar de rotonde.

Zie in dat verband ook "De Nieuwe Verkeersegels" van verkeerskundige Erik Caelen.

Ik vind dat een zeer ongepaste en ongewenste maatregel, die alle verantwoordelijkheid wegneemt van het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan, dat de oorzaak is van het gevaar, en alle verantwoordelijkheid bij de fietsers legt, die er de gevolgen van dragen . Dat zal de voorzichtigheid niet verhogen van automobilisten tegenover fietsers. Dat is altijd in het nadeel van fietsers, terwijl het verkeersreglement het anders voor ogen heeft.

Maar in Temse lijkt men er een gewoonte van te maken om het verkeersreglement "aan te passen" in het nadeel van fietsers. Een gelijkaardige maatregel is immers toegepast aan de Guido Gezelleplaats ...



... en aan het nieuw ingerichte "Luizemarktje".



Ik zou er prijs op stellen als het verkeersreglement in Temse meer zou gerespecteerd en toegepast worden in het voordeel van fietsers.


Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse


Moeten we nu verwachten dat ook op de Legen Heirweg de voorrangsregeling zal aangepast worden ten nadele van de fietsers op het einde van het fietspad?



Dat ben ik nog vergeten te vermelden in mijn mail! Ik ben alweer benieuwd hoe hierop zal gereageerd worden, als er wel op zal gereageerd worden ...

Dit is al een goed voorbeeld van de uitvoering van het STOP-principe volgens Temse, zoals dat beloofd wordt met de mobiliteitsstudie! Het is eerder een POTS-principe: Temse geeft nog altijd voorrang aan het autoverkeer in het centrum.

(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:30:42; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-04-2017 19:17:16    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

En het is nog niet alles aan de rotonde van de Leie (zie hierboven). Ik had het die vorige keer niet opgemerkt, maar er is nog een voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) bijgeplaatst aan die rotonde, kennelijk bedoeld "voor fietsers" die vanaf de rotonde naar het fietspad van Cauwerburg rijden.



Ik heb dat voorrangsbordje enkel en alleen gezien, omdat ik daar even halt gehouden heb tijdens een verkennende "knelpunten-fietstocht" samen met nog twee kernleden van onze Fietsersbondafdeling en ... het nieuwe diensthoofd mobiliteit van Temse ...

Ik had dat bordje nog niet opgemerkt, omdat ik op een rotonde fiets zoals het hoort volgens het artikel 9.3.1 van het verkeersreglement Lees ...
Citaat:
Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.

... en zoals het ook aan kinderen vanaf 10 jaar geleerd wordt door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid in hun brochure De Knappe Trapper.

Ik rij met de fiets dus in het midden van de rijbaan op die rotonde, en bij het afslaan naar Cauwerburg blijf ik in het midden om afslaande auto's achter mij te houden. Als er tegenliggers komen uit Cauwerburg, dan wacht ik even in het midden van de rijbaan vóór de fietsoversteekplaats — er is immers geen enkele verplichting om ze te gebruiken en auto's achter mij moeten dan ook maar even wachten — maar meestal kan ik zonder te wachten recht naar het fietspad rijden.

Ik had die B1 dus nog niet opgemerkt, maar hij staat er wel ... op het voetpad, naast het einde van een rode fietssuggestiestrook. Er staan geen haaientanden bij, de voorrang moet bijgevolg verleend worden ter hoogte van het verkeersbord zelf... Betekent dat nu dat de gemeente Temse verwacht dat fietsers daar eerst op de fietssuggestiestrook rijden en zich op het einde van die fietssuggestiestrook even op het voetpad schieten, om de achteropkomende auto's "door te laten" en om hen voorrang te kunnen verlenen aan dat voorrangsbord Vraag Als je niet op deze wijze fietst, merk je dat bordje immers helemaal niet op.

Wie komt toch op dergelijke ideeën Vraag Heeft die persoon ooit wel eens met een fiets gereden, vraag ik mij af Vraag

Bij dit alles, vooral bij de hierboven vermelde "ingreep", vraag ik mij zelfs nog iets af ...

Hoe lang gaat het nog duren, vooraleer er op het einde van de "fragmentfietspadjes" aan de versmallingen, zoals bijvoorbeeld in de Sompershoekwijk, ook telkens een voorrangsbordje B1 zal geplaatst worden Vraag



Fietsers moeten zich daar immers ook op het einde van het fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden. En dat is geen manoeuvre volgens artikel 12.4 van het verkeersreglement. Het wordt dus hoog tijd, dat de fietsers in Temse wel een manoeuvre uitvoeren op het einde van die fragmentfietspadjes, en dat overal een voorrangsbordje B1 geplaatst wordt.

Ik denk dat ze dat (nog) niet durven, maar ik zou van niets meer verwonderd opkijken Knipoog Knipoog



(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:36:22; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-04-2017 10:20:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik heb nog een plaats ontdekt, waar Temse de voorrang van fietsers — en de verantwoordelijkheid van automobilisten — zou kunnen afnemen: op het einde van het fietspad van de Hoogkamerstraat naar de Kapelanielaan, in de nabijheid van de N16.



Ook daar zou Temse een B1 kunnen plaatsen uit "fietsvriendelijkheid" ... Die voorrangsbordjes zijn blijkbaar toch zeer goedkoop en de automobilisten hebben dan geen enkele verantwoordelijkheid meer tegenover fietsers.


(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:38:37; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-04-2017 20:02:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Naar aanleiding van het plaatsen van nog een voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) aan de rotonde van de Leie, heb ik nog maar eens een mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit, evenals naar de verantwoordelijken voor verkeer bij de politie en de gemeente.
Citaat:
Geachte mevrouw schepen en verantwoordelijken voor verkeer in Temse,


Met het plaatsen van een voorrangsbord B1 op het einde van het fietspad van Cauwerburg nabij de rotonde van de Leie — dat de rechtmatige voorrang van fietsers ontneemt, en fietsers opzadelt met alle verantwoordelijkheid bij een ongeval, zie mijn mail "Alle verantwoordelijkheid bij fietsers?" van 6 april 2017 — is ook een voorrangsbord B1 geplaatst aan de overkant van de rijbaan van Cauwerburg, op het voetpad, ter hoogte van de fietsoversteekplaats over de rijbaan.



In het reglement van de wegbeheerder, artikel 18.4, staat inderdaad bij de oversteekplaatsen voor fietsers:
De ondergeschiktheid aan het verkeer op de openbare weg die wordt overgestoken mag verduidelijkt worden door de verkeersborden B1 of B5.

Maar ... fietsers die zich vanaf de rotonde naar Cauwerburg begeven, rijden reeds op de rijbaan en moeten bij het verlaten van de rotonde en het begin van Cauwerburg een richtingsverandering uitvoeren, namelijk naar links afslaan om de rijbaan te verlaten (naar het fietspad), zoals beschreven staat in het artikel 19 "Richtingsverandering" van het verkeersreglement.
In het artikel 19.3 van het verkeersreglement staat nauwkeurig beschreven hoe die richtingsverandering moet uitgevoerd worden. Dat is in dit geval:
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;
op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;
de beweging met matige snelheid uitvoeren.


De openbare weg wordt dus niet "overgestoken", maar fietsers verlaten de rijbaan waarop ze zich al bevinden.
Bovendien, aangezien fietsers op de rijbaan rijden, en niet op een fietspad, is het gebruik van de fietsoversteekplaats niet verplicht volgens artikel 43.3 van het verkeersreglement:
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.

Daarom heb ik hierbij drie vragen:

  1. Waarom staat een voorrangsbord B1 op het voetpad, duidelijk naar gebruikers van het voetpad gericht?
  2. Voor welke bestuurders is dit voorrangsbord bedoeld?
  3. Bij gebrek aan haaientanden, op welke plaats moeten die bestuurders voorrang verlenen?

Mag ik er ook op wijzen dat deze fietsoversteekplaats vlak na het verlaten van de rotonde het bijzonder moeilijk en ingewikkeld maakt voor fietsers die het verkeersreglement willen respecteren. Bij het verlaten van de rotonde moeten ze een teken geven met de rechterarm, en direct daarna een teken met de linkerarm om naar links af te slaan om de rijbaan te verlaten. Het lijkt op molenwieken en het komt de fietsveiligheid en fietsvriendelijkheid niet ten goede.


Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse




(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:41:45; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-05-2017 08:52:42    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Buiten een stippellijntje op het gemeenteplan van Temse, en het projecteren van een tekeningetje op de vergadering van de Commissie Ruimtelijke Ordening en Openbare Werken van dinsdag 28 oktober 2014, heeft Temse nog niet veel los gelaten over de "nieuwe ontsluitingsweg van de Zaat". Die nieuwe weg zal eigenlijk de Tekenaarslaan op de Zaat verlengen, en uitkomen op de rotonde van de Leie.

Ondertussen zijn de werken aan die ontsluitingsweg wel begonnen. Van op de rotonde van de Leie kun je dit zien.



Die straat, de Tekenaarslaan dus, zal vanaf daar eerst een bocht naar links beschrijven, en daarna met een bocht naar rechts aansluiten aan de bestaande Tekenaarslaan. Er zal wel nog heel wat grond moeten aangevoerd en bijgevuld worden om tot op de hoogte van de rotonde te komen. Vanaf de Zaat zal deze straat een felle kuitenbijter worden voor fietsers Knipoog ...

En dat interesseert ons, want er komt ook een fietspad langs die nieuwe straat. Het bestaande fietspad in de huidige Tekenaarslaan wordt eveneens verlengd en zal dus als tweerichtingsfietspad kunnen aansluiten aan het tweerichtingsfietspad van Cauwerburg. Daarbij stellen we met onze Fietsersbondafdeling enkele vragen:

  • Zullen die fietspaden met elkaar verbonden worden, en indien ja, hoe zal dat gebeuren?
  • Hoe zal dat tweerichtingsfietspad op een veilige en overzichtelijke wijze aangesloten worden op de rotonde?

We hebben er nog niets van vernomen, maar we hopen dat fietsers weer niet stiefmoederlijk zullen behandeld worden, zoals dat zeer onlangs weer eens gebeurd is aan deze zelfde rotonde, niettegenstaande alle beloften van Temse om Temse "veiliger" en "fietsvriendelijker" te maken Triest ...



(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:43:43; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-06-2017 07:59:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het blijft stil over de aanleg van de nieuwe ontsluitingsweg van de Zaat naar de rotonde van de Leie. Ondertussen wordt de 'dijk' waarop de weg zal aangelegd worden steeds verhoogd, en is hij bijna op hoogte aan de rotonde van de Leie. De zandbergen liggen klaar om nog wat bij te vullen.



Vanaf de plaats waar de Tekenaarslaan nu eindigt op de Zaat, en die dus zal verlengd worden met deze nieuwe ontsluitingsweg, ziet de toestand er nu zo uit.



Het lijkt wel alsof men van hieruit alle richtingen uit kan naar die ontsluitingsweg, en dat men nog niet weet welke richting zal gekozen worden.



(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:46:24; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-08-2017 10:02:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We kunnen nu al goed zien hoe de nieuwe ontsluitingsweg van de Zaat zal verlopen tussen de rotonde van de Leie en de Tekenaarslaan. Aan de rotonde van de Leie is de weg nu volledig op hoogte gebracht en berijdbaar gemaakt voor de werfvoertuigen.



Langs de rechterkant van deze nieuwe weg zou een dubbelrichtingsfietspad moeten komen, dat zou moeten aansluiten op de fietspaden van Cauwerburg en de Tekenaarslaan. Maar daarover hebben we nog niets officieel vernomen, enkel wat geruchten hier en daar. We hopen maar dat dit dan een volwaardig dubbelrichtingsfietspad zal worden dat breed genoeg is en aangelegd volgens de nieuwe aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen, en niet zoals de aansluitende fietspaden op Cauwerburg of in de Tekenaarslaan.

Ook de aansluiting van dit dubbelrichtingsfietspad op de rotonde zelf zou wel eens zeer problematisch kunnen worden. Maar daarover hebben we het vroeger al gehad. Toen werd het duidelijk dat daar nog niemand aan gedacht had en dat men zelfs geen benul heeft van de aanbevelingen daaromtrent! Dat belooft dus alweer gevaarlijk te worden voor fietsers!

Vanaf de rotonde van de Leie daalt deze nieuwe ontsluitingsweg naar de Zaat met eerst een bocht naar links tot voorbij het gele graafwerktuig rechts op bovenstaande foto. Daarna zal deze weg met een zeer scherpe bocht, kleiner dan 90°(!), naar rechts aansluiten op de Tekenaarslaan.

Van op de Tekenaarslaan ziet dat er zo uit.



De weg zal vanaf hier dus met een scherpe bocht naar links, achter het gele graafwerktuig door, stijgen naar de rotonde van de Leie.

Het veel te smalle dubbelrichtingsfietspad van de Tekenaarslaan zal dus hopelijk verlengd worden met een voldoende breed dubbelrichtingsfietspad langs de linkerkant van de ontsluitingsweg. Hopelijk denkt men er aan om dat fietspad in die korte bocht zelfs nog wat breder te maken. Ook fietsers hebben immers meer ruimte nodig om zo een korte bocht te nemen dan om gewoon rechtdoor te rijden. Er is zeker geen plaatsgebrek om het fietspad deze keer eens goed te ontwerpen voor de fietsers van Temse ...

Tussen de Tekenaarslaan en de rotonde van de Leie lijkt de hellingsgraad van de weg nogal mee te vallen.



Het zal natuurlijk wel bergop (of bergaf) te fietsen worden, maar het zal waarschijnlijk niet zo steil zijn als aanvankelijk gevreesd was Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-05-2018 18:56:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het veel te smalle dubbelrichtingsfietspad van de Tekenaarslaan zal dus hopelijk verlengd worden met een voldoende breed dubbelrichtingsfietspad langs de linkerkant van de ontsluitingsweg. Hopelijk denkt men er aan om dat fietspad in die korte bocht zelfs nog wat breder te maken. Ook fietsers hebben immers meer ruimte nodig om zo een korte bocht te nemen dan om gewoon rechtdoor te rijden. Er is zeker geen plaatsgebrek om het fietspad deze keer eens goed te ontwerpen voor de fietsers van Temse ...
...
(Zie hierboven.)

Op onze laatste "fietsersbondvergadering" met de mobiliteitsdienst en de fietsambtenaar van de gemeente Temse, op 12 maart 2018, hebben we gevraagd om het fietspad in deze bocht te verbreden en om de bocht zo geleidelijk mogelijk te maken. Het is geen goede praktijk — en zeker niet fietsvriendelijk in het kader van "Temse op de fiets" en het (krachtdadig?) fietsbeleid van Temse — om het fietspad vlak naast de rijbaan te leggen aan de binnenkant van deze korte bocht, en het fietspad daarbij op de minimum breedte te houden.

Het is trouwens helemaal niet meer in overeenstemming met het Vademecum Fietsvoorzieningen, om een dubbelrichtingsfietspad aanliggend aan de rijbaan aan te leggen Uitroepteken

Vandaag, 17 mei 2018, zijn al een aantal drempels aangebracht, waardoor de begrenzing van het toekomstig fietspad zichtbaar wordt. En wat denk je? Zal de gemeente Temse het fietspad fietsvriendelijk, breed genoeg zonder scherpe bocht en afgescheiden van de rijbaan aanleggen?



Dit is een zicht in de andere richting. Dit wordt de bocht die je zult moeten nemen als je de helling naar beneden fietst.



Dat zou toch veel minder scherp kunnen gemaakt worden voor fietsers, breder zoals we gevraagd hebben en verder verwijderd van de rijbaan. Waarom vergaderen wij eigenlijk nog met de gemeente Temse Vraag

Aan de andere kant van de ontsluitingsweg is er de aansluiting met de rotonde van de Leie. Ik ben benieuwd hoe dat zal uitgevoerd worden.



Maar zoals hierboven gezegd, daarover hebben we het vroeger al gehad. Zou men er nu al over nagedacht hebben op de gemeente Temse?

En gaat dit fietspad nu verbonden worden met het fietspad op Cauwerburg? Zouden ze dat nu al weten?



Of denkt men op de gemeente Temse echt, dat fietsers eerst rond de rotonde zullen rijden, als ze vanaf hier naar Cauwerburg willen?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-05-2018 14:00:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Volgens een bericht op onze Facebookpagina van onze schepen van mobiliteit, Lieve Truyman, zal de bocht verbreed worden, en zal ook de aansluiting met Cauwerburg verbeterd worden. We leven dus op hoop.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-05-2018 18:52:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De bocht van het nieuw dubbelrichtingsfietspad in de Tekenaarslaan zal dus toch niet helemaal de rijbaan volgen en iets minder scherp aangelegd worden. Dat blijkt nu duidelijk uit de ligging van de boordstenen.



Maar er zijn wel degelijk enkele boordstenen verplaatst tegenover de ligging op de vorige foto van 17 mei:



Op 17 mei lagen de rechtse boordstenen duidelijk rechtdoor, evenwijdig met de linkerboord, tot aan de bocht van de linkerboord. Dat is nu niet meer het geval.

Het is dus aangepast, zoals onze schepen van mobiliteit heeft vermeld in dit Facebookbericht, zie hierboven. Ik vraag mij nu alweer af, of dit ook zou aangepast zijn zonder mijn Facebookbericht. Zou dat komen door mijn slecht karakter Knipoog Vraag

Het fietspad blijft in de bocht wel even breed als op het recht gedeelte. Dat is niet "aangepast". Zo ver is Temse nog niet geëvolueerd op gebied van fietsvriendelijkheid.

Van de aansluiting met het fietspad op Cauwerburg is nog niets te zien.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-06-2018 18:53:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Maar er zijn wel degelijk enkele boordstenen verplaatst tegenover de ligging op de vorige foto van 17 mei:
...
(Zie hierboven.)

En deze boordstenen zijn nogmaals verplaatst! Dit was de foto van 30 mei, ...



... en nu zijn de boordstenen aan de binnenkant van de bocht in het fietspad nog verder naar binnen verschoven.



Op wat ik hierboven zei, ...
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het fietspad blijft in de bocht wel even breed als op het recht gedeelte. Dat is niet "aangepast". Zo ver is Temse nog niet geëvolueerd op gebied van fietsvriendelijkheid.
...

... moet ik dus terugkomen. Er is blijkbaar voortschrijdend inzicht bij het bestuur van Temse ... ofwel leest men dit forum Hihi ... Het fietspad zal in de bocht breder worden dan op het rechte gedeelte door het verplaatsen van deze boordstenen.

In deze bocht wordt de breedte van het fietspad ongeveer 2,85m. Op het rechte gedeelte 2,5m, de minimum aanbevolen breedte voor een vrijliggend tweerichtingsfietspad volgens het hoofstuk 4.1.3 in het Vademecum Fietsvoorzieningen. Van een aanliggend tweerichtingsfietspad (zoals hier) wordt zelfs geen afmeting gegeven, wegens "niet van toepassing"! Maar ja ...

Na de bocht sluit dit fietspad richting de Zaat aan op het bestaande smalle tweerichtingsfietspad langs de Tekenaarslaan, dat nog geen 1,90m breed is, veel te smal dus voor een tweerichtingsfietspad!

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Van de aansluiting met het fietspad op Cauwerburg is nog niets te zien.
(Zie hierboven.)

Daar is nu wel al iets van te zien. Het (te smalle) tweerichtingsfietspad van Cauwerburg wordt doorgetrokken langs de rotonde, ...



... en voorbij de rotonde sluit dat aan bij het fietspad van de Tekenaarslaan-ontsluitingsweg. Dat fietspad krijgt een "aftakking" juist voorbij de rotonde, om het te verlaten of om er op te rijden.



Als je wat dichterbij komt ziet die "aftakking" er zo uit in de richting naar de Tekenaarslaan, ...



... en zo in de richting vanaf de Tekenaarslaan. Je kunt dit immers vanuit de twee richtingen naderen.



Deze "aftakking" lijkt mij nogal kort van bocht en veel te smal voor een tweerichtingsfietspad, dus om gelijktijdig fietsers van het fietspad naar de rotonde, en fietsers van de rotonde naar het fietspad te laten rijden. Ik vermoed dat alle fietsers op deze plaats niet anders zullen kunnen dan die korte bocht "af te snijden" over het voetpad.

Verder vraag ik mij af, of het echt veilig is, om het fietspad juist vóór de rotonde te verlaten langs de linkerkant van de rijbaan ... maar daarover hebben we het vroeger al gehad. Nu het fietspad zal doorgetrokken worden langsheen de rotonde, biedt dat voor fietsers wel meer mogelijkheden om vanaf het fietspad op de rotonde te komen, of omgekeerd, waarvan ze zonder twijfel gebruik zullen maken Knipoog Hihi ...

Vanaf de Tekenaarslaan naar Cauwerburg versmalt het fietspad geleidelijk van ongeveer 2,5m naar de (te smalle) breedte van het fietspad op Cauwerburg. Bovendien is de bocht naar Cauwerburg (of omgekeerd) zeer onoverzichtelijk door de woning die in die bocht staat. Het zal dus op te letten worden in deze smalle onoverzichtelijke bocht van het tweerichtingsfietspad!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Cauwerburg

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005