|
Ontsluitingsweg Zaat - Kruispunt Leie/Cauwerbug. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-02-2015 11:07:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Wat voorafgaat aan een uiteindelijk 'overleg' tussen onze Fietsersbondafdeling (gesteund door Leefbaar Temse) en de dienst mobiliteit van de gemeente op donderdag 22 januari 2015, kun je hier lezen. De fietsaansluitingen aan de rotonde hoort bij de punten waarvan de gemeente blijkbaar nog niet goed weet hoe ze op te lossen. Er wordt over onze voorstellen nog nagedacht ...
Wij zijn er van overtuigd dat het veel minder gevaarlijk gemaakt kan worden, waar het fietspad vanop Cauwerburg aansluit op de rotonde. Dit stond in onze mail(s):
Citaat: |
Er wordt een onveilige toestand geschapen door het fietspad van Cauwerburg te laten ophouden vóór de rotonde, zonder "rugdekking" voor fietsers die zich op de rijbaan moeten begeven. Het verkeer op de rijbaan moet in dit geval immers voorrang verlenen aan de gebruikers van het fietspad die zich hier op het einde van het fietspad op de rijbaan moeten begeven om rechtdoor te rijden (wegcode artikel 12.4).
Fietsers vanaf Cauwerburg komen aan de rotonde terecht tussen het rechts afslaand gemotoriseerd verkeer. Daardoor wordt de afslag naar de rotonde een zeer typische plaats voor toekomstige dodehoekongevallen. Om deze reden, en om de onveiligheid van punt 7 te voorkomen, is het veiliger om het fietspad van Cauwerburg door te trekken tot tegen de rotonde.
Als het fietspad van Cauwerburg tot tegen de rotonde komt, kunnen fietsers en bromfietsers klasse A die op de rotonde rijden en naar Cauwerburg willen, eerst Cauwerburg voorbij rijden, op de rotonde in voorrang, alvorens af te slaan naar het fietspad op Cauwerburg. Daardoor wordt vermeden dat ze samen met het gemotoriseerd verkeer naar Cauwerburg moeten afslaan om daarna de straat nog eens te moeten oversteken naar het fietspad. |
Eerst verwierp onze dienst mobiliteit ons vorig voorstel (klik hier) om een aparte toegang voor fietsers op de rotonde te voorzien, in het vooruitzicht van het bijkomend tweerichtingsfietspad vanaf de nieuwe ontsluitingsweg van De Zaat (de Tekenaarslaan). Dat zou er als volgt kunnen uitzien hebben:
Volgens de dienst mobiliteit van Temse maakt een bijkomende toegang, uitsluitend voor een tweerichtingsfietspad, de rotonde nodeloos ingewikkeld. Dat is een praktijk die normaal nooit uitgevoerd wordt, aldus onze dienst mobiliteit. Nochtans is in onze gemeente Temse, aan de rotonde in de Orlaylaan, twee keer een aparte toegang gemaakt vanaf het tweerichtingsfietspad naar de rotonde. Daar kon dat dan wel? Daar was dat geen praktijk die niet uitgevoerd wordt?
Trouwens, in het Vademecum Fietsvoorzieningen laatste versie van maart 2014, hoofdstuk 4.6.4.1 staat het volgende te lezen:
Citaat: |
TWEERICHTINGSFIETSPAD TER HOOGTE VAN ROTONDE
Tweerichtingsfietspaden op de toegangswegen naar rotondes zijn eveneens zoveel mogelijk te mijden. Wanneer dit in uitzonderlijke situaties wel gebeurt, dan worden volgende aandachtspunten in acht genomen.
- Het tweerichtingsfietspad wordt steeds als aparte tak van de rotonde beschouwd. De rotonde wordt zo geconcipieerd dat voldoende ruimte beschikbaar is tussen de verschillende zijtakken, met inbegrip van het aansluitende tweerichtingsfietspad.
- Wanneer een vrijliggend tweerichtingsfietspad aansluit op de rotonde, wordt de aansluiting zoveel mogelijk op gelijke afstand voorzien van de dichtstbij gelegen aansluitende rijwegen (fig. 4.26.1).
- Indien nodig wordt het tweerichtingsfietspad daarvoor omgebogen. Desnoods kan ook de naastliggende rijweg worden weggebogen om een gelijkmatige verdeling van de zijtakken over de rotonde te bekomen (fig. 4.26.2).
- ...
|
Uit veiligheidsoverwegingen raadt het Vademecum Fietsvoorzieningen aan om tweerichtingsfietspaden steeds als een aparte tak van een rotonde te beschouwen. Onze dienst mobiliteit vindt dat totaal overbodig en onzinnig ...
Ik ben persoonlijk helemaal niet akkoord met onze dienst mobiliteit!
Omdat er nu nog geen plans zijn van de ontsluitingsweg van De Zaat (de Tekenaarslaan), vroegen we al om het fietspad op Cauwerburg door te trekken tot tegen de rotonde, in plaats van het fietspad te laten ophouden vóór de rotonde. Een duidelijk antwoord hebben we hier niet op gekregen.
Hoe uiteindelijk de aansluiting van het fietspad van Cauwerburg op de rotonde zal gebeuren, is dus nog een vraagteken.
(Aanpassing op 10-11-2015: Nieuwe linken naar figuren.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:10:43; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-11-2015 10:02:23 Onderwerp: |
|
|
|
|
De nieuwe rotonde aan het kruispunt Leie/Cauwerburg krijgt vorm. Als je vanaf de Oeverstraat naar Cauwerburg rijdt, ziet het er nu als volgt uit:
Vanaf Cauwerburg ziet het er zo uit:
Zelfs de aanzet is voorzien tot de nieuwe ontsluitingsweg naar de Zaat, die zal uitkomen op de Tekenaarslaan:
Het staat zo op de plans, maar de afwerking daarvan zal nog wel een tijdje duren. Dat komt pas als ook het kruispunt 'Luizemarktje' helemaal is afgewerkt.
Vanaf die toekomstige ontsluitingsweg is dit het zicht op de rotonde:
Vanaf de richting Hoogkamerstraat heb ik geen foto gemaakt, omdat de zon zeer laag recht in de lens van het fototoestel schijnt.
Ik ben benieuwd of het met deze rotonde veiliger, gemakkelijker en aangenamer zal worden voor fietsers, om naar het tweerichtingsfietspad op Cauwerburg te rijden. Volgens de hoogte van de boordstenen die er nu al liggen, en volgens het plan, zal de fietsoversteekplaats op Cauwerburg uitkomen op zo een hoge boordsteen... Zie dit detail van het plan, en mijn opmerking in dit verband.
Op dit plan eindigt het fietspad op Cauwerburg op dezelfde hoge boordsteen die er nu al ligt...
Hierop kom ik zeker nog terug
(Aanpassing op 06-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:14:00; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-12-2015 20:28:03 Onderwerp: |
|
|
|
|
De nieuwe rotonde op het kruispunt Leie/Cauwerburg is al voorzien van wegmarkeringen. Het interesseert mij daar vooral hoe het tweerichtingsfietspad van Cauwerburg aansluit op de rotonde, en hoe fietsers van op de rotonde dat fietspad moeten bereiken. Van op dat fietspad op Cauwerburg ziet het er zo uit:
Het fietspad is al volledig afgewerkt, gelukkig met een verlaagde boordsteen naar de rijbaan en in asfalt zoals we gevraagd hebben, en niet in rode betonstraatstenen van 220x110x80 zoals oorspronkelijk voorzien was! Hopelijk is dat stukje asfalten fietspad afgewerkt zoals het hoort, en niet zoals destijds gebeurd is met het asfalten fietspad in de Hoogkamerstraat! Het fietspad is nog niet berijdbaar, ik kan het bijgevolg nog niet uitproberen. Er liggen nog stapels betonstraatstenen op het fietspad (waarschijnlijk voor het voetpad), van waarop ik bovenstaande foto genomen heb.
De wegmarkeringen blijken ongeveer uitgevoerd te zijn volgens plan ...
... dus niet volgens één van onze voorstellen tot verbetering van de veiligheid voor fietsers, jammer ...
- Fietsers die van Cauwerburg komen, moeten vóór de rotonde het fietspad verlaten en zich tussen het gemotoriseerd verkeer wringen. Hoewel aan fietsers voorrang moet verleend worden als ze op het einde van een fietspad rechtdoor op de rijbaan verder moeten rijden (artikel 12.4 van de wegcode), houden heel wat automobilisten daar geen rekening mee.
Citaat: |
... Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden ... |
En aan deze rotonde zullen de bestuurders van motorvoertuigen eerder links kijken naar het verkeer op de rotonde, dan rechts naar de fietsers die het fietspad moeten verlaten.
Fietsers die van op de rotonde naar het fietspad op Cauwerburg rijden, zullen ongetwijfeld gehinderd worden door motorvoertuigen die op Cauwerburg de fietsoversteekplaats versperren. En verder fietsen is geen optie, want dan staat je een hoge boordsteen te wachten om nog op het fietspad te komen.
Merk ook op:
- De rode fietssuggestiestrookjes (verwarring mogelijk met een fietspad), die alweer veel te smalletjes zijn uitgevoerd.
- De schuine fietsoversteekplaats, afgeboord met vierkanten (in plaats van parallellogrammen).
- De fietsoversteekplaats die niet aan beide kanten volledig is doorgetrokken tot tegen het fietspad.
Maar ...
- Waarom zou je als fietser, voor je eigen veiligheid, je op de rijbaan begeven vóór de rotonde?
- Waarom zou je als fietser, voor je eigen veiligheid, van op de rotonde via die fietsoversteekplaats naar het fietspad op Cauwerburg rijden?
Want ...
- Het voetpad, voorbij het fietspad, heeft ook een verlaagde boordsteen ter hoogte van het zebrapad. Waarom zou je daar niet de rotonde oprijden, weg van het gemotoriseerd verkeer op Cauwerburg? Natuurlijk moet je dan even uitkijken en indien nodig remmen voor mogelijke voetgangers. Maar die zijn allicht minder gevaarlijk dan auto's.
- Van op de rotonde kun je op dezelfde plaats, ter hoogte van het zebrapad, via de verlaagde drempel naar het fietspad rijden. Ook weer uitkijken voor voetgangers, natuurlijk.
Omdat je op de rotonde blijft fietsen heb je dan de bijkomende veiligheidsvoordelen, dat alle voertuigen die van Cauwerburg komen (ook de eventuele fietsers op de rijbaan!) je voorrang moeten verlenen, en dat je geen rekening hoeft te houden met achteropkomend verkeer .
Het was trouwens één van onze voorstellen, om het fietspad verder door te trekken tot tegen de rotonde, en het zebrapad door te trekken over het fietspad, ter bescherming van de voetgangers. Maar ja ...
We hadden zelfs gevraagd naar een aparte in- en uitgang naar de rotonde van het tweerichtingsfietspad, zoals aanbevolen door het Vademecum Fietsvoorzieningen. Maar ook daar heeft Temse, onze dienst mobiliteit en onze politie geen oren naar.
Heb je ook opgemerkt, dat van op Cauwerburg geen haaientanden zijn aangebracht? Die staan nochtans wel op het plan ... Misschien komen die er nog, maar echt belangrijk is dat niet, omdat haaientanden op zich niets betekenen zonder het verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek), dat ongetwijfeld wel zal aangebracht worden, want dat is verplicht aan een rotonde. Maar op alle andere straten naar de rotonde staan die haaientanden er wel, zelfs op het embryonaal stukje Tekenaarslaan. Op de eerste foto kun je zelfs zien dat de haaientanden de rotonde volgen in een gebogen vorm, terwijl ze op het plan in een rechte lijn staan ...
(Aanpassing op 06-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:17:33; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-07-2016 20:02:31 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nu de rotonde volledig afgewerkt en normaal opengesteld is, na wat eigenaardigheden met verkeersborden , zijn alle voorrangsborden en haaientanden aangebracht. Het einde (of het begin) van het dubbelrichtingsfietspad van Cauwerburg is dus uitgevoerd zoals van in het begin op de plans is weergegeven.
Met onze voorstellen, noch met de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen, is rekening gehouden.
Richting rotonde moeten fietsers zich zonder enige rugdekking vlak voor de rotonde tussen het verkeer wringen. Vanaf de rotonde kunnen fietsers het dubbelrichtingsfietspad bereiken via een fietsoversteeklaats, die zo dicht bij de rotonde aangebracht is dat ze altijd versperd wordt als een voertuig voorrang moet verlenen aan de rotonde.
Ik ben trouwens benieuwd, wat er zal gebeuren als de nieuwe ontsluitingsweg van de Zaat, de Tekenaarslaan, zal aangesloten worden op deze rotonde. Het dubbelrichtingsfietspad van de huidige Tekenaarslaan zal dan immers mee verlengd worden, en aansluiten op het dubbelrichtingsfietspad van Cauwerburg. Tenminste, dat is toch verklaard op de vergaderingen van de gemeentelijke verkeerscel. Hoe zal dan de verbinding van deze twee fietspaden verbonden worden met de rotonde? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-04-2017 09:03:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
Als je dacht dat alles afgewerkt was aan de rotonde van de Leie heb je het verkeerd voor. Nu is blijkbaar de tijd gekomen om blunders te maken.
Van onze voorzitter had ik vernomen dat er een verbetering zou komen aan de oversteekplaats voor fietsers naar het fietspad van Cauwerburg. Ik weet niet welke verbetering, maar vandaag (6 april 2017) zag ik dit:
Op het fietspad van Cauwerburg is nu een voorrangsbord B1 geplaatst, met bijhorende haaientanden. Het fietspad eindigt hier, en fietsers moeten rechtdoor op de rijbaan verder rijden naar de rotonde. Het verkeersreglement zegt hierover in artikel 12.4 :
Citaat: |
... Wordt niet als manoeuvre beschouwd: zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden ...
|
Als het geen manoeuvre is, betekent dit dat fietsers geen voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de rijbaan. Anders zou het immers wel een manoeuvre zijn. Bijgevolg moeten bestuurders op de rijbaan voorrang verlenen aan fietsers die daar het fietspad verlaten.
Dit is toch zeker niet die beloofde verbetering aan de oversteekplaats voor fietsers? Dit heeft met de oversteekplaats voor fietsers helemaal niets te maken. Dit is eerder een ondoordachte maatregel die deze regel uit het verkeersreglement helemaal omkeert in het nadeel van fietsers! Automobilisten worden ontslagen van alle voorzichtigheid en verantwoordelijkheid tegenover fietsers. Alle verantwoordelijkheid en eventuele aansprakelijkheid bij een ongeval wordt op de schouders van fietsers geladen!
Daarom heb ik deze mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit, evenals naar de verantwoordelijken voor verkeer bij de politie en de gemeente.
Citaat: |
Geachte mevrouw schepen en verantwoordelijken voor verkeer in Temse,
Aan de rotonde van de Leie is zeer onlangs op het einde van het fietspad van Cauwerburg een verkeersbord B1 geplaatst, met bijhorende haaientanden op het fietspad, op de plaats waar fietsers zich op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden naar de rotonde.
Volgens het verkeersreglement, artikel 12.4, wordt deze rijbeweging van fietsers nochtans niet als een manoeuvre beschouwd, moeten fietsers bijgevolg geen voorrang verlenen aan andere weggebruikers, maar moeten dus de andere weggebruikers op de rijbaan voorrang verlenen aan fietsers.
Door het plaatsen van dit verkeersbord wordt de toestand omgekeerd: het lijkt nu alsof fietsers wel een manoeuvre uitvoeren door voorrang te moeten verlenen als ze zich op het einde van het fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden naar de rotonde.
Zie in dat verband ook "De Nieuwe Verkeersegels" van verkeerskundige Erik Caelen.
Ik vind dat een zeer ongepaste en ongewenste maatregel, die alle verantwoordelijkheid wegneemt van het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan, dat de oorzaak is van het gevaar, en alle verantwoordelijkheid bij de fietsers legt, die er de gevolgen van dragen . Dat zal de voorzichtigheid niet verhogen van automobilisten tegenover fietsers. Dat is altijd in het nadeel van fietsers, terwijl het verkeersreglement het anders voor ogen heeft.
Maar in Temse lijkt men er een gewoonte van te maken om het verkeersreglement "aan te passen" in het nadeel van fietsers. Een gelijkaardige maatregel is immers toegepast aan de Guido Gezelleplaats ...
... en aan het nieuw ingerichte "Luizemarktje".
Ik zou er prijs op stellen als het verkeersreglement in Temse meer zou gerespecteerd en toegepast worden in het voordeel van fietsers.
Met vriendelijke groeten,
Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse |
Moeten we nu verwachten dat ook op de Legen Heirweg de voorrangsregeling zal aangepast worden ten nadele van de fietsers op het einde van het fietspad?
Dat ben ik nog vergeten te vermelden in mijn mail! Ik ben alweer benieuwd hoe hierop zal gereageerd worden, als er wel op zal gereageerd worden ...
Dit is al een goed voorbeeld van de uitvoering van het STOP-principe volgens Temse, zoals dat beloofd wordt met de mobiliteitsstudie! Het is eerder een POTS-principe: Temse geeft nog altijd voorrang aan het autoverkeer in het centrum.
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:30:42; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-04-2017 19:17:16 Onderwerp: |
|
|
|
|
En het is nog niet alles aan de rotonde van de Leie (zie hierboven). Ik had het die vorige keer niet opgemerkt, maar er is nog een voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) bijgeplaatst aan die rotonde, kennelijk bedoeld "voor fietsers" die vanaf de rotonde naar het fietspad van Cauwerburg rijden.
Ik heb dat voorrangsbordje enkel en alleen gezien, omdat ik daar even halt gehouden heb tijdens een verkennende "knelpunten-fietstocht" samen met nog twee kernleden van onze Fietsersbondafdeling en ... het nieuwe diensthoofd mobiliteit van Temse ...
Ik had dat bordje nog niet opgemerkt, omdat ik op een rotonde fiets zoals het hoort volgens het artikel 9.3.1 van het verkeersreglement ...
Citaat: |
Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde. |
... en zoals het ook aan kinderen vanaf 10 jaar geleerd wordt door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid in hun brochure De Knappe Trapper.
Ik rij met de fiets dus in het midden van de rijbaan op die rotonde, en bij het afslaan naar Cauwerburg blijf ik in het midden om afslaande auto's achter mij te houden. Als er tegenliggers komen uit Cauwerburg, dan wacht ik even in het midden van de rijbaan vóór de fietsoversteekplaats — er is immers geen enkele verplichting om ze te gebruiken en auto's achter mij moeten dan ook maar even wachten — maar meestal kan ik zonder te wachten recht naar het fietspad rijden.
Ik had die B1 dus nog niet opgemerkt, maar hij staat er wel ... op het voetpad, naast het einde van een rode fietssuggestiestrook. Er staan geen haaientanden bij, de voorrang moet bijgevolg verleend worden ter hoogte van het verkeersbord zelf... Betekent dat nu dat de gemeente Temse verwacht dat fietsers daar eerst op de fietssuggestiestrook rijden en zich op het einde van die fietssuggestiestrook even op het voetpad schieten, om de achteropkomende auto's "door te laten" en om hen voorrang te kunnen verlenen aan dat voorrangsbord Als je niet op deze wijze fietst, merk je dat bordje immers helemaal niet op.
Wie komt toch op dergelijke ideeën Heeft die persoon ooit wel eens met een fiets gereden, vraag ik mij af
Bij dit alles, vooral bij de hierboven vermelde "ingreep", vraag ik mij zelfs nog iets af ...
Hoe lang gaat het nog duren, vooraleer er op het einde van de "fragmentfietspadjes" aan de versmallingen, zoals bijvoorbeeld in de Sompershoekwijk, ook telkens een voorrangsbordje B1 zal geplaatst worden
Fietsers moeten zich daar immers ook op het einde van het fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden. En dat is geen manoeuvre volgens artikel 12.4 van het verkeersreglement. Het wordt dus hoog tijd, dat de fietsers in Temse wel een manoeuvre uitvoeren op het einde van die fragmentfietspadjes, en dat overal een voorrangsbordje B1 geplaatst wordt.
Ik denk dat ze dat (nog) niet durven, maar ik zou van niets meer verwonderd opkijken
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:36:22; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|