Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 01-02-2014 19:43:00 Onderwerp:
Samen met het digitaal plan van het kruispunt Leie / Cauwerburg / Tekenaarslaan (klik hier) hebben we nu ook een recenter plan van de herinrichting van het kruispunt Hoogkamerstraat / Edgard Tinelplaats / Schoolstraat / Leie / Sint-Amelbergalaan. Het is een groot plan, waarvan hier een verkleinde afdruk:
Als je op de tekening klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je het plan veel groter en in detail bekijken.
Het kruispunt Hoogkamerstraat / Edgard Tinelplaats / Schoolstraat / Leie / Sint-Amelbergalaan vormt slechts een deel van dat plan:
Als je op de tekening klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je ook dit gedeelte van het plan veel groter en in detail bekijken.
Het loont de moeite om op de plans hierboven te klikken om ze te vergroten. Je kunt de details van de plans dan bekijken op deze grootte:
En dit is de legende van het plan om de kleurtjes te begrijpen en de gebruikte materialen te kennen:
We hebben nog wel even de tijd om dit gedeelte van het plan rustig te bekijken en onze eventuele opmerkingen te formuleren. Maar vanaf nu is daartoe de gelegenheid geschapen ...
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 16:01:28; in totaal 1 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 28-08-2014 19:53:00 Onderwerp:
Onze opmerkingen en voorstellen tot verbetering van deze plannen, vooral op gebied van veiligheid voor fietsers natuurlijk, kun je tot nu toe vinden op de volgende locaties:
Hier voor het gedeelte van de rotonde op het kruispunt Leie/Cauwerburg, en de nieuwe ontsluitingsweg die vanaf de Zaat op de rotonde zal uitkomen (de Tekenaarslaan).
Hier voor het gedeelte tussen de Edgard Tinelplaats (het "Luizemarktje") en het kruispunt Leie/Cauwerburg (de rotonde).
Het gedeelte van de Schoolstraat volgt later nog . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 15-09-2014 20:29:47 Onderwerp:
Dit zijn dan de beloofde opmerkingen en voorstellen voor het gedeelte Schoolstraat/Sint-Amelbergalaan/Hoogkamerstraat. Aangezien onze voorzitter op 17 september 2014 een belangrijke vergadering heeft over deze zaken, is langer dralen niet meer mogelijk ... Hier zijn de plans:
Eerst zoals de gemeente Temse oorspronkelijk de herinrichting van dit kruispunt ziet:
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
En hieronder een voorstel dat veel minder onveilig is voor fietsers:
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
Wat is er zoal gewijzigd en aangepast?
Rechts onderaan, de aansluiting met de Leie, is aangepast zoals het hier al besproken is.
Waarom moeten de bushaltes verplaatst worden? Als ze blijven waar ze nu zijn (in de Schoolstraat en in de Sint-Amelbergalaan) kan het voor fietsers veel minder onveilig gemaakt worden. Door de nieuwe bushalte midden op het plan van de gemeente worden fietsers van achter een bus(halte) en pal op een kruispunt (onzichtbaar) tussen het autoverkeer gesmeten, op een fietspad dat even verder dood loopt op de drempel van een voetpad, waar fietsers een tweede keer bruusk tussen het gemotoriseerd verkeer gesmeten worden.
De bushaltes blijven dus waar ze nu zijn in de Schoolstraat en in de Sint-Amelbergalaan. In de Schoolstraat wordt de bushalte richting Sint-Niklaas tot tegen het voetpad verschoven om meer plaats te laten voor de bushalte aan de overkant van de straat.
Daardoor kunnen de fietsers die in de richting Schoolstraat rijden, geleidelijk tussen het gemotoriseerd verkeer komen. Dat gebeurt ruim vóór het kruispunt met de Leie.
Een fietssuggestiestrook van minstens 1,20 meter breed vestigt er de aandacht van de automobilisten op dat er fietsers op de rijbaan komen, die van op het fietspad rechtdoor rijden en waaraan dus voorrang van rechts moet verleend worden (wegcode artikels 12.3.1 en 12.4).
Die fietssuggestiestrook loopt verder tot in de Schoolstraat, maar houdt op ruim vóór de bushalte.
Voor fietsers die van uit de Schoolstraat naar het kruispunt rijden komt ook langs de andere kant van de rijbaan een fietssuggestiestrook van minstens 1,20 meter breed, tot op de plaats waar fietsers op het fietspad kunnen.
Op die plaats waar fietsers op het fietspad kunnen is de rechthoekige drempel schuin uitgevoerd.
Waar de Leie aansluit op de Schoolstraat is een zebrapad aangebracht voor voetgangers (in de plaats van dat gevaarlijk fietspad van de gemeente).
Over het fietspad naar de Leie is eveneens een zebrapad aangebracht.
Er is een ruime aansluiting van het fietspad van de Leie op het fietspad Sint-Amelbergalaan - Schoolstraat, opdat alle soorten fietsen gemakkelijk de scherpe bocht zouden kunnen nemen. Een belijning verduidelijkt de voorrangsregeling.
Het groenpleintje van het Luizemarktje is veel groter geworden (nóg meer mogelijkheid om parkeerplaatsen te maken? ... ) en er hoeft minder onteigend te worden van de tuintjes !
Het fietspad over het kruispunt met de Hoogkamerstraat, van uit de Schoolstraat naar de Sint-Amelbergalaan, loopt een eind verder in de Sint-Amelbergalaan. Die straat is meer dan breed genoeg!
Dat fietspad loopt uit op een fietssuggestiestrook, die versmalt tot een minimum van 1,20 meter breed.
Aan de overzijde van de Sint-Amelbergalaan wordt eveneens een fietssuggestiestrook aangebracht van minstens 1,20 meter breed, tot op de plaats waar fietsers op het fietspad kunnen.
Deze fietssuggestiestroken in de Sint-Amelbergalaan zijn beperkt in lengte.
Alle fietssuggestiestroken zijn niet in het rood gekleurd om niet te verwarren met een fietspad.
Waar fietssuggestiestroken aangebracht zijn, is geen middenstreep op de rijbaan, om een duidelijk versmallend (en autovertragend) effect te hebben.
Door het fietspad aan de overkant van de straat, wordt de stopstreep voor het verkeerslicht van de Sint-Amelbergalaan wat korter en versmalt de rijstrook een beetje. Hij blijft wel breed genoeg voor het gemotoriseerd verkeer!
De bocht van de Hoogkamerstraat naar de Sint-Amelbergalaan is wat ruimer gemaakt door het voetpad wat breder te maken, zodat afslaande voertuigen niet te kort over het fietspad zouden draaien.
Aan de oprit in de Hoogkamerstraat mag het fietspad niet onderbroken worden door de oprit, maar moet de oprit onderbroken worden door het fietspad! Het fietspad hoort bij de voorrangsweg!
Aan elke overgang fietspad-rijbaan zijn de drempels weggenomen om een volledig vlakke overgang te bekomen (fietsen hebben wielen, geen voeten om over drempels te stappen).
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
... en volgens de Fietsersbond afdeling Temse (veel veiliger voor fietsers natuurlijk):
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
Laat de commentaren maar komen ...
(Aanpassing 18-09-2014: Foutje in tekening verbeterd.)
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-05-2017 12:00:14; in totaal 2 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 27-09-2014 21:48:45 Onderwerp:
Op die vergadering van 17 september 2014 is gebleken, dat De Lijn niet te vermurwen is en zijn bushaltes absoluut wil hebben zoals ze op het oorspronkelijk plan staan. De vier halteplaatsen zoals ze nu zijn, achteraan in de Schoolstraat en in de Sint-Amelbergalaan, zullen verdwijnen en vervangen worden door een bushalte ongeveer waar nu het Luizemarktje is, en een tweede bushalte in de Schoolstraat schuin daar tegenover.
Terug naar af dus op dat stukje. De punten van 2 tot 12 van het vorig voorstel hierboven vervallen noodgedwongen en worden vervangen door iets nieuws. Ik heb namelijk een nieuw voorstel, nog altijd veiliger voor fietsers.
Eerst nog even tonen hoe de gemeente Temse oorspronkelijk de herinrichting van dit kruispunt ziet:
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
En hieronder is een nieuw voorstel dat nog altijd minder onveilig is voor fietsers, en met de bushaltes naar de wens van De Lijn:
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
Wat is er nu gewijzigd en aangepast?
Rechts onderaan, de aansluiting met de Leie, is ook hier aangepast zoals het hier al besproken is.
De bushaltes staan dus zoals op het oorspronkelijk plan.
De parkeerstrook in de Schoolstraat voor de moskee verdwijnt. Veel nut zal die toch niet hebben, omdat ze ligt voor de oprit van de parking van de moskee en voor nog een garagepoort.
Ook een piepklein gepland plantsoentje naast die parkeerstrook verdwijnt.
Daardoor kan de rijbaan van de Schoolstraat een knik maken ter hoogte van de afslag naar de Leie. Aangezien in de Hoogkamerstraat een gelijkaardige knik in de rijbaan ligt kan dat geen bezwaar zijn voor de bussen van De Lijn of voor andere voertuigen.
De rijbaan van de Schoolstraat blijft even breed als op het oorspronkelijk plan.
Door die knik kan het fietspad, dat van achter de bushalte richting Schoolstraat gaat, verder inspringen en in rechte lijn komen met de rijbaan van de Schoolstraat. Er is geen doodlopend einde meer tegen het voetpad.
Dit fietspad is tevens verbreed van 1,50 meter tot 1,75 meter, zoals aanbevolen wordt door het Vademecum Fietsvoorzieningen.
Dit fietspad is verhoogd aangelegd tot halfweg de oversteek van de afslag naar de Leie. De voertuigen die afslaan naar de Leie en over dat fietspad moeten rijden moeten dus een (afgeschuinde) drempel nemen waardoor het fietspad beter opgemerkt wordt.
In de Schoolstraat houdt het fietspad op na de knik in de rijbaan. Automobilisten kunnen de fietsers goed zien die van op het fietspad rechtdoor rijden en waaraan ze voorrang van rechts moeten verlenen (wegcode artikels 12.3.1 en 12.4).
De haaientanden voor de voertuigen die uit de Leie komen kunnen nu dichter bij de Schoolstraat geplaatst worden, waardoor die bestuurders meer zicht hebben op het verkeer in de Schoolstraat.
Aan de overkant van de rijbaan begint het fietspad van de Schoolstraat richting Hoogkamerstraat na de knik in de rijbaan. Fietsers rijden daar gewoon rechtdoor naar het fietspad. Het verkeer dat de rijbaan volgt moet een bochtje maken, wat de snelheid zal drukken en de verkeersveiligheid ten goede komt.
Dat zijn dus 12 nieuwe puntjes, die de 12 van hierboven vervangen. Vanaf punt 13 blijft alles zoals het was.
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
... en volgens de Fietsersbond afdeling Temse (nog altijd veel veiliger voor fietsers natuurlijk):
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
Wat zou hier nu weer "niet kunnen"
((Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-05-2017 12:03:33; in totaal 2 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 01-10-2014 08:26:19 Onderwerp:
Nog een belangrijke opmerking! Op dat oorspronkelijk plan van de gemeente Temse zijn niet alleen de fietssuggestiestroken te smal en in een verkeerde kleur getekend, er staat ook nog een belangrijke fout bij de aanduiding van de breedte van de rijbaan in de Sint-Amelbergalaan.
Een fietssuggestiestrook is onbekend in het verkeersreglement en heeft geen enkele wettelijke waarde. In tegenstelling met een fietspad maakt een fietssuggestiestrook integraal deel uit van de rijbaan. Het is bijgevolg totaal verkeerd om de breedte van een fietssuggestiestrook af te trekken van de breedte van de rijbaan.
Op het plan heeft elke rijstrook van de rijbaan een breedte van 2,75m en de (te smalle) fietssuggestiestroken een breedte van 1m. Een rijstrook heeft dus een totale breedte van 3,75m en niet 2,75m
Op onze plans staan die afmetingen juist aangeduid . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 13-11-2014 09:45:16 Onderwerp:
Uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 13 november 2014:
(Klik op het artikel, en klik daarna nogmaals, voor een grotere en leesbare versie.)
Een gelijkaardig artikel staat in Het Nieuwsblad en is ook te lezen op de website van deze krant.
Volgende maand wordt dus het 'definitief ontwerp' voorgesteld. Ik hoop dat het wat beters wordt dan het plannetje dat op de website van Het Nieuwsblad te vinden is:
Dit verschilt namelijk in vrijwel niets van het oorspronkelijk plan dat we begin dit jaar onder ogen kregen. Dat plan bevat heel wat onveiligheden voor fietsers!
Het is wel positief dat de fietspaden in asfalt zijn (hopelijk vlakker dan in de Hoogkamerstraat) en dat er gedacht wordt om een verkeerslichtfase groen voor fietsers (en voetgangers?) alleen te voorzien. De vraag is of dat in overeenstemming te brengen is met onze wegcode, want die zegt in het artikel 61.3.2 :
Citaat:
61.3.2. Wanneer de verkeerslichten op een kruispunt geplaatst zijn, mogen het groene of oranjegele licht slechts verschijnen wanneer de rode lichten branden voor het verkeer dat uit de dwarswegen komt.
Overal groen kan dus zomaar niet ...
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 18:40:34; in totaal 1 keer bewerkt
Het grote ogenblik nadert ... Daar zullen we al kunnen zien en horen in hoeverre met al onze opmerkingen (zie vanaf hier) rekening zal gehouden worden. Eén slag hebben we al zeker thuisgehaald: de fietspaden zullen niet aangelegd worden met betonstraatstenen zoals eerst voorzien was, maar het zal roodbruin asfalt worden ! Nu maar hopen dat de fietspaden deskundig en vlak zullen aangelegd worden.
Allen daarheen!
Vooral iedereen die geïnteresseerd is in veiliger en aangenamer fietsverkeer in Temse. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 12-12-2014 18:22:25 Onderwerp:
Dit zijn de meest recente plans van de herinrichting van de kruispunten Edgard Tinelplaats en Cauwerburg/Leie. De twee plans verschillen in details: het eerste bevat meer uit te voeren werken, het tweede meer verkeerstechnische details.
Als je op de figuur klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je het plan veel groter en in detail bekijken.
Als je op de figuur klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je het plan veel groter en in detail bekijken.
Met al onze bovenstaande opmerkingen (23 stuks!) is vrijwel geen rekening gehouden. Alle gevaarlijke punten voor fietsers blijven gevaarlijk, alle ondoordachte maatregelen voor fietsers blijven gehandhaafd. Triestig Laten we dat zo
Alleen zullen de fietspaden nu toch eindelijk in asfalt aangelegd worden inplaats van met betonstraatstenen.
(Aanpassing op 30-07-2015: Nieuwe linken naar figuren.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 30-07-2015 08:13:23; in totaal 1 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 17-12-2014 10:26:39 Onderwerp:
Op de infovergadering van 16 december ging het vooral over de nutswerken. De verkeersvoorzieningen komen op een latere infoavond nog aan bod is beloofd. De verkeerstechnische werken zullen in alle geval pas ten vroegste tegen het einde van 2015 beginnen, maar er konden nu toch al vragen over gesteld worden. Twee dingen interesseerden mij al zeker op die infoavond, waarop ik antwoord gekregen heb:
Er kunnen nog aanpassingen gebeuren aan de wegmarkeringen (fietspaden, fietssuggestiestroken, fietsoversteekplaatsen, ...)
Het is inderdaad niet normaal dat het fietspad en het voetpad onderbroken worden door een oprit (helemaal links bovenaan het plan).
Als gevolg van de uiteenzetting gegeven door iemand van het studiebureel van de weginrichting, heb ik hem volgende mail verstuurd, info aan onze schepenen van mobiliteit en openbare werken:
Citaat:
Geachte heer,
Op de infoavond van 16 december 2014 sprak u over de Sint-Amelbergalaan als "een straat met fietssuggestiestroken die voldoende breed is om voor fietsers en het andere verkeer een eigen plaats te voorzien".
Fietssuggestiestroken hebben niet de bedoeling om een eigen plaats op de weg te creëren voor fietsers. Wettig kan dat zelfs niet want fietssuggestiestroken hebben wettelijk geen enkele betekenis. Ze maken gewoon deel uit van de rijbaan. Een fietssuggestiestrook kan alleen dienen om visueel de rijbaan te versmallen en om de autobestuurders er op te wijzen dat er fietsers op de rijbaan kunnen rijden, zoals u zelf later tijdens de uiteenzetting zei.
Sta me toe in verband met fietssuggestiestroken enkele opmerkingen te maken.
De afmetingen van de Sint-Amelbergalaan op het plan zijn verkeerd aangeduid:
Aangezien fietssuggestiestroken deel uitmaken van de rijbaan, is de rijbaan geen 5,50 meter breed (2 x 2,75), maar wel 7,50 meter. Elke rijstrook is dus 3,75 meter breed.
De wet bepaalt geen minimum breedte voor fietssuggestiestroken of voor fietspaden, maar er bestaan wel richtlijnen van het Vademecum Fietsvoorzieningen. Die richtlijnen zijn op het plan wel gevolgd voor de minimum breedte van de eenrichtingsfietspaden en zelfs voor de aanbevolen breedte van de tweerichtingsfietspaden, maar niet voor de fietssuggestiestroken. Het vademecum Fietsvoorzieningen bepaalt een minimum breedte van 1,20 meter voor fietssuggestiestroken, goten niet inbegrepen.
Fietssuggestiestroken hebben als doel de rijbaan visueel te versmallen om de snelheid van het verkeer te temperen. Op een rijbaan van 7,50 meter breed hebben suggestiestroken van 1 meter breed geen enkel effect. Bij een dergelijke breedte worden zelfs fietssuggestiestroken aanbevolen van de maximum breedte van 1,50 meter, zeker in een zone 30. Onderstaande figuur komt uit het Vademecum Fietsvoorzieningen versie maart 2014, voor een rijbaanbreedte van 7,65 meter en een snelheid van 50 km/u:
Het gedeelte van de rijbaan tussen de fietssuggestiestroken noemt men de 'rijloper'. Volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen is het gebruik van aslijnen op de rijloper te vermijden. Dat heeft als effect dat automobilisten altijd dichtbij of op de fietssuggestiestrook zullen rijden, waardoor de fietssuggestiestrook zijn versmallend effect van de rijbaan verliest. Het is dus geen goede optie om de Sint-Amelbergalaan te verdelen in twee rijstroken.
Een rijloper van meer dan 5 meter breed (op het plan 5,50 meter) leidt tot hogere snelheden dan de 30 km/u die in de Sint-Amelbergalaan vooropgesteld wordt.
Op het plan zijn de fietssuggestiestroken fel rood gekleurd. In de werkelijkheid moet dat vermeden worden, omdat rode tinten al te zeer refereren naar een fietspad. Voor veel weggebruikers is dat verwarrend omdat ze het verschil niet kennen tussen een wettelijk fietspad en een vrijblijvende fietssuggestiestrook, waarmee eigenlijk geen enkele weggebruiker rekening hoeft te houden.
De Fietsersbond raadt het gebruik van fietssuggestiestroken alleen aan in omstandigheden waar een fietspad niet mogelijk is en waar de aandacht van automobilisten op fietsers moet gevestigd worden. In alle andere omstandigheden zijn fietssuggestiestroken zinloos, geven ze een vals veiligheidsgevoel aan fietsers en kunnen ze zelfs gevaarlijk zijn, omdat ze de indruk (de 'suggestie') kunnen geven dat fietsers alleen achter elkaar op het uiterste rechtse randje van de rijbaan mogen rijden, wat volgens de wegcode zeker niet het geval is, vooral in de bebouwde kom en op rotondes.
Als de Sint-Amelbergalaan echt voldoende breed is om een aparte plaats te voorzien voor fietsers en het andere verkeer, dan zijn eerder wettelijke fietspaden aan te raden. Maar ik twijfel er aan dat deze straat daarvoor geschikt is.
Dat de waarde, of beter gezegd de nutteloosheid van fietssuggestiestroken bij veel weggebruikers onvoldoende gekend is, blijkt uit de vraag naar meer fietssuggestiestroken die gesteld is van uit het publiek op deze infoavond.
Met vriendelijke groeten,
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 18:53:22; in totaal 1 keer bewerkt
Jammer dat we elkaar niet kunnen spreken hebben achteraf – dat had ik zeker interessant gevonden. Het is bij dit soort vergaderingen altijd een beetje een evenwicht zoeken tussen het vlot begrijpbaar maken van technisch diepgaande materie voor mensen die hier niet in thuis zijn. Ik geef hierbij toe dat mijn uitleg over het begrip fietssuggestiestroken niet helemaal correct was.
Ik zal uw bericht mee opnemen samen met de overige aandachtspunten die ik genoteerd had. In overleg met het gemeentebestuur zullen wij dan nog enkele beperkte aanpassingen doorvoeren naar aanleiding van het infomoment gisteren.
Vriendelijke groeten,
Dat ziet er dus al goed uit . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Ik lees in dat artikel dat er oversteekplaatsen voor fietsers komen op het kruispunt aan de Tinelplaats. Als ik het plan goed bekijk, komen daar helemaal geen oversteekplaatsen voor fietsers. Er komen wel plaatsen waar fietsers de rijbaan zullen moeten oversteken, maar dat is helemaal iets anders dan oversteekplaatsen voor fietsers. Dit staat in artikel 76.4 van de wegcode :
Citaat:
76.4. De oversteekplaatsen die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, worden afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.
Het is trouwens niet toegelaten om oversteekplaatsen voor fietsers aan te brengen op kruispunten! Natuurlijk bedoelt men dat er ook verkeerslichten komen om fietsers te laten oversteken, maar ... men weet nog niet goed hoe die verkeerslichten veilig te regelen zodat er geen conflicten ontstaan tussen overstekende fietsers en afdraaiende automobilisten, zonder ... de fameuse vlotte autoverkeersdoorstroming in het gedrang te brengen (klik hier).
Terloops:
Ik dacht dat de winkelstraten ook bij het centrum behoorden, maar dat blijkt niet het geval te zijn voor de Kouterstraat, Pastoor Boelstraat, Vrijheidstraat, ...
Wat in het artikel "het centrum" genoemd wordt (Leie, Oeverstraat, Kasteelstraat), wordt volgens mij niet ontlast maar is al lang ontlast sinds de sluiting van de oprit naar de Scheldebrug, ergens in 2008 dacht ik. Maar wie ben ik ...
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 19:06:41; in totaal 1 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 05-01-2015 15:02:55 Onderwerp:
Op de Leie zijn vandaag, maandag 5 januari 2015, de werken volgens planning begonnen (klik hier), en ook hier op het "Luizemarktje" is men begonnen met het rooien van enkele boompjes die volgens plan weg moeten. Maar ... moest dit boompje niet blijven staan?
Als ik het laatste plan goed kan lezen, dan staat er "Bestaande boom te behouden" bij dat boompje op deze plaats.
Deze foto van september 2014 van Google Maps Street View geeft u nog een laatste blik op dat boompje ...
Heeft men het plan niet goed gelezen? Of gaat men later opnieuw een boompje planten? Dat is dan nog altijd niet hetzelfde als "Bestaande boom te behouden" ...
Maar eigenlijk is het rooien van dat boompje geen slechte zaak voor ons voorstel om een lichte knik in de rijbaan aan te brengen om het veiliger te maken voor fietsers (klik hier). Het bezwaar dat dit boompje daarvoor zou moeten verdwijnen is nu meteen verdwenen .
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 19:24:21; in totaal 1 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 14-01-2015 19:50:44 Onderwerp:
Ondertussen zijn de werken in de Leie begonnen, en is het kruispunt Sint-Amelbergalaan/Hoogkamerstraat/Schoolstraat zo goed als een T-kruispunt geworden. De bestuurders die nu uit de Schoolstraat komen, houden bijgevolg nog amper rekening met het fietspad langs de Hoogkamerstraat, waaraan ze nog altijd voorrang zouden moeten verlenen, waarvoor ze zelfs zouden moeten stoppen wegens het voorrangsbord B5. Maar wat gebeurt er in werkelijkheid?
Inderdaad, gelukkig komen er weinig fietsers. Wie zou dat ook durven, fietsen in Temse, zeker op deze plaats?
Juist voor ik dit filmpje opnam, werd ternauwernood een fietser overreden door een gelede bus van De Lijn...
Als je aan zelfmoord moest denken (niet dat ik dat aanmoedig), dan kun je beter hier wat komen fietsen. Het zal voor uw nabestaanden veel voordeliger zijn dan dat je voor een trein zou springen... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 26-01-2015 10:36:04 Onderwerp:
Uit bovenstaand filmpje blijkt nog maar eens hoe ernstig een "zone 30" genomen wordt. Normaal gezien zou een zone 30 zodanig moeten ingericht zijn, dat de woon- en verblijfsfunctie veel belangrijker is dan de verkeersfunctie. In een zone 30 zou het autoverkeer zo ondergeschikt moeten zijn, dat fietsers en voetgangers overal veilig en zonder gevaar de rijbaan kunnen oversteken ...
Maar op dit kruispunt is dat duidelijk helemaal omgekeerd: het enige wat daar belangrijk is, dat is de verkeersfunctie. Voetgangers en fietsers kunnen hier allesbehalve veilig een rijbaan oversteken.
Zeer waarschijnlijk merken heel wat automobilisten zelfs niet op dat ze zich hier in een zone 30 bevinden. Hoe kunnen ze het weten? Wel ... er staan verkeersbordjes ... minuscule verkeersbordjes op de vier toegangswegen ...
In de brede, snelle Sint-Amelbergalaan staat het vervuilde zone-30-bordje verscholen onder de bomen voor de parkeerplaats van de 'Action'. Op de rijbaan staat ook wel een vage snelheidsbeperking geschilderd.
In de Schoolstraat staat het zone-30-bordje juist waar fietsers naar het fietspad 'uit de weg' moeten gaan voor de automobilisten. Ook hier staat een uitgeveegde snelheidsbeperking op de rijbaan geschilderd.
In de Hoogkamerstraat plakt het zone-30-bordje onopvallend tegen de huisgevels. Ook hier moet de schildering van een vage snelheidsbeperking op de rijbaan de aandacht van automobilisten vestigen.
Vanaf de Leie tenslotte staat eveneens een onopvallend zone-30-bordje tussen al de andere, vergezeld van een uitgeveegde geschilderde snelheidsbeperking op de rijbaan.
Verder is er niets dat de snelheid van automobilisten zou kunnen doen afremmen, of hun aandacht vestigen op de zone 30. Fietsers die hier regelmatig passeren weten maar al te goed hoe "veilig" deze zone 30 is .
Zou deze zone 30 beter aangeduid en ingericht worden bij de herinrichting van dit kruispunt? De zone 30 zal immers veel groter worden volgens de plans. Het zal bijgevolg nog veel moeilijker worden om in dat hele gebied een snelheid van maximum 30 km/u af te dwingen zonder maatregelen die daartoe aanzetten.
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 23-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 23-10-2017 10:40:30; in totaal 3 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 27-01-2015 12:07:08 Onderwerp:
Naar aanleiding van de laatste plans van de herinrichting van dit kruispunt (klik hier) en de infovergadering van 16 december 2014 georganiseerd door het gemeentebstuur, bleek dus dat met geen enkele opmerking van onze Fietsersbondafdeling rekening gehouden is. We moesten een andere weg bewandelen als poging om de onveilige toestanden voor fietsers weg te werken.
Daarom werd een mail verstuurd naar het studiebureel dat zich bezighoudt met de weginrichting, natuurlijk info aan onze schepenen van mobiliteit en openbare werken (klik hier), met gunstig gevolg (klik hier): het studiebureel was zeer geïnteresseerd!
Daarna zijn nog twee mails verstuurd met belangrijke en minder belangrijke opmerkingen. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in een 'overleg' tussen onze Fietsersbondafdeling (gesteund door Leefbaar Temse) en de dienst mobiliteit van de gemeente op donderdag 22 januari 2015.
Op dit overleg hebben we lang niet alle onveilige en eigenaardige punten kunnen laten wegwerken. Joost mag weten waarom niet. Maar we hebben op een aantal zaken toch verbeteringen voor fietsers kunnen behalen, terwijl andere zaken nog niet duidelijk zijn of ze zullen opgelost worden, en hoe dat dan eventueel wel zal gedaan worden.
Laten we beginnen met wat we verkregen hebben op dit gedeelte Hoogkamerstraat - Schoolstraat - Sint-Amelbergalaan.
Al van in het begin (klik hier) vragen we om aan de inrit van de KSA (of welke inrit dat ook is) het fietspad en het voetpad niet te onderbreken. Dat vroegen we nogmaals in één van onze mails aan het studiebureau:
Citaat:
Op de infoavond van 16 december 2014 maakte ik reeds de opmerking over het onderbreken van het voetpad en het fietspad voor een inrit. Dat gebeurt normaal gesproken nergens. Het is een inrit die onderbroken wordt voor een voetpad, en zeker voor een fietspad langs de voorrangsweg. In deze Hoogkamerstraat wordt het fietspad zelfs voor geen enkel kruispunt onderbroken en worden de voetpaden verbonden door verhoogde zebrapaden.
Dat heeft men dus toch ingezien op de dienst mobiliteit! Het fietspad en het voetpad zullen hier doorlopen zonder onderbreking.
We hadden ook opmerkingen over de 'grote zone 30' in onze eerste mail (klik hier):
Citaat:
Nog een opmerking die niet specifiek voor fietsers is: de hele herinrichting wordt een zone 30, maar dat is ze nu ook al. En het is duidelijk dat met brede rijbanen (Sint-Amelbergalaan), met een middenstreep verdeeld in twee snelle rijstroken (Hoogkamerstraat, Sint-Amelbergalaan, Schoolstraat), geen enkele bestuurder er toe aangezet zal worden om zijn snelheid aan te passen naar 30 km/u, alleen maar omdat er verkeersbordjes staan.
Later hebben we nog een bekende verkeerskundige geraadpleegd over een ander punt (klik hier), en die had ook opmerkingen over de zone 30. Daarom werd dit nog aangevuld in een volgende mail:
Citaat:
Wat de zone 30 betreft, waarover ik het even had in ... mijn vorige mail, zeggen de verkeersregels onder andere nog het volgende (plaatsingsvoorwaarden artikel 12.1bis):
3. Met deze verkeersborden worden één of meerdere straten afgebakend waarin de verblijfsfunctie primeert of waarin de verkeersfunctie ondergeschikt wordt gemaakt aan de verblijfsfunctie, en dit als gevolg van het beleid dat door de wegbeheerder gevoerd wordt.
4. De toegang tot de zone 30, die aangeduid wordt met deze verkeersborden, moet duidelijk herkenbaar zijn door de plaatsgesteldheid, door een inrichting of door beide.
Ik moet eerlijk toegeven, dat ik niet de indruk heb dat in deze zone 30 de verblijfsfunctie primeert of dat de verkeersfunctie ondergeschikt wordt gemaakt aan de verblijfsfunctie. Evenmin zijn de toegangen tot de zone 30 duidelijk herkenbaar, noch door de plaatsgesteldheid, noch door een inrichting. Dit wordt een zeer onopvallende zone 30 die niet zal gerespecteerd worden.
Op dit kruispunt van twee invalswegen in Temse, in oorlogstermen uitgedrukt, lijkt de nadruk eerder te liggen op de "vlotte autoverkeersdoorstroming", dus op snelheid. Er is niets dat het gemotoriseerd verkeer er toe aanzet om de snelheid te verminderen tot maximum 30 km/u of aanmaant tot voorzichtig rijgedrag tegenover de kwetsbare weggebruikers. Er is zo veel mogelijk ruimte voorzien voor gemotoriseerd verkeer op de rijbaan en op parkeerplaatsen (voor immobiliteit dus). Voetgangers en fietsers krijgen de overblijvende kantjes en randjes.
Als gevolg van deze tirade zal het begin van de zone 30 duidelijk aangeduid worden, niet alleen met minuscule verkeersbordjes maar ook nog op de rijbaan zelf, met slijtvast materiaal op de drie drukste straten (Sint-Amelbergalaan, Hoogkamerstraat en Schoolstraat) en gewone schildering op de andere straten (Cauwerburg, Leie en toekomstige Tekenaarslaan). Daardoor zou het begin van de zone 30 beter opgemerkt moeten worden ... Maar ook nu is de huidige zone 30 op een dergelijke wijze aangeduid en we zien wat daarvan het resultaat is (klik hier) ...
Bovendien blijven de middenstrepen en de smalle fietssuggestiestroken behouden. Die middenstrepen zijn volgens de dienst mobiliteit nodig om het parkeren te verbieden. Het parkeren verbieden kan echter even goed zonder middenstreep, met verkeersborden E1. Gecombineerd met brede fietssuggestiestroken zou de rijbaan visueel versmallen en de snelheid gedrukt worden. Dat zou veel meer aansluiten bij de filosofie van een zone 30. Na onze mail heeft het studiebureel dit trouwens voorgesteld aan de diensten van onze gemeente. Dit stond in hun mail:
Citaat:
In verband met de opmerkingen van bewoners op de infoavond en Fietsersbond op het ontwerp (zie 2 mails in bijlage) stel ik voor om nog volgende aanpassingen te doen aan de ontwerpplannen:
...
- Fietssuggestiestroken op de St Amelbergalaan te verbreden tot 1,5m en waar fietssuggestiestroken aangebracht zijn de asmarkering op de rijweg weg te laten.
...
Toch zijn de diensten van onze gemeente daar niet op ingegaan.
Het straatbeeld wordt dus niet dat van een zone 30, maar eerder van een snelweg met als enig doel een "snelle en vlotte autodoorstroming" te krijgen. Vergeet niet, dat het om de "Schelderoute" gaat, de hoofdweg die dwars door Temse loopt. Ik blijf twijfelen aan de "ernst" van deze zone 30 .
Moet deze extra-aanduiding van de zone 30 op de rijbaan wel als een 'resultaat' beschouwd worden?
Omdat op de plans overal boordstenen getekend staan, waar fietsers van het fietspad op de rijbaan moeten komen of omgekeerd, hebben we voor alle zekerheid volgende opmerking gemaild:
Citaat:
Overal waar het fietspad overgaat naar de rijbaan, of omgekeerd, staat op het plan een boordsteen getekend. Dat roept bij alle fietsers onaangename kadoenk-kadoenk-ervaringen op. Mogen we hopen dat de overgangen volledig vlak uitgevoerd worden, zonder hinderlijke en onaangename drempels, boordstenen, goten, greppels of rioolroosters waar fietsers moeten over rijden?
De dienst mobiliteit heeft ons verzekerd dat alle overgangen vlak zullen uitgevoerd worden . Natuurlijk volgen we dat op!
We konden nog meer zaken laten wijzigen op het gedeelte Edgard Tinelplaats - kruispunt Leie/Cauwerburg. Meer daarover vind je hier.
(wordt vervolgd ...) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum