Het is nu 19-04-2024 12:35:23
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Ontsluitingsweg Zaat - Kruispunt Leie/Cauwerbug.

    -> Temse - Cauwerburg Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-02-2015 11:07:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat voorafgaat aan een uiteindelijk 'overleg' tussen onze Fietsersbondafdeling (gesteund door Leefbaar Temse) en de dienst mobiliteit van de gemeente op donderdag 22 januari 2015, kun je hier lezen. De fietsaansluitingen aan de rotonde hoort bij de punten waarvan de gemeente blijkbaar nog niet goed weet hoe ze op te lossen. Er wordt over onze voorstellen nog nagedacht ...

Wij zijn er van overtuigd dat het veel minder gevaarlijk gemaakt kan worden, waar het fietspad vanop Cauwerburg aansluit op de rotonde. Dit stond in onze mail(s):
Citaat:


Er wordt een onveilige toestand geschapen door het fietspad van Cauwerburg te laten ophouden vóór de rotonde, zonder "rugdekking" voor fietsers die zich op de rijbaan moeten begeven. Het verkeer op de rijbaan moet in dit geval immers voorrang verlenen aan de gebruikers van het fietspad die zich hier op het einde van het fietspad op de rijbaan moeten begeven om rechtdoor te rijden (wegcode artikel 12.4).

Fietsers vanaf Cauwerburg komen aan de rotonde terecht tussen het rechts afslaand gemotoriseerd verkeer. Daardoor wordt de afslag naar de rotonde een zeer typische plaats voor toekomstige dodehoekongevallen. Om deze reden, en om de onveiligheid van punt 7 te voorkomen, is het veiliger om het fietspad van Cauwerburg door te trekken tot tegen de rotonde.

Als het fietspad van Cauwerburg tot tegen de rotonde komt, kunnen fietsers en bromfietsers klasse A die op de rotonde rijden en naar Cauwerburg willen, eerst Cauwerburg voorbij rijden, op de rotonde in voorrang, alvorens af te slaan naar het fietspad op Cauwerburg. Daardoor wordt vermeden dat ze samen met het gemotoriseerd verkeer naar Cauwerburg moeten afslaan om daarna de straat nog eens te moeten oversteken naar het fietspad.

Eerst verwierp onze dienst mobiliteit ons vorig voorstel (klik hier) om een aparte toegang voor fietsers op de rotonde te voorzien, in het vooruitzicht van het bijkomend tweerichtingsfietspad vanaf de nieuwe ontsluitingsweg van De Zaat (de Tekenaarslaan). Dat zou er als volgt kunnen uitzien hebben:



Volgens de dienst mobiliteit van Temse maakt een bijkomende toegang, uitsluitend voor een tweerichtingsfietspad, de rotonde nodeloos ingewikkeld. Dat is een praktijk die normaal nooit uitgevoerd wordt, aldus onze dienst mobiliteit. Nochtans is in onze gemeente Temse, aan de rotonde in de Orlaylaan, twee keer een aparte toegang gemaakt vanaf het tweerichtingsfietspad naar de rotonde. Daar kon dat dan wel? Daar was dat geen praktijk die niet uitgevoerd wordt?





Trouwens, in het Vademecum Fietsvoorzieningen laatste versie van maart 2014, hoofdstuk 4.6.4.1 staat het volgende te lezen:
Citaat:
TWEERICHTINGSFIETSPAD TER HOOGTE VAN ROTONDE

Tweerichtingsfietspaden op de toegangswegen naar rotondes zijn eveneens zoveel mogelijk te mijden. Wanneer dit in uitzonderlijke situaties wel gebeurt, dan worden volgende aandachtspunten in acht genomen.

  • Het tweerichtingsfietspad wordt steeds als aparte tak van de rotonde beschouwd. De rotonde wordt zo geconcipieerd dat voldoende ruimte beschikbaar is tussen de verschillende zijtakken, met inbegrip van het aansluitende tweerichtingsfietspad.
  • Wanneer een vrijliggend tweerichtingsfietspad aansluit op de rotonde, wordt de aansluiting zoveel mogelijk op gelijke afstand voorzien van de dichtstbij gelegen aansluitende rijwegen (fig. 4.26.1).
  • Indien nodig wordt het tweerichtingsfietspad daarvoor omgebogen. Desnoods kan ook de naastliggende rijweg worden weggebogen om een gelijkmatige verdeling van de zijtakken over de rotonde te bekomen (fig. 4.26.2).
  • ...


Uit veiligheidsoverwegingen raadt het Vademecum Fietsvoorzieningen aan om tweerichtingsfietspaden steeds als een aparte tak van een rotonde te beschouwen. Onze dienst mobiliteit vindt dat totaal overbodig en onzinnig ...

Ik ben persoonlijk helemaal niet akkoord met onze dienst mobiliteit!

Omdat er nu nog geen plans zijn van de ontsluitingsweg van De Zaat (de Tekenaarslaan), vroegen we al om het fietspad op Cauwerburg door te trekken tot tegen de rotonde, in plaats van het fietspad te laten ophouden vóór de rotonde. Een duidelijk antwoord hebben we hier niet op gekregen.

Hoe uiteindelijk de aansluiting van het fietspad van Cauwerburg op de rotonde zal gebeuren, is dus nog een vraagteken. Vraag

(Aanpassing op 10-11-2015: Nieuwe linken naar figuren.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:10:43; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-06-2015 07:34:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de vergadering van de Commissie Verkeer van dinsdag 16 juni 2015 is gezegd, dat op donderdag 27 augustus 2015 een infovergadering zal gehouden worden in de Roxy over de "eerste faze Leie-Cauwerburg", dus over de nieuwe rotonde op het kruispunt Leie/Cauwerburg en toeleidende straten.

Aan de werken zelf zou begonnen worden op maandag 14 september 2015, maar nu staat op de website van de gemeente Temse:
Citaat:
De eigenlijke werkzaamheden betreft de herinrichting starten in augustus.

Zal die infovergadering op 27 augustus dan niet veel te laat komen?

(Aanpassing op 30-07-2015: Quote website Temse toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-08-2015 18:57:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

*** Correctie ***

Wat hierboven staat is niet helemaal juist!
De juiste tekst is:

Op de vergadering van de Commissie Verkeer van dinsdag 16 juni 2015 is gezegd, dat op maandag 14 september 2015 een infovergadering zal gehouden worden in de Roxy over de "eerste faze Leie-Cauwerburg", dus over de nieuwe rotonde op het kruispunt Leie/Cauwerburg en toeleidende straten.

Ook op het verslag van de laatste vergadering van onze kernleden (eerst inloggen als je het wilt lezen) staat deze datum verkeerd in punt 21.

Wat op de website van de gemeente Temse staat (zie ook hierboven), zal ook wel niet kloppen. De maand augustus is al ver gevorderd. Men gaat toch niet met de werken beginnen alvorens de mensen in te lichten?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-08-2015 19:04:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het lijkt er op dat hier een strategisch spelletje gespeeld wordt, om zo weinig mogelijk (kritisch) volk te krijgen op de infovergadering van de gemeente over de herinrichting van dit kruispunt.

Aanvankelijk was gezegd op de vergadering van de Commissie Verkeer van dinsdag 16 juni 2015, dat de infovergadering zou doorgaan op donderdag 27 augustus 2015. Maar op het verslag van dezelfde Commissie Verkeer staat dat deze infovergadering op 14 september zal belegd worden. Als bewijs dit uittreksel uit dat verslag (met dt-fout):



Maar in de nieuwe Omroeper van woensdag 26 augustus 2015 stond dan weer een berichtje dat de infovergadering toch doorgaat op donderdag 27 augustus 2015, op pagina 8 bij de gemeenteberichten.



De vorige week stond hierover niets in de nieuwe Omroeper. Als je dan weet dat dit weekblad bij velen pas op donderdag in de brievenbus valt, dan weet je ook dat het zeker niet de bedoeling geweest is om veel Temsenaars te informeren.

De correctie van hierboven was dus eigenlijk ook overbodig. Ik ben nu wel benieuwd of er op 14 september 2015 weer een infovergadering zal plaats vinden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-09-2015 19:04:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
... Ik ben nu wel benieuwd of er op 14 september 2015 weer een infovergadering zal plaats vinden.

Neen, natuurlijk niet. De werken starten immers op 14 september 2015 volgens de website van de gemeente Temse.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-09-2015 21:42:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De werken aan de rotonde van het kruispunt Leie-Cauwerburg zijn op 14 september 2015 volgens planning begonnen. Uit de Gazet van Antwerpen van dinsdag 15 september 2015 (klik om te vergroten):



Valt het op hoeveel keer de woorden 'zwakke weggebruikers' gebruikt worden om 'fietsers en voetgangers' aan te duiden? Alleen daaruit blijkt al de minachting voor fietsers.

Na al onze opmerkingen durf ik niet meer zeggen dat deze kruispunten in de toekomst veiliger zullen zijn, vooral voor fietsers. Er is helemaal geen rekening gehouden met de wijze waarop fietsers zich bewegen in het verkeer. En Zoals het in Temse gewoonlijk gaat: parkeerplaatsen voor stilstaande auto's zijn veel belangrijker dan de veiligheid van rijdende fietsers.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-11-2015 10:02:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De nieuwe rotonde aan het kruispunt Leie/Cauwerburg krijgt vorm. Als je vanaf de Oeverstraat naar Cauwerburg rijdt, ziet het er nu als volgt uit:



Vanaf Cauwerburg ziet het er zo uit:



Zelfs de aanzet is voorzien tot de nieuwe ontsluitingsweg naar de Zaat, die zal uitkomen op de Tekenaarslaan:



Het staat zo op de plans, maar de afwerking daarvan zal nog wel een tijdje duren. Dat komt pas als ook het kruispunt 'Luizemarktje' helemaal is afgewerkt.

Vanaf die toekomstige ontsluitingsweg is dit het zicht op de rotonde:



Vanaf de richting Hoogkamerstraat heb ik geen foto gemaakt, omdat de zon zeer laag recht in de lens van het fototoestel schijnt.

Ik ben benieuwd of het met deze rotonde veiliger, gemakkelijker en aangenamer zal worden voor fietsers, om naar het tweerichtingsfietspad op Cauwerburg te rijden. Volgens de hoogte van de boordstenen die er nu al liggen, en volgens het plan, zal de fietsoversteekplaats op Cauwerburg uitkomen op zo een hoge boordsteen... Zie dit detail van het plan, en mijn opmerking in dit verband.



Op dit plan eindigt het fietspad op Cauwerburg op dezelfde hoge boordsteen die er nu al ligt...

Hierop kom ik zeker nog terug Knipoog Uitroepteken


(Aanpassing op 06-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:14:00; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-12-2015 20:28:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De nieuwe rotonde op het kruispunt Leie/Cauwerburg is al voorzien van wegmarkeringen. Het interesseert mij daar vooral hoe het tweerichtingsfietspad van Cauwerburg aansluit op de rotonde, en hoe fietsers van op de rotonde dat fietspad moeten bereiken. Van op dat fietspad op Cauwerburg ziet het er zo uit:



Het fietspad is al volledig afgewerkt, gelukkig met een verlaagde boordsteen naar de rijbaan en in asfalt zoals we gevraagd hebben, en niet in rode betonstraatstenen van 220x110x80 zoals oorspronkelijk voorzien was! Hopelijk is dat stukje asfalten fietspad afgewerkt zoals het hoort, en niet zoals destijds gebeurd is met het asfalten fietspad in de Hoogkamerstraat! Het fietspad is nog niet berijdbaar, ik kan het bijgevolg nog niet uitproberen. Er liggen nog stapels betonstraatstenen op het fietspad (waarschijnlijk voor het voetpad), van waarop ik bovenstaande foto genomen heb.

De wegmarkeringen blijken ongeveer uitgevoerd te zijn volgens plan ...



... dus niet volgens één van onze voorstellen tot verbetering van de veiligheid voor fietsers, jammer Triest...

  • Fietsers die van Cauwerburg komen, moeten vóór de rotonde het fietspad verlaten en zich tussen het gemotoriseerd verkeer wringen. Hoewel aan fietsers voorrang moet verleend worden als ze op het einde van een fietspad rechtdoor op de rijbaan verder moeten rijden (artikel 12.4 van de wegcode), houden heel wat automobilisten daar geen rekening mee.
    Citaat:
    ... Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden ...

    En aan deze rotonde zullen de bestuurders van motorvoertuigen eerder links kijken naar het verkeer op de rotonde, dan rechts naar de fietsers die het fietspad moeten verlaten.

  • Fietsers die van op de rotonde naar het fietspad op Cauwerburg rijden, zullen ongetwijfeld gehinderd worden door motorvoertuigen die op Cauwerburg de fietsoversteekplaats versperren. En verder fietsen is geen optie, want dan staat je een hoge boordsteen te wachten om nog op het fietspad te komen.

Merk ook op:

  • De rode fietssuggestiestrookjes (verwarring mogelijk met een fietspad), die alweer veel te smalletjes zijn uitgevoerd.
  • De schuine fietsoversteekplaats, afgeboord met vierkanten (in plaats van parallellogrammen).
  • De fietsoversteekplaats die niet aan beide kanten volledig is doorgetrokken tot tegen het fietspad.

Maar ...

  1. Waarom zou je als fietser, voor je eigen veiligheid, je op de rijbaan begeven vóór de rotonde?
  2. Waarom zou je als fietser, voor je eigen veiligheid, van op de rotonde via die fietsoversteekplaats naar het fietspad op Cauwerburg rijden?

Want ...

  1. Het voetpad, voorbij het fietspad, heeft ook een verlaagde boordsteen ter hoogte van het zebrapad. Waarom zou je daar niet de rotonde oprijden, weg van het gemotoriseerd verkeer op Cauwerburg? Natuurlijk moet je dan even uitkijken en indien nodig remmen voor mogelijke voetgangers. Maar die zijn allicht minder gevaarlijk dan auto's.

  2. Van op de rotonde kun je op dezelfde plaats, ter hoogte van het zebrapad, via de verlaagde drempel naar het fietspad rijden. Ook weer uitkijken voor voetgangers, natuurlijk.



    Omdat je op de rotonde blijft fietsen heb je dan de bijkomende veiligheidsvoordelen, dat alle voertuigen die van Cauwerburg komen (ook de eventuele fietsers op de rijbaan!) je voorrang moeten verlenen, en dat je geen rekening hoeft te houden met achteropkomend verkeer Knipoog.

Het was trouwens één van onze voorstellen, om het fietspad verder door te trekken tot tegen de rotonde, en het zebrapad door te trekken over het fietspad, ter bescherming van de voetgangers. Maar ja ...

We hadden zelfs gevraagd naar een aparte in- en uitgang naar de rotonde van het tweerichtingsfietspad, zoals aanbevolen door het Vademecum Fietsvoorzieningen. Maar ook daar heeft Temse, onze dienst mobiliteit en onze politie geen oren naar.

Heb je ook opgemerkt, dat van op Cauwerburg geen haaientanden zijn aangebracht? Die staan nochtans wel op het plan ... Misschien komen die er nog, maar echt belangrijk is dat niet, omdat haaientanden op zich niets betekenen zonder het verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek), dat ongetwijfeld wel zal aangebracht worden, want dat is verplicht aan een rotonde. Maar op alle andere straten naar de rotonde staan die haaientanden er wel, zelfs op het embryonaal stukje Tekenaarslaan. Op de eerste foto kun je zelfs zien dat de haaientanden de rotonde volgen in een gebogen vorm, terwijl ze op het plan in een rechte lijn staan ...


(Aanpassing op 06-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:17:33; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-12-2015 08:33:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit de Gazet van Antwerpen van het weekend 19-20 december 2015:



Ik denk dat zeker fietsers zullen moeten wennen aan deze gewijzigde toestand. Fietsers zijn er immers aan gewend gemaakt, om vanuit de richting Houtkaai/Oeverstraat aan het kruispunt Cauwerburg direct links af te slaan naar het tweerichtingsfietspad op Cauwerburg. Door deze 'gewoonte' zouden sommigen wel eens de nieuwe rotonde langs de verkeerde, linkerkant kunnen oprijden naar het tweerichtingsfietspad op Cauwerburg, in plaats van eerst langs rechts rond de rotonde te rijden. Op de foto van de krant zie ik in alle geval weer borden staan met 'OPGELET! FIETSERS OP DE RIJBAAN', zoals in de Oeverstraat. Ik vraag mij af, waar fietsers hier anders zouden moeten rijden.

De toekomst zal uitwijzen of het hier nu echt veiliger zal worden voor fietsers, met die Temse-eigenzinnige op- en afrit van het tweerichtingsfietspad op Cauwerburg.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-12-2015 16:47:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit kruispunt is inderdaad opengesteld, maar ... de rotonde nog niet!
Citaat:
... alle weggebruikers moeten met de nodige omzichtigheid over de rotonde rijden. ...

Dat 'over de rotonde rijden' uit het krantenartikel is letterlijk te nemen, want vanaf de richting Oeverstraat/Houtkaai kun je nu rechtdoor naar Cauwerburg, en alleen naar Cauwerburg rijden ...



... dwars doorheen het middeneiland van de rotonde.



Vanaf Cauwerburg kun je enkel richting Oeverstraat, eveneens dwars doorheen het middeneiland. Langs hier moet je voorrang verlenen aan de tegenliggers.



Zeer waarschijnlijk zijn daarom in deze rijrichtingen de haaientanden van de rotonde nog niet aangebracht op het wegdek.

Als op deze wijze maar geen slechte rijgewoontes aangeleerd worden!

Tussen haakjes: het vernieuwd stukje fietspad in asfalt op Cauwerburg lijkt in orde te zijn op gebied van vlakheid en comfort. Spijtig dat het fietspad zo niet verder gaat op Cauwerburg.


(Aanpassing op 06-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:20:12; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-07-2016 20:02:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nu de rotonde volledig afgewerkt en normaal opengesteld is, na wat eigenaardigheden met verkeersborden Hihi, zijn alle voorrangsborden en haaientanden aangebracht. Het einde (of het begin) van het dubbelrichtingsfietspad van Cauwerburg is dus uitgevoerd zoals van in het begin op de plans is weergegeven.



Met onze voorstellen, noch met de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen, is rekening gehouden.

Richting rotonde moeten fietsers zich zonder enige rugdekking vlak voor de rotonde tussen het verkeer wringen. Vanaf de rotonde kunnen fietsers het dubbelrichtingsfietspad bereiken via een fietsoversteeklaats, die zo dicht bij de rotonde aangebracht is dat ze altijd versperd wordt als een voertuig voorrang moet verlenen aan de rotonde.

Ik ben trouwens benieuwd, wat er zal gebeuren als de nieuwe ontsluitingsweg van de Zaat, de Tekenaarslaan, zal aangesloten worden op deze rotonde. Het dubbelrichtingsfietspad van de huidige Tekenaarslaan zal dan immers mee verlengd worden, en aansluiten op het dubbelrichtingsfietspad van Cauwerburg. Tenminste, dat is toch verklaard op de vergaderingen van de gemeentelijke verkeerscel. Hoe zal dan de verbinding van deze twee fietspaden verbonden worden met de rotonde?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-04-2017 09:03:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Als je dacht dat alles afgewerkt was aan de rotonde van de Leie heb je het verkeerd voor. Nu is blijkbaar de tijd gekomen om blunders te maken.

Van onze voorzitter had ik vernomen dat er een verbetering zou komen aan de oversteekplaats voor fietsers naar het fietspad van Cauwerburg. Ik weet niet welke verbetering, maar vandaag (6 april 2017) zag ik dit:



Op het fietspad van Cauwerburg is nu een voorrangsbord B1 geplaatst, met bijhorende haaientanden. Het fietspad eindigt hier, en fietsers moeten rechtdoor op de rijbaan verder rijden naar de rotonde. Het verkeersreglement zegt hierover in artikel 12.4 Lees :
Citaat:
... Wordt niet als manoeuvre beschouwd: zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden ...


Als het geen manoeuvre is, betekent dit dat fietsers geen voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de rijbaan. Anders zou het immers wel een manoeuvre zijn. Bijgevolg moeten bestuurders op de rijbaan voorrang verlenen aan fietsers die daar het fietspad verlaten.

Dit is toch zeker niet die beloofde verbetering aan de oversteekplaats voor fietsers? Dit heeft met de oversteekplaats voor fietsers helemaal niets te maken. Dit is eerder een ondoordachte maatregel die deze regel uit het verkeersreglement helemaal omkeert in het nadeel van fietsers! Automobilisten worden ontslagen van alle voorzichtigheid en verantwoordelijkheid tegenover fietsers. Alle verantwoordelijkheid en eventuele aansprakelijkheid bij een ongeval wordt op de schouders van fietsers geladen!

Daarom heb ik deze mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit, evenals naar de verantwoordelijken voor verkeer bij de politie en de gemeente.
Citaat:
Geachte mevrouw schepen en verantwoordelijken voor verkeer in Temse,


Aan de rotonde van de Leie is zeer onlangs op het einde van het fietspad van Cauwerburg een verkeersbord B1 geplaatst, met bijhorende haaientanden op het fietspad, op de plaats waar fietsers zich op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden naar de rotonde.



Volgens het verkeersreglement, artikel 12.4, wordt deze rijbeweging van fietsers nochtans niet als een manoeuvre beschouwd, moeten fietsers bijgevolg geen voorrang verlenen aan andere weggebruikers, maar moeten dus de andere weggebruikers op de rijbaan voorrang verlenen aan fietsers.

Door het plaatsen van dit verkeersbord wordt de toestand omgekeerd: het lijkt nu alsof fietsers wel een manoeuvre uitvoeren door voorrang te moeten verlenen als ze zich op het einde van het fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden naar de rotonde.

Zie in dat verband ook "De Nieuwe Verkeersegels" van verkeerskundige Erik Caelen.

Ik vind dat een zeer ongepaste en ongewenste maatregel, die alle verantwoordelijkheid wegneemt van het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan, dat de oorzaak is van het gevaar, en alle verantwoordelijkheid bij de fietsers legt, die er de gevolgen van dragen . Dat zal de voorzichtigheid niet verhogen van automobilisten tegenover fietsers. Dat is altijd in het nadeel van fietsers, terwijl het verkeersreglement het anders voor ogen heeft.

Maar in Temse lijkt men er een gewoonte van te maken om het verkeersreglement "aan te passen" in het nadeel van fietsers. Een gelijkaardige maatregel is immers toegepast aan de Guido Gezelleplaats ...



... en aan het nieuw ingerichte "Luizemarktje".



Ik zou er prijs op stellen als het verkeersreglement in Temse meer zou gerespecteerd en toegepast worden in het voordeel van fietsers.


Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse


Moeten we nu verwachten dat ook op de Legen Heirweg de voorrangsregeling zal aangepast worden ten nadele van de fietsers op het einde van het fietspad?



Dat ben ik nog vergeten te vermelden in mijn mail! Ik ben alweer benieuwd hoe hierop zal gereageerd worden, als er wel op zal gereageerd worden ...

Dit is al een goed voorbeeld van de uitvoering van het STOP-principe volgens Temse, zoals dat beloofd wordt met de mobiliteitsstudie! Het is eerder een POTS-principe: Temse geeft nog altijd voorrang aan het autoverkeer in het centrum.

(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:30:42; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-04-2017 19:17:16    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

En het is nog niet alles aan de rotonde van de Leie (zie hierboven). Ik had het die vorige keer niet opgemerkt, maar er is nog een voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) bijgeplaatst aan die rotonde, kennelijk bedoeld "voor fietsers" die vanaf de rotonde naar het fietspad van Cauwerburg rijden.



Ik heb dat voorrangsbordje enkel en alleen gezien, omdat ik daar even halt gehouden heb tijdens een verkennende "knelpunten-fietstocht" samen met nog twee kernleden van onze Fietsersbondafdeling en ... het nieuwe diensthoofd mobiliteit van Temse ...

Ik had dat bordje nog niet opgemerkt, omdat ik op een rotonde fiets zoals het hoort volgens het artikel 9.3.1 van het verkeersreglement Lees ...
Citaat:
Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.

... en zoals het ook aan kinderen vanaf 10 jaar geleerd wordt door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid in hun brochure De Knappe Trapper.

Ik rij met de fiets dus in het midden van de rijbaan op die rotonde, en bij het afslaan naar Cauwerburg blijf ik in het midden om afslaande auto's achter mij te houden. Als er tegenliggers komen uit Cauwerburg, dan wacht ik even in het midden van de rijbaan vóór de fietsoversteekplaats — er is immers geen enkele verplichting om ze te gebruiken en auto's achter mij moeten dan ook maar even wachten — maar meestal kan ik zonder te wachten recht naar het fietspad rijden.

Ik had die B1 dus nog niet opgemerkt, maar hij staat er wel ... op het voetpad, naast het einde van een rode fietssuggestiestrook. Er staan geen haaientanden bij, de voorrang moet bijgevolg verleend worden ter hoogte van het verkeersbord zelf... Betekent dat nu dat de gemeente Temse verwacht dat fietsers daar eerst op de fietssuggestiestrook rijden en zich op het einde van die fietssuggestiestrook even op het voetpad schieten, om de achteropkomende auto's "door te laten" en om hen voorrang te kunnen verlenen aan dat voorrangsbord Vraag Als je niet op deze wijze fietst, merk je dat bordje immers helemaal niet op.

Wie komt toch op dergelijke ideeën Vraag Heeft die persoon ooit wel eens met een fiets gereden, vraag ik mij af Vraag

Bij dit alles, vooral bij de hierboven vermelde "ingreep", vraag ik mij zelfs nog iets af ...

Hoe lang gaat het nog duren, vooraleer er op het einde van de "fragmentfietspadjes" aan de versmallingen, zoals bijvoorbeeld in de Sompershoekwijk, ook telkens een voorrangsbordje B1 zal geplaatst worden Vraag



Fietsers moeten zich daar immers ook op het einde van het fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden. En dat is geen manoeuvre volgens artikel 12.4 van het verkeersreglement. Het wordt dus hoog tijd, dat de fietsers in Temse wel een manoeuvre uitvoeren op het einde van die fragmentfietspadjes, en dat overal een voorrangsbordje B1 geplaatst wordt.

Ik denk dat ze dat (nog) niet durven, maar ik zou van niets meer verwonderd opkijken Knipoog Knipoog



(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:36:22; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-04-2017 10:20:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik heb nog een plaats ontdekt, waar Temse de voorrang van fietsers — en de verantwoordelijkheid van automobilisten — zou kunnen afnemen: op het einde van het fietspad van de Hoogkamerstraat naar de Kapelanielaan, in de nabijheid van de N16.



Ook daar zou Temse een B1 kunnen plaatsen uit "fietsvriendelijkheid" ... Die voorrangsbordjes zijn blijkbaar toch zeer goedkoop en de automobilisten hebben dan geen enkele verantwoordelijkheid meer tegenover fietsers.


(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:38:37; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-04-2017 20:02:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Naar aanleiding van het plaatsen van nog een voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) aan de rotonde van de Leie, heb ik nog maar eens een mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit, evenals naar de verantwoordelijken voor verkeer bij de politie en de gemeente.
Citaat:
Geachte mevrouw schepen en verantwoordelijken voor verkeer in Temse,


Met het plaatsen van een voorrangsbord B1 op het einde van het fietspad van Cauwerburg nabij de rotonde van de Leie — dat de rechtmatige voorrang van fietsers ontneemt, en fietsers opzadelt met alle verantwoordelijkheid bij een ongeval, zie mijn mail "Alle verantwoordelijkheid bij fietsers?" van 6 april 2017 — is ook een voorrangsbord B1 geplaatst aan de overkant van de rijbaan van Cauwerburg, op het voetpad, ter hoogte van de fietsoversteekplaats over de rijbaan.



In het reglement van de wegbeheerder, artikel 18.4, staat inderdaad bij de oversteekplaatsen voor fietsers:
De ondergeschiktheid aan het verkeer op de openbare weg die wordt overgestoken mag verduidelijkt worden door de verkeersborden B1 of B5.

Maar ... fietsers die zich vanaf de rotonde naar Cauwerburg begeven, rijden reeds op de rijbaan en moeten bij het verlaten van de rotonde en het begin van Cauwerburg een richtingsverandering uitvoeren, namelijk naar links afslaan om de rijbaan te verlaten (naar het fietspad), zoals beschreven staat in het artikel 19 "Richtingsverandering" van het verkeersreglement.
In het artikel 19.3 van het verkeersreglement staat nauwkeurig beschreven hoe die richtingsverandering moet uitgevoerd worden. Dat is in dit geval:
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;
op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;
de beweging met matige snelheid uitvoeren.


De openbare weg wordt dus niet "overgestoken", maar fietsers verlaten de rijbaan waarop ze zich al bevinden.
Bovendien, aangezien fietsers op de rijbaan rijden, en niet op een fietspad, is het gebruik van de fietsoversteekplaats niet verplicht volgens artikel 43.3 van het verkeersreglement:
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.

Daarom heb ik hierbij drie vragen:

  1. Waarom staat een voorrangsbord B1 op het voetpad, duidelijk naar gebruikers van het voetpad gericht?
  2. Voor welke bestuurders is dit voorrangsbord bedoeld?
  3. Bij gebrek aan haaientanden, op welke plaats moeten die bestuurders voorrang verlenen?

Mag ik er ook op wijzen dat deze fietsoversteekplaats vlak na het verlaten van de rotonde het bijzonder moeilijk en ingewikkeld maakt voor fietsers die het verkeersreglement willen respecteren. Bij het verlaten van de rotonde moeten ze een teken geven met de rechterarm, en direct daarna een teken met de linkerarm om naar links af te slaan om de rijbaan te verlaten. Het lijkt op molenwieken en het komt de fietsveiligheid en fietsvriendelijkheid niet ten goede.


Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse




(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:41:45; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Cauwerburg

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005