|
Ontsluitingsweg Zaat - Kruispunt Leie/Cauwerbug. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-02-2014 20:01:07 Onderwerp: |
|
|
|
|
Een officieel plan van de nieuwe ontsluitingsweg heb ik (nog) niet, maar het is nu wel zo goed als zeker dat er een tweerichtingsfietspad komt langs die nieuwe Tekenaarslaan. Dat fietspad zal in het verlengde liggen van het reeds bestaande fietspad op de Tekenaarslaan. Het fietspad komt dus langs de linkerkant van de straat op het plan.
Zoals hierboven reeds vermeld, dacht ik eerst aan het doortrekken van het fietspad op Cauwerburg tot tegen de rotonde als volgt:
Maar in feite blijft dit gevaarlijk voor fietsers bij het oprijden van de rotonde, als er tegelijkertijd ook een auto uit Cauwerburg naast die fietsers naar de rotonde afdraait.
Verder is er een probleem met fietsers die vanaf de Tekenaarslaan naar de rotonde fietsen. Die komen immers langs de linkerkant van de rijbaan naar de rotonde, dus eigenlijk langs de verkeerde kant om dan naar rechts op de rotonde te draaien.
Deze twee gevaarlijke toestanden zouden als volgt kunnen opgelost worden:
Zeer waarschijnlijk is er plaats genoeg om iets dergelijks te verwezenlijken.
- Fietsers die van Cauwerburg komen, of van de Tekenaarslaan, kunnen op deze wijze naar de rotonde op een aparte 'uitgang' voor fietsers, zonder in contact te komen met naastrijdende auto's.
- Deze 'uitgang' kan ook gebruikt worden als 'ingang' voor fietsers die van de rotonde naar de Tekenaarslaan rijden.
- Fietsers die van Cauwerburg naar de Tekenaarslaan rijden, of omgekeerd, moeten zelfs niet op de rotonde zijn.
Als dàt niet veiliger is! De schepenen van openbare werken en mobiliteit zijn ingelicht! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-03-2014 07:07:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zoals hierboven reeds vermeld, is het voorzien dat de nieuwe of vernieuwde fietspaden zullen aangelegd worden met rode betonstraatstenen .
Is dat wel een goed idee ?
Nadat onze nationale Fietsersbond met de meetfiets meer dan 2000 km fietspaden geëvalueerd heeft, staat het onomstotelijk vast, dat asfalt niet alleen het beste en het meest comfortabele, maar ook het goedkoopste materiaal is om fietspaden aan te leggen. Test-Aankoop zou het de Beste Koop noemen! Gekleurd (rood) asfalt is wat duurder, maar er is geen enkele verplichting om fietspaden rood te kleuren. Overheden, zoals ons gemeentebestuur, schermen toch zo graag met het verschil tussen aanbevelingen en verplichtingen om iets niet te (moeten) doen of anders uit te voeren dan het aanbevolen wordt. Waarom worden fietspaden dan hardnekkig in het rood aangelegd? Er is alleen een aanbeveling — en de Fietsersbond vraagt dat ook — om fietspaden rood te kleuren op risicozones, zoals op kruispunten. Ook fietsoversteekplaatsen mogen rood gekleurd worden om beter op te vallen.
Natuurlijk moet dat asfalt niet door knoeiers aangelegd worden zoals dat gebeurd is in de Hoogkamerstraat (klik hier), maar door vakbekwame mensen, die het asfalt op het fietspad even vlak kunnen maken als op de rijbaan!
Cementbeton is duurder dan asfalt. Om even comfortabel te zijn als asfalt moet het vlak aangelegd of afgeslepen worden na het harden, wat het nog wat duurder maakt. Dat het mooi vlak kàn aangelegd worden, is in Tielrode bewezen! Hoe oncomfortabel het wordt als het niet vlak aangelegd of afgeslepen wordt, kun je hier en hier zien. Sommige overheden zweren bij cementbeton omdat het duurzamer is dan asfalt. Dat klopt voor een rijbaan waar zware vrachtwagens rijden, maar niet voor fietspaden! Het gewicht van fietsers zal asfalt niet overmatig doen verslijten en wegzakken in vergelijking met cementbeton. En herstellingen aan cementbeton lopen ook niet altijd zo goed af, klik bijvoorbeeld hier.
Klinkers, betonklinkers, tegels, betonstraatstenen, ... zijn niet alleen een ramp voor fietspaden, ze zijn bovendien ook nog eens 30% duurder dan asfalt. Welke goede reden kan ons gemeentebestuur aanhalen om nog dergelijk materiaal te gebruiken voor fietspaden? Het is duur, het comfort is beneden alle peil, en na enige tijd — of zelfs van bij de aanleg — liggen deze fietspaden onvermijdelijk oneffen om nooit meer goed te komen. Voorbeelden daarvan vind je genoeg: hier, hier, hier en hier.
Tot ontevredenheid van alle fietsers, en natuurlijk ook van de Fietsersbond, blijft Temse kiezen voor het slechtste en het duurste materiaal. Waarom zou dat zijn? Mogen fietsers nooit eens tevreden zijn? Moet daarop niet bezuinigd worden? Of is dat van een ander krediet? Is dat ander krediet dan ook niet van uw en van mijn belastinggeld?
Wordt het geen tijd om nog eens een briefje/mailtje naar onze schepenen van mobiliteit, openbare werken en financiën te versturen ? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-02-2015 11:07:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Wat voorafgaat aan een uiteindelijk 'overleg' tussen onze Fietsersbondafdeling (gesteund door Leefbaar Temse) en de dienst mobiliteit van de gemeente op donderdag 22 januari 2015, kun je hier lezen. De fietsaansluitingen aan de rotonde hoort bij de punten waarvan de gemeente blijkbaar nog niet goed weet hoe ze op te lossen. Er wordt over onze voorstellen nog nagedacht ...
Wij zijn er van overtuigd dat het veel minder gevaarlijk gemaakt kan worden, waar het fietspad vanop Cauwerburg aansluit op de rotonde. Dit stond in onze mail(s):
Citaat: |
Er wordt een onveilige toestand geschapen door het fietspad van Cauwerburg te laten ophouden vóór de rotonde, zonder "rugdekking" voor fietsers die zich op de rijbaan moeten begeven. Het verkeer op de rijbaan moet in dit geval immers voorrang verlenen aan de gebruikers van het fietspad die zich hier op het einde van het fietspad op de rijbaan moeten begeven om rechtdoor te rijden (wegcode artikel 12.4).
Fietsers vanaf Cauwerburg komen aan de rotonde terecht tussen het rechts afslaand gemotoriseerd verkeer. Daardoor wordt de afslag naar de rotonde een zeer typische plaats voor toekomstige dodehoekongevallen. Om deze reden, en om de onveiligheid van punt 7 te voorkomen, is het veiliger om het fietspad van Cauwerburg door te trekken tot tegen de rotonde.
Als het fietspad van Cauwerburg tot tegen de rotonde komt, kunnen fietsers en bromfietsers klasse A die op de rotonde rijden en naar Cauwerburg willen, eerst Cauwerburg voorbij rijden, op de rotonde in voorrang, alvorens af te slaan naar het fietspad op Cauwerburg. Daardoor wordt vermeden dat ze samen met het gemotoriseerd verkeer naar Cauwerburg moeten afslaan om daarna de straat nog eens te moeten oversteken naar het fietspad. |
Eerst verwierp onze dienst mobiliteit ons vorig voorstel (klik hier) om een aparte toegang voor fietsers op de rotonde te voorzien, in het vooruitzicht van het bijkomend tweerichtingsfietspad vanaf de nieuwe ontsluitingsweg van De Zaat (de Tekenaarslaan). Dat zou er als volgt kunnen uitzien hebben:
Volgens de dienst mobiliteit van Temse maakt een bijkomende toegang, uitsluitend voor een tweerichtingsfietspad, de rotonde nodeloos ingewikkeld. Dat is een praktijk die normaal nooit uitgevoerd wordt, aldus onze dienst mobiliteit. Nochtans is in onze gemeente Temse, aan de rotonde in de Orlaylaan, twee keer een aparte toegang gemaakt vanaf het tweerichtingsfietspad naar de rotonde. Daar kon dat dan wel? Daar was dat geen praktijk die niet uitgevoerd wordt?
Trouwens, in het Vademecum Fietsvoorzieningen laatste versie van maart 2014, hoofdstuk 4.6.4.1 staat het volgende te lezen:
Citaat: |
TWEERICHTINGSFIETSPAD TER HOOGTE VAN ROTONDE
Tweerichtingsfietspaden op de toegangswegen naar rotondes zijn eveneens zoveel mogelijk te mijden. Wanneer dit in uitzonderlijke situaties wel gebeurt, dan worden volgende aandachtspunten in acht genomen.
- Het tweerichtingsfietspad wordt steeds als aparte tak van de rotonde beschouwd. De rotonde wordt zo geconcipieerd dat voldoende ruimte beschikbaar is tussen de verschillende zijtakken, met inbegrip van het aansluitende tweerichtingsfietspad.
- Wanneer een vrijliggend tweerichtingsfietspad aansluit op de rotonde, wordt de aansluiting zoveel mogelijk op gelijke afstand voorzien van de dichtstbij gelegen aansluitende rijwegen (fig. 4.26.1).
- Indien nodig wordt het tweerichtingsfietspad daarvoor omgebogen. Desnoods kan ook de naastliggende rijweg worden weggebogen om een gelijkmatige verdeling van de zijtakken over de rotonde te bekomen (fig. 4.26.2).
- ...
|
Uit veiligheidsoverwegingen raadt het Vademecum Fietsvoorzieningen aan om tweerichtingsfietspaden steeds als een aparte tak van een rotonde te beschouwen. Onze dienst mobiliteit vindt dat totaal overbodig en onzinnig ...
Ik ben persoonlijk helemaal niet akkoord met onze dienst mobiliteit!
Omdat er nu nog geen plans zijn van de ontsluitingsweg van De Zaat (de Tekenaarslaan), vroegen we al om het fietspad op Cauwerburg door te trekken tot tegen de rotonde, in plaats van het fietspad te laten ophouden vóór de rotonde. Een duidelijk antwoord hebben we hier niet op gekregen.
Hoe uiteindelijk de aansluiting van het fietspad van Cauwerburg op de rotonde zal gebeuren, is dus nog een vraagteken.
(Aanpassing op 10-11-2015: Nieuwe linken naar figuren.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:10:43; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-11-2015 10:02:23 Onderwerp: |
|
|
|
|
De nieuwe rotonde aan het kruispunt Leie/Cauwerburg krijgt vorm. Als je vanaf de Oeverstraat naar Cauwerburg rijdt, ziet het er nu als volgt uit:
Vanaf Cauwerburg ziet het er zo uit:
Zelfs de aanzet is voorzien tot de nieuwe ontsluitingsweg naar de Zaat, die zal uitkomen op de Tekenaarslaan:
Het staat zo op de plans, maar de afwerking daarvan zal nog wel een tijdje duren. Dat komt pas als ook het kruispunt 'Luizemarktje' helemaal is afgewerkt.
Vanaf die toekomstige ontsluitingsweg is dit het zicht op de rotonde:
Vanaf de richting Hoogkamerstraat heb ik geen foto gemaakt, omdat de zon zeer laag recht in de lens van het fototoestel schijnt.
Ik ben benieuwd of het met deze rotonde veiliger, gemakkelijker en aangenamer zal worden voor fietsers, om naar het tweerichtingsfietspad op Cauwerburg te rijden. Volgens de hoogte van de boordstenen die er nu al liggen, en volgens het plan, zal de fietsoversteekplaats op Cauwerburg uitkomen op zo een hoge boordsteen... Zie dit detail van het plan, en mijn opmerking in dit verband.
Op dit plan eindigt het fietspad op Cauwerburg op dezelfde hoge boordsteen die er nu al ligt...
Hierop kom ik zeker nog terug
(Aanpassing op 06-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:14:00; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 5 |
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|