Het is nu 17-02-2025 05:14:47
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Ontsluitingsweg Zaat - Kruispunt Leie/Cauwerbug.

    -> Temse - Cauwerburg Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-01-2014 20:59:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het digitaal plan is toegekomen! Het omvat de herinrichting van het kruispunt Hoogkamerstraat / Edgard Tinelplaats / Schoolstraat / Leie / Sint-Amelbergalaan, en ook van het kruispunt Leie / Cauwerburg / Tekenaarslaan. Het is een groot plan, waarvan hier een verkleinde afdruk:


Als je op de tekening klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je het plan veel groter en in detail bekijken.

Het kruispunt Leie / Cauwerburg / Tekenaarslaan vormt slechts een deel van dat plan:


Als je op de tekening klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je ook dit gedeelte van het plan veel groter en in detail bekijken.

Het loont de moeite om op de plans hierboven te klikken om ze te vergroten. Je kunt de details van de plans dan bekijken op deze grootte:



En dit is de legende van het plan om de kleurtjes te begrijpen en de gebruikte materialen te kennen:



Persoonlijk heb ik al enkele vragen en opmerkingen bij dit kruispunt of deze rotonde:
  1. Blijkbaar is het oorspronkelijk geplande fietspad tussen de rotonde en het Luizemarktje verdwenen. Voor dit kruispunt is dat geen bezwaar. Op het Luizemarktje daarentegen is de toestand voor fietsers daardoor nog onveiliger geworden. Maar dat zullen we ten gepaste tijde hier nog wel bespreken.

  2. Langs de Tekenaarslaan, de nieuwe ontsluitingsweg die van de Zaat komt, ligt nu al een tweerichtingsfietspad dat normaal gesproken zal doorgetrokken worden. Dat fietspad is op het plan niet te zien. Hoe zal de aansluiting met de rotonde en met het tweerichtingsfietspad van Cauwerburg uitgevoerd worden? Als dat fietspad niet doorgetrokken wordt, dan moeten de fietsers die op de Tekenaarslaan naar de rotonde rijden ergens het fietspad verlaten om de rijbaan over te steken. Waar zou dat dan gebeuren?

  3. Het fietspad van Cauwerburg gaat over in een fietssuggestiestrook op de rijbaan vóór de rotonde. Fietsers moeten zich vóór de rotonde op een onveilige manier tussen het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan wringen! Kan dat fietspad niet doorgetrokken worden tot tegen de rotonde? Het is veiliger om op een apart fietspad te kunnen rijden tot tegen de rotonde om daar voorrang te verlenen aan het verkeer op de rotonde.

  4. De fietssuggestiestrook aan de overkant op Cauwerburg, tussen de rotonde en de fietsoversteekplaats, is overbodig en "suggereert" dat fietsers daar tegen de kant moeten blijven rijden. Zoals aangeraden wordt door het BIVV(!) is het beter en veiliger om reeds van op de rotonde in het midden van de rijbaan te rijden, en zo af te slaan via de oversteekplaats naar het tweerichtingsfietspad langs de andere kant van de rijbaan.

  5. Als materiaal voor de fietspaden zullen rode betonstraatstenen gebruikt worden (zie de legende). Dat materiaal is slechts derde keuze voor fietspaden, en bovendien duur om aan te leggen! Het beste materiaal voor fietspaden, eerste keus dus, is nog altijd asfalt. Het moet dan natuurlijk goed aangelegd worden, niet zoals in de Hoogkamerstraat gebeurd is (klik hier)! Het tweede beste materiaal is beton. Ook dat kan mooi vlak aangelegd worden, kijk hier maar! De voegen tussen betonstraatstenen veroorzaken vrijwel altijd trillingen. Bovendien liggen betonstraatstenen alleen (soms) vlak in het begin, maar na verloop van tijd liggen die oneffen en vertoont het fietspad bulten en putten!

  6. De fietssuggestiestroken zijn op het plan in het rood aangeduid. Hopelijk worden ze niet in die kleur uitgevoerd. Zoals reeds gezegd, zie ik hier liever geen fietssuggestiestroken, bovendien hoort de middenstreep niet thuis op het stuk rijbaan met fietssuggestiestroken. Maar als ze er toch komen is rood geen goede kleur, omdat het verwarring schept met fietspaden. Suggestiestroken horen een neutrale grijze kleur te krijgen, en met duurzaam materiaal verwezenlijkt te worden. Ze mogen dus niet geschilderd worden!

Dat zijn tot nu toe mijn opmerkingen. Wie gaat er niet mee akkoord, of wie heeft er nog andere?

(Aanpassing op 10-11-2015: Andere vergrotingen.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-05-2017 08:31:47; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-01-2014 10:17:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Na enig nadenken heb ik nog enkele opmerkingen en vragen over de geplande inrichting op Cauwerburg aan deze rotonde. Hier komt een tweede reeks:
  1. Ik verwacht uiteraard dat de overgangen van rijbaan naar fietspad — en omgekeerd — vlak, zonder drempels en geleidelijk uitgevoerd worden op Cauwerburg.

  2. Ik verwacht eveneens dat er geen rioolroosters gelegd worden op de rijlijn van fietsers.

  3. De schuine fietsoversteekplaats op Cauwerburg moet afgebakend worden door parallellogrammen en niet door vierkanten, volgens het artikel 18.4, plaat 6 van bijlage 4, van de Plaatsingsvoorwaarden Verkeerstekens.

  4. In verband met mijn opmerkingen 3 en 4 hierboven (reeks 1), als er toch fietssuggestiestroken komen op Cauwerburg — wat ik voor alle duidelijkheid liever niet heb! — dan verwacht ik dat die minstens 1,20m breed zijn, zoals aangeraden wordt in het Vademecum Fietsvoorzieningen. De verhoudingen op het plan in acht genomen, zijn de getekende fietssuggestiestroken amper 1m breed!

  5. Nog in verband met mijn opmerking 3 hierboven (reeks 1), als er toch een fietssuggestiestrook aangelegd wordt van het fietspad op Cauwerburg naar de rotonde, dan zou die fietssuggestiestrook beter doorlopen tot tegen de haaientanden van de rotonde.

  6. Nog in verband met mijn opmerking 3 hierboven (reeks 1), zou ik wel vrede kunnen nemen met een klein stukje fietssuggestiestrook op het einde van het fietspad op Cauwerburg naar de rotonde, als die fietssuggestiestrook in het verlengde van het fietspad ligt, en geleidelijk overgaat in de rijbaan tot tegen de haaientanden van de rotonde, zoals bijvoorbeeld op onderstaande figuur.



Op bovenstaande figuur is ook de fietsoversteekplaats afgebakend met parallellogrammen, is de overgang naar het fietspad vlak en zonder drempel getekend en ... is het zebrapad natuurlijk doorgetrokken over het verlengd fietspad. Op het einde is het stukje fietssuggestiestrook 1,25m breed. De fietssuggestiestrook wordt breder naarmate het fietspad versmalt.

Zoals je misschien gemerkt hebt, kan het plan op aanvraag nog meer uitvergroot worden Lach Uitroepteken
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 02-02-2014 13:02:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

allemaal terechte opmerkingen, Jozef. Vooral de vreemde overgang van het fietspad naar de fietssuggestiestrook in Cauwerburg en de suggestiestrook aan de overkant vlakbij de rotonde moeten aangepast worden, dit is gewoon om ongevallen vragen...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-02-2014 07:01:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er ontbreekt nog iets zeer belangrijk op het plan: het fietspad van de Tekenaarslaan! Op onderstaand detail sluit de Tekenaarslaan onderaan rechts aan op de rotonde:



Als het bestaande tweerichtingsfietspad van de reeds bestaande Tekenaarslaan doorgetrokken wordt, dan komt dat fietspad langs de linkerkant van de rijbaan naar de rotonde, waar nu de maataanduiding 2,50 staat, onderaan rechts op bovenstaand detail. 2,50m is tegenwoordig de aanbevolen minimum breedte van een tweerichtingsfietspad.

Hierbij vraag ik mij nu nog het volgende af:
  1. Hoe zullen fietsers op een veilige wijze vanaf de Tekenaarslaan naar de rotonde gestuurd worden?
  2. Hoe zullen fietsers vanaf de rotonde moeten afslaan naar de Tekenaarslaan?
  3. Hoe zullen fietsers moeten rijden die uit de Tekenaarslaan komen en naar Cauwerburg willen?

Uiteraard ben ik ook benieuwd naar de ligging van het fietspad op de Tekenaarslaan zelf. Het is immers een totaal nieuwe straat en er is in principe plaats genoeg. Het fietspad zou dus heel breed en misschien zelfs afgescheiden van de rijbaan kunnen aangelegd worden. Dit nieuw gedeelte van de Tekenaarslaan — en natuurlijk ook het fietspad — zal heel steil en met een scherpe bocht moeten aangelegd worden. Reden te meer om voldoende aandacht te schenken aan de constructie van het fietspad! Reden te meer om ook eens bij het gemeentebestuur te polsen naar een plan van dit nieuw gedeelte van de Tekenaarslaan Knipoog .

(Aanpassing op 13-02-2014: Beter plan geplaatst.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 13-02-2014 18:33:53; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-02-2014 18:06:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
... Reden te meer om ook eens bij het gemeentebestuur te polsen naar een plan van dit nieuw gedeelte van de Tekenaarslaan Knipoog .

Dat plan blijkt nog niet te bestaan, want dit is het antwoord van het gemeentebestuur:
Citaat:
Een plan met de fietsvoorzieningen in het gedeelte van de Tekenaarslaan, tussen Paneellaan en de nieuwe rotonde Leie/Cauwerburg, is nog niet in ons bezit. Het studiebureau werkt hiervoor nog een ontwerp uit.

We zullen nog wat geduld moeten oefenen Hihi .
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-02-2014 20:01:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een officieel plan van de nieuwe ontsluitingsweg heb ik (nog) niet, maar het is nu wel zo goed als zeker dat er een tweerichtingsfietspad komt langs die nieuwe Tekenaarslaan. Dat fietspad zal in het verlengde liggen van het reeds bestaande fietspad op de Tekenaarslaan. Het fietspad komt dus langs de linkerkant van de straat op het plan.

Zoals hierboven reeds vermeld, dacht ik eerst aan het doortrekken van het fietspad op Cauwerburg tot tegen de rotonde als volgt:



Maar in feite blijft dit gevaarlijk voor fietsers bij het oprijden van de rotonde, als er tegelijkertijd ook een auto uit Cauwerburg naast die fietsers naar de rotonde afdraait.

Verder is er een probleem met fietsers die vanaf de Tekenaarslaan naar de rotonde fietsen. Die komen immers langs de linkerkant van de rijbaan naar de rotonde, dus eigenlijk langs de verkeerde kant om dan naar rechts op de rotonde te draaien.

Deze twee gevaarlijke toestanden zouden als volgt kunnen opgelost worden:



Zeer waarschijnlijk is er plaats genoeg om iets dergelijks te verwezenlijken.

  • Fietsers die van Cauwerburg komen, of van de Tekenaarslaan, kunnen op deze wijze naar de rotonde op een aparte 'uitgang' voor fietsers, zonder in contact te komen met naastrijdende auto's.
  • Deze 'uitgang' kan ook gebruikt worden als 'ingang' voor fietsers die van de rotonde naar de Tekenaarslaan rijden.
  • Fietsers die van Cauwerburg naar de Tekenaarslaan rijden, of omgekeerd, moeten zelfs niet op de rotonde zijn.

Als dàt niet veiliger is! De schepenen van openbare werken en mobiliteit zijn ingelicht!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-02-2014 18:32:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op 14 februari 2014 ontving ik reeds een antwoord van de schepen van mobiliteit:
Citaat:
Dag Jozef,

Ik bespreek je mail en het voorstel zeker met schepen Verbeke.
Ik zal het ook voorleggen op de verkeerscel.


Tot later

Mvg

Met vriendelijke groeten,


Lieve Truyman

Schepen
Mobiliteit, Cultuur,
Integratie en Inburgering,
Woonkwaliteit en Leegstand

Wel twee keer met vriendelijke groeten Hihi . Afwachten maar wat het resultaat zal zijn van de bespreking.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-03-2014 07:07:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zoals hierboven reeds vermeld, is het voorzien dat de nieuwe of vernieuwde fietspaden zullen aangelegd worden met rode betonstraatstenen Triest .



Is dat wel een goed idee Triest Idee Triest ?

Nadat onze nationale Fietsersbond met de meetfiets meer dan 2000 km fietspaden geëvalueerd heeft, staat het onomstotelijk vast, dat asfalt niet alleen het beste en het meest comfortabele, maar ook het goedkoopste materiaal is om fietspaden aan te leggen. Test-Aankoop zou het de Beste Koop noemen! Gekleurd (rood) asfalt is wat duurder, maar er is geen enkele verplichting om fietspaden rood te kleuren. Overheden, zoals ons gemeentebestuur, schermen toch zo graag met het verschil tussen aanbevelingen en verplichtingen om iets niet te (moeten) doen of anders uit te voeren dan het aanbevolen wordt. Waarom worden fietspaden dan hardnekkig in het rood aangelegd? Er is alleen een aanbeveling — en de Fietsersbond vraagt dat ook — om fietspaden rood te kleuren op risicozones, zoals op kruispunten. Ook fietsoversteekplaatsen mogen rood gekleurd worden om beter op te vallen.

Natuurlijk moet dat asfalt niet door knoeiers aangelegd worden zoals dat gebeurd is in de Hoogkamerstraat (klik hier), maar door vakbekwame mensen, die het asfalt op het fietspad even vlak kunnen maken als op de rijbaan!

Cementbeton is duurder dan asfalt. Om even comfortabel te zijn als asfalt moet het vlak aangelegd of afgeslepen worden na het harden, wat het nog wat duurder maakt. Dat het mooi vlak kàn aangelegd worden, is in Tielrode bewezen! Hoe oncomfortabel het wordt als het niet vlak aangelegd of afgeslepen wordt, kun je hier en hier zien. Sommige overheden zweren bij cementbeton omdat het duurzamer is dan asfalt. Dat klopt voor een rijbaan waar zware vrachtwagens rijden, maar niet voor fietspaden! Het gewicht van fietsers zal asfalt niet overmatig doen verslijten en wegzakken in vergelijking met cementbeton. En herstellingen aan cementbeton lopen ook niet altijd zo goed af, klik bijvoorbeeld hier.

Klinkers, betonklinkers, tegels, betonstraatstenen, ... zijn niet alleen een ramp voor fietspaden, ze zijn bovendien ook nog eens 30% duurder dan asfalt. Welke goede reden kan ons gemeentebestuur aanhalen om nog dergelijk materiaal te gebruiken voor fietspaden? Het is duur, het comfort is beneden alle peil, en na enige tijd — of zelfs van bij de aanleg — liggen deze fietspaden onvermijdelijk oneffen om nooit meer goed te komen. Voorbeelden daarvan vind je genoeg: hier, hier, hier en hier.

Tot ontevredenheid van alle fietsers, en natuurlijk ook van de Fietsersbond, blijft Temse kiezen voor het slechtste en het duurste materiaal. Waarom zou dat zijn? Mogen fietsers nooit eens tevreden zijn? Moet daarop niet bezuinigd worden? Of is dat van een ander krediet? Is dat ander krediet dan ook niet van uw en van mijn belastinggeld?

Wordt het geen tijd om nog eens een briefje/mailtje naar onze schepenen van mobiliteit, openbare werken en financiën te versturen Hihi ?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-08-2014 20:29:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Naar aanleiding van het vorige hebben we als Fietsersbond afdeling Temse op 12 mei 2014 de volgende brief geschreven aan onze burgemeester en aan onze schepenen van mobiliteit, openbare werken en financiën:



Na de 'Hoogachtend' is de brief ondertekend door onze voorzitter, onze secretaris, onze penningmeester en 9 kernleden. Er stonden dus 12 handtekeningen op met naam, functie en adres.

Enkele weken later ontvingen we volgend antwoord:



Dat is eigenlijk wel hoopgevend, hoewel men met de uitdrukkingen "in de mate van het mogelijke" en "als de omstandigheden het toelaten" nog alle kanten op kan. We zullen hun dus maar op de vingers blijven kijken!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-10-2014 20:32:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de vergadering van de Commissie Ruimtelijke Ordening en Openbare Werken van dinsdag 28 oktober 2014 heb ik voor de eerste keer een plan gezien van de verlenging van de Tekenaarslaan, de nieuwe 'ontsluitingsweg' van de Zaat die zal uitkomen op de rotonde van het kruispunt Leie/Cauwerburg.

De Tekenaarslaan zal grotendeels verlengd worden volgens de zandweg die zichtbaar is op onderstaande luchtfoto. Ze zal dus een zeer scherpe bocht maken naar links. Daarna zal ze ongeveer de twee grijze strepen volgen richting rotonde, die aangegeven is als een grijze cirkel.



Het tweerichtingsfietspad langs de Tekenaarslaan wordt op dezelfde wijze verlengd en blijft dus langs de linkerkant van de straat op de luchtfoto.

Over afmetingen is niets gezegd, maar hopelijk wordt dit verlengd tweerichtingsfietspad breder dan het fietspad dat nu in de Tekenaarslaan ligt! Vooral aan de zeer korte bocht zou het fietspad heel breed moeten zijn.

Over materialen is wel gesproken: het fietspad zal uitgevoerd worden in asfalt. Dat is prima. Maar er werd bijgezegd "roodbruin zoals in de Hoogkamerstraat" ... Tegen de kleur heb ik geen enkel bezwaar, maar ik hoop dat de uitvoering beter zal zijn dan in de Hoogkamerstraat.

Eén ding is zeker: vanaf de Zaat naar het kruispunt Leie/Cauwerburg zal de Tekenaarslaan steil bergop gaan, een ferme kuitenbijter per fiets Lach!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-11-2014 10:03:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 13 november 2014:

(Klik op het artikel, en klik daarna nogmaals, voor een grotere en leesbare versie.)


Een gelijkaardig artikel staat in Het Nieuwsblad en is ook te lezen op de website van deze krant.

Volgende maand wordt dus het 'definitief ontwerp' voorgesteld. Ik hoop dat het wat beters wordt dan het plannetje dat op de website van Het Nieuwsblad te vinden is:



Dit verschilt namelijk in vrijwel niets van het oorspronkelijk plan dat we begin dit jaar onder ogen kregen. Dat plan bevat heel wat onveiligheden voor fietsers (kijk ook hier)!

(Aanpassing op 10-11-2015: Andere vergroting.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-11-2015 18:35:46; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-12-2014 13:45:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit staat tegenwoordig te lezen op de website van de gemeente Temse:



Het grote ogenblik nadert ... Daar zullen we al kunnen zien en horen in hoeverre met al onze opmerkingen (zie vanaf hier) rekening zal gehouden worden. Eén slag hebben we al zeker thuisgehaald: de fietspaden zullen niet aangelegd worden met betonstraatstenen zoals eerst voorzien was, maar het zal roodbruin asfalt worden Goed zo!! Nu maar hopen dat de fietspaden deskundig en vlak zullen aangelegd worden. Het is eveneens nog altijd een raadsel hoe en waar het fietspad zal aangelegd worden langs de nieuwe 'ontsluitingsweg' van De Zaat, de Tekenaarslaan. Hoe zal dat fietspad toegang geven tot de rotonde? Hoe wordt het verbonden met het fietspad op Cauwerburg? Komt er wel een fietspad?

Allen daarheen!

Vooral iedereen die geïnteresseerd is in veiliger en aangenamer fietsverkeer in Temse.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-12-2014 19:08:16    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit zijn de meest recente plans van de herinrichting van de kruispunten Edgard Tinelplaats en Cauwerburg/Leie. De twee plans verschillen in details: het eerste bevat meer uit te voeren werken, het tweede meer verkeerstechnische details.

Als je op de figuur klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je het plan veel groter en in detail bekijken.


Als je op de figuur klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je het plan veel groter en in detail bekijken.


Met onze bovenstaande opmerking is geen rekening gehouden. De aansluiting van het fietspad van Cauwerburg op de rotonde blijft gevaarlijk voor fietsers. Triestig Triest Uitroepteken Laten we dat zo Vraag Vraag

Hoe het fietspad op de nieuwe ontsluitingsweg zal aangelegd worden, in het verlengde van de Tekenaarslaan, dat weten ze blijkbaar zelf nog altijd niet op de gemeente. Ik heb ook daarvan een plan gevraagd maar het was er niet bij.

(Aanpassing op 30-07-2015: Nieuwe linken naar figuren.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 30-07-2015 08:20:33; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-02-2015 11:07:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat voorafgaat aan een uiteindelijk 'overleg' tussen onze Fietsersbondafdeling (gesteund door Leefbaar Temse) en de dienst mobiliteit van de gemeente op donderdag 22 januari 2015, kun je hier lezen. De fietsaansluitingen aan de rotonde hoort bij de punten waarvan de gemeente blijkbaar nog niet goed weet hoe ze op te lossen. Er wordt over onze voorstellen nog nagedacht ...

Wij zijn er van overtuigd dat het veel minder gevaarlijk gemaakt kan worden, waar het fietspad vanop Cauwerburg aansluit op de rotonde. Dit stond in onze mail(s):
Citaat:


Er wordt een onveilige toestand geschapen door het fietspad van Cauwerburg te laten ophouden vóór de rotonde, zonder "rugdekking" voor fietsers die zich op de rijbaan moeten begeven. Het verkeer op de rijbaan moet in dit geval immers voorrang verlenen aan de gebruikers van het fietspad die zich hier op het einde van het fietspad op de rijbaan moeten begeven om rechtdoor te rijden (wegcode artikel 12.4).

Fietsers vanaf Cauwerburg komen aan de rotonde terecht tussen het rechts afslaand gemotoriseerd verkeer. Daardoor wordt de afslag naar de rotonde een zeer typische plaats voor toekomstige dodehoekongevallen. Om deze reden, en om de onveiligheid van punt 7 te voorkomen, is het veiliger om het fietspad van Cauwerburg door te trekken tot tegen de rotonde.

Als het fietspad van Cauwerburg tot tegen de rotonde komt, kunnen fietsers en bromfietsers klasse A die op de rotonde rijden en naar Cauwerburg willen, eerst Cauwerburg voorbij rijden, op de rotonde in voorrang, alvorens af te slaan naar het fietspad op Cauwerburg. Daardoor wordt vermeden dat ze samen met het gemotoriseerd verkeer naar Cauwerburg moeten afslaan om daarna de straat nog eens te moeten oversteken naar het fietspad.

Eerst verwierp onze dienst mobiliteit ons vorig voorstel (klik hier) om een aparte toegang voor fietsers op de rotonde te voorzien, in het vooruitzicht van het bijkomend tweerichtingsfietspad vanaf de nieuwe ontsluitingsweg van De Zaat (de Tekenaarslaan). Dat zou er als volgt kunnen uitzien hebben:



Volgens de dienst mobiliteit van Temse maakt een bijkomende toegang, uitsluitend voor een tweerichtingsfietspad, de rotonde nodeloos ingewikkeld. Dat is een praktijk die normaal nooit uitgevoerd wordt, aldus onze dienst mobiliteit. Nochtans is in onze gemeente Temse, aan de rotonde in de Orlaylaan, twee keer een aparte toegang gemaakt vanaf het tweerichtingsfietspad naar de rotonde. Daar kon dat dan wel? Daar was dat geen praktijk die niet uitgevoerd wordt?





Trouwens, in het Vademecum Fietsvoorzieningen laatste versie van maart 2014, hoofdstuk 4.6.4.1 staat het volgende te lezen:
Citaat:
TWEERICHTINGSFIETSPAD TER HOOGTE VAN ROTONDE

Tweerichtingsfietspaden op de toegangswegen naar rotondes zijn eveneens zoveel mogelijk te mijden. Wanneer dit in uitzonderlijke situaties wel gebeurt, dan worden volgende aandachtspunten in acht genomen.

  • Het tweerichtingsfietspad wordt steeds als aparte tak van de rotonde beschouwd. De rotonde wordt zo geconcipieerd dat voldoende ruimte beschikbaar is tussen de verschillende zijtakken, met inbegrip van het aansluitende tweerichtingsfietspad.
  • Wanneer een vrijliggend tweerichtingsfietspad aansluit op de rotonde, wordt de aansluiting zoveel mogelijk op gelijke afstand voorzien van de dichtstbij gelegen aansluitende rijwegen (fig. 4.26.1).
  • Indien nodig wordt het tweerichtingsfietspad daarvoor omgebogen. Desnoods kan ook de naastliggende rijweg worden weggebogen om een gelijkmatige verdeling van de zijtakken over de rotonde te bekomen (fig. 4.26.2).
  • ...


Uit veiligheidsoverwegingen raadt het Vademecum Fietsvoorzieningen aan om tweerichtingsfietspaden steeds als een aparte tak van een rotonde te beschouwen. Onze dienst mobiliteit vindt dat totaal overbodig en onzinnig ...

Ik ben persoonlijk helemaal niet akkoord met onze dienst mobiliteit!

Omdat er nu nog geen plans zijn van de ontsluitingsweg van De Zaat (de Tekenaarslaan), vroegen we al om het fietspad op Cauwerburg door te trekken tot tegen de rotonde, in plaats van het fietspad te laten ophouden vóór de rotonde. Een duidelijk antwoord hebben we hier niet op gekregen.

Hoe uiteindelijk de aansluiting van het fietspad van Cauwerburg op de rotonde zal gebeuren, is dus nog een vraagteken. Vraag

(Aanpassing op 10-11-2015: Nieuwe linken naar figuren.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:10:43; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-06-2015 07:34:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de vergadering van de Commissie Verkeer van dinsdag 16 juni 2015 is gezegd, dat op donderdag 27 augustus 2015 een infovergadering zal gehouden worden in de Roxy over de "eerste faze Leie-Cauwerburg", dus over de nieuwe rotonde op het kruispunt Leie/Cauwerburg en toeleidende straten.

Aan de werken zelf zou begonnen worden op maandag 14 september 2015, maar nu staat op de website van de gemeente Temse:
Citaat:
De eigenlijke werkzaamheden betreft de herinrichting starten in augustus.

Zal die infovergadering op 27 augustus dan niet veel te laat komen?

(Aanpassing op 30-07-2015: Quote website Temse toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Cauwerburg

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005