Het is nu 04-03-2021 14:10:48
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Herinrichting kruispunt Cauwerburg/Orlaylaan.

    -> Temse - Cauwerburg Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4623
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-02-2011 14:36:38    Onderwerp: Herinrichting kruispunt Cauwerburg/Orlaylaan.
 Reageren met citaat  

Op een vergadering in het AC De Zaat in verband met de herinrichting van het kruispunt Edgard Tinelplaats, is ons een schets getoond van de herinrichting van dit kruispunt. Het komt hier op neer, dat de voorrangsweg verlegd wordt naar Cauwerburg (richting Tielrode)-Orlaylaan. Cauwerburg richting centrum wordt dus de ondergeschikte weg. Het kruispunt wordt aangepast, zodat de weg vanuit Tielrode een duidelijke bocht maakt van Cauwerburg naar de Orlaylaan. Vanuit het centrum zal Cauwerburg dan met een bochtje naar links aansluiten op het kruispunt. Het tweerichtingsfietspad langs Cauwerburg zal dan wel zijn status van voorrang verliezen bij het oversteken van dit kruispunt! De mogelijkheid wordt overwogen om een stukje gemengd fietspad-trottoir te voorzien langs de kant van de warenhuizen in de Orlaylaan, van op het kruispunt tot aan de oprit van de warenhuizen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4623
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-06-2011 10:11:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit is het idee achter de herinrichting van de kruispunten Cauwerburg/Orlaylaan en Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan, op een luchtfoto getekend:



Het komt ook ter sprake in het "ontwerp gemeentelijk mobiliteitsplan". Zo zou ongeveer de praktische uitwerking er uitzien aan het kruispunt Cauwerburg/Orlaylaan:



Tussen haakjes: meer dan een jaar later ben ik in het bezit gekomen van een tekening van de gemeente van dit kruispunt Hihi . Die ziet er als volgt uit (de gelijkenis met mijn tekening is nog zo slecht niet Knipoog ):



Bij dit ontwerp ontstaat aan de rode vraagtekens een ernstige probleemsituatie voor fietsers. De weg Orlaylaan - Cauwerburg (richting Tielrode) is nu de voorrangsweg. Het tweerichtingsfietspad langs deze voorrangsweg is eveneens een voorrangsfietspad. In de bocht van de voorrangsweg verandert het fietspad van kant, waardoor het voorrangsfietspad de voorrangsrijbaan zou moeten oversteken.

Zoals gewoonlijk zal gekozen worden om het voorrangsfietspad te onderbreken, waardoor fietsers gevaarlijk en oncomfortabel de voorrangsweg in de bocht van 90° zullen moeten oversteken. Stel je maar even voor dat het bestaande tweerichtingsfietspad zou doorgetrokken worden, waardoor de automobilisten op deze voorrangsweg in de bocht van 90° toch voorrang zouden moeten verlenen aan de fietsers ... Bijna iedereen zou dat eigenaardig vinden, maar bijna niemand vindt het eigenaardig als hetzelfde gebeurt met fietsers.

Het wordt dus voor fietsers slechter dan het nu is: nu volgt het fietspad de voorangsweg Cauwerburg, en moeten de bestuurders uit de de Orlaylaan voorrang verlenen.

Nochtans kan dit opgelost worden door het tweerichtingsfietspad op Cauwerburg — tussen de Orlaylaan en de Sint-Amelbergalaan — naar de overzijde van de rijbaan te verplaatsen, en de rijbaan even veel te verplaatsen in de richting van het bestaande fietspad. Op deze wijze volgen de fietsers langs één kant van de rijbaan mee met de draairichting van de voorrangsweg, zonder deze te moeten oversteken. De praktische uitvoering daarvan kan geschetst worden als volgt:



Vanzelfsprekend heeft dit een invloed op het kruispunt Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan, maar dat moet je daar bekijken.

Tevens pleiten we er voor om het trottoir vanaf de Peter Benoitlaan door te trekken langs Cauwerburg en de Orlaylaan, tot aan de toegang tot de winkels. Onze vroegere vraag, om langs deze kant van de Orlaylaan ook een stukje fietspad te voorzien vanaf Cauwerburg tot aan de winkels, zou natuurlijk kunnen wegvallen als voor deze oplossing gekozen wordt. De warenhuizen moeten vanzelfsprekend wel bereikbaar blijven vanaf het fietspad in de Orlaylaan. Misschien kan naast het bestaande zebrapad een fietsoversteekplaats aangebracht worden?

Andere en betere voorstellen zijn altijd welkom!

(Aanpassing op 08-10-2012: tekening gemeente bijgevoegd.)
(Aanpassing op 29-11-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt en op nieuwe host.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-11-2015 14:48:27; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 370

     
Bericht Geplaatst: 15-06-2011 09:08:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het huidige plan is inderdaad alles behalve veilig voor fietsers, zeker als je weet dat er veel vrachtwagens van de KMO zone uit de Orlaylaan zullen komen. Een probleem met het alternatief is dan weer dat je een gelijkaardige risicosituatie creŽert als aan de E. Tinelplaats, nl. het tweerichtingenfietspad waar de automobilisten voorrang moeten verlenen en ze niet verwachten dat er fietsers van rechts komen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4623
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-06-2011 15:38:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hilde Habraken schreef:
Een probleem met het alternatief is dan weer dat je een gelijkaardige risicosituatie creŽert als aan de E. Tinelplaats, nl. het tweerichtingenfietspad waar de automobilisten voorrang moeten verlenen en ze niet verwachten dat er fietsers van rechts komen.

De risicosituatie wordt met het alternatief niet gecreŽerd: ze bestaat reeds met de huidige situatie (tweerichtingsfietspad op Cauwerburg) voor de automobilisten die uit de Orlaylaan komen, die voorrang moeten verlenen aan de fietsers die van links en van rechts komen.
Het voordeel van het alternatief is, dat de fietsers op dit kruispunt met de voorrangsweg meedraaien, samen met de vrachtwagens van de KMO zone, zonder de rijbaan te moeten oversteken. Het is namelijk de bedoeling van deze wijziging dat vrachtwagens zullen ontmoedigd worden om van uit de Orlaylaan rechts af te slaan richting centrum.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 370

     
Bericht Geplaatst: 16-06-2011 20:05:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Citaat:
De risicosituatie wordt met het alternatief niet gecreŽerd: ze bestaat reeds met de huidige situatie (tweerichtingsfietspad op Cauwerburg) voor de automobilisten die uit de Orlaylaan komen, die voorrang moeten verlenen aan de fietsers die van links en van rechts komen.


Juist, dat was ik uit het oog verloren!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4623
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-06-2011 20:19:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de vergadering van 27 juni zijn we tot het besluit gekomen, dat het eigenlijk beter zou zijn om de voorrangsregeling op dit kruispunt NIET te wijzigen.

Met de herinrichting van het kruispunt Edgard Tinelplaats/Hoogkamerstraat/Sint-Amelbergalaan zullen vrachtwagens al ontmoedigd worden om hier nog rechts af te slaan. Het rechts afslaan van vrachtwagens kan nog bijkomend ontmoedigd worden door verbodstekens te plaatsen en door de afslag naar rechts vanuit de Orlaylaan wat hoekiger te maken als volgt:



Als bijkomend voordeel voor de fietsers kan het fietspad van de Orlaylaan beter aansluiten op het fietspad van Cauwerburg, en niet op een puntje uitlopen zoals dat nu het geval is (klik hier).

Zoals je op de tekening merkt, vragen we tegelijkertijd een stukje nieuw tweerichtingsfietspad langs de andere kant van de Orlaylaan (de linkerkant op de tekening), dat doorloopt tot aan de toegang tot de warenhuizen. We vragen daarbij ook een stukje nieuw trottoir vanaf de Peter Benoitlaan tot aan de toegang tot de warenhuizen.

Het tweerichtingsfietspad langs Cauwerburg tussen de Peter Benoitlaan en de Orlaylaan blijft dus liggen waar het nu ligt. Langs deze kant van Cauwerburg zijn minder opritten en garages dan langs de overkant, dus dat is eigenlijk ook een voordeel.

Dit voorstel zal voor de gemeente waarschijnlijk goedkoper uitkomen dan ons vorige voorstel. Er moet nu natuurlijk een kleine wijziging aangebracht worden aan ons voorstel voor het kruispunt Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan.

(Aanpassing op 29-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-11-2015 14:51:02; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4623
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-04-2013 08:39:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit onderwerp komt ter sprake op de volgende vergadering van de commissie verkeer, op dinsdag 23 april 2013, om 20u de raadzaal op de zesde verdieping van het administratief centrum De Zaat ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4623
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-04-2013 09:05:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de commissie verkeer van dinsdag 23 april 2013 zijn in een flits enkele plannen geprojecteerd. Mischien was dit nieuw kruispunt er bij, maar het verdween weer snel. Ik veronderstel dat het oorspronkelijk plan nog steeds "actueel" is zoals dat ook het geval is met het kruispunt Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan (klik hier). Dit zou het dan nog steeds moeten zijn:



Ook hier is dan aan fietsers helemaal niet gedacht. Waar fietsers nu op Cauwerburg langs een voorrangsweg fietsen, zullen ze in de toekomst altijd een voorrangsweg moeten oversteken! Al onze opmerkingen, vragen en voorstellen van hierboven blijven bijgevolg bestaan.

In alle geval worden de "4 kruispunten" beschouwd als één project, waarvan de uitvoering waarschijnlijk volgend jaar (2014) zal kunnen gestart worden. Die "4 kruispunten" zijn:
- Cauwerburg/Leie/Tekenaarslaan (klik hier).
- Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan (klik hier).
- Cauwerburg/Orlaylaan (dit hier).
- Hoogkamerstraat/Schoolstraat/Sint-Amelbergalaan (klik hier).

(Aanpassing op 29-11-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4623
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-10-2016 15:29:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Over het fietspad, of de weg die fietsers zouden kunnen volgen, heeft de gemeente Temse nog helemaal niet nagedacht ...

Volgens Temse zou het zelfs een mogelijkheid zijn om de fietsers "om te leiden" langs de oversteekplaats (het zebrapad!) even verder in de Orlaylaan, ter hoogte van de Brico ...

Fietsers zijn en blijven immers tweederangsweggebruikers in Temse Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4623
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-01-2021 10:46:04    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Over de herinrichting van dit kruispunt van Cauwerburg met de Orlaylaan wordt al een hele tijd niet meer gesproken. Waarschijnlijk zal dat op een heel andere wijze uitgevoerd worden, als het ooit uitgevoerd wordt ...

Maar op onze vergadering met de mobiliteitsdienst op 13 januari 2021 is wel gezegd, dat het olifantenpaadje zal verbeterd worden, dat door het veelvuldig gebruik van voetgangers en fietsers ontstaan is op de Orlaylaan tussen Cauwerburg en de inrit naar de Brico, aan de overkant van het fietspad.



(Foto's van Google Street View van juli 2019.)

We vragen al lang, om langs deze kant van de Orlaylaan een pad aan te leggen, liefst een fietspad, om langs deze kant de winkels te kunnen bereiken.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Cauwerburg

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005