Het is nu 28-03-2024 17:15:47
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Herinrichting kruispunt Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan.

    -> Temse - Cauwerburg Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-02-2011 14:34:26    Onderwerp: Herinrichting kruispunt Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan.
 Reageren met citaat  

Op een vergadering in het AC De Zaat in verband met de herinrichting van het kruispunt Edgard Tinelplaats, is ons een schets getoond van de herinrichting van dit kruispunt. Het komt hier op neer, dat de voorrangsweg verlegd wordt naar Cauwerburg (richting Tielrode)-Sint-Amelbergalaan. Cauwerburg richting centrum wordt dus de ondergeschikte weg. Het kruispunt wordt aangepast, zodat de weg vanuit Tielrode een duidelijke bocht maakt van Cauwerburg naar de Sint-Amelbergalaan. Vanuit het centrum zal Cauwerburg dan met een bochtje naar rechts aansluiten op het kruispunt. Vanaf het fietspad op Cauwerburg zal een eindje een enkelrichtingsfietspad tot in de Sint-Amelbergalaan aangelegd worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-06-2011 10:47:39    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit is het idee achter de herinrichting van de kruispunten Cauwerburg/Orlaylaan en Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan, op een luchtfoto getekend:



Het komt ook ter sprake in het "ontwerp gemeentelijk mobiliteitsplan". Zo zou ongeveer de praktische uitwerking er uitzien aan het kruispunt Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan:



Tussen haakjes: meer dan een jaar later ben ik in het bezit gekomen van een tekening van de gemeente van dit kruispunt Hihi . Die ziet er als volgt uit (de gelijkenis met mijn tekening is nog zo slecht niet Knipoog ):



Bij dit ontwerp ontstaat aan de rode vraagtekens een ernstige probleemsituatie voor fietsers. De weg Sint-Amelbergalaan - Cauwerburg (richting Tielrode) is nu de voorrangsweg. Het tweerichtingsfietspad langs Cauwerburg wordt wel in één voorrangsrichting (vanaf Cauwerburg richting Sint-Amelbergalaan) doorgetrokken over het kruispunt, maar de fietsers die vanuit de Sint-Amelbergalaan richting Cauwerburg rijden worden aan hun lot overgelaten. Ze moeten zelf maar uitmaken hoe en op welke plaats ze de voorrangsweg moeten oversteken in deze bocht en op dit kruispunt, om het tweerichtingsfietspad aan de overkant van de rijbaan te bereiken!

Samen met de herinrichting van het kruispunt Cauwerburg/Orlaylaan (klik hier), kan dit opgelost worden door het tweerichtingsfietspad vanaf Cauwerburg een aantal meters door te trekken in de Sint-Amelbergalaan. Het verplaatste tweerichtingsfietspad vanaf de Orlaylaan (klik hier) sluit zonder problemen aan bij dit tweerichtingsfietspad. Vanzelfsprekend moeten de fietsers, die uit de Sint-Amelbergalaan komen, nog steeds ergens de rijbaan oversteken naar dit tweerichtingsfietspad. Dit kan opgelost worden als volgt, met een duidelijk aangeduide, goed beveiligde fietsoversteekplaats:



Ter hoogte van de fietsoversteekplaats in de Sint-Amelbergalaan moet de snelheid van het andere verkeer afgeremd worden, om het oversteken met de fiets veilig te kunnen uitvoeren. Aangezien rijbaanverhogingen als snelheidsremmer ongewenst zijn wegens geluidshinder, en bovendien onaanvaardbaar voor De Lijn, kan aan beide kanten van de fietsoversteekplaats een snelheidsremmende rijbaanversmalling voorzien worden in de Sint-Amelbergalaan.
Door de rijbaanversmalling zullen automobilisten die richting Cauwerburg rijden meer aangezet worden om de rijdende fietsers niet meer in te halen voor de oversteekplaats. Daardoor zal de oversteekbeweging veel veiliger kunnen uitgevoerd worden door de fietsers.

De ruimte, die in de breedte van de rijbaan vrij komt door de rijbaanversmalling, kan in het midden van de Sint-Amelbergalaan aangewend worden om een middenberm aan te leggen met een opstelstrook, waarop fietsers zonder gevaar kunnen halt houden om het oversteken in twee bewegingen uit te voeren. Als de fietsoversteekplaats dan in Z-vorm aangelegd wordt zoals op bijgaande tekening, dan kunnen zelfs langere fietsen (tandems, bakfietsen, ...) of fietscombinaties (fietskarren, aanhangfietsjes, ...) halt houden op deze opstelstrook zonder gevaar voor zichzelf en zonder het andere verkeer te hinderen.

Het alternatief om fietsers vanaf de Sint-Amelbergalaan pas te laten oversteken dichter bij Cauwerburg vormt een groot probleem voor de veiligheid van de fietsers en is zeker veel gevaarlijker en oncomfortabeler dan ergens halverwege tussen de Tulpenlaan en Cauwerburg.

Andere en betere voorstellen zijn altijd welkom!

(Aanpassing op 29-06-2011: betere afbeeldingen.)
(Aanpassing op 08-10-2012: tekening gemeente bijgevoegd.)
(Aanpassing 16-06-2013: nieuwe link voor afbeelding.
(Aanpassing op 29-11-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-11-2015 15:02:38; in totaal 4 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-06-2011 13:50:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Als gevolg van onze vergadering op 27 juni 2011 hebben we een ander voorstel voor het kruispunt Cauwerburg/Orlaylaan (klik hier). Daardoor wijzigt ook ons voorstel voor dit kruispunt. Het fietspad op Cauwerburg blijft namelijk liggen waar het nu ligt. Ons nieuw voorstel lijkt erg op het vorige en ziet er als volgt uit:



De afscherming van het stukje tweerichtingsfietspad in de Sint-Amelbergalaan vraagt speciale aandacht wegen het afslaand verkeer dat op het fietspad zou kunnen terecht komen! We vragen ook om het fietspad verhoogd aan te leggen waar het Cauwerburg oversteekt.

Verder hebben we de breedte van de Sint-Amelbergalaan gemeten: ruim meer dan 10 meter. Ons voorstel moet dan eigenlijk wel uitvoerbaar zijn. Voor De Lijn is een rijstrookbreedte nodig van 3,05 meter bij een snelheid van 50 km/u. Een tweerichtingsfietspad heeft 2 meter nodig, en voor de opstelstrook voor overstekende fietsers in het midden kunnen we 1,50 meter nemen, zoals voor een enkelrichtingsfietspad. In totaal geeft dat:
(2 x 3,05) + 2 + 1,50 = 9,60 meter. Er rest dus nog ruim meer dan 40 cm voor afschermingen en greppels. Als ik het mij nog goed herinner rest er zelfs nog ongeveer 60 cm ...

(Aanpassing op 29-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-11-2015 15:04:35; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-04-2013 08:40:55    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit onderwerp komt ter sprake op de volgende vergadering van de commissie verkeer, op dinsdag 23 april 2013, om 20u de raadzaal op de zesde verdieping van het administratief centrum De Zaat ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-04-2013 08:35:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de commissie verkeer van dinsdag 23 april 2013 zijn in een flits enkele plannen geprojecteerd. Het plan van dit kruispunt is het enige dat lange tijd zichtbaar was, en het is nog steeds hetzelfde als twee jaar geleden (klik hier). Dit is het dus:



Aan fietsers is blijkbaar helemaal niet gedacht. Als het kruispunt op deze wijze uitgevoerd wordt, ontstaat een zeer gevaarlijke toestand voor fietsers, vooral voor fietsers die uit de Sint-Amelbergalaan komen. Al onze opmerkingen, vragen en voorstellen van hierboven blijven bijgevolg bestaan.

In alle geval worden de "4 kruispunten" beschouwd als één project, waarvan de uitvoering waarschijnlijk volgend jaar (2014) zal kunnen gestart worden. Die "4 kruispunten" zijn:
- Cauwerburg/Leie/Tekenaarslaan (klik hier).
- Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan (dit hier).
- Cauwerburg/Orlaylaan (klik hier).
- Hoogkamerstraat/Schoolstraat/Sint-Amelbergalaan (klik hier).

(Aanpassing op 29-11-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-11-2022 16:25:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Naast het kruispunt met de Orlaylaan zal ook dit kruispunt met de Sint-Amelbergalaan op Cauwerburg heringericht worden, zoals men dat reeds in 2011 van plan was.

Het kruispunt Cauwerburg - Sint-Amelbergalaan ziet er momenteel schematisch als volgt uit, met een tweerichtingsfietspad langs Cauwerburg dat tevens de voorrangsweg is.



Juist zoals in 2011 wil de gemeente de voorrangsrichting wijzigen. Het verkeer vanuit de Sint-Amelbergalaan dat op Cauwerburg naar rechts afslaat richting Tielrode zal de voorrangsrichting volgen. En natuurlijk ook het verkeer dat op Cauwerburg van richting Tielrode komt en naar links afslaat naar de Sint-Amelbergalaan zal de voorrangsrichting volgen.
Daar komt nog bij, dat de provincie verkiest dat er langs elke kant van Cauwerburg een eenrichtingsfietspad komt, in plaats van het tweerichtingsfietspad dat er nu is langs één kant. Die overgang van een tweerichtingsfietspad naar twee eenrichtingsfietspaden veroorzaakt op dit kruispunt natuurlijk weer veiligheidsproblemen voor fietsers, omdat dan een voorrangsweg moet overgestoken worden op dit kruispunt.
Maar ... het is niet mogelijk om alles ineens te verwezenlijken. Samen met de herinrichting van Cauwerburg tussen de rotonde van de Leie en de Orlaylaan en de aanpassing van het kruispunt met de Orlaylaan, zal enkel dit kruispunt nog aangepast worden. De rest van Cauwerburg richting Tielrode is voor later ...

Dat schept mogelijkheden, want dan behouden we — althans toch voorlopig — het tweerichtingsfietspad op Cauwerburg. Dan is ook hier de mogelijkheid om het bestaande tweerichtingsfietspad op Cauwerburg te laten meedraaien met de voorrangsrichting naar de Sint-Amelbergalaan, waardoor dit tweerichtingsfietspad langs de andere kant van Cauwerburg komt te liggen en perfect aansluit aan het tweerichtingsfietspad dat van de Orlaylaan komt.

Dat is schematisch afgebeeld op deze tekening:



Het fietspad kan zelfs (gedeeltelijk) worden doorgetrokken in de Sint-Amelbergalaan, zoals men dat trouwens in 2011 ook van plan was.

Ik weet zelfs niet of het voor fietsers veel veiliger zou zijn om enkelrichtingsfietspaden aan te leggen op Cauwerburg richting Tielrode tot aan Huis Ten Halven. Misschien is het beter om het bestaande tweerichtingsfietspad te behouden en het wat beter aan te leggen. En wat breder als het kan.
Het zal evenmin eenvoudig zijn om langs beide kanten voldoende brede eenrichtingsfietspaden aan te leggen, zonder veel parkeerplaatsen voor auto's op te offeren.

Maar als er toch ooit eenrichtingsfietspaden moeten komen, zullen fietsers die richting Tielrode rijden op dit kruispunt de rijbaan ergens moeten oversteken, liefst in twee keer met een rusteiland in het midden van de rijbaan, zoals hieronder schematisch is weergegeven.



Ik ben geen voorstander van een dergelijke "oplossing", wegens het gevaar van dergelijke fietsoversteekplaatsen. Maar als het echt moet, is dit wel mogelijk. In Sint-Niklaas is een gelijkaardige situatie gerealiseerd, op het kruispunt van de Vossekotstraat met de Tassijnslaan. Daar moeten fietsers ook van op een tweerichtingsfietspad een voorrangsweg oversteken op het kruispunt om het eenrichtingsfietspad aan de overkant te bereiken.





Het valt zelfs op dat hier echte fietsoversteekplaatsen gemarkeerd zijn, en geen stippellijntjes zonder betekenis, maar dit tussen haakjes Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Cauwerburg

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005