Het is nu 23-11-2024 00:33:13
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Herinrichting kruispunt Cauwerburg/Orlaylaan.

    -> Temse - Cauwerburg Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-11-2022 11:50:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Door nieuwe plannen met Cauwerburg over het gedeelte tussen de rotonde van de Leie en het kruispunt met de Orlaylaan, is een andere denkwijze nodig dan voorheen over de herinrichting van het kruispunt van Cauwerburg met de Orlaylaan.

Zeer waarschijnlijk zal Cauwerburg een fietsstraat worden tussen deze twee kruispunten, met eenrichtingsverkeer voor motorvoertuigen vanaf de rotonde van de Leie richting Tielrode. Het fietspad tussen deze twee kruispunten wordt dan overbodig.

Het kruispunt Cauwerburg - Orlaylaan ziet er momenteel schematisch als volgt uit, met een tweerichtingsfietspad langs Cauwerburg dat tevens de voorrangsweg is.



Maar samen met de fietsstraat wil de gemeente ook de voorrangsrichting wijzigen, zoals men dat reeds in 2011 gepland heeft. Het verkeer vanuit de Orlaylaan dat naar links afslaat richting Tielrode zou dan de voorrangsrichting volgen, evenals het verkeer dat van richting Tielrode komt en naar rechts afslaat naar de Orlaylaan. Dat schept natuurlijk een groot probleem voor de veiligheid van fietsers op het tweerichtingsfietspad, die dan in de beide rijrichtingen de voorrangsweg zullen moeten oversteken op een kruispunt!

Fietsveilig en fietsvriendelijk is dat in het geheel niet. Het zou helemaal geen verbetering zijn voor fietsers, noch om vanaf de fietsstraat het fietspad te bereiken, noch om vanaf het fietspad naar de fietsstraat te rijden. Het zal evenmin veilig zijn om vanaf de Orlaylaan richting Tielrode te rijden, of om de Orlaylaan te bereiken per fiets vanaf de richting Tielrode.

Maar waarom zou men dan ook niet het bestaande tweerichtingsfietspad langs de Orlaylaan doortrekken met de nieuwe voorrangsrichting, en het bestaande tweerichtingsfietspad op Cauwerburg daar wegdoen ten voordele van de rijbaan? Schematisch als volgt dus:



De veiligheidsproblemen voor fietsers zijn hiermee meteen helemaal opgelost.

Het tweerichtingsfietspad komt dan wel de andere kant van Cauwerburg, wat weer een probleem zou kunnen geven aan het volgende kruispunt met de Sint-Amelbergalaan, maar ook dat kan opgelost worden.

De parkeerplaatsen voor de auto's kunnen verplaatst worden naar de andere kant van Cauwerburg, waar het oorspronkelijk tweerichtingsfietspad niet meer is.

Onze vraag voor het aanpassen van het olifantenpaadje zal hiermee waarschijnlijk wel moeten wegvallen.

De hoofdvraag is opnieuw hoeveel met dit idee zal gedaan worden, een idee dat eigenlijk al meer dan 11 jaar bestaat! Triest Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-03-2023 12:18:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
De hoofdvraag is opnieuw hoeveel met dit idee zal gedaan worden, een idee dat eigenlijk al meer dan 11 jaar bestaat! Triest Triest ...
(Zie hierboven.)

Toch staat men deze keer blijkbaar open voor nieuwe ideeën. Er is een soort van compromis naar boven gekomen:
  • Men zou afstappen van het idee om de voorrangsrichting te wijzigen. Cauwerburg zou zijn voorrang blijven behouden ten opzichte van de Orlaylaan.
  • De fietsstraat op Cauwerburg blijft behouden, tussen de rotonde van de Leie en het kruispunt met de Orlaylaan.
  • Deze fietsstraat blijft enkelrichting voor het gemotoriseerd verkeer, vanaf de rotonde naar de Orlaylaan.
  • Op Cauwerburg, tussen de Orlaylaan en de Sint-Amelbergalaan, komt langs elke kant een enkelrichtingsfietspad.

Dat moet er dus ongeveer als volgt uitzien.



  • Fietsers die uit de richting Tielrode komen behouden dus hun voorrang op het kruispunt met de Orlaylaan. Zowel de bestuurders die afslaan van Cauwerburg naar de Orlaylaan als de bestuurders die uit de Orlaylaan komen, moeten nog steeds voorang verlenen aan fietsers op het doorlopend fietspad. Die fietsers kunnen nu evenwel slechts uit één richting meer komen.

  • Fietsers die uit de richting Tielrode komen kunnen:
    • ofwel rechtdoor verder rijden op Cauwerburg, dat verder een fietsstraat is;
    • ofwel afslaan naar rechts op het tweerichtingsfietspad van de Orlaylaan.

  • Fietsers die uit de Orlaylaan komen moeten voorrang verlenen aan fietsers op Cauwerburg. Daarna kunnen ze:
    • ofwel naar rechts afslaan naar de fietsstraat op Cauwerburg;
    • ofwel de rijbaan oversteken naar het fietspad richting Tielrode aan de overkant, na voorrang verleend te hebben aan bestuurders die van rechts komen uit de fietsstraat.

  • Fietsers die op Cauwerburg uit de fietsstraat komen kunnen:
    • ofwel rechtdoor verder rijden richting Tielrode op het fietspad dat rechts van de rijbaan ligt;
    • ofwel naar links afslaan naar het tweerichtingsfietspad van de Orlaylaan. Hierbij moeten ze wel voorang verlenen aan fietsers die uit de richting Tielrode komen.

Het is een beter idee dan fietsers de gebogen voorrangsweg te laten oversteken op een kruispunt, zoals men hierboven zinnens was. Maar fietsers die vanuit de Orlaylaan richting Tielrode willen, zullen nu wel de rijbaan van Cauwerburg moeten oversteken en daarbij voorrang verlenen.

Cauwerburg blijft dus de voorrangsrichting. Het kan wel wat raar overkomen voor bestuurders van motorvoertuigen die uit de Orlaylaan komen. Die moeten immers naar links afslaan en daarbij voorrang verlenen aan het verkeer op Cauwerburg, maar van links kunnen enkel fietsers en bromfietsers komen, en van rechts kunnen enkel motorvoertuigen komen.

We zien nog wel, hoe lang deze versie het volhoudt Knipoog ...


Aanpassing op 18-03-2023: Figuur licht gewijzigd.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 18-03-2023 11:04:09; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-03-2023 10:28:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zou het echt een goed idee zijn om de voorrangsrichting op Cauwerburg te behouden en tussen de kruispunten met de Orlaylaan en de Sint-Amelbergalaan te kiezen voor enkelrichtingsfietspaden langs elke kant van de rijbaan? Het heeft toch enkele nadelen die niet mogen onderschat worden.
  • Fietsers die vanuit de Orlaylaan afslaan naar links, dus richting Tielrode, moeten voorrang verlenen om over te steken naar het fietspad aan de overkant van de rijbaan. Die voorrang moet verleend worden:
    • Aan fietsers die van links komen en Cauwerburg blijven volgen op het fietspad;
    • Aan fietsers die van rechts uit de fietsstraat komen en naar het fietspad van de Orlaylaan rijden;
    • Aan het gemotoriseerd verkeer dat van rechts uit de fietsstraat komt.

    De voorrang moet dus verleend worden op verschillende plaatsen aan verschillende weggebruikers, wat het niet duidelijk en overzichtelijk maakt. Daarbij mag geen oversteekplaats voor fietsers aangebracht worden op het kruispunt.

  • Het belangrijkste gemotoriseerd verkeer, dat van Cauwerburg naar rechts moet afslaan naar de Orlaylaan, of dat van de Orlaylaan naar links moet afslaan naar Cauwerburg, moet altijd over een fietspad rijden. Dat gemotoriseerd verkeer moet wel voorrang verlenen aan de gebruikers van het fietspad, maar blijkt dat duidelijk uit het wegbeeld? Is dat dus wel zeker en veilig?

  • Met ons voorstel van een verlengd tweerichtingsfietspad aan de noordzijde van Cauwerburg heb je weliswaar het probleem dat fietsers Cauwerburg zullen moeten "oversteken" aan het kruispunt met de Sint-Amelbergalaan. Daar gaat het tweerichtingsfietspad immers naar de andere kant van de rijbaan. Maar ...

    • De rijrichting Tielrode - Sint-Amelbergalaan zou ook een nieuwe voorrangsrichting worden. Dat betekent dus dat fietsers, met de woorden van de wegcode, de rijbaan daar niet "oversteken", maar wel de voorrangsrichting volgen op een doorlopend tweerichtingsfietspad, en dat aan fietsers voorrang moet verleend worden.

    • Zelfs met twee enkelrichtingsfietspaden zullen fietsers die richting Tielrode rijden Cauwerburg moeten "oversteken" aan het kruispunt met de Sint-Amelbergalaan om opnieuw het tweerichtingsfietspad te bereiken aan de overkant van Cauwerburg. Hetzelfde "probleem" geldt dus met twee enkelrichtingsfietspaden. Maar ook deze fietsers zullen op dezelfde wijze de voorrangsrichting volgen.

  • Is het voor fietsers, die vanuit de Orlaylaan komen en richting Tielrode rijden, aantrekkelijk om Cauwerburg zonder voorrang over te steken naar een enkelrichtingfietspad, om een honderdtal meter verder Cauwerburg opnieuw te moeten oversteken? Is het niet aantrekkelijker, en misschien zelfs veiliger om het enkelrichtingsfietspad aan de zuidkant van Cauwerburg met voorrang in tegenrichting te volgen, ook al is dat wettelijk niet toegelaten?

Het lijkt mij dat het veiliger is voor fietsers en dat de voorrang voor iedereen duidelijker aangeduid is als de voorrangsrichting gewijzigd wordt en het tweerichtingsfietspad van de Orlaylaan wordt verlengd in de voorrangsrichting langs de noordzijde van Cauwerburg.


(Aanpassing op 27-03-2023: Nog 2 nadelen toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-12-2023 16:21:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In dit krantenartikel uit Het Nieuwsblad van woensdag 13 december 2023 (klik om te vergroten), over de daling van het aantal ongevallen in Temse de laatste 10 jaar (maar niet over de stijging van het aantal verkeersslachtoffers), is ook sprake van fietspaden op Cauwerburg.



Daarbij dient een onderscheid gemaakt te worden tussen het eenrichtingsverkeer dat men wil instellen tussen de rotonde van de Leie en het kruispunt met de Orlaylaan, en met de rest van Cauwerburg, waar men graag langs beide kanten enkelrichtingfietspaden wil aanleggen. Welke bijkomende problemen dat zal geven, kun je vanaf hier lezen.

We maken ons grote zorgen over de veiligheid van fietsers met de gekende plannen.

Ondertussen is er volledige radiostilte over dit project en weten wij niets over mogelijke vorderingen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Cauwerburg

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005