Het kruispunt Cauwerburg - Sint-Amelbergalaan ziet er momenteel schematisch als volgt uit, met een tweerichtingsfietspad langs Cauwerburg dat tevens de voorrangsweg is.
Juist zoals in 2011 wil de gemeente de voorrangsrichting wijzigen. Het verkeer vanuit de Sint-Amelbergalaan dat op Cauwerburg naar rechts afslaat richting Tielrode zal de voorrangsrichting volgen. En natuurlijk ook het verkeer dat op Cauwerburg van richting Tielrode komt en naar links afslaat naar de Sint-Amelbergalaan zal de voorrangsrichting volgen.
Daar komt nog bij, dat de provincie verkiest dat er langs elke kant van Cauwerburg een eenrichtingsfietspad komt, in plaats van het tweerichtingsfietspad dat er nu is langs één kant. Die overgang van een tweerichtingsfietspad naar twee eenrichtingsfietspaden veroorzaakt op dit kruispunt natuurlijk weer veiligheidsproblemen voor fietsers, omdat dan een voorrangsweg moet overgestoken worden op dit kruispunt.
Maar ... het is niet mogelijk om alles ineens te verwezenlijken. Samen met de herinrichting van Cauwerburg tussen de rotonde van de Leie en de Orlaylaan en de aanpassing van het kruispunt met de Orlaylaan, zal enkel dit kruispunt nog aangepast worden. De rest van Cauwerburg richting Tielrode is voor later ...
Dat schept mogelijkheden, want dan behouden we — althans toch voorlopig — het tweerichtingsfietspad op Cauwerburg. Dan is ook hier de mogelijkheid om het bestaande tweerichtingsfietspad op Cauwerburg te laten meedraaien met de voorrangsrichting naar de Sint-Amelbergalaan, waardoor dit tweerichtingsfietspad langs de andere kant van Cauwerburg komt te liggen en perfect aansluit aan het tweerichtingsfietspad dat van de Orlaylaan komt.
Ik weet zelfs niet of het voor fietsers veel veiliger zou zijn om enkelrichtingsfietspaden aan te leggen op Cauwerburg richting Tielrode tot aan Huis Ten Halven. Misschien is het beter om het bestaande tweerichtingsfietspad te behouden en het wat beter aan te leggen. En wat breder als het kan.
Het zal evenmin eenvoudig zijn om langs beide kanten voldoende brede eenrichtingsfietspaden aan te leggen, zonder veel parkeerplaatsen voor auto's op te offeren.
Maar als er toch ooit eenrichtingsfietspaden moeten komen, zullen fietsers die richting Tielrode rijden op dit kruispunt de rijbaan ergens moeten oversteken, liefst in twee keer met een rusteiland in het midden van de rijbaan, zoals hieronder schematisch is weergegeven.
Ik ben geen voorstander van een dergelijke "oplossing", wegens het gevaar van dergelijke fietsoversteekplaatsen. Maar als het echt moet, is dit wel mogelijk. In Sint-Niklaas is een gelijkaardige situatie gerealiseerd, op het kruispunt van de Vossekotstraat met de Tassijnslaan. Daar moeten fietsers ook van op een tweerichtingsfietspad een voorrangsweg oversteken op het kruispunt om het eenrichtingsfietspad aan de overkant te bereiken.
Het valt zelfs op dat hier echte fietsoversteekplaatsen gemarkeerd zijn, en geen stippellijntjes zonder betekenis, maar dit tussen haakjes . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum