Het is nu 19-09-2024 10:15:08
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Niet minder fietsongevallen in onze regio!

    -> Verhaal Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6136
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-12-2023 10:14:04    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Volgens dit krantenartikel uit Het Nieuwsblad van woensdag 13 december 2023 (klik om te vergroten), is het aantal ongevallen in Temse de laatste 10 jaar met meer dan de helft gedaald. Dat is spectaculair!



Tussen 2012 en 2023 is het aantal ongevallen gedaald van 644 naar 308, volgens dit artikel, ook al is 2023 nog niet helemaal voorbij ...

Maar ... hoe zit dat met de ernst van de ongevallen volgens de gegevens van VIAS? Vorige keer hebben we het enkel gehad over de kwetsbare weggebruikers, maar hoe zit dat in het algemeen?

Op deze website van VIAS kun je het aantal verkeersslachtoffers bekijken volgens vele mogelijke criteria. Voor Temse ziet dat er als volgt uit (klik om te vergroten).



Helemaal links staat een grafiek met de evolutie van het aantal slachtoffers van 2013 tot 2022. Je kunt deze grafiek apart vergroten. Daaruit blijkt dat er vanaf 2014 over het algemeen een daling was, tot een minimum van 124 in 2020, maar dat de laatste drie jaar het aantal verkeersslachtoffers in Temse opnieuw stijgt!

Als je op de website met de muis over de grafieken schuift, ze je de volgende cijfers:
Voor 2020: 107 lichtgewonden, 15 zwaargewonden, 2 doden binnen de 30 dagen na het ongeval. Totaal 124.
Voor 2021: 112 lichtgewonden, 22 zwaargewonden, 2 doden binnen de 30 gagen na het ongeval. Totaal 136.
Voor 2022: 134 lichtgewonden, 34 zwaargewonden, 1 dode binnen de 30 dagen na het ongeval. Totaal 169.

De laatste 10 jaar is het aantal slachtoffers gedaald van 205 in 2013, tot 169 in 2022, dus met 17,6%. Tussen 2019 en 2022 is dat aantal slachtoffers nog gedaald van 185 in 2019, tot 169 in 2022, dus nog met 8,6%. Maar als de evolutie verder gaat zoals de laatste drie jaar, zal deze daling zeer snel ongedaan gemaakt worden!

Helemaal rechts staat een grafiek van het aantal slachtoffers per wegtype. Ook deze grafiek kun je apart vergroten. Het is interessant om er de laatste drie jaar de muis eens over te bewegen. Dat geeft de volgfende cijfers:
Voor 2020: 67 binnen bebouwde kom, 36 buiten bebouwde kom, 15 op autosnelweg, 6 onbekend. Totaal 124.
Voor 2021: 69 binnen bebouwde kom, 44 buiten bebouwde kom, 16 op autosnelweg, 7 onbekend. Totaal 136.
Voor 2022: 103 binnen bebouwde kom, 42 buiten bebouwde kom, 13 op autosnelweg, 11 onbekend. Totaal 169.

Vooral het aantal verkeersslachtoffers binnen de bebouwde kom stijgt het laatste jaar zeer sterk. En dat is toch niet zo een goed teken voor de veiligheid van de meest kwetsbare weggebruikers ...

Welke statistieken zijn het belangrijkste om de verkeersveiligheid aan te duiden? die van het aantal ongevallen, of die van het aantal verkeersslachtoffers?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Verhaal

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005