|
Kan het kruispunt Hoogkamerstr/Schoolstr fietsveiliger? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-02-2011 14:28:54 Onderwerp: Vergadering met mobiliteit en politie |
|
|
|
|
Vandaag, 24 februari 2011, hadden we (André, Guido en ik) een vergadering in het AC De Zaat met de dienst mobiliteit en de politie. Alle hierboven staande voorstellen en geruchten lijken wat voorbarig, want men werkt nog steeds met het "inrichtingsplan 2" van december 2010. Voor alle duidelijkheid, dat is dit plan (klik op het plan, en klik daarna nog eens, voor een veel grotere afbeelding):
De Lijn is toch akkoord met de bushaltes zoals ze op dit plan staan. Die worden dus niet verplaatst.
Er komt geen enkele richting in de Leie (gedeelte kruispunt Cauwerbug tot Edgard Tinelplaats). Volgens de dienst mobiliteit en de politie zou dit dan weer de Houtkaai te zwaar belasten. Bovendien moet in deze straat niet veel verkeer meer verwacht worden, omdat:
- ook op Cauwerburg de kruispunten met de Orlaylaan en de Sint-Amelbergalaan heringericht worden;
- de bochten te moeilijk zijn voor grote vrachtwagens;
- er zal moeten gewacht worden aan het kruispunt met de Schoolstraat door de file voor de verkeerslichten.
Op het plan staat ook een (toegegeven) fout: op de Leie blijft het tweerichtingsfietspad bestaan dat er nu ligt. Dat fietspad staat niet op het plan getekend. Vandaar de oversteek met de gevaarsborden aan weerszijden naar het nieuw fietspad. Deze oversteek moet wel even breed worden als het fietspad, en het moet een fietsoversteekplaats zijn (vierkanten of parallellogrammen) en geen fietspadmarkering.
Onze opmerkingen die genoteerd zijn:
1.- Een opmerking van vroeger:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
De omgeving van de bushalte aan de zuidkant is voor fietsers zeer gevaarlijk gemaakt. Fietsers moeten daar schuin van achter de bushalte de straat komen oprijden:
-- Wanneer een bus op de halte staat, kunnen automobilisten de fietsers niet zien aankomen.
-- Het fietspad gaat schuin naar de rijbaan, waardoor de fietsers een bocht moeten maken als ze op de rijbaan komen. Hierdoor zullen ze verder op de rijbaan uitwijken dan automobilisten verwachten.
-- Deze beweging van een fietser wordt niet als een manoeuver beschouwd (artikel 12.4) en aan fietsers moet hier voorrang verleend worden want die komen van rechts (artikel 12.3.1), maar grote ijzeren gevaartes houden daar lang niet altijd rekening mee ...
Bovendien is vlak daarna een straat aan de rechterkant, waar de gemeente geen enkelrichting wil instellen. Gemotoriseerde voertuigen mogen daar van op de voorrangsweg rechts afslaan. Met onverwacht opduikende fietsers lijkt dit kruispunt wel speciaal ingericht om dodehoekongevallen te krijgen! |
Ook is vroeger reeds vermeld, dat deze fietssuggestiestrook buiten de rijbaan is aangebracht en na het kruispunt dood loopt tegen het trottoir. Daar worden fietsers met een pijltje plots tussen het andere verkeer gestuurd!
We hebben gevraagd om de fietssuggestiestrook op de rijbaan aan te leggen, zodat die voorbij het kruispunt naast het trottoir uitkomt. Op deze wijze worden fietsers reeds vroeger en geleidelijker tussen het andere verkeer gemengd. Voorbij het kruispunt kan de fietssuggestiestrook geleidelijk verdwijnen.
Het dodehoekgevaar blijft bestaan, maar volgens de dienst mobiliteit en de politie zullen weinig auto's, en zeker weinig vrachtwagens, langs deze korte bochten afslaan naar de Leie ...
2.- We hebben ook gevraagd om vanaf deze bushalte (zuidkant) het trottoir door te trekken richting Schoolstraat met een zebrapad over de afslag naar de Leie. Dit voorstel is in beraad gehouden, omdat men vindt, dat men ook aan de verkeerslichten kan oversteken en dan terug komen. Men bevindt zich dan wel langs de overkant van de Schoolstraat ...
3.- Een opmerking van vroeger:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Aan de oprit naar de publieke parking van de clublokalen van de KSA, de hockey, de muziekschool, ... blijft het onoverzichtelijk en gevaarlijk voor fietsers die richting centrum fietsen. Met onze vraag om het fietspad pas voorbij de oprit te laten afbuigen naar achter de "uitstapstrook" (ten koste van een stukje van deze "uitstapstrook") is geen rekening gehouden. |
Hier zal rekening mee gehouden worden. Het fietspad zal wat verder rechtdoor lopen, en pas voorbij de oprit afbuigen.
4.- Een opmerking van vroeger:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Het zou zeker meer normaal zijn, om het fietspad en het voetpad gewoon door te trekken over de oprit naar de publieke parking van de clublokalen van de KSA, de hockey, de muziekschool, ... Nu ligt het fietspad en het voetpad een drempel hoger dan de rijbaan van de Hoogkamerstraat. Op het vergrote plan is echter duidelijk te zien dat een schuine overgang met klinkers zal aangelegd worden van het bestaande, blijvende fietspad in de Hoogkamerstraat naar deze oprit! Dat betekent dus dat er in het fietspad een oncomfortabele schuine overgang komt aan deze oprit naar die publieke parking. Dat betekent ook dat de auto's naar die oprit geen drempel meer zullen moeten nemen (fietsers daarentegen ...)! Het vernieuwde fietspad langs de Hoogkamerstraat ligt volgens plan op dezelfde hoogte als de rijbaan. Ik zou er de voorkeur aan geven om het vernieuwde fietspad en voetpad verhoogd aan te leggen, zoals nu. Er is plaats genoeg om het fietspad geleidelijk op dezelfde hoogte te brengen als de rijbaan, in de omgeving van het kruispunt. |
Ook hiermee wordt rekening gehouden. Het fietspad blijft op hoogte over de oprit.
5.- Een opmerking van vroeger:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Het zebrapadje over het fietspad vlak bij de oprit naar de publieke parking van de clublokalen van de KSA, de hockey, de muziekschool, ... ligt daar niet op zijn plaats. ... |
Volgens de politie ligt dat zebrapadje wel op zijn plaats, om ondubbelzinnig aan te duiden waar voetgangers het fietspad moeten oversteken. Dit om mogelijke juridische twisten tussen fietsers en voetgangers uit te sluiten. Daar kunnen we inkomen.
6.- Een opmerking van vroeger:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Het fietspad dat begint in de Schoolstraat en over het kruispunt langs de voorrangsweg doorloopt naar de Sint-Amelbergalaan mag daar alleen aangebracht worden als het fietspad na het kruispunt verder loopt (zie artikel 16). Dat gebeurt hier niet, want het fietspad stopt direct na het kruispunt. Ook dat is niet helemaal overeenkomstig de wegcode. Daarom hebben we gevraagd om het fietspad een eind verder te laten lopen in de Sint-Amelbergalaan. Nu daar geen bushalte meer is, kan dat zeker geen probleem zijn. |
Politie en mobiliteit heeft gevraagd naar de bewuste artikels van de wegcode, en dit is genoteerd. Het zou geen probleem zijn om een eindje fietspad in de Sint-Amelbergalaan aan te brengen, waardoor alles reglementair in orde gebracht wordt.
Over andere opmerkingen (zoals de fietspadmarkering over de voorrangsweg met drie evenwijdige witte onderbroken strepen) is gezegd, dat dit nog geen uitvoeringsplan is, maar een ontwerp van herinrichting zonder alle strikte details. Het lijkt zelfs nog niet zeker te zijn, hoe de voorrangsweg eigenlijk gaat verlopen (voor in geval de verkeerslichten niet werken)! Wordt het Schoolstraat-Sint-Amelbergalaan, zoals we tot nu toe dachten, of wordt het Hoogkamerstraat-Sint-Amelbergalaan? Of misschien Hoogkamerstraat-Schoolstraat? Dat is dus nog allemaal niet zeker. Ook de getekende donkere fietssuggestiestroken kunnen mogelijk nog verdwijnen, waartegen we geen bezwaar hebben.
(Aanpassing 15-03-2011: verdwenen plan terug geplaatst.)
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 12:22:18; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-03-2011 10:51:12 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
... Het lijkt zelfs nog niet zeker te zijn, hoe de voorrangsweg eigenlijk gaat verlopen ... |
De "hoofdas", dus de voorrangsweg, wordt de richting Schoolstraat-Sint-Amelbergalaan. Dat wordt toch vermeld in volgend artikel uit de Gazet van Antwerpen van vrijdag 4 maart 2011 (klik om te vergroten):
De Hoogkamerstraat is inderdaad heel druk geworden, vooral tijdens de spitsuren. Daarom lijkt het mij aangewezen om de bewegwijzerde fietsrichting vanaf de scheldebrug naar Sint-Niklaas zo vlug mogelijk aan te passen, zodat die niet meer over de markt (op vrijdagvoormiddag onbruikbaar) en door de Hoogkamerstraat loopt. De nieuwe ontsluitingsweg is een geschikte gelegenheid. Zo gauw die klaar is kan de fietsrichting vanaf de brug langs daar naar de Parklaan, Spoorweglaan, Verbindingsstraat, Vroonhofwijk (vanaf hier staan de fietswegwijzers al voor wie van Steendorp komt) en Gasthuisstraat naar de N16 richting Sint-Niklaas. Meteen hebben we al een goede aanzet voor het fietspad langs de spoorlijn naar Sint-Niklaas ...
Een tweede mogelijkheid is vanaf de brug langs de Stationsstraat, dan door het tunneltje naar het station en verder langs de Parklaan zoals hiervoor. Maar dat lijkt mij minder aangewezen.
Aangezien de Hoogkamerstraat nog dit jaar een nieuwe asfaltlaag krijgt, en binnen enkele jaren volledig opengebroken wordt, is het best om de fietsrichting naar Sint-Niklaas zo vlug mogelijk aan te passen.
(Aanpassing 07-03-2011: duidelijker krantenartikel toegevoegd.)
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 14:06:02; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-04-2011 12:07:14 Onderwerp: |
|
|
|
|
Uit de Gazet van Antwerpen van het weekend 16-17 april 2011 (klik om te vergroten):
Er zijn enkele wijzigingen aangebracht die we gevraagd hadden, maar toch is op deze tekening nog niet alles in orde. Het is natuurlijk slechts een tekening en geen uitvoeringsplan, maar waakzaamheid blijft geboden!
Het wordt misschien duidelijker op een vergroot plan (klik voor nog groter):
- Links bovenaan is het fietspad nog steeds niet doorgetrokken over de oprit naar de publieke parking! Bovendien is de oversteek van de oprit nu aangeduid als een fietsoversteekplaats (met blokjes)! Het fietspad ligt nochtans langs de voorrangsweg! Dat is totaal in tegenstrijd met de wegcode. Als het zo uitgevoerd wordt, mag de gemeente Temse in dit verband een eerste melding op het Meldpunt fietspaden verwachten!
- Waar het fietspad aan de verkeerslichten de Hoogkamerstraat oversteekt, loopt het fietspad niet verder in de Sint-Amelbergalaan. Daar ligt enkel een stukje fietssuggestiestrook. Ook dat is niet volgens de wegcode. Als het zo uitgevoerd wordt, mag de gemeente Temse in dit verband een tweede melding op het Meldpunt fietspaden verwachten!
- Waar het fietspad richting Schoolstraat van achter de bushalte komt, is dit fietspad doorgetrokken over het kruispunt, naast de rijbaan, tot tegen het trottoir (!) om dan met een bochtige fietssuggestiestrook plots op de rijbaan in de Schoolstraat te vervolgen. Dit vormt niet alleen een gevaarlijk manoeuver voor de fietsers, maar het is ook niet volgens de wegcode! Wij hadden geen fietspad gevraagd om dat kruispunt over te steken, maar wel een fietssuggestiestrook die op de rijbaan ligt, niet er naast zoals dit fietspad! Op deze wijze zouden fietsers zich geleidelijker kunnen mengen in het andere verkeer. Als het zo uitgevoerd wordt, mag de gemeente Temse in dit verband een derde melding op het Meldpunt fietspaden verwachten!
Als je wilt weten hoe deze drie bovenstaande gevallen wel moeten uitgevoerd worden volgens de wegcode, lees dan even zeer aandachtig artikel 16 van de Plaatsingsvoorwaarden Verkeerstekens.
(Aanpassing 24-01-2013: verdwenen krantenartikel hersteld.)
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 14:35:39; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-04-2011 18:39:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ook al zijn ze zeer hardleers, toch blijf ik pogingen doen om stommiteiten en blunders te voorkomen. Ik heb dus nog maar eens een verwittigingsmail gestuurd naar onze burgemeester en bevoegde schepenen, de politie en dienst mobiliteit, en ook naar nog enkele andere, mogelijk geïnteresseerde personen ...
Citaat: |
Geachte heer burgemeester,
Geachte heer en mevrouw schepen,
Op het nieuwe plan van de herinrichting van de Tinelplaats is met een aantal opmerkingen van de Fietsersbond geen rekening gehouden. Aangezien deze opmerkingen wel op het overleg vooraf besproken zijn, willen we daar nogmaals de aandacht op vestigen.
De toegang tot de "gemeenschappelijke" parking ...
Het betreft hier in feite een oprit. Het is dus geen straat. Het fietspad langs de Hoogkamerstraat maakt wel deel uit van de Hoogkamerstraat als straat en als voorrangsweg. We stellen ons dan ook zeer verwonderd enkele vragen:
Waarom wordt het fietspad onderbroken voor een oprit, en aangeduid als een fietsoversteekplaats over deze oprit?
Waarom staan er haaientanden op een voorrangsfietspad voor een oprit (en waarom zouden die slechts langs één kant moeten staan op een tweerichtingsfietspad)?
Is het echt nodig om de "overgang" van fietspad naar oprit, en omgekeerd, telkens van een drempel te voorzien? Is het echt zo leuk om fietsers voortdurend te laten hotsen en botsen?
Is het niet logischer en vooral fietsvriendelijker en fietsveiliger om het fietspad gewoon door te trekken over deze oprit, zonder al deze overbodige aanduidingen met fietsoversteekplaats en haaientanden? Het is trouwens nu zo. Waarom zou dat moeten veranderd worden? Een dergelijke uitvoering is onmogelijk in overeenstemming te brengen met de wegcode, tenzij alle verkeer in de Hoogkamerstraat voorrang zou moeten verlenen aan deze oprit, of voorrang aan rechts geldt aan deze oprit, wat wel zeer merkwaardig zou zijn! ...
Het fietspad van de Schoolstraat naar de Sint-Amelbergalaan ...
Dat fietspad in de Sint-Amelbergalaan is er niet! Er ligt enkel een stukje fietssuggestiestrook. Volgens de wegcode (artikel 16 van de plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens) moet of mag (naargelang het een voorrangsweg betreft of niet) een fietspadmarkering aangebracht worden op een kruispunt als het fietspad na het kruispunt verder loopt. Dat is hier duidelijk niet het geval!
Daarom hadden we als Fietsersbond gevraagd om een stuk fietspad aan te brengen in de Sint-Amelbergalaan, en dat te laten uitlopen als fietssuggestiestrook om de fietsers geleidelijk onder het andere verkeer te mengen. We zien niet in, hoe hier anders een wettelijk geldige fietspadmarkering over het kruispunt kan aangebracht worden.
Hopelijk worden ook hier weer geen onnodige drempel-goot-overgangen aangebracht tussen fietspad en rijbaan!
Het fietspad van de Sint-Amelbergalaan naar de Schoolstraat ...
Dat fietspad in de Schoolstraat is er ook niet! Hier geldt dezelfde opmerking over de wegcode als hierboven!
De Schoolstraat is evenwel te smal om een fietspad aan te leggen, bovendien zou het fietspad op de tekening hierboven recht naar het trottoir lopen! Op het einde van dit (voor fietsers verplicht) fietspad zouden fietsers zich met een kromme suggestiestrook plots tussen het andere verkeer moeten wringen! Onnodig te zeggen dat dit zeer gevaarlijk zou zijn !
Daarom hadden we als Fietsersbond gevraagd om hier geen fietspadmarkering aan te brengen. Vanaf de plaats waar het fietspad van achter de bushalte op de straat uitkomt hadden we een brede fietssuggestiestrook gevraagd, op de rijbaan tot een eindje in de Schoolstraat. Op deze wijze kunnen fietsers zich geleidelijker en veiliger onder het andere verkeer mengen.
We wensen er nogmaals de aandacht op te vestigen, dat dit nog steeds een gevaarlijke plaats zal zijn voor fietsers! Ze komen immers schuin van achter een bushalte van het fietspad op de rijbaan. Het is daarom aangewezen op deze plaats een duidelijke signalisatie aan te brengen voor de automobilisten, dat er fietsers mogen verwacht worden op de rijbaan! Een brede fietssuggestiestrook kan daarbij helpen maar volstaat zeker niet.
Als Fietsersbond vragen we om bovenstaande opmerkingen ernstig in overweging te nemen.
Met vriendelijke groeten,
Namens de Fietsersbond afdeling Temse. |
Zou het deze keer weer geen zoden aan de dijk brengen en blijf ik maar paarlen voor de zwijnen werpen?
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 14:59:10; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
steven
Geregistreerd op: 11 Okt 2010 Berichten: 22
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-04-2011 11:17:23 Onderwerp: |
|
|
|
|
proficiat Jozef, prima werk geleverd! |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-04-2011 18:55:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik hoop ook dat de schepen dit niet zag gebeuren toen ze zo breed stond te lachen... Het lijkt wel in scene gezet, zo frappant is de foto. |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-04-2011 09:39:33 Onderwerp: |
|
|
|
|
Bedankt Jozef, ik heb hem meteen geplaatst. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|