|
Ontsluitingsweg Zaat - Kruispunt Leie/Cauwerbug. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-11-2015 10:02:23 Onderwerp: |
|
|
|
|
De nieuwe rotonde aan het kruispunt Leie/Cauwerburg krijgt vorm. Als je vanaf de Oeverstraat naar Cauwerburg rijdt, ziet het er nu als volgt uit:
Vanaf Cauwerburg ziet het er zo uit:
Zelfs de aanzet is voorzien tot de nieuwe ontsluitingsweg naar de Zaat, die zal uitkomen op de Tekenaarslaan:
Het staat zo op de plans, maar de afwerking daarvan zal nog wel een tijdje duren. Dat komt pas als ook het kruispunt 'Luizemarktje' helemaal is afgewerkt.
Vanaf die toekomstige ontsluitingsweg is dit het zicht op de rotonde:
Vanaf de richting Hoogkamerstraat heb ik geen foto gemaakt, omdat de zon zeer laag recht in de lens van het fototoestel schijnt.
Ik ben benieuwd of het met deze rotonde veiliger, gemakkelijker en aangenamer zal worden voor fietsers, om naar het tweerichtingsfietspad op Cauwerburg te rijden. Volgens de hoogte van de boordstenen die er nu al liggen, en volgens het plan, zal de fietsoversteekplaats op Cauwerburg uitkomen op zo een hoge boordsteen... Zie dit detail van het plan, en mijn opmerking in dit verband.
Op dit plan eindigt het fietspad op Cauwerburg op dezelfde hoge boordsteen die er nu al ligt...
Hierop kom ik zeker nog terug
(Aanpassing op 06-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:14:00; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-12-2015 20:28:03 Onderwerp: |
|
|
|
|
De nieuwe rotonde op het kruispunt Leie/Cauwerburg is al voorzien van wegmarkeringen. Het interesseert mij daar vooral hoe het tweerichtingsfietspad van Cauwerburg aansluit op de rotonde, en hoe fietsers van op de rotonde dat fietspad moeten bereiken. Van op dat fietspad op Cauwerburg ziet het er zo uit:
Het fietspad is al volledig afgewerkt, gelukkig met een verlaagde boordsteen naar de rijbaan en in asfalt zoals we gevraagd hebben, en niet in rode betonstraatstenen van 220x110x80 zoals oorspronkelijk voorzien was! Hopelijk is dat stukje asfalten fietspad afgewerkt zoals het hoort, en niet zoals destijds gebeurd is met het asfalten fietspad in de Hoogkamerstraat! Het fietspad is nog niet berijdbaar, ik kan het bijgevolg nog niet uitproberen. Er liggen nog stapels betonstraatstenen op het fietspad (waarschijnlijk voor het voetpad), van waarop ik bovenstaande foto genomen heb.
De wegmarkeringen blijken ongeveer uitgevoerd te zijn volgens plan ...
... dus niet volgens één van onze voorstellen tot verbetering van de veiligheid voor fietsers, jammer ...
- Fietsers die van Cauwerburg komen, moeten vóór de rotonde het fietspad verlaten en zich tussen het gemotoriseerd verkeer wringen. Hoewel aan fietsers voorrang moet verleend worden als ze op het einde van een fietspad rechtdoor op de rijbaan verder moeten rijden (artikel 12.4 van de wegcode), houden heel wat automobilisten daar geen rekening mee.
Citaat: |
... Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden ... |
En aan deze rotonde zullen de bestuurders van motorvoertuigen eerder links kijken naar het verkeer op de rotonde, dan rechts naar de fietsers die het fietspad moeten verlaten.
Fietsers die van op de rotonde naar het fietspad op Cauwerburg rijden, zullen ongetwijfeld gehinderd worden door motorvoertuigen die op Cauwerburg de fietsoversteekplaats versperren. En verder fietsen is geen optie, want dan staat je een hoge boordsteen te wachten om nog op het fietspad te komen.
Merk ook op:
- De rode fietssuggestiestrookjes (verwarring mogelijk met een fietspad), die alweer veel te smalletjes zijn uitgevoerd.
- De schuine fietsoversteekplaats, afgeboord met vierkanten (in plaats van parallellogrammen).
- De fietsoversteekplaats die niet aan beide kanten volledig is doorgetrokken tot tegen het fietspad.
Maar ...
- Waarom zou je als fietser, voor je eigen veiligheid, je op de rijbaan begeven vóór de rotonde?
- Waarom zou je als fietser, voor je eigen veiligheid, van op de rotonde via die fietsoversteekplaats naar het fietspad op Cauwerburg rijden?
Want ...
- Het voetpad, voorbij het fietspad, heeft ook een verlaagde boordsteen ter hoogte van het zebrapad. Waarom zou je daar niet de rotonde oprijden, weg van het gemotoriseerd verkeer op Cauwerburg? Natuurlijk moet je dan even uitkijken en indien nodig remmen voor mogelijke voetgangers. Maar die zijn allicht minder gevaarlijk dan auto's.
- Van op de rotonde kun je op dezelfde plaats, ter hoogte van het zebrapad, via de verlaagde drempel naar het fietspad rijden. Ook weer uitkijken voor voetgangers, natuurlijk.
Omdat je op de rotonde blijft fietsen heb je dan de bijkomende veiligheidsvoordelen, dat alle voertuigen die van Cauwerburg komen (ook de eventuele fietsers op de rijbaan!) je voorrang moeten verlenen, en dat je geen rekening hoeft te houden met achteropkomend verkeer .
Het was trouwens één van onze voorstellen, om het fietspad verder door te trekken tot tegen de rotonde, en het zebrapad door te trekken over het fietspad, ter bescherming van de voetgangers. Maar ja ...
We hadden zelfs gevraagd naar een aparte in- en uitgang naar de rotonde van het tweerichtingsfietspad, zoals aanbevolen door het Vademecum Fietsvoorzieningen. Maar ook daar heeft Temse, onze dienst mobiliteit en onze politie geen oren naar.
Heb je ook opgemerkt, dat van op Cauwerburg geen haaientanden zijn aangebracht? Die staan nochtans wel op het plan ... Misschien komen die er nog, maar echt belangrijk is dat niet, omdat haaientanden op zich niets betekenen zonder het verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek), dat ongetwijfeld wel zal aangebracht worden, want dat is verplicht aan een rotonde. Maar op alle andere straten naar de rotonde staan die haaientanden er wel, zelfs op het embryonaal stukje Tekenaarslaan. Op de eerste foto kun je zelfs zien dat de haaientanden de rotonde volgen in een gebogen vorm, terwijl ze op het plan in een rechte lijn staan ...
(Aanpassing op 06-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:17:33; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-07-2016 20:02:31 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nu de rotonde volledig afgewerkt en normaal opengesteld is, na wat eigenaardigheden met verkeersborden , zijn alle voorrangsborden en haaientanden aangebracht. Het einde (of het begin) van het dubbelrichtingsfietspad van Cauwerburg is dus uitgevoerd zoals van in het begin op de plans is weergegeven.
Met onze voorstellen, noch met de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen, is rekening gehouden.
Richting rotonde moeten fietsers zich zonder enige rugdekking vlak voor de rotonde tussen het verkeer wringen. Vanaf de rotonde kunnen fietsers het dubbelrichtingsfietspad bereiken via een fietsoversteeklaats, die zo dicht bij de rotonde aangebracht is dat ze altijd versperd wordt als een voertuig voorrang moet verlenen aan de rotonde.
Ik ben trouwens benieuwd, wat er zal gebeuren als de nieuwe ontsluitingsweg van de Zaat, de Tekenaarslaan, zal aangesloten worden op deze rotonde. Het dubbelrichtingsfietspad van de huidige Tekenaarslaan zal dan immers mee verlengd worden, en aansluiten op het dubbelrichtingsfietspad van Cauwerburg. Tenminste, dat is toch verklaard op de vergaderingen van de gemeentelijke verkeerscel. Hoe zal dan de verbinding van deze twee fietspaden verbonden worden met de rotonde? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-04-2017 09:03:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
Als je dacht dat alles afgewerkt was aan de rotonde van de Leie heb je het verkeerd voor. Nu is blijkbaar de tijd gekomen om blunders te maken.
Van onze voorzitter had ik vernomen dat er een verbetering zou komen aan de oversteekplaats voor fietsers naar het fietspad van Cauwerburg. Ik weet niet welke verbetering, maar vandaag (6 april 2017) zag ik dit:
Op het fietspad van Cauwerburg is nu een voorrangsbord B1 geplaatst, met bijhorende haaientanden. Het fietspad eindigt hier, en fietsers moeten rechtdoor op de rijbaan verder rijden naar de rotonde. Het verkeersreglement zegt hierover in artikel 12.4 :
Citaat: |
... Wordt niet als manoeuvre beschouwd: zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden ...
|
Als het geen manoeuvre is, betekent dit dat fietsers geen voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de rijbaan. Anders zou het immers wel een manoeuvre zijn. Bijgevolg moeten bestuurders op de rijbaan voorrang verlenen aan fietsers die daar het fietspad verlaten.
Dit is toch zeker niet die beloofde verbetering aan de oversteekplaats voor fietsers? Dit heeft met de oversteekplaats voor fietsers helemaal niets te maken. Dit is eerder een ondoordachte maatregel die deze regel uit het verkeersreglement helemaal omkeert in het nadeel van fietsers! Automobilisten worden ontslagen van alle voorzichtigheid en verantwoordelijkheid tegenover fietsers. Alle verantwoordelijkheid en eventuele aansprakelijkheid bij een ongeval wordt op de schouders van fietsers geladen!
Daarom heb ik deze mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit, evenals naar de verantwoordelijken voor verkeer bij de politie en de gemeente.
Citaat: |
Geachte mevrouw schepen en verantwoordelijken voor verkeer in Temse,
Aan de rotonde van de Leie is zeer onlangs op het einde van het fietspad van Cauwerburg een verkeersbord B1 geplaatst, met bijhorende haaientanden op het fietspad, op de plaats waar fietsers zich op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden naar de rotonde.
Volgens het verkeersreglement, artikel 12.4, wordt deze rijbeweging van fietsers nochtans niet als een manoeuvre beschouwd, moeten fietsers bijgevolg geen voorrang verlenen aan andere weggebruikers, maar moeten dus de andere weggebruikers op de rijbaan voorrang verlenen aan fietsers.
Door het plaatsen van dit verkeersbord wordt de toestand omgekeerd: het lijkt nu alsof fietsers wel een manoeuvre uitvoeren door voorrang te moeten verlenen als ze zich op het einde van het fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden naar de rotonde.
Zie in dat verband ook "De Nieuwe Verkeersegels" van verkeerskundige Erik Caelen.
Ik vind dat een zeer ongepaste en ongewenste maatregel, die alle verantwoordelijkheid wegneemt van het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan, dat de oorzaak is van het gevaar, en alle verantwoordelijkheid bij de fietsers legt, die er de gevolgen van dragen . Dat zal de voorzichtigheid niet verhogen van automobilisten tegenover fietsers. Dat is altijd in het nadeel van fietsers, terwijl het verkeersreglement het anders voor ogen heeft.
Maar in Temse lijkt men er een gewoonte van te maken om het verkeersreglement "aan te passen" in het nadeel van fietsers. Een gelijkaardige maatregel is immers toegepast aan de Guido Gezelleplaats ...
... en aan het nieuw ingerichte "Luizemarktje".
Ik zou er prijs op stellen als het verkeersreglement in Temse meer zou gerespecteerd en toegepast worden in het voordeel van fietsers.
Met vriendelijke groeten,
Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse |
Moeten we nu verwachten dat ook op de Legen Heirweg de voorrangsregeling zal aangepast worden ten nadele van de fietsers op het einde van het fietspad?
Dat ben ik nog vergeten te vermelden in mijn mail! Ik ben alweer benieuwd hoe hierop zal gereageerd worden, als er wel op zal gereageerd worden ...
Dit is al een goed voorbeeld van de uitvoering van het STOP-principe volgens Temse, zoals dat beloofd wordt met de mobiliteitsstudie! Het is eerder een POTS-principe: Temse geeft nog altijd voorrang aan het autoverkeer in het centrum.
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:30:42; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-04-2017 19:17:16 Onderwerp: |
|
|
|
|
En het is nog niet alles aan de rotonde van de Leie (zie hierboven). Ik had het die vorige keer niet opgemerkt, maar er is nog een voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) bijgeplaatst aan die rotonde, kennelijk bedoeld "voor fietsers" die vanaf de rotonde naar het fietspad van Cauwerburg rijden.
Ik heb dat voorrangsbordje enkel en alleen gezien, omdat ik daar even halt gehouden heb tijdens een verkennende "knelpunten-fietstocht" samen met nog twee kernleden van onze Fietsersbondafdeling en ... het nieuwe diensthoofd mobiliteit van Temse ...
Ik had dat bordje nog niet opgemerkt, omdat ik op een rotonde fiets zoals het hoort volgens het artikel 9.3.1 van het verkeersreglement ...
Citaat: |
Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde. |
... en zoals het ook aan kinderen vanaf 10 jaar geleerd wordt door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid in hun brochure De Knappe Trapper.
Ik rij met de fiets dus in het midden van de rijbaan op die rotonde, en bij het afslaan naar Cauwerburg blijf ik in het midden om afslaande auto's achter mij te houden. Als er tegenliggers komen uit Cauwerburg, dan wacht ik even in het midden van de rijbaan vóór de fietsoversteekplaats — er is immers geen enkele verplichting om ze te gebruiken en auto's achter mij moeten dan ook maar even wachten — maar meestal kan ik zonder te wachten recht naar het fietspad rijden.
Ik had die B1 dus nog niet opgemerkt, maar hij staat er wel ... op het voetpad, naast het einde van een rode fietssuggestiestrook. Er staan geen haaientanden bij, de voorrang moet bijgevolg verleend worden ter hoogte van het verkeersbord zelf... Betekent dat nu dat de gemeente Temse verwacht dat fietsers daar eerst op de fietssuggestiestrook rijden en zich op het einde van die fietssuggestiestrook even op het voetpad schieten, om de achteropkomende auto's "door te laten" en om hen voorrang te kunnen verlenen aan dat voorrangsbord Als je niet op deze wijze fietst, merk je dat bordje immers helemaal niet op.
Wie komt toch op dergelijke ideeën Heeft die persoon ooit wel eens met een fiets gereden, vraag ik mij af
Bij dit alles, vooral bij de hierboven vermelde "ingreep", vraag ik mij zelfs nog iets af ...
Hoe lang gaat het nog duren, vooraleer er op het einde van de "fragmentfietspadjes" aan de versmallingen, zoals bijvoorbeeld in de Sompershoekwijk, ook telkens een voorrangsbordje B1 zal geplaatst worden
Fietsers moeten zich daar immers ook op het einde van het fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden. En dat is geen manoeuvre volgens artikel 12.4 van het verkeersreglement. Het wordt dus hoog tijd, dat de fietsers in Temse wel een manoeuvre uitvoeren op het einde van die fragmentfietspadjes, en dat overal een voorrangsbordje B1 geplaatst wordt.
Ik denk dat ze dat (nog) niet durven, maar ik zou van niets meer verwonderd opkijken
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:36:22; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-04-2017 20:02:52 Onderwerp: |
|
|
|
|
Naar aanleiding van het plaatsen van nog een voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) aan de rotonde van de Leie, heb ik nog maar eens een mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit, evenals naar de verantwoordelijken voor verkeer bij de politie en de gemeente.
Citaat: |
Geachte mevrouw schepen en verantwoordelijken voor verkeer in Temse,
Met het plaatsen van een voorrangsbord B1 op het einde van het fietspad van Cauwerburg nabij de rotonde van de Leie — dat de rechtmatige voorrang van fietsers ontneemt, en fietsers opzadelt met alle verantwoordelijkheid bij een ongeval, zie mijn mail "Alle verantwoordelijkheid bij fietsers?" van 6 april 2017 — is ook een voorrangsbord B1 geplaatst aan de overkant van de rijbaan van Cauwerburg, op het voetpad, ter hoogte van de fietsoversteekplaats over de rijbaan.
In het reglement van de wegbeheerder, artikel 18.4, staat inderdaad bij de oversteekplaatsen voor fietsers:
De ondergeschiktheid aan het verkeer op de openbare weg die wordt overgestoken mag verduidelijkt worden door de verkeersborden B1 of B5.
Maar ... fietsers die zich vanaf de rotonde naar Cauwerburg begeven, rijden reeds op de rijbaan en moeten bij het verlaten van de rotonde en het begin van Cauwerburg een richtingsverandering uitvoeren, namelijk naar links afslaan om de rijbaan te verlaten (naar het fietspad), zoals beschreven staat in het artikel 19 "Richtingsverandering" van het verkeersreglement.
In het artikel 19.3 van het verkeersreglement staat nauwkeurig beschreven hoe die richtingsverandering moet uitgevoerd worden. Dat is in dit geval:
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;
2° op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;
4° de beweging met matige snelheid uitvoeren.
De openbare weg wordt dus niet "overgestoken", maar fietsers verlaten de rijbaan waarop ze zich al bevinden.
Bovendien, aangezien fietsers op de rijbaan rijden, en niet op een fietspad, is het gebruik van de fietsoversteekplaats niet verplicht volgens artikel 43.3 van het verkeersreglement:
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.
Daarom heb ik hierbij drie vragen:
- Waarom staat een voorrangsbord B1 op het voetpad, duidelijk naar gebruikers van het voetpad gericht?
- Voor welke bestuurders is dit voorrangsbord bedoeld?
- Bij gebrek aan haaientanden, op welke plaats moeten die bestuurders voorrang verlenen?
Mag ik er ook op wijzen dat deze fietsoversteekplaats vlak na het verlaten van de rotonde het bijzonder moeilijk en ingewikkeld maakt voor fietsers die het verkeersreglement willen respecteren. Bij het verlaten van de rotonde moeten ze een teken geven met de rechterarm, en direct daarna een teken met de linkerarm om naar links af te slaan om de rijbaan te verlaten. Het lijkt op molenwieken en het komt de fietsveiligheid en fietsvriendelijkheid niet ten goede.
Met vriendelijke groeten,
Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse |
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:41:45; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-05-2017 08:52:42 Onderwerp: |
|
|
|
|
Buiten een stippellijntje op het gemeenteplan van Temse, en het projecteren van een tekeningetje op de vergadering van de Commissie Ruimtelijke Ordening en Openbare Werken van dinsdag 28 oktober 2014, heeft Temse nog niet veel los gelaten over de "nieuwe ontsluitingsweg van de Zaat". Die nieuwe weg zal eigenlijk de Tekenaarslaan op de Zaat verlengen, en uitkomen op de rotonde van de Leie.
Ondertussen zijn de werken aan die ontsluitingsweg wel begonnen. Van op de rotonde van de Leie kun je dit zien.
Die straat, de Tekenaarslaan dus, zal vanaf daar eerst een bocht naar links beschrijven, en daarna met een bocht naar rechts aansluiten aan de bestaande Tekenaarslaan. Er zal wel nog heel wat grond moeten aangevoerd en bijgevuld worden om tot op de hoogte van de rotonde te komen. Vanaf de Zaat zal deze straat een felle kuitenbijter worden voor fietsers ...
En dat interesseert ons, want er komt ook een fietspad langs die nieuwe straat. Het bestaande fietspad in de huidige Tekenaarslaan wordt eveneens verlengd en zal dus als tweerichtingsfietspad kunnen aansluiten aan het tweerichtingsfietspad van Cauwerburg. Daarbij stellen we met onze Fietsersbondafdeling enkele vragen:
- Zullen die fietspaden met elkaar verbonden worden, en indien ja, hoe zal dat gebeuren?
- Hoe zal dat tweerichtingsfietspad op een veilige en overzichtelijke wijze aangesloten worden op de rotonde?
We hebben er nog niets van vernomen, maar we hopen dat fietsers weer niet stiefmoederlijk zullen behandeld worden, zoals dat zeer onlangs weer eens gebeurd is aan deze zelfde rotonde, niettegenstaande alle beloften van Temse om Temse "veiliger" en "fietsvriendelijker" te maken ...
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:43:43; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-08-2017 10:02:33 Onderwerp: |
|
|
|
|
We kunnen nu al goed zien hoe de nieuwe ontsluitingsweg van de Zaat zal verlopen tussen de rotonde van de Leie en de Tekenaarslaan. Aan de rotonde van de Leie is de weg nu volledig op hoogte gebracht en berijdbaar gemaakt voor de werfvoertuigen.
Langs de rechterkant van deze nieuwe weg zou een dubbelrichtingsfietspad moeten komen, dat zou moeten aansluiten op de fietspaden van Cauwerburg en de Tekenaarslaan. Maar daarover hebben we nog niets officieel vernomen, enkel wat geruchten hier en daar. We hopen maar dat dit dan een volwaardig dubbelrichtingsfietspad zal worden dat breed genoeg is en aangelegd volgens de nieuwe aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen, en niet zoals de aansluitende fietspaden op Cauwerburg of in de Tekenaarslaan.
Ook de aansluiting van dit dubbelrichtingsfietspad op de rotonde zelf zou wel eens zeer problematisch kunnen worden. Maar daarover hebben we het vroeger al gehad. Toen werd het duidelijk dat daar nog niemand aan gedacht had en dat men zelfs geen benul heeft van de aanbevelingen daaromtrent! Dat belooft dus alweer gevaarlijk te worden voor fietsers!
Vanaf de rotonde van de Leie daalt deze nieuwe ontsluitingsweg naar de Zaat met eerst een bocht naar links tot voorbij het gele graafwerktuig rechts op bovenstaande foto. Daarna zal deze weg met een zeer scherpe bocht, kleiner dan 90°(!), naar rechts aansluiten op de Tekenaarslaan.
Van op de Tekenaarslaan ziet dat er zo uit.
De weg zal vanaf hier dus met een scherpe bocht naar links, achter het gele graafwerktuig door, stijgen naar de rotonde van de Leie.
Het veel te smalle dubbelrichtingsfietspad van de Tekenaarslaan zal dus hopelijk verlengd worden met een voldoende breed dubbelrichtingsfietspad langs de linkerkant van de ontsluitingsweg. Hopelijk denkt men er aan om dat fietspad in die korte bocht zelfs nog wat breder te maken. Ook fietsers hebben immers meer ruimte nodig om zo een korte bocht te nemen dan om gewoon rechtdoor te rijden. Er is zeker geen plaatsgebrek om het fietspad deze keer eens goed te ontwerpen voor de fietsers van Temse ...
Tussen de Tekenaarslaan en de rotonde van de Leie lijkt de hellingsgraad van de weg nogal mee te vallen.
Het zal natuurlijk wel bergop (of bergaf) te fietsen worden, maar het zal waarschijnlijk niet zo steil zijn als aanvankelijk gevreesd was . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-05-2018 18:56:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Het veel te smalle dubbelrichtingsfietspad van de Tekenaarslaan zal dus hopelijk verlengd worden met een voldoende breed dubbelrichtingsfietspad langs de linkerkant van de ontsluitingsweg. Hopelijk denkt men er aan om dat fietspad in die korte bocht zelfs nog wat breder te maken. Ook fietsers hebben immers meer ruimte nodig om zo een korte bocht te nemen dan om gewoon rechtdoor te rijden. Er is zeker geen plaatsgebrek om het fietspad deze keer eens goed te ontwerpen voor de fietsers van Temse ...
... |
(Zie hierboven.)
Op onze laatste "fietsersbondvergadering" met de mobiliteitsdienst en de fietsambtenaar van de gemeente Temse, op 12 maart 2018, hebben we gevraagd om het fietspad in deze bocht te verbreden en om de bocht zo geleidelijk mogelijk te maken. Het is geen goede praktijk — en zeker niet fietsvriendelijk in het kader van "Temse op de fiets" en het (krachtdadig?) fietsbeleid van Temse — om het fietspad vlak naast de rijbaan te leggen aan de binnenkant van deze korte bocht, en het fietspad daarbij op de minimum breedte te houden.
Het is trouwens helemaal niet meer in overeenstemming met het Vademecum Fietsvoorzieningen, om een dubbelrichtingsfietspad aanliggend aan de rijbaan aan te leggen
Vandaag, 17 mei 2018, zijn al een aantal drempels aangebracht, waardoor de begrenzing van het toekomstig fietspad zichtbaar wordt. En wat denk je? Zal de gemeente Temse het fietspad fietsvriendelijk, breed genoeg zonder scherpe bocht en afgescheiden van de rijbaan aanleggen?
Dit is een zicht in de andere richting. Dit wordt de bocht die je zult moeten nemen als je de helling naar beneden fietst.
Dat zou toch veel minder scherp kunnen gemaakt worden voor fietsers, breder zoals we gevraagd hebben en verder verwijderd van de rijbaan. Waarom vergaderen wij eigenlijk nog met de gemeente Temse
Aan de andere kant van de ontsluitingsweg is er de aansluiting met de rotonde van de Leie. Ik ben benieuwd hoe dat zal uitgevoerd worden.
Maar zoals hierboven gezegd, daarover hebben we het vroeger al gehad. Zou men er nu al over nagedacht hebben op de gemeente Temse?
En gaat dit fietspad nu verbonden worden met het fietspad op Cauwerburg? Zouden ze dat nu al weten?
Of denkt men op de gemeente Temse echt, dat fietsers eerst rond de rotonde zullen rijden, als ze vanaf hier naar Cauwerburg willen? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|