Het is nu 22-11-2024 20:32:47
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Kan het kruispunt Hoogkamerstr/Schoolstr fietsveiliger?

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-06-2016 22:30:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Fietsers die bij groen licht van uit de Hoogkamerstraat richting Leie rijden, dus de rijbaan van de Schoolstraat oversteken, moeten altijd voorrang krijgen van de auto's die vanuit de Hoogkamerstraat bij groen licht afslaan naar de Schoolstraat. Wie van richting verandert moet altijd voorrang verlenen aan wie niet van richting verandert. Dat staat met veel meer woorden in artikel 19 van het verkeersreglement.

Zelfs als fietsers in de omgekeerde richting oversteken bij groen licht, dus richting Hoogkamerstraat, moeten afslaande automobilisten voorrang verlenen. Het doet er niet toe of die fietsers van de Leie of van de Sint-Amelbergalaan komen. De richting telt pas vanaf het verkeerslicht en dat is bedoeld om richting Hoogkamerstraat te rijden.

Hetzelfde fenomeen doet zich voor aan de kruispunten met de N16 van de Hoogkamerstraat en de Gasthuisstraat/Doornstraat. Er zijn nog altijd autobestuurders die afslaan naar de N16 en daarbij denken dat fietsers, die de N16 oversteken (bij groen licht) hen voorrang moeten verlenen.

Er is inderdaad geen wegmarkering aangebracht waar fietsers kunnen oversteken. Dat is tegenwoordig de "mode" als gevolg van een zeer eigenaardige interpretatie door een aantal "verkeerskundigen" van het artikel 12.4bis van het verkeersreglement. Dat daar (en niet alleen daar) nog conflicten en ongevallen zullen gebeuren, staat in de sterren geschreven.

Als Fietsersbondafdeling vinden we het nog altijd jammer dat de gemeente Temse niet meer naar onze voorstellen gehandeld heeft (zie hierboven), maar we geven het nog niet op ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-06-2016 13:55:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De plaats waar fietsers de Schoolstraat oversteken is niet aangeduid op de rijbaan, om bekende (drog)redenen. Er zijn middelen, weliswaar niet volgens de wegcode, om het veiliger voor fietsers te maken, maar die middelen gebruikt de gemeente Temse niet.

De situatie is hier nu ongeveer dezelfde als aan de kruispunten met de N16 van de Hoogkamerstraat en de Gasthuisstraat/Doornstraat, zoals hierboven reeds gezegd. Als de afslaande automobilisten al stoppen voor overstekende voetgangers of fietsers bij groen licht (wat ze wel verplicht moeten doen!), dan stoppen ze voor het zebrapad, in de weg voor fietsers die eventueel oversteken.



Die automobilisten kan niets verweten worden. Er is immers niets waarnaar ze zich kunnen richten. Het enige referentiepunt is het zebrapad.

Een gevolg is wel, dat fietsers dan niets anders kunnen doen dan oversteken op het zebrapad ...

Een ander gevolg zie je op de volgende foto.



De bromfietser (hopelijk voor hem klasse A) komt aangereden bij groen licht en mag dus oversteken, maar de weg wordt hem versperd door een automobilist die plichtsbewust wacht voor overstekende voetgangers ... op de plaats waar de bromfietser moet oversteken. De bromfietser heeft moeten wachten tot de volgende groenfase.

Op deze wijze bevordert Temse ook het fietsen, door hen steeds langer nodeloos te laten wachten voor het rode verkeerslicht.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-06-2016 09:43:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Gisteren, zondag 26 juni 2016, heb ik onze burgemeester en onze schepenen van openbare werken en mobiliteit een email verzonden met alle opmerkingen die we als Fietsersbondafdeling hebben op de herinrichting van de Edgard Tinelplaats en gehele omgeving.

Vandaag, maandag 27 juni 2016, heb ik op het AC de Zaat een brief van 6 pagina's afgegeven voor ons college van burgemeester en schepenen met juist dezelfde inhoud. Dit is die brief (klik om te vergroten):



De email bevat grotere en duidelijker foto's, evenals aanklikbare linken naar de gepaste websites.

Aangezien dit over de totale herinrichting gaat, omvat de tekst ook opmerkingen over het gedeelte Leie en rotonde.

Omdat op een vorige brief van onze afdeling door sommigen nogal hevig gereageerd werd, als zou het "een politieke zet van de oppositie" zijn, heb ik alleen deze brief ondertekend. De Fietsersbond heeft met politiek niets te maken! Wij zorgen voor de veiligheid, de duidelijkheid en het comfort van fietsers. Daarom hopen we dat onze opmerkingen ernstig zullen genomen worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-10-2016 10:38:04    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een kleinigheid, die hierboven al twee keer is vermeld (hier en hier), is aangepast. Met dit verkeersbord werd de verdere toegang langs het aangeduid(!) fietspad richting Sint-Amelbergalaan (tegen de rijrichting langs de linkerkant van de rijbaan) vanzelfsprekend verboden voor rijwielen, maar ... niet voor bromfietsers!



Dat is nu aangepast met het juiste verkeersbord.



Oef! Er is toch weer eens één keer naar ons geluisterd Knipoog. Tussen haakjes: aan het einde van het fietspad van de Hoogkamerstraat (richting Schoolstraat) staat daarentegen nog altijd het verbodsbord voor fietsers alleen ...

Maar waarom misleidt de gemeente Temse fietsers en bromfietsers, door hen enkele meters daarvoor te doen geloven dat dit fietspad doorloopt naar de Sint-Amelbergalaan?



Waarom niet van in het begin aanduiden dat dit een doodlopend fietspad is, door ook op deze plaats een gelijkaardig verbodsbord te plaatsen, met een onderbord met de tekst "uitgezonderd school"? We hebben dat vroeger hierboven reeds gezegd, en gevraagd aan de gemeente Temse!

Dat is waarschijnlijk weer teveel ineens gevraagd. Er is trouwens nog heel wat meer gevraagd om te verbeteren op dit heringericht kruispunt, waarvan nog altijd niets is uitgevoerd. Dat is voor een volgende keer.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-10-2016 13:37:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik had het op 11 juni 2016 al eens gemeld, via het Meldpunt Fietspaden met referentienummer D81617A5A9, maar daar is nog geen enkele reactie op gekomen, en het is nog altijd niet in orde.

Aan de fietsverkeerslichten over de Schoolstraat staan geen verkeersborden B1 (omgekeerde driehoek).





Dat kan geen kwaad, zolang de verkeerslichten werken, maar kan Temse garanderen dat de verkeerslichten nooit zullen uitvallen? En in dat geval moeten voorrangsborden B1 aan de fietsverkeerslichten aanduiden dat fietsers voor een voorrangsweg staan en dat ze voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de rijbaan. Zonder dat voorrangsbord B1 lijkt het voor fietsers alsof hier voorrang van rechts geldt. Dat is misleiding!

Het is dus nogmaals gemeld, deze keer met referentienummer 0024A2F7DD.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-10-2016 15:14:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het antwoord van de wegbeheerder op mijn melding met referentienummer 0024A2F7DD op het Meldpunt Fietspaden:
Citaat:
Op 18 oktober 2016 08:30 schreef Wegbeheerder <mobiliteit@temse.be>:

Beste Van Breuseghem Jozef,

Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : 0024A2F7DD) op volgende locatie :

Edgard Tinelplaats
Temse
Oost-Vlaanderen

Melden we u het volgende :

Beste,

dit wordt eerstdaags in orde gebracht.

mvg
Alex Spiessens

Zouden er dan meteen ook andere zaken in orde gebracht worden, die einde juni 2016 gevraagd zijn?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-10-2016 09:40:42    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Deze bijna voorbije week is wat schilderwerk gebeurd op het Luizemarktje ...



Het is de bedoeling dat weggebruikers zouden kunnen zien waar fietsers de rijbaan oversteken. Daarom zou je kunnen denken dat het beter is dat er tenminste toch iets op de grond geschilderd wordt, dan dat er helemaal niets te zien is. Met deze pijltjes en fietsjes op de grond moet het wat duidelijker worden voor iedereen.

Maar ... wettelijk betekent dit schilderwerk helemaal niets!

Waarom vervangt men het zebrapad ook niet door pijltjes en voetgangertjes op de grond te schilderen? Wat leert men hiermee aan onze kinderen over het verkeersreglement? Dat ze alleen per fiets mogen oversteken als er fietsjes en pijltjes op de grond geschilderd staan?

De enige wettige wegmarkering die hier kan aangebracht worden is nog altijd een fietspadmarkering van artikel 74 van het verkeersreglement (twee evenwijdige witte onderbroken strepen), aangebracht volgens Artikel 16.1° (tweede alinea) van het reglement voor de wegbeheerder.

Maar wegbeheerders hebben blijkbaar een groot probleem met de wegcode. Ze hebben zelfs een zeer eigenaardige interpretatie ontwikkeld over het artikel 12.4bis van het verkeersreglement, met als gevolg dat fietsers nu vogelvrij verklaard zijn als ze een voorrangsweg oversteken. De veiligheid van fietsers lijkt een onbelangrijke bijkomstigheid voor wegbeheerders. Daarover kun je hier alles lezen.

Zoals met fietssuggestiestroken hebben wegbeheerders een grenzeloze fantasie om het verkeersreglement te omzeilen, om allerlei wegmarkeringen uit te vinden en aan te brengen die eigenlijk geen enkele betekenis hebben, en alleen maar verwarrend zijn voor alle weggebruikers.

Tussen haakjes, de wettelijk verplichte voorrangsborden B1 daarentegen, zijn nog altijd niet aangebracht.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-10-2016 09:54:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het lijkt er op dat de gemeente Temse naar de opmerkingen van de Fietsersbond begint te luisteren. Zoals hier vroeger reeds vermeld, en ook al medegedeeld aan de gemeente Temse, hebben we gevraagd om in de Schoolstraat de fietssuggestiestrook tegenover de bushalte verder door te trekken tot de volledige lengte van de bushalte. Dat is nu uitgevoerd Goed zo!.



Ter herinnering, zo was het vroeger:



Als een bus gestopt is aan de halte is de fietssuggestiestrook nu beter zichtbaar voor autobestuurders achter de bus. Daardoor zullen die minder geneigd zijn om de stilstaande bus voorbij te rijden, wat gevaarlijk is voor fietsers die in tegengestelde richting rijden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-11-2016 14:42:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is nog een vervolg gekomen aan de schilderwerken op het Luizemarktje, waar fietsers de rijbaan van de Schoolstraat kunnen oversteken aan de fietsverkeerslichten.



De witte pijltjes en fietsjes zijn nu vervolledigd met een rode fietssuggestiestrook dwars over de rijbaan. Dit is nu bijna helemaal uitgevoerd zoals het beschreven is in het dienstorder MOW-AWV-2014-15 van het Agentschap Wegen en Verkeer, zoals ik dat een eerste keer gezien heb in Oostende, en dat daarna ook heb gemeld aan de gemeente Temse. Het lijkt er wel op dat ze naar ons beginnen te luisteren Knipoog ...

Ook al staat in de wegcode dat het anders moet, deze aanduiding is wel duidelijk voor iedereen. Door de gekleurde suggestiestrook dwars over de rijbaan lijkt het wel alsof fietsers meer plaats gekregen hebben.

En dat allemaal omdat men geen wettige fietspadmarkering meer wil aanbrengen ...

Nogmaal tussen haakjes, de wettelijk verplichte voorrangsborden B1 zijn nog altijd niet aangebracht. De haaientandjes alleen op de grond hebben geen enkele betekenis zonder een omgekeerde driehoek erbij!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-11-2016 11:09:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Na onze eerste opmerking op 7 juni 2016, een eerste melding op het Meldpunt Fietspaden op 10 juni 2016, daarna onze officiële vraag op 27 juni 2016, en nog een tweede melding op het Meldpunt Fietspaden op 17 oktober 2016, zijn nu eindelijk ook de wettelijk verplichte voorrangsborden geplaatst op het Luizemarktje (de Edgard Tinelplaats) waar fietsers de voorrangsweg oversteken aan de verkeerslichten.





Door het plaatsen van deze voorrangsborden B1 (omgekeerde driehoek) hebben de haaientandjes ook een betekenis gekregen.

Let wel! Dit betekent NIET dat fietsers nu altijd voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de rijbaan alvorens over te steken! Zolang de verkeerslichten werken hebben voorrangsborden namelijk geen enkele betekenis! Dit staat in artikel 6.3 van het verkeersreglement: Lees
Citaat:
6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.
...

Die voorrangsborden moeten daar alleen staan voor het geval de verkeerslichten niet werken! Als het verkeerslicht voor fietsers op groen staat, moeten de links afslaande bestuurders op de rijbaan (vanuit de Hoogkamerstraat) altijd voorrang verlenen aan de overstekende fietsers!

Er is verder nog iets anders in orde gebracht op dit kruispunt, dat hier vroeger reeds opgemerkt is en dat we ook op 27 juni 2016 officieel gevraagd hebben aan het gemeentebestuur: het voetgangerslicht aan het lange zebrapad over de Hoogkamerstraat blijft nu langer op groen staan, zoals dat wettelijk moet. Dat zebrapad is ongeveer 21 meter lang en het verkeerslicht gaf minimaal slechts 10 seconden groentijd aan voetgangers om de rijbaan over te steken. Dat was niet zoals het bepaald is in het artikel 4.1 van het reglement voor de wegbeheerder: Lees
Citaat:
4.1. Voetgangerslichten.
...
Het vaste groene licht brandt minimaal gedurende een periode die de voetganger in staat stelt over te steken met een snelheid van 1,20 m/s.
...

Met een snelheid van 1,20 m/s heb je 17,5 seconden nodig om 21 meter af te leggen. Nu blijft dat voetgangerslicht minimaal ongeveer 20 seconden op groen staan, dus ook dat is nu in orde Goed zo!.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-04-2017 12:32:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik ben op iets opmerkzaam gemaakt door een van onze kernleden:

Jozef Van Breuseghem schreef:
... Dit groene licht over de Schoolstraat komt drie seconden eerder dan het groene licht voor het gemotoriseerd verkeer dat uit de Hoogkamerstraat komt. Daarbij is er nog een redelijke afstand, vooraleer dat afslaand gemotoriseerd verkeer tot hier gekomen is. Bovendien knippert aan de overkant een oranje knipperlicht, zo lang het fietserslicht op groen staat. Persoonlijk vind ik dat het enkele seconden langer mocht knipperen, en dat er een fietssymbool op het oranje licht mocht staan, maar deze lichtenregeling met voorstart voor fietsers (en voetgangers) is zeker positief te noemen. ...
(Zie hiervoor.)

Het is dan wel eigenaardig dat het verkeerslicht aan de andere kant van dit kruispunt, aan de oversteekplaats voor voetgangers over de Sint-Amelbergalaan, recht tegenover de schoolpoort, geen voorstart van drie seconden heeft, maar gelijktijdig groen wordt met het verkeerslicht voor het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat.

Het zou voor voetgangers, en vooral voor schoolkinderen, heel wat veiliger zijn als ze ook drie seconden vroeger de rijbaan konden oversteken, vooraleer het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat groen licht krijgt om af te slaan naar de oversteekplaats!

Daarom heb ik deze mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit, evenals naar de verantwoordelijken voor verkeer bij de politie en de gemeente.
Citaat:
Geachte mevrouw schepen en verantwoordelijken voor verkeer in Temse,


Het is een goede en veilige maatregel om het verkeerslicht voor fietsers aan de Edgard Tinelplaats, voor het oversteken van het verlengde van de Schoolstraat, drie seconden vroeger groen licht te geven dan het verkeerslicht van het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat. Het verkeerslicht voor voetgangers op het zebrapad ernaast heeft dezelfde veilige voorstart-regeling.

Maar het verkeerslicht voor voetgangers aan de andere kant van het kruispunt, voor het zebrapad over de Sint-Amelbergalaan recht tegenover de schoolpoort, heeft deze voorstart-regeling niet.



Dat verkeerslicht voor voetgangers krijgt pas groen licht gelijktijdig met het verkeerslicht voor het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat.

Bij deze gelegenheid wil ik het opnemen voor voetgangers. Het zou hun veiligheid ten goede komen als dat verkeerslicht voor voetgangers met dezelfde cyclus zou werken als het verkeerslicht voor voetgangers aan de andere kant van het kruispunt. De voetgangers kunnen dan ook hier al drie seconden, of bijna vier meter van hun oversteekbeweging afgelegd hebben vooraleer het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat afslaat naar het zebrapad.


Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse

Het is alweer afwachten of dat resultaat zal opleveren.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-06-2017 18:29:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Onze voorzitter heeft nog iets eigenaardig opgemerkt met de verkeerslichten op de Edgard Tinelplaats, ditmaal met een fietsverkeerslicht.

Als je vanaf de Schoolstraat naar de Sint-Amelbergalaan fietst, gaat het fietsverkeerslicht minstens 5 seconden vroeger op rood dan het verkeerslicht voor de rijbaan voor het gemotoriseerd verkeer.



Nochtans staat het verkeerslicht voor fietsers meer dan 10 meter dichter bij het kruispunt dan het verkeerslicht voor het gemotoriseerd verkeer. Gezien deze 'voorsprong' voor fietsers, en de snelheidsbeperking tot 30 km/u voor alle rijdend verkeer, is in dit geval eerder een gelijktijdige overgang naar de rood-fase logisch en fietsvriendelijker: onnodige wachttijden voor fietsers wordt hiermee vermeden. Immers:

  • De lengte van de oversteek naar de Sint-Amelbergalaan is voor fietsers ongeveer 20 meter. Tegen een fietssnelheid van 20km/u leg je deze afstand af in 3,6 seconden.
  • Aangezien het verkeerslicht op de rijbaan zeker 10 meter meer naar achter staat, moet op de rijbaan zeker 30 meter afgelegd worden om het kruispunt over te steken. Tegen de maximum toegelaten snelheid van 30 km/u leg je deze afstand af in ... dezelfde 3,6 seconden.

Er is bijgevolg geen enkele reden om fietsers vroeger 'tegen te houden' dan de automobilisten en hen te beletten het kruispunt over te steken.

Tussen haakjes, op de vorige opmerking over het voetgangerslicht is nog geen reactie gekomen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-06-2017 20:12:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Aan dit voorgaande is nog een bijkomend nadeel voor fietsers verbonden. Ik hoop dat het nooit gebeurt, maar als een automobilist — die afslaat van de Schoolstraat naar de Hoogkamerstraat — een fietser aanrijdt — die rechtdoor rijdt van de Schoolstraat naar de Sint-Amelbergalaan — dan zou die automobilist altijd zijn fout in twijfel kunnen trekken door te zeggen dat hij niet verwachtte dat de fietser rechtdoor zou rijden aangezien het voor de fietser al rood geworden was, terwijl het voor hem nog altijd groen was. Zelfs als dit gelogen is zal er altijd twijfel zijn als er geen getuigen zijn. Deze twijfel zou niet bestaan, als beide verkeerslichten gelijktijdig rood worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-10-2017 19:06:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de laatste vergadering van onze Fietsersbondafdeling met de gemeente Temse (20 september 2017) is in verband met de lichtenregeling op de Edgard Tinelplaats (het Luizemarktje) gezegd dat de gemeente aan het studiebureau niet meer kan vragen om bijkomende simulaties te doen voor aanpassing van de "V-plannen" (= verkeersplannen). Lichtenregeling is een complexe materie en de gemeente wil niet verder ingaan op deze vraag.

Waarvan akte Triest ...

Het voetgangerslicht aan het zebrapad over de Sint-Amelbergalaan recht tegenover de schoolpoort blijft dus later op groen komen dan het voetgangerslicht aan het zebrapad over de Schoolstraat. De voetgangers (schoolkinderen) die oversteken aan de schoolpoort krijgen dus gelijktijdig groen met de afslaande vrachtwagens vanuit de Hoogkamerstraat.

Het fietserslicht over de Hoogkamerstraat blijft eerder op rood komen dan het verkeerslicht op de rijbaan, met een mogelijk nadelig gevolg voor fietsers.

Maar dit zal waarschijnlijk wel passen in de fietscultuur en de positieve acties van de gemeente Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-10-2017 08:06:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op het verslag van de laatste vergadering van onze Fietsersbondafdeling met de gemeente Temse (20 september 2017) staat dat op de Edgard Tinelplaats het bord D9 zou vervangen worden door een D6, vergezeld van een foto van deze D9.


Verder bestaat een bord D6 niet Knipoog ... maar waarschijnlijk bedoelt het gemeentbestuur een D7?

Wat zou daarvan de bedoeling zijn? Mogelijk om ook bromfietsen klasse B en speed pedelecs toe te laten dit fietspad te gebruiken?

In dat geval moet dan eveneens het bord D9 aan de andere kant van dit tweerichtingsfietspad vervangen worden door een D7.



En wat met het bord D9 dat het tweerichtingsfietspad nog enkele meters verder laat lopen in de Sint-Amelbergalaan, om dan dood te lopen op een verbodsbord voor fietsers en bromfietsers?



Ik heb vroeger al gemeld dat dit misleidend is, zeker voor fietsers en bromfietsers die de plaatselijke toestand niet kennen. Het zou beter zijn om ook hier een gelijkaardig verbodsbord aan te brengen zoals verderop er eentje staat (een combinatie van de verbodsborden C9 en C11), met een onderbord "uitgezonderd school". Dat is immers de bedoeling van dit stukje tweerichtingsfietspad.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 6 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005