|
Fietspaden op de Steenweg Hulst-Lessen. |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-10-2015 10:58:31 Onderwerp: |
|
|
|
|
De voorbije dagen is nog een tekortkoming gemeld. De voorrangsborden B1 (omgekeerde driehoek) op de Oude Heirbaan vóór de voorrangsweg ...
... zijn niet waarneembaar van op 100m in de Oude Heirbaan.
In dat geval moet er bijkomend een voorrangsbord B3 geplaatst worden dat het voorrangsbord B1 aankondigt, volgens artikel 8.2 van het reglement voor de wegbeheerder :
Citaat: |
8.2. Verkeersbord B3. Verkeersbord dat het verkeersbord B1 aankondigt op de bij benadering aangeduide afstand.
B3
1° Dit verkeersbord moet geplaatst worden indien het verkeersbord B1 wegens de plaatsgesteldheid niet waarneembaar is op ongeveer 100 m of indien op de weg waarop het verkeersbord B1 is geplaatst, aan het vorig kruispunt het verkeersbord B15 voorkomt.
B15 |
Er zijn enkele uitzonderingen waarbij dit voorrangsbord B3 niet moet of niet mag geplaatst worden, maar die zijn hier niet van toepassing.
De verplichting om dit voorrangsbord B3 te plaatsen, is een reden te meer om de haaientanden voor de fietssuggestiestrook over de Oude Heirbaan te verwijderen. Om alle verwarring te vermijden verdwijnt best ook de fietssuggestiestrook zelf.
Verder heeft ook de fietsoversteekplaats over de Dendermondse Steenweg een gevaarlijke en ongewenste bijwerking.
Wie langs de Dendermondse Steenweg van Sint-Niklaas komt, dus van rechts op deze foto en langs de overkant van de straat, ziet eerst deze fietsoversteekplaats. Voor sommige fietsers die naar Temse willen zal deze fietsoversteekplaats zeer uitnodigend zijn om hier de Dendermondse Steenweg al over te steken, in de verkeerde richting op deze fietsoversteekplaats. Daarna rijden ze verder in de verboden richting op het schuine fietspad naar de Oude Heirbaan, waar ze op een gevaarlijke en onverwachte wijze op de Oude Heirbaan komen. Sommigen zullen zelfs verder de fietssuggestiestrook in de verkeerde richting gebruiken om naar de Hogenakkerstraat te rijden! Daar komen ze dan uit op de linkerkant van de rijbaan!
Deze verkeerde en gevaarlijke mogelijkheid zou evenmin bestaan als deze fietsoversteekplaats er niet was.
Het loopt een beetje de spuigaten uit op dit kruispunt. Daarom hebben we een brief geschreven aan het college van burgemeester en schepenen, waarin al deze gebreken opgesomd worden (klik om te vergroten).
(Op de vierde pagina staan de namen, adressen en handtekeningen van onze voorzitter, onze secretaris, onze penningmeester en van nog 5 van onze kernleden. In totaal 8 handtekeningen dus.)
Vandaag (vrijdag 16 oktober 2015) is deze brief bezorgd. We hopen dat minstens de gevaarlijk toestanden nog zullen verholpen worden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-11-2015 17:15:12 Onderwerp: |
|
|
|
|
De vernieuwde fietspaden op de Steenweg Hulst-Lessen, tussen het kruispunt met de N41 en de Dendermondse Steenweg (in Sint-Niklaas), mogen gezien worden
Het is heel wat anders dan vroeger. De fietspaden bestonden toen uit kapotte betonplaten van amper 75cm breed, vlak naast de rijbaan. Hierboven kun je nog zien in welke staat die fietspaden waren.
Nu zijn de fietspaden aangelegd in asfalt, die zeer vlak is afgewerkt. Ze zijn verhoogd tegenover de rijbaan en ze zijn 1,50m breed.
Langs de kant waar parkeerplaatsen zijn voor de auto's, zijn deze parkeerplaatsen en het fietspad van plaats verwisseld. De parkeerplaatsen liggen nu als buffer tussen de rijbaan en het fietspad, waardoor het fietspad aan één kant van de rijbaan vrijliggend geworden is.
Voor fietsers is asfalt tot nu toe nog altijd het meest comfortabele materiaal om op te rijden, als het effen wordt aangelegd zoals hier.
Door de verhoogde aanleg hebben automobilisten veel minder neiging om op het fietspad te rijden of er naar "uit te wijken". Dat komt de veiligheid van fietsers ten goede. Het Vademecum Fietsvoorzieningen raadt trouwens aan om aanliggende fietspaden altijd verhoogd aan te leggen.
De breedte van 1,50m is de minimumbreedte volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen, maar bij de heraanleg van een bestaande weg bestaat niet altijd de mogelijkheid om meer te verwezenlijken dan het minimum. Om beter te doen zouden zeer ingrijpende en tijdrovende maatregelen nodig zijn, zoals onteigeningen, afbreken van bestaande gebouwen, ... wat dikwijls niet wenselijk is.
Wanneer een fietspad aanliggend is, zoals het fietspad langs de noordelijke kant aan de grens met Sint-Niklaas, vraagt het Vademecum Fietsvoorzieningen een tussenstrook met de rijweg van minsten 25cm. De greppel en de schuine boordstenen zouden kunnen doorgaan voor deze tussenstrook. In ieder geval ligt het fietspad niet meer zoals vroeger naast de rijbaan, zonder enige overgang.
Als een fietspad aanliggend is, zoals aan de noordelijke kant, beperkt het Vademecum Fietsvoorzieningen de snelheid van het verkeer op de rijbaan tot 50km/u. Op de Steenweg Hulst-Lessen wordt nog wel 70km/u toegelaten.
De aanbevelingen uit het Vademecum Fietsvoorzienigen zijn natuurlijk geen wettelijke verplichtingen. Maar het zijn wel richtlijnen die het verkeer veiliger en comfortabeler maken voor fietsers.
Rekening houdend met de mogelijkheden en de beperkingen op gebied van plaatsgebruik op de Steenweg Hulst-Lessen, zijn de fietspaden daar heel wat verbeterd en veiliger geworden tegen vroeger. De aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen zijn in de mate van het mogelijke toegepast. Dat is zeker een pluspunt en dat was ook wel nodig, nu dat een belangrijke weg geworden is waarlangs fietsers vanaf richting Waasmunster en Elversele naar Sint-Niklaas rijden, of omgekeerd. De fietspaden op de N41 zelf zijn in Sint-Niklaas immers opgeruimd sinds augustus 2014.
Anderzijds valt het wel op, dat de parkeerplaatsen voor de auto's eveneens verhoogd zijn aangelegd.
Dat is wel ongewoon. De parkeerplaatsen liggen daardoor op dezelfde hoogte als het naastliggend fietspad. Daardoor kunnen automobilisten ongemerkt en zelfs onvrijwillig op het fietspad parkeren. Gelukkig lijken de meeste automobilisten wel rekening te houden met het nieuwe fietspad. Hopelijk blijft het zo!
Ik weet niet waarom de parkeerplaatsen niet op gelijke hoogte liggen met de rijbaan. Het zal waarschijnlijk wel een reden hebben, denk ik toch. Afwatering misschien?
Aan die verhoogde parkeerplaatsen staan verkeersborden E9e, met als betekenis volgens artikel 70.2.1.3° van het verkeersreglement :
Citaat: |
70.2.1. Verkeersborden voor parkeer- en stilstandverbod, verkeersborden voor beurtelings parkeren en verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen.
...
3° Verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen.
...
E9e. Verplicht parkeren op de berm of op het trottoir. |
De openbare weg heeft hier geen trottoir. Er is alleen fietspad en een berm, een verhoogde berm in dit geval, tussen de rijbaan en het fietspad.
Er is een beperking aan het gebruik van dit verkeersbord, volgens artikel 11.4.4 van het reglement voor de wegbeheerder :
Citaat: |
11.4.4. De verkeersborden E9e en E9f mogen slechts geplaatst worden voor zover er op de verhoogde berm of het trottoir aan de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook voor de voetgangers blijft van ten minste 1,50 meter. |
Er blijft een begaanbare strook voor voetgangers van minstens 1,50m, want voetgangers mogen op het fietspad wandelen. Maar die begaanbare strook bevindt zich dus op het fietspad, en niet op de verhoogde berm of op het trottoir zoals deze regel het bepaalt. Het fietspad is immers geen onderdeel van een verhoogde berm, zoals artikel 2.42 van het verkeersreglement het duidelijk stelt :
Citaat: |
2.42. "Verhoogde berm": een ruimte die hoger ligt dan het rijbaanniveau, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, en die tussen deze rijbaan ligt en een sloot, een talud, of grenzen van eigendommen. |
Ik stel mij dus vragen of dit verkeersbord eigenlijk wel mag gebruikt worden Zal dit parkeerbord E9e bij sommigen niet de indruk geven dat ze op het fietspad mogen (of zelf moeten!) parkeren? Zou het "gewone" parkeerbord E9a niet beter geweest zijn?
Citaat: |
E9a. Parkeren toegelaten. |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|