|
Kan het kruispunt Hoogkamerstr/Schoolstr fietsveiliger? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-06-2016 11:44:18 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het herinrichten van de omgeving van het Luizemarktje nadert zijn voltooiing aan het kruispunt Hoogkamerstraat/Schoolstraat/Sint-Amelbergalaan, zoals blijkt uit dit artikeltje uit de nieuwe Omroeper van woensdag 1 juni 2016:
Vanaf de Hoogkamerstraat zal niet meer rechtdoor naar de Leie kunnen gereden worden. Het vroegere voor fietsers gevaarlijk kruispunt Hoogkamerstraat/Schoolstraat is daarmee weg gewerkt. Dat is zeker een goede zaak.
Maar ... zijn er nu geen andere gevaarlijke punten voor fietsers in de plaats gekomen?
Bij het ontwerp van dit kruispunt heeft de gemeente Temse voor de eerste keer gevraagd naar de ideeën van de Fietsersbond. Jammer genoeg werd daar grotendeels geen rekening mee gehouden! De fietspaden worden gelukkig wel uitgevoerd in asfalt, zoals we gevraagd hebben, en niet in betonstraatstenen zoals aanvankelijk voorzien!
Achteraf hebben we enkel nog (belangrijke) details kunnen laten aanpassen, nadat we zelf contact opnamen met het studiebureau dat voor de gemeente werkt! Dat heeft alvast één resultaat opgeleverd: Het fietspad en het voetpad worden niet onderbroken ter hoogte van de oprit naar de publieke parkeerplaats.
De toplaag in asfalt moet nog aangebracht worden op het fietspad, maar het is duidelijk dat het niet zal onderbroken worden, wat we maar normaal vinden!
In de andere richting ziet het tweerichtingsfietspad er goed uit. Er is een veilige afstand tot de "kus & rij"-strook en tot de openzwaaiende portieren van de auto's die daar zullen stoppen.
De toplaag is hier al gedeeltelijk aangebracht op het fietspad, maar echt mooi vlak zoals de rijbaan ziet het er toch niet uit. Ze hebben er blijkbaar nog altijd geen verstand van om vlakke fietspaden aan te leggen! Vlakke banen kan in Temse alleen voor auto's. Fietsers mogen wat uitgeschud worden tijdens het rijden.
Aan het kruispunt lijkt het verleidelijk om het fietspad naar links te volgen, richting Schoolstraat.
Het fietspad loopt daar immers nog wat verder.
Maar ... een fietspad links van de weg mag nooit gevolgd worden als het niet als fietspad is aangeduid met een verkeersbord D7 of D9. Het is trouwens voorzien dat op de hoek een verbodsbord C11 zal geplaatst worden, hoewel dat eigenlijk niet nodig is. En als dan toch een C11 geplaatst wordt, zou daar eigenlijk een C9 moeten bij staan, of een combinatie van de twee op één bord.
Fietsers en bromfietsers mogen hier dus niet links afslaan, maar ze moeten rechtdoor of rechts op de rijbaan terecht komen.
De vraag is nu, in hoeverre dat zal lukken om fietsers en bromfietsers niet naar links te laten afslaan ...
Er zijn fietsverkeerslichten geplaatst om op de rijbaan te komen.
Dit groene licht over de Schoolstraat komt drie seconden eerder dan het groene licht voor het gemotoriseerd verkeer dat uit de Hoogkamerstraat komt. Daarbij is er nog een redelijke afstand, vooraleer dat afslaand gemotoriseerd verkeer tot hier gekomen is. Bovendien knippert aan de overkant een oranje knipperlicht, zo lang het fietserslicht op groen staat. Persoonlijk vind ik dat het enkele seconden langer mocht knipperen, en dat er een fietssymbool op het oranje licht mocht staan, maar deze lichtenregeling met voorstart voor fietsers (en voetgangers) is zeker positief te noemen.
Veel minder positief is de zichtbaarheid van de fietsverkeerslichten, als je vanuit de Hoogkamerstraat komt.
Je ziet noch het fietsverkeerslicht om rechtdoor te rijden (het middenste van de drie verkeerslichten aan deze kant), noch dat om rechtsaf te slaan (het rechtse verkeerslicht). Je kunt aan het rechtse verkeerslicht wel de lichten zien voor het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat, maar die blijven langer op groen staan! Bovenstaande foto is trouwens genomen op een ogenblik dat de fietsers- en voetgangerslichten al op rood stonden.
Het middenste verkeerslicht voor fietsers zou wel wat beter in de richting van de Hoogkamerstraat moeten gedraaid worden! Van het fietsverkeerslicht om rechts af te slaan kun je dat niet verlangen, om verwarring te voorkomen. Dat verkeerslicht is immers bedoeld om richting Sint-Amelbergalaan te rijden.
De wegmarkeringen moeten nog aangebracht worden, dus daarover kan ik voorlopig nog niets zeggen ... ... dat komt nog wel! Het is wel duidelijk dat verwacht wordt dat fietsers hier altijd de rijbaan zouden oversteken.
Eenmaal de rijbaan overgestoken kun je rechts afslaan, richting Sint-Amelbergalaan, op een tweerichtingsfietspad (de verkeersborden moeten nog geplaatst worden), ...
... tot aan de schoolpoort!
Daar versmalt het fietspad tot een enkelrichtingsfietspad, en zal het verboden zijn om verder te rijden. De vraag is weer, of een verbodsbord fietsers en bromfietsers zal tegenhouden om toch even verder te rijden, eventueel op het voetpad, tot aan de parkeerplaats van de Action? Deze weg zal immers veiliger zijn dan langs de rijbaan te rijden en die ter hoogte van de Action over te steken.
Na het oversteken van de rijbaan vanaf de Hoogkamerstraat kun je ook links afslaan, richting Leie of Schoolstraat.
Even verder kun je rechtsaf richting Leie. Dat kan vlot verlopen zoals je hier kunt lezen. Maar als je rechtdoor richting Schoolstraat rijdt, stopt het fietspad schuinweg op de hoek recht tegenover de frituur.
Veel zal nu afhangen van de wegmarkeringen die nog aangebracht zullen worden, maar echt veilig voor fietsers kan het hier nooit worden! Van op de rijbaan gezien, komt dit fietspad bovendien van achter de bushalte.
Dat kan de zichtbaarheid van fietsers sterk verminderen, evenals hun veiligheid! Wij hadden een veiliger oplossing met een veel opvallender fietspad met uitwijkende rijbaan, maar dat zou ten koste gaan van overbodige(!) parkeerplaatsen aan de overkant van de rijbaan. Dat kon dus niet .
Afwachten wat het nu gaat worden!
Als je vanuit de Schoolstraat naar dit kruispunt fietst, zal je het begin van het fietspad soms niet kunnen bereiken. De doorgang zal versperd worden door de voertuigen die staan te wachten voor het rode verkeerslicht.
Ook dat zou veel minder gebeuren met ons ontwerp van hierboven. En dat de parkeerplaatsen aan de overkant overbodig zijn, zie je op deze foto.
De inrit naar de parkeerplaats van de moskee moet immers vrij gehouden worden. Een groot gedeelte van deze parkeerplaats langs de rijbaan kan bijgevolg niet gebruikt worden.
Als je vanaf de Schoolstraat richting Sint-Amelbergalaan fietst, zijn de fietsverkeerslichten wel goed zichtbaar. Je ziet zelfs de fietsverkeerslichten die je eigenlijk alleen vanuit de Hoogkamerstraat zou moeten kunnen zien!
Dit fietsverkeerslicht heeft geen voorstart, maar wordt gelijktijdig groen met de andere verkeerslichten!
De asfaltslijtlaag moet nog gedeeltelijk aangebracht worden op de rijbaan, evenals de eventuele markering van het fietspad. De veiligheid van fietsers zal voor een gedeelte hiervan afhangen. Er slaan immers gelijktijdig gemotoriseerde voertuigen af naar de Hoogkamerstraat.
Tenslotte zijn de fietsverkeerslichten ook totaal onzichtbaar als je vanaf de Leie komt, ...
... of als je vanaf de Sint-Amelbergalaan (of van de school) komt.
Het fietsverkeerslicht staat gericht naar de hoveniers van het 'werk van den akker', alsof die er iets aan hebben. Het fietsverkeerslicht zou naar één van beide richtingen moeten gericht worden, en voor de andere richting zou een kleiner verkeerslicht op ooghoogte een oplossing kunnen bieden. Maar zoals het nu is, staat dat verkeerslicht in een volkomen nutteloze richting.
Natuurlijk komen we later op al deze zaken nog terug, evenals na het aanbrengen van de wegmarkeringen.
De vlakke aansluitingen van de fietspaden op de rijbaan verdienen ook nog een goede vermelding , maar zien die brede rijbanen er echt uit alsof het hier een zone 30 gaat worden _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-06-2016 23:32:09 Onderwerp: |
|
|
|
|
De werken hebben een weekje vertraging opgelopen, maar er zijn al wat schilderwerken uitgevoerd en verkeersborden geplaatst.
Zoals hierboven voorspeld, is het voorziene verbodsbord C11 geplaatst, als je vanaf de Hoogkamerstraat naar de Schoolstraat wil rijden.
Ook zonder dat bord mogen fietsers dat fietspad niet gebruiken volgens het verkeersreglement. Bromfietsers klasse A trouwens ook niet, maar toch plaatst Temse alleen een verbodsbord voor bestuurders van rijwielen ...
Maar ik denk dat veel fietsers en bromfietsers toch langs deze weg naar de Schoolstraat zullen rijden door het uitnodigend ontwerp van deze fietspaden. Eigenlijk is het verboden, en bovendien niet echt veilig. Je brengt niet alleen jezelf in gevaar, maar ook fietsers die van de andere kant in de goede richting op het fietspad rijden. Die kunnen er door verrast worden en in gevaar worden gebracht.
Langs de andere kant, is de 'voorziene' weg om vanaf hier naar de Schoolstraat te rijden ook niet echt veilig, zoals we verder zullen zien.
Om vanaf de Hoogkamerstraat de Schoolstraat over te steken aan de verkeerslichten, is wel een zebrapad voorzien voor voetgangers, maar niets voor fietsers. Waarom dat zo gedaan wordt, is een oeverloze discussie apart. Daarover gaan we het hier niet hebben!
Eenmaal overgestoken, is naar rechts, in de richting van de school, een verplicht fietspad aangeduid met een D9, waarop dus ook bromfietsers klasse A zijn toegestaan.
Maar enkele tientallen meter verder, ter hoogte van de schoolpoort, staat een verbodsbord C11 en mogen rijwielen niet meer verder. Bromfietsers klasse A mogen dus wel nog verder rijden?
Maar dat is nog niet alles. Die aanduiding van verplicht fietspad in het begin, en het verbodsbord even verder, is zeer verwarrend en verrassend voor wie niet op de hoogte is van de plaatselijke toestand! Eerst wordt men verplicht het fietspad te gebruiken, en even verder is dat verboden! Zou het niet beter zijn, om in de plaats van het gebodsbord D9, een verbodsbord C11 (en C9) te plaatsen met een onderbord "uitgezonderd school"? De enige bedoeling van dit stukje dubbelrichtingsfietspad is immers om een fietsveilige toegang naar de school te hebben. Het verbodsbord C11 ter hoogte van de schoolpoort is dan zelfs overbodig!
Het wordt pas een miskleun als je links afslaat, achter de bushalte weg naar de Schoolstraat. Aan de frituur, de toegang naar de Leie, zie je dit.
Je kunt je afvragen welke misvormde geest zoiets bedenkt? Het heeft zo altijd op het plan gestaan, we hebben dit ontwerp steeds vruchteloos bestreden!
Wie stuurt fietsers met een fietspad recht naar een boordsteen van een voetpad, om daar op de rand van het kruispunt de fietsers met een hoekige S-bocht plots tussen het gemotoriseerd verkeer te gooien? Dit is vragen naar ongelukken!
Het is evenmin veilig te noemen, hoe je als fietser op het kruispunt geworpen wordt!
Afslaande motorvoertuigen moeten hier voorrang verlenen aan de fietsers op het (gemarkeerd) fietspad. Fietsers volgen immers de voorrangsweg, en wie van richting verandert moet trouwens altijd voorrang verlenen aan wie dat niet doet. Maar de bocht is ruim bemeten voor het autoverkeer, zodat die met snelheid kan genomen worden. Zullen automobilisten voldoende opletten en voorrang verlenen aan fietsers die van achter de bushalte komen? Ik vrees dat op deze plaats ook ongelukken zullen gebeuren!
Toch is er een veiliger manier, om vanaf de Hoogkamerstraat naar de Schoolstraat te fietsen. Zoals daarjuist gezegd, is er immers geen wegmarkering aangebracht voor fietsers aan de verkeerslichten over de Schoolstraat.
Daar kun je gebruik van maken! Je kunt nu als fietser in feite rijden waar je wilt. Er is immers geen enkele geleiding voorzien. Waarom dus niet gewoon links afslaan, over het zebrapad, recht naar de Schoolstraat? Je vermijd daarmee de twee bovenstaande gevaarlijke punten. Welk artikel van het verkeersreglement zou je daarmee overtreden? Je moet natuurlijk wel uitkijken naar fietsers die uit de tegenrichting oversteken, en naar voetgangers die op het zebrapad oversteken. Ja mag de andere weggebruikers niet in gevaar brengen.
Zo kun je zelfs naar de Leie fietsen. Je vermijd dan de problemen met de voorrang, die je anders als fietser door Temse in de schoenen geschoven krijgt bij het verlaten van het fietspad naar de Leie.
Als je vanaf de Schoolstraat oversteekt richting Sint-Amelbergalaan, dan krijg je een gelijkaardige 'knik' op het einde van het fietspad.
Wat zou in Temse eigenlijk het probleem zijn, dat er voor fietsers geen normale, vlotte, vloeiende rijrichting kan aangeduid worden?
Is dat het misprijzen van Temse voor fietsers?
En dan heb ik het nog niet over de onhebbelijke 'gewoonte' van Temse, om fietssuggestiestroken te smal te schilderen, wat te weinig versmallend effect heeft op de rijbaan, en ze dezelfde verwarrende kleur te geven als fietspaden. Daar komt nog bij, dat fietssuggestiestroken hun versmallend effect op de rijbaan grotendeels verliezen als op die rijbaan een middenstreep staat.
Er hapert dus nog heel wat meer dan alleen de 'onzichtbare fietsverkeerslichten', bij deze herinrichting van het Luizemarktje! Ik heb het ook nog niet gehad over de mogelijke conflicten tussen fietsers onderling op deze nieuwe fietspaden ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-06-2016 19:47:23; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-06-2016 10:12:57 Onderwerp: |
|
|
|
|
Een tweede opmerking, gemaakt tijdens onze eerste-zaterdag-actie van 4 juni 2016: er is een fietssuggestiestrook aangebracht in de Schoolstraat richting centrum, maar die stopt ongeveer ter hoogte van het midden van de bushalte aan de overkant van de straat.
Als die fietssuggestiestrook zou doorgetrokken worden tot even voorbij die bushalte, zou die een groter afradend effect hebben voor de wachtende automobilisten achter een bus, om die bus voorbij te rijden. Dat is beter voor de veiligheid van fietsers die in de richting van het centrum rijden.
Het is wel te betreuren, dat alle fietssuggestiestroken in de omgeving van dit nieuw ingerichte Luizemarktje niet aangebracht zijn zoals het aangeraden wordt door het Vademecum Fietsvoorzieningen, hoofdstukken 4.1.6 en 4.2.4.1. Vooreerst zijn de fietssuggestiestroken van slechts 1 meter breed te smal (minstens 1,20 meter). Op deze wijze hebben ze een onvoldoende versmallend effect op de rijbaan in deze zone 30, om de snelheid van de automobilisten in toom te houden. De aangebrachte middenstreep op de rijbaan doet eveneens het versmallend effect van de suggestiestroken verdwijnen. Maar het is vooral tegen alle aanbevelingen in (en niet alleen van het Vademecum Fietsvoorzieningen!), dat de suggestiestroken dezelfde rode kleur hebben als de fietspaden. Dat schept verwarring voor heel wat weggebruikers! Het lijkt er wel op alsof Temse daarop aanstuurt!
In Info Temse van maart 2016 schrijft de dienst mobiliteit van Temse, dat een fietssuggestiestrook "aangeduid wordt door een afwijkende kleur en/of materiaal". Maar dit is in alle geval geen afwijkende kleur van een fietspad!
Luister naar mijn woorden, maar kijk niet naar mijn daden? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-06-2016 19:33:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
De toplaag in asfalt moet nog aangebracht worden op het fietspad, maar het is duidelijk dat het niet zal onderbroken worden, wat we maar normaal vinden!
... |
(Zie hierboven.)
De ontbrekende toplaag op het stukje fietspad in de Hoogkamerstraat is nu aangebracht, en het fietspad loopt gewoon door zonder onderbreking over de oprit naar de publieke parkeerplaats, zoals we gevraagd en verkregen hebben .
Gelijktijdig hebben we verkregen dat ook het voetpad gewoon doorloopt. Oorspronkelijk hadden de 'verkeerskundigen' andere plannen!
Op dezelfde plannen hadden de 'verkeerskundigen' hier tevens een overbodig verkeersbord D9 voorzien. Op ons voorstel om dat verkeersbord niet te plaatsen, antwoordde de gemeente Temse toen dat er beter een verkeersbord te veel staat dan te weinig. Maar uiteindelijk blijkt het verkeersbord D9 toch niet geplaatst te zijn, ook zoals we het gevraagd hadden .
Bij het fietsen over dat later aangelegd gedeelte had ik de indruk dat het fietspad nog minder vlak is uitgevoerd dan de andere fietspaden. Of moet dat walsje, dat daar staat te pronken, zijn werk nog doen?
Of is dat nieuw gedeelte fietspad van een andere kwaliteit? De asfaltstructuur van het nieuwe gedeelte is grover. Dat is goed merkbaar als je bovenstaande foto's vergroot.
De kleur is in alle geval veel intenser, of slijt dat met de tijd?
(Aanpassing op 15-06-2016: Opmerking D9 toegevoegd.)
(Aanpassing op 16-06-2016: Oorspronkrlijk plan toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-06-2016 05:27:22; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-06-2016 19:29:00 Onderwerp: |
|
|
|
|
In het geval dat de politie van Temse, of de dienst mobiliteit, niet goed moest weten hoe het voorgaande het beste kan uitgevoerd worden, en vooral veiliger voor fietsers, dan kunnen ze aan de onderstaande foto's een voorbeeld nemen. Ze zijn genomen op donderdag 9 juni 2016 in Oostende, op het kruispunt van de N34 met de Voorhavenlaan. Het is dus nog altijd in Vlaanderen. Dezelfde wegode is er geldig als in Temse.
Evenals het kruispunt Hoogkamerstraat - Schoolstraat - Sint-Amelbergalaan, is dat een T-kruispunt met verkeerslichten, waar een tweerichtingsfietspad de voorrangsweg oversteekt. Een identieke situatie dus, maar met wat verschillen in uitvoering:
- Hier staan voorrangsborden B1 (omgekeerde driehoek) rechts van het fietspad, waar fietsers zich van het fietspad op de voorrangsweg moeten begeven.
- De fietsverkeerslichten worden herhaald met kleinere fietsverkeerslichten op ooghoogte, wat de zichtbaarheid van de verkeerslichten verbetert. Dat komt niet alleen de veiligheid van fietsers ten goede, maar ook hun comfort.
- De plaats waar fietsers de voorrangsweg oversteken is aangeduid met een brede suggestiestrook, of hoe een fietssuggestiestrook ook nuttig kan gebruikt worden.
- De suggestiestrook heeft een andere kleur dan de fietspaden.
- Op die suggestiestrook is duidelijk met pijlen aangeduid dat fietsers in de twee rijrichtingen mogen verwacht worden.
Dit alles maakt het voor fietsers ongetwijfeld heel wat duidelijker en veiliger dan op het Luizemarktje, waar de toestand onoverzichtelijk is en waar de fietsverkeerslichten onzichtbaar zijn. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-06-2016 20:03:52 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
De werken hebben een weekje vertraging opgelopen, maar er zijn al wat schilderwerken uitgevoerd en verkeersborden geplaatst.
Zoals hierboven voorspeld, is het voorziene verbodsbord C11 geplaatst, als je vanaf de Hoogkamerstraat naar de Schoolstraat wil rijden.
Ook zonder dat bord mogen fietsers dat fietspad niet gebruiken volgens het verkeersreglement. Bromfietsers klasse A trouwens ook niet, maar toch plaatst Temse alleen een verbodsbord voor bestuurders van rijwielen ...
...
...
Maar enkele tientallen meter verder, ter hoogte van de schoolpoort, staat een verbodsbord C11 en mogen rijwielen niet meer verder. Bromfietsers klasse A mogen dus wel nog verder rijden?
... |
(Zie hierboven.)
Een bordje C11 verbiedt alleen de toegang aan bestuurders van rijwielen, niet aan bestuurders van bromfietsen. Om volledig te zijn, moet de toegang ook verboden worden aan bestuurders van bromfietsen met een verbodsbord C9.
Als de twee borden samen gebruikt worden, dan moeten ze zelfs op één bord gegroepeerd worden volgens het artikel 9.3 van het reglement voor de wegbeheerder :
Citaat: |
9.3. Verkeersborden C5 tot C19.
...
Bij gelijktijdig gebruik van de symbolen van de verkeersborden C9 en C11 worden deze op eenzelfde verkeersbord gegroepeerd. |
Deze regel wordt trouwens perfect uitgevoerd op de onderstaande foto. Hij is genomen op donderdag 9 juni 2016 in Middelkerke op de N318.
Als dat daar kan, waarom in Temse niet? De wegcode is dezelfde in Middelkerke als in Temse.
Maar wat eigenlijk nog ernstiger is: Als je vanaf de Leie komt, en je ziet dit verplicht fietspadbord D9, ...
... dan zou je ongetwijfeld (zeker als vreemdeling) kunnen denken dat het dubbelrichtingsfietspad hier verder loopt langs de linkerkant van de Sint-Amelbergalaan. Maar amper enkele tientallen meters verder word je geconfronteerd met dit verbodsbord:
Tenminste ... bestuurders van rijwielen worden daarmee geconfronteerd, want bestuurders van bromfietsen wordt niets verboden met dit verbodsbord ...
Zou het niet beter, duidelijker en juister zijn, om beide borden te vervangen door een gecombineerd bord C9-C11, en het eerste bord te voorzien van een onderbord met de tekst "uitgezonderd school"? Dat kort stukje dubbelrichtingsfietspad heeft immers als enige bedoeling om de schoolkinderen veilig tot aan de schoolpoort te brengen. Of is het de bedoeling om bromfietsers te laten doorrijden langs de linkerkant van de Sint-Amelbergalaan tot aan de "Action" of zelfs daar voorbij, eventueel over de rode, smalle "fietssuggestiestrook"? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 13-06-2016 21:15:04; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
steven
Geregistreerd op: 11 Okt 2010 Berichten: 22
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-06-2016 14:58:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Als je als fietser uit de Hoogkamerstraat komt bij groen licht richting Leie, en je dus de (afslaande) auto's langs links voorbij moet rijden (2 richting fietspad), heb je dan voorrang? Er is geen fietspad of andere markering naast het zebrapad aangebracht.
Daarjuist was er bijna een handgemeen tussen 2 autobestuurders enerzijds en een fietser anderzijds, allen van hun eigen gelijk overtuigd..
Het is vooral dat langs links voorbij rijden dat zeer vreemd over komt bij de autobestuurders. Vroeger was er tenminste nog een geklinkerd fietspad zichtbaar en dan zagen de autobestuurders hun fout wel in..
Ik vrees voor veel conflicten en ongevallen. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-06-2016 13:55:08 Onderwerp: |
|
|
|
|
De plaats waar fietsers de Schoolstraat oversteken is niet aangeduid op de rijbaan, om bekende (drog)redenen. Er zijn middelen, weliswaar niet volgens de wegcode, om het veiliger voor fietsers te maken, maar die middelen gebruikt de gemeente Temse niet.
De situatie is hier nu ongeveer dezelfde als aan de kruispunten met de N16 van de Hoogkamerstraat en de Gasthuisstraat/Doornstraat, zoals hierboven reeds gezegd. Als de afslaande automobilisten al stoppen voor overstekende voetgangers of fietsers bij groen licht (wat ze wel verplicht moeten doen!), dan stoppen ze voor het zebrapad, in de weg voor fietsers die eventueel oversteken.
Die automobilisten kan niets verweten worden. Er is immers niets waarnaar ze zich kunnen richten. Het enige referentiepunt is het zebrapad.
Een gevolg is wel, dat fietsers dan niets anders kunnen doen dan oversteken op het zebrapad ...
Een ander gevolg zie je op de volgende foto.
De bromfietser (hopelijk voor hem klasse A) komt aangereden bij groen licht en mag dus oversteken, maar de weg wordt hem versperd door een automobilist die plichtsbewust wacht voor overstekende voetgangers ... op de plaats waar de bromfietser moet oversteken. De bromfietser heeft moeten wachten tot de volgende groenfase.
Op deze wijze bevordert Temse ook het fietsen, door hen steeds langer nodeloos te laten wachten voor het rode verkeerslicht. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-06-2016 09:43:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Gisteren, zondag 26 juni 2016, heb ik onze burgemeester en onze schepenen van openbare werken en mobiliteit een email verzonden met alle opmerkingen die we als Fietsersbondafdeling hebben op de herinrichting van de Edgard Tinelplaats en gehele omgeving.
Vandaag, maandag 27 juni 2016, heb ik op het AC de Zaat een brief van 6 pagina's afgegeven voor ons college van burgemeester en schepenen met juist dezelfde inhoud. Dit is die brief (klik om te vergroten):
De email bevat grotere en duidelijker foto's, evenals aanklikbare linken naar de gepaste websites.
Aangezien dit over de totale herinrichting gaat, omvat de tekst ook opmerkingen over het gedeelte Leie en rotonde.
Omdat op een vorige brief van onze afdeling door sommigen nogal hevig gereageerd werd, als zou het "een politieke zet van de oppositie" zijn, heb ik alleen deze brief ondertekend. De Fietsersbond heeft met politiek niets te maken! Wij zorgen voor de veiligheid, de duidelijkheid en het comfort van fietsers. Daarom hopen we dat onze opmerkingen ernstig zullen genomen worden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|