|
Kan het kruispunt Hoogkamerstr/Schoolstr fietsveiliger? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-06-2016 19:29:00 Onderwerp: |
|
|
|
|
In het geval dat de politie van Temse, of de dienst mobiliteit, niet goed moest weten hoe het voorgaande het beste kan uitgevoerd worden, en vooral veiliger voor fietsers, dan kunnen ze aan de onderstaande foto's een voorbeeld nemen. Ze zijn genomen op donderdag 9 juni 2016 in Oostende, op het kruispunt van de N34 met de Voorhavenlaan. Het is dus nog altijd in Vlaanderen. Dezelfde wegode is er geldig als in Temse.
Evenals het kruispunt Hoogkamerstraat - Schoolstraat - Sint-Amelbergalaan, is dat een T-kruispunt met verkeerslichten, waar een tweerichtingsfietspad de voorrangsweg oversteekt. Een identieke situatie dus, maar met wat verschillen in uitvoering:
- Hier staan voorrangsborden B1 (omgekeerde driehoek) rechts van het fietspad, waar fietsers zich van het fietspad op de voorrangsweg moeten begeven.
- De fietsverkeerslichten worden herhaald met kleinere fietsverkeerslichten op ooghoogte, wat de zichtbaarheid van de verkeerslichten verbetert. Dat komt niet alleen de veiligheid van fietsers ten goede, maar ook hun comfort.
- De plaats waar fietsers de voorrangsweg oversteken is aangeduid met een brede suggestiestrook, of hoe een fietssuggestiestrook ook nuttig kan gebruikt worden.
- De suggestiestrook heeft een andere kleur dan de fietspaden.
- Op die suggestiestrook is duidelijk met pijlen aangeduid dat fietsers in de twee rijrichtingen mogen verwacht worden.
Dit alles maakt het voor fietsers ongetwijfeld heel wat duidelijker en veiliger dan op het Luizemarktje, waar de toestand onoverzichtelijk is en waar de fietsverkeerslichten onzichtbaar zijn. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-06-2016 20:03:52 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
De werken hebben een weekje vertraging opgelopen, maar er zijn al wat schilderwerken uitgevoerd en verkeersborden geplaatst.
Zoals hierboven voorspeld, is het voorziene verbodsbord C11 geplaatst, als je vanaf de Hoogkamerstraat naar de Schoolstraat wil rijden.
Ook zonder dat bord mogen fietsers dat fietspad niet gebruiken volgens het verkeersreglement. Bromfietsers klasse A trouwens ook niet, maar toch plaatst Temse alleen een verbodsbord voor bestuurders van rijwielen ...
...
...
Maar enkele tientallen meter verder, ter hoogte van de schoolpoort, staat een verbodsbord C11 en mogen rijwielen niet meer verder. Bromfietsers klasse A mogen dus wel nog verder rijden?
... |
(Zie hierboven.)
Een bordje C11 verbiedt alleen de toegang aan bestuurders van rijwielen, niet aan bestuurders van bromfietsen. Om volledig te zijn, moet de toegang ook verboden worden aan bestuurders van bromfietsen met een verbodsbord C9.
Als de twee borden samen gebruikt worden, dan moeten ze zelfs op één bord gegroepeerd worden volgens het artikel 9.3 van het reglement voor de wegbeheerder :
Citaat: |
9.3. Verkeersborden C5 tot C19.
...
Bij gelijktijdig gebruik van de symbolen van de verkeersborden C9 en C11 worden deze op eenzelfde verkeersbord gegroepeerd. |
Deze regel wordt trouwens perfect uitgevoerd op de onderstaande foto. Hij is genomen op donderdag 9 juni 2016 in Middelkerke op de N318.
Als dat daar kan, waarom in Temse niet? De wegcode is dezelfde in Middelkerke als in Temse.
Maar wat eigenlijk nog ernstiger is: Als je vanaf de Leie komt, en je ziet dit verplicht fietspadbord D9, ...
... dan zou je ongetwijfeld (zeker als vreemdeling) kunnen denken dat het dubbelrichtingsfietspad hier verder loopt langs de linkerkant van de Sint-Amelbergalaan. Maar amper enkele tientallen meters verder word je geconfronteerd met dit verbodsbord:
Tenminste ... bestuurders van rijwielen worden daarmee geconfronteerd, want bestuurders van bromfietsen wordt niets verboden met dit verbodsbord ...
Zou het niet beter, duidelijker en juister zijn, om beide borden te vervangen door een gecombineerd bord C9-C11, en het eerste bord te voorzien van een onderbord met de tekst "uitgezonderd school"? Dat kort stukje dubbelrichtingsfietspad heeft immers als enige bedoeling om de schoolkinderen veilig tot aan de schoolpoort te brengen. Of is het de bedoeling om bromfietsers te laten doorrijden langs de linkerkant van de Sint-Amelbergalaan tot aan de "Action" of zelfs daar voorbij, eventueel over de rode, smalle "fietssuggestiestrook"? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 13-06-2016 21:15:04; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
steven
Geregistreerd op: 11 Okt 2010 Berichten: 22
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-06-2016 14:58:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Als je als fietser uit de Hoogkamerstraat komt bij groen licht richting Leie, en je dus de (afslaande) auto's langs links voorbij moet rijden (2 richting fietspad), heb je dan voorrang? Er is geen fietspad of andere markering naast het zebrapad aangebracht.
Daarjuist was er bijna een handgemeen tussen 2 autobestuurders enerzijds en een fietser anderzijds, allen van hun eigen gelijk overtuigd..
Het is vooral dat langs links voorbij rijden dat zeer vreemd over komt bij de autobestuurders. Vroeger was er tenminste nog een geklinkerd fietspad zichtbaar en dan zagen de autobestuurders hun fout wel in..
Ik vrees voor veel conflicten en ongevallen. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-06-2016 13:55:08 Onderwerp: |
|
|
|
|
De plaats waar fietsers de Schoolstraat oversteken is niet aangeduid op de rijbaan, om bekende (drog)redenen. Er zijn middelen, weliswaar niet volgens de wegcode, om het veiliger voor fietsers te maken, maar die middelen gebruikt de gemeente Temse niet.
De situatie is hier nu ongeveer dezelfde als aan de kruispunten met de N16 van de Hoogkamerstraat en de Gasthuisstraat/Doornstraat, zoals hierboven reeds gezegd. Als de afslaande automobilisten al stoppen voor overstekende voetgangers of fietsers bij groen licht (wat ze wel verplicht moeten doen!), dan stoppen ze voor het zebrapad, in de weg voor fietsers die eventueel oversteken.
Die automobilisten kan niets verweten worden. Er is immers niets waarnaar ze zich kunnen richten. Het enige referentiepunt is het zebrapad.
Een gevolg is wel, dat fietsers dan niets anders kunnen doen dan oversteken op het zebrapad ...
Een ander gevolg zie je op de volgende foto.
De bromfietser (hopelijk voor hem klasse A) komt aangereden bij groen licht en mag dus oversteken, maar de weg wordt hem versperd door een automobilist die plichtsbewust wacht voor overstekende voetgangers ... op de plaats waar de bromfietser moet oversteken. De bromfietser heeft moeten wachten tot de volgende groenfase.
Op deze wijze bevordert Temse ook het fietsen, door hen steeds langer nodeloos te laten wachten voor het rode verkeerslicht. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-06-2016 09:43:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Gisteren, zondag 26 juni 2016, heb ik onze burgemeester en onze schepenen van openbare werken en mobiliteit een email verzonden met alle opmerkingen die we als Fietsersbondafdeling hebben op de herinrichting van de Edgard Tinelplaats en gehele omgeving.
Vandaag, maandag 27 juni 2016, heb ik op het AC de Zaat een brief van 6 pagina's afgegeven voor ons college van burgemeester en schepenen met juist dezelfde inhoud. Dit is die brief (klik om te vergroten):
De email bevat grotere en duidelijker foto's, evenals aanklikbare linken naar de gepaste websites.
Aangezien dit over de totale herinrichting gaat, omvat de tekst ook opmerkingen over het gedeelte Leie en rotonde.
Omdat op een vorige brief van onze afdeling door sommigen nogal hevig gereageerd werd, als zou het "een politieke zet van de oppositie" zijn, heb ik alleen deze brief ondertekend. De Fietsersbond heeft met politiek niets te maken! Wij zorgen voor de veiligheid, de duidelijkheid en het comfort van fietsers. Daarom hopen we dat onze opmerkingen ernstig zullen genomen worden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-10-2016 10:38:04 Onderwerp: |
|
|
|
|
Een kleinigheid, die hierboven al twee keer is vermeld (hier en hier), is aangepast. Met dit verkeersbord werd de verdere toegang langs het aangeduid(!) fietspad richting Sint-Amelbergalaan (tegen de rijrichting langs de linkerkant van de rijbaan) vanzelfsprekend verboden voor rijwielen, maar ... niet voor bromfietsers!
Dat is nu aangepast met het juiste verkeersbord.
Oef! Er is toch weer eens één keer naar ons geluisterd . Tussen haakjes: aan het einde van het fietspad van de Hoogkamerstraat (richting Schoolstraat) staat daarentegen nog altijd het verbodsbord voor fietsers alleen ...
Maar waarom misleidt de gemeente Temse fietsers en bromfietsers, door hen enkele meters daarvoor te doen geloven dat dit fietspad doorloopt naar de Sint-Amelbergalaan?
Waarom niet van in het begin aanduiden dat dit een doodlopend fietspad is, door ook op deze plaats een gelijkaardig verbodsbord te plaatsen, met een onderbord met de tekst "uitgezonderd school"? We hebben dat vroeger hierboven reeds gezegd, en gevraagd aan de gemeente Temse!
Dat is waarschijnlijk weer teveel ineens gevraagd. Er is trouwens nog heel wat meer gevraagd om te verbeteren op dit heringericht kruispunt, waarvan nog altijd niets is uitgevoerd. Dat is voor een volgende keer. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-11-2016 11:09:08 Onderwerp: |
|
|
|
|
Na onze eerste opmerking op 7 juni 2016, een eerste melding op het Meldpunt Fietspaden op 10 juni 2016, daarna onze officiële vraag op 27 juni 2016, en nog een tweede melding op het Meldpunt Fietspaden op 17 oktober 2016, zijn nu eindelijk ook de wettelijk verplichte voorrangsborden geplaatst op het Luizemarktje (de Edgard Tinelplaats) waar fietsers de voorrangsweg oversteken aan de verkeerslichten.
Door het plaatsen van deze voorrangsborden B1 (omgekeerde driehoek) hebben de haaientandjes ook een betekenis gekregen.
Let wel! Dit betekent NIET dat fietsers nu altijd voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de rijbaan alvorens over te steken! Zolang de verkeerslichten werken hebben voorrangsborden namelijk geen enkele betekenis! Dit staat in artikel 6.3 van het verkeersreglement:
Citaat: |
6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.
... |
Die voorrangsborden moeten daar alleen staan voor het geval de verkeerslichten niet werken! Als het verkeerslicht voor fietsers op groen staat, moeten de links afslaande bestuurders op de rijbaan (vanuit de Hoogkamerstraat) altijd voorrang verlenen aan de overstekende fietsers!
Er is verder nog iets anders in orde gebracht op dit kruispunt, dat hier vroeger reeds opgemerkt is en dat we ook op 27 juni 2016 officieel gevraagd hebben aan het gemeentebestuur: het voetgangerslicht aan het lange zebrapad over de Hoogkamerstraat blijft nu langer op groen staan, zoals dat wettelijk moet. Dat zebrapad is ongeveer 21 meter lang en het verkeerslicht gaf minimaal slechts 10 seconden groentijd aan voetgangers om de rijbaan over te steken. Dat was niet zoals het bepaald is in het artikel 4.1 van het reglement voor de wegbeheerder:
Citaat: |
4.1. Voetgangerslichten.
...
Het vaste groene licht brandt minimaal gedurende een periode die de voetganger in staat stelt over te steken met een snelheid van 1,20 m/s.
... |
Met een snelheid van 1,20 m/s heb je 17,5 seconden nodig om 21 meter af te leggen. Nu blijft dat voetgangerslicht minimaal ongeveer 20 seconden op groen staan, dus ook dat is nu in orde . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|