|
Kan het kruispunt Hoogkamerstr/Schoolstr fietsveiliger? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-06-2017 18:29:51 Onderwerp: |
|
|
|
|
Onze voorzitter heeft nog iets eigenaardig opgemerkt met de verkeerslichten op de Edgard Tinelplaats, ditmaal met een fietsverkeerslicht.
Als je vanaf de Schoolstraat naar de Sint-Amelbergalaan fietst, gaat het fietsverkeerslicht minstens 5 seconden vroeger op rood dan het verkeerslicht voor de rijbaan voor het gemotoriseerd verkeer.
Nochtans staat het verkeerslicht voor fietsers meer dan 10 meter dichter bij het kruispunt dan het verkeerslicht voor het gemotoriseerd verkeer. Gezien deze 'voorsprong' voor fietsers, en de snelheidsbeperking tot 30 km/u voor alle rijdend verkeer, is in dit geval eerder een gelijktijdige overgang naar de rood-fase logisch en fietsvriendelijker: onnodige wachttijden voor fietsers wordt hiermee vermeden. Immers:
- De lengte van de oversteek naar de Sint-Amelbergalaan is voor fietsers ongeveer 20 meter. Tegen een fietssnelheid van 20km/u leg je deze afstand af in 3,6 seconden.
- Aangezien het verkeerslicht op de rijbaan zeker 10 meter meer naar achter staat, moet op de rijbaan zeker 30 meter afgelegd worden om het kruispunt over te steken. Tegen de maximum toegelaten snelheid van 30 km/u leg je deze afstand af in ... dezelfde 3,6 seconden.
Er is bijgevolg geen enkele reden om fietsers vroeger 'tegen te houden' dan de automobilisten en hen te beletten het kruispunt over te steken.
Tussen haakjes, op de vorige opmerking over het voetgangerslicht is nog geen reactie gekomen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-04-2020 06:45:03 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit stond op zondag 5 april 2020 op de website van Het nieuwsblad (klik om te vergroten).
In Brussel kunnen dus blijkbaar de verkeerslichten op een honderdtal kruispunten in een mum van tijd aangepast worden, als coronamaatregel ten gunste van voetgangers en fietsers. In Temse daarentegen vragen wij al sinds 7 april 2017, dat is dus juist drie jaar geleden(!), een aanpassing van de voetgangerslichten aan het zebrapad over de Sint-Amelbergalaan op het Luizemarktje.
De gemeente Temse kon daar toen niet op ingaan omdat lichtenregeling een complexe materie is, en een studiebureau dan bijkomende simulaties moet doen. Hoe complex moet dat in Brussel dan wel niet geweest zijn? Dat studiebureau zal daar nogal een hoop simulaties moeten doen hebben, om al die verkeerslichten aan te passen ... ...
Wie gelooft die mensen nog?
Achteraf is Temse wel door de mand gevallen met haar drogredenen. En twee jaar later, in februari 2019, verklaarde de gemeente Temse dan zelf maar dat het gevaarlijk is aan dit zebrapad, maar de lichtenregeling is vandaag ( 7april 2020) nog altijd niet aangepast! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-11-2021 19:17:34 Onderwerp: |
|
|
|
|
Tijdens ons overleg met de mobiliteitsdienst op woensdag 10 november 2021 is gezegd dat het bedrijf Trafiroad onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om de lichtenregeling op dit kruispunt aan te passen. Nog andere mogelijkheden zijn conflictvrij, vierkant groen, groen op aanvraag, ...
We zijn minder te vinden voor groen op aanvaag, tenzij dat met gemakkelijke en goed bereikbare "knoppen" gebeurt, en dat er een snelle responstijd is. Al te dikwijls zijn de bedieningsknoppen moeilijk te bereiken vanop de fiets, en vergeten de fabrikanten van die "knoppen" dat fietsers dikke handschoenen aan hebben als het koud is. En met "groen op aanvraag" staan fietsers altijd voor het rode licht bij aankomst op het kruispunt, tenzij toevallig een andere fietser voor hen op de "bedelknop" gedrukt heeft. Het is niet fietsvriendelijk en frustrerend voor fietsers om nog lang op groen licht te moeten wachten na de aanvraag.
Ondertussen mag de voorstart niet uit het oog verloren worden, die nog altijd niet toegepast is op het zebrapad tegenover de school in de Sint-Amelbergalaan! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-12-2021 21:13:40 Onderwerp: |
|
|
|
|
Herinner je nog onze actie van 30 augustus 2021 voor conflictvrije kruispunten aan de Edgard Tinelplaats?
Bovendien vragen we al van in 2017 een veiliger oversteek voor voetgangers tegenover de school op de Sint-Amelbergalaan.
Maar wat nog treffender is, lees hier eens wat wij gevraagd hebben in december 2010, 11 jaar geleden, tijdens de ontwerpfase van dit kruispunt!
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Resterende vragen/opmerkingen/voorstellen:
1.- Naast de verkeerslichten voor het gemotoriseerd verkeer vraag ik fiets- en voetgangersvriendelijke verkeerslichten. Hiermee bedoel ik:
-- een afzonderlijke groenfaze, alleen voor fietsers en voetgangers. Als de gemeente het liever onveilig wil maken vraag ik dat het steeds gelijktijdig groen wordt voor fietsers én voetgangers samen, zodat het voor afslaande automobilisten altijd ondubbelzinnig duidelijk is;
-- dat er geen lange wachttijden zijn nadat een fietser of voetganger op de knop voor groen licht gedrukt heeft;
-- dat er voor de fietsers herhalingslichten aangebracht worden op ooghoogte.
... |
Volgens dit artikel op de website van Het Nieuwsblad, of dit artikel op de website van Het Laatste Nieuws, of dit artikel op Editietemse, zou dat nu allemaal eindelijk opgelost zijn. Het heeft aan de gemeente Temse nu wel 6000 euro extra gekost .
Na een druk op de knop kunnen voetgangers nu conflictvrij oversteken, zonder afslaande motorvoertuigen. Reeds in juni 2016 hebben we gezegd, dat het groene voetgangerslicht op het lange zebrapad over de Hoogkamerstraat minstens 17 seconden zou moeten blijven branden. Volgens Editietemse zou dat nu gemiddeld 23 seconden op groen blijven staan, wat zeker voldoende zou moeten zijn .
Ook voor fietsers zijn verbeteringen aangebracht. Ik heb het zelf nog niet kunnen zien en ondervinden, maar normaal gesproken zou dit een verbetering moeten zijn voor fietsers en voetgangers. Niet voor zwakke weggebruikers, zoals veel te veel onzinnig in deze reportages vermeld wordt .
Voor fietsers zijn eindelijk fietsverkeerslichten aangebracht op ooghoogte. Hopelijk kunnen ook fietsers nu conflictvrij oversteken, en is de wachttijd niet te lang na het drukken op de bedelknop. Hopelijk zijn die bedelknoppen goed bereikbaar vanop de fiets, en gemakkelijk te bedienen met dikke handschoenen. Ik zal zeker eens bekijken of het werkelijk allemaal zo perfect is.
Het zal morgen wel in de krant staan .
(Aanpassing op 03-01-2022: Datum 30 augustus 2021 verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 03-01-2022 08:55:53; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|