|
Herinrichting kruispunt Wilfordkaai/Consciencestraat |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-07-2022 19:54:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
Voor wie het niet moest weten, Temse is een echt fietsparadijs!
Dat staat toch in het infoblad van Temse, "Thuis in Temse", van juni 2022 (klik om te vergroten).
Als ze het zelf zeggen, zal het wel waar zijn, zeker? Bij nader nalezen gaat het echter voornamelijk over de natuurgebieden en over de jaagpaden van de Vlaamse Waterweg langs de Schelde en de Durme ... zolang die nog bestaan ...
Het gaat dus niet over het fietsparadijs in winkelstraten zoals de Pastoor Boelstraat en de Kouterstraat of op fietspaden zoals op Cauwerburg of in de Doornstraat. Het gaat ook niet over de fietsparadijselijkheid van nieuwe woonwijken zoals de Stripfigurenwijk. Het gaat evenmin over de fietsparadijselijke aanleg bij de laatste herinrichtingen zoals op de Burgemeester Achiel Heymanstraat of hier op de Wilfordkaai. Daar fiets je echt niet voor je plezier ...
Hier is Temse is eerder een fietsverkeersbordenparadijs ...
Dat bewijst dit bestaande fietsverkeersbordenbos, waarvan de paaltjes zo "geplant" zijn dat fietsers ze moeilijk kunnen ontwijken op dit zeer fietsonvriendelijk met rechte hoeken ontworpen fietspad.
Sommige verkeersborden kijken zelfs al een heel andere richting uit dan de bedoeling is, waarschijnlijk door onvermijdelijke aanvaringen van fietsers.
Om duidelijk te maken hoe ingewikkeld het hier voor fietsers wel ontworpen is, heeft de gemeente Temse er nu nog een bordje bij geplaatst dat niet in de wegcode is terug te vinden.
Dat is voor het geval dat je niet moest weten wat er bedoeld wordt met het stippellijntje dwars over de rijbaan, dat evenmin in de wegcode is terug te vinden ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-04-2023 20:08:46 Onderwerp: |
|
|
|
|
Toevallig, samen met onze vergadering van 24 april 2023 was er gelijktijdig ook een gemeenteraad, waarop een vraag gesteld werd over het slecht ontwerp voor fietsers op de Wilfordkaai ter hoogte van de Temsica. Je kunt deze vraag en antwoord beluisteren op Youtube juist vanaf een uur na het begin van deze vergadering, dus vanaf minuut 1:00:00.
Er wordt voorgesteld om de fietszone verder te trekken voor de Temsica, ongeveer tot aan de Scheldebrug. Dus eigenlijk hetzelfde wat wij op 8 december 2021 gevraagd hebben aan alle leden van het schepencollege van Temse, toen er begon gesproken te worden over de fietszone in het centrum van Temse, terwijl de werken aan de Wilfordkaai bijna klaar waren.
Op die vraag van ons hebben we toen op 24 december 2021 antwoord gekregen. In dat antwoord staat letterlijk:
Citaat: |
Wanneer de fietszone opgeschoven wordt, mag er verder geen aparte fietsinfrastructuur voorzien worden (dus geen markering over het kruispunt en geen apart fietspad voorbij het kruispunt richting Nijsstraat). |
Het was dus duidelijk, dat men niet meer terug kon nu dat armzalige fietspad voor de Temsica (+ het stukje onooglijk smal voetpad) en dat stukje fietspad doorheen het voetpad aan de andere kant van het kruispunt reeds was aangelegd.
Het idee voor de fietszone is pas gekomen op het moment dat de aanleg van deze fietspaden niet meer kon teruggedraaid worden. Daarom kan er op het kruispunt van de Consciencestraat en de Wilfordkaai geen fietszone (meer) komen, en begint (of eindigt) de fietszone in de Consciencestraat juist voor het kruispunt met de Wilfordkaai, en begint (of eindigt) de fietszone op de Wilfordkaai ter hoogte van het stukje fietspad op de Wilfordkaai, ten westen van de Consciencestraat. Een rare situatie, waarop ik hier gedeeltelijk de aandacht vestig.
Dat is de enige reden waarom de fietszone daar niet (meer) kan uitgebreid worden!
Al de rest is zever, gezever!
Wat wordt er verder zoal geantwoord op deze gemeenteraad?
- De huidige situatie is niet ideaal, maar toch beter dan ze voorheen was.
Daar ben ik niet zo zeker van. In de vroegere situatie, met de schuine fietsoversteekplaats, hadden fietsers geen problemen met manoeuvreren om op het fietspad aan de overkant te komen. Het is toch opvallend dat men nu teruggrijpt naar een schuine oversteekplaats, terug naar vroeger dus toen de situatie niet beter was?
- De situatie is uitvoerig besproken met de Fietsersbond in oktober vorig jaar, dus in 2022. Je kunt dit lezen "in het verslag van de Fietsersbond van begin oktober vorig jaar". Er komt terug een schuine fietsoversteek zoals in het verleden.
Toen is ons inderdaad op het overleg van 4 oktober 2022 (waarvan we het verslag vandaag 25 april 2023 nog altijd niet ontvangen en dus niet gelezen hebben) gezegd dat er een schuine fietsoversteekplaats zal komen, dichter tegen de brug. Dat is het enige wat kan "verbeterd" worden aan de huidige toestand. Tot zover de uitvoerige bespreking.
Op deze gemeenteraad is gezegd dat dit zal uitgevoerd worden na het bouwverlof van dit jaar (2023).
- Het plan zoals het nu is uitgevoerd is in het verleden met verschillende mensen doorgesproken, ook met de Fietsersbond. Al die plannen zijn op een commissie geweest en besproken, ook met mensen zoals leden van de Fietsersbond. Zij wisten hoe het er nu uitziet.
Dat plan is met ons een eerste keer besproken op het overleg op maandag 16 september 2019, nadat het was uitgelegd op de vergadering van de Commissie Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken en Mobiliteit van 23 april 2019. Tijdens dat overleg op 16 september 2019 hadden we een aantal opmerkingen, maar geen echt duidelijk plan met afmetingen (nooit gehad trouwens).
We kregen een eenvoudig plan met de pdf van het verslag van het overleg op 16 september 2019. Daarop brachten we een aantal voorstellen tot wijziging aan, die we met al onze opmerkingen met een e-mail op 3 november 2019 medegedeeld hebben aan onze schepen van mobiliteit en aan de fietsambtenaar. In januari 2020 beloofden de leden van het schepencollege ons met onze opmerkingen rekening te houden in de mate van het mogelijke.
De werken zijn dan begonnen in september 2021. Tijdens de werken ben ik verschillende keren ter plaatse geweest om telkens vast te stellen dat met onze voorstellen helemaal geen rekening werd gehouden. Daarom stuurden we op 17 oktober 2021 een e-mail naar de schepen van mobiliteit en naar de mobiliteitsdienst, met een herinnering aan onze eerste e-mail van 3 november 2019, waarop we onze bezwaren nogmaals uitdrukten tegen de "fietsgeleiding" met twee hoeken van 90°. We meldden terloops de onzin om deze "fietsgeleiding" in de twee richtingen te gebruiken. Midden november 2021 kwam het antwoord van het schepencollege enkel op onze terloopse opmerking! De "fietsgeleiding" zou maar in één richting mogen gebruikt worden, en de haaientanden aan de kant van de Consciencestraat zouden verwijderd worden. Maar ... die haaientanden staan er nu nog altijd ...
Pas hierna zijn onze wijzigingen voorgesteld door de komst van de fietszone, en nu komt deze vraag op de gemeenteraad ...
- De fietsstraat doortrekken zou het zeer onveilig maken voor fietsers door het verkeer vanaf de Rik De Rycklaan richting Wilfordkaai. De Rik De Rycklaan is in ons mobiliteitsplan opgenomen als een ontsluitingsweg van het centrum van Temse.
Is dan ook niet de Wilfordkaai en de Nijsstraat, als verlengde daarvan, opgenomen in het mobiliteitsplan als ontsluitingsweg van het centrum van Temse? Is het dan wel verstandig geweest om daar een fietszone van te maken?
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-06-2023 15:48:18 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit artikel stond in Het Nieuwsblad van zaterdag 3 juni 2023 (klik om te vergroten).
Dit artikel staat ook op de website van die krant.
Wat heeft die race met de Waterbus te maken met dit kruispunt Wilfordkaai/Consciencestraat? Misschien meer dan je denkt.
Hoe komt het dat het fietspad en het voetpad voor de Temsica zo benepen zijn? dat heb ik hier reeds verklaard:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
... de rijbaan is in zijn geheel opgeschoven naar de woningen toe. Daardoor ... is er tegen de woningen veel minder plaats over voor het voetpad en het fietspad. Er is wel plaats bijgekomen voor een voetpad tussen de rijbaan en de parking, maar wat hebben we daaraan?
... |
Ja, wat hebben we daaraan, aan dat voetpad tussen de rijbaan en de parking? Wat denk je van de volgende gedachtengang.
Staat in het krantenartikel hierboven niet dat het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust altijd de boot afhield (wat een woordspeling ) omdat ze van oordeel zijn dat de Waterbus te veel tijd zou verliezen door onder de Temsebrug te varen?
Hoopt Temse het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust van gedacht te doen veranderen door de Waterbus te laten afmeren voor de brug, in de omgeving van het bedrijf Belgomine, zonder tijdverlies? Waarom zou anders deze proefvaart uitgevoerd zijn om te testen of er ook voor de Scheldebrug kan aangemeerd worden? Zie dit artikel op de website van Het Laatste Nieuws.
En als de Waterbus hier zou kunnen aanmeren, moet er natuurlijk een voetpad zijn zodat alle passagiers de aanlegsteiger kunnen bereiken vanaf de parkeerplaats waar ze hun auto's achterlaten.
Vandaar dat voetpad tussen de rijbaan en de parking.
Vandaar het opschuiven van de rijbaan.
Vandaar geen plaats meer voor een deftig voetpad en fietspad langs de kant van de Temsica.
Vandaar de slechte toestand voor fietsers zoals hij nu is aan dit kruispunt Wilfordkaai/Consciencestraat.
Ik heb helemaal niets tegen de Waterbus, integendeel zelfs. Maar zou ze op deze wijze een rol kunnen gepeeld hebben in deze slechte toestand voor fietsers?
Als deze gedachtengang helemaal verkeerd is, kan dan misschien iemand mij uitleggen waartoe dat voetpad tussen de rijbaan en de parking dan wel dient? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-09-2023 12:47:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
... Hierover later meer ... |
(Zie hierboven.)
De gemeente Temse heeft uiteindelijk ingezien dat de oorspronkelijke herinrichting van de Wilfordkaai aan de Temsica, zoals die ook is uitgevoerd, een echte miskleun is. En voor de allereerste keer heeft de gemeente Temse ons einde juni 2023 vooraf een duidelijk plan gegeven, waarop staat hoe ze het geheel opnieuw gaan inrichten, en vragen ze onze opmerkingen daarover.
Dit is het voorstel van de Gemeente Temse.
En dit waren onze opmerkingen daarop.
Citaat: |
We gaan akkoord met een schuine oversteekplaats voor fietsers, mits enkele aanpassingen.
- We stellen voor om dat stukje fietspad van ongeveer 1,5 meter lengte niet aan te brengen voor de oversteekplaats voor fietsers, om verschillende redenen.
- Er is volgens ons geen reglement dat stelt dat een oversteekplaats voor fietsers van fietspad naar fietspad moet leiden. Bij een overgang van een tweerichtingsfietspad links van de rijbaan naar gemengd verkeer bijvoorbeeld, begint de oversteekplaats voor fietsers aan het fietspad links van de rijbaan, en eindigt onverrichter zake ook rechts op de rijbaan. Bij heel wat bestaande oversteekplaatsen voor fietsers in Temse zijn dan vragen te stellen:
- op het Stationsplein en omgeving;
- op de Guido Gezelleplaats;
- op de Edgard Tinelplaats;
- van de rotonde van de Leie naar Cauwerburg;
- op het kruispunt van de Rozenlaan met de Hoogkamerstraat;
- ...
- Door dat fietspad versmalt de rijbaan, want het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan (artikel 2.7 van het verkeersreglement). Naast het fietspad is de rijbaan daar hooguit nog 5 meter breed.
- Gemotoriseerd verkeer mag niet op dat fietspad rijden. Zullen de bestuurders daarmee rekening houden? Zullen ze het fietspad wel opmerken?
- Fietsers zijn wettelijk verplicht het fietspad rechts in hun rijrichting te volgen (artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement). Maar zullen zij dat stukje fietspad opmerken?
- Eenmaal op dat fietspad rijden fietsers niet langer op de rijbaan, en vanop het fietspad zijn fietsers verplicht de oversteekplaats voor fietsers te gebruiken (artikel 43.3 van het verkeersreglement).
- Van fietspad naar fietspad moeten fietsers de rijbaan oversteken. Dat is een manoeuvre (artikel 12.4 van het verkeersreglement) waarbij ze voorrang moeten verlenen aan alle andere weggebruikers, zowel voor hen als achter hen. Fietsers moeten de auto's, die achter hen wachten omdat er tegenliggers komen, wettelijk eerst laten passeren alvorens zelf de rijbaan over te steken.
Met een helikopterview lijkt een plan dikwijls duidelijk, maar fietsers komen niet per helikopter en hebben niet dat overzicht van de situatie. Op de Wilfordkaai rijden fietsers op de rijbaan, en wat hen vooral zal opvallen is de oversteekplaats voor fietsers en de verkeersborden die ze aankondigt en aanduidt. De meeste fietsers zullen zich daardoor gedragen zoals beschreven in artikel 19 van het verkeersreglement. Ze gaan immers naar links afslaan om de rijbaan te verlaten. Ze moeten dus (artikel 19.3):
- Hun voornemen tijdig kenbaar maken door een teken met de arm (indien mogelijk).
- Zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen.
- Voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die ze gaan verlaten.
- De beweging met matige snelheid uitvoeren.
De achterliggers kunnen hierbij de fietsers langs rechts voorbij rijden als er plaats is. Daar is kans voor als de rijbaan niet versmalt als er geen bijkomend stukje fietspad is. Anders moeten ze evengoed wachten achter de fietsers, zoals wanneer fietsers op het stukje fietspad voor de oversteekplaats zouden staan.
Zonder het stukje fietspad voor de oversteekplaats voor fietsers kunnen de meeste fietsers het tweerichtingsfietspad bereiken overeenkomstig artikel 19 zonder een overtreding te begaan tegen artikel 9.1.2.1°. Heel wat bestuurders, zowel fietsers als automobilisten, gaan immers dat stukje fietspad niet opmerken.
Minder zekere, of minder assertieve fietsers kunnen ook zonder dat stukje fietspad helemaal rechts op de rijbaan blijven rijden tot aan het begin van de oversteekplaats, als ze zich daarbij comfortabeler voelen.
- We merken op dat een schuine oversteekplaats voor fietsers normaal gevormd wordt door parallellogrammen (zie plaat 6 van bijlage 4 van het MB van 11 oktober 1976 of het Dienstorder MOW/AWV/2019/2 van AWV), zoals bijvoorbeeld de oversteekplaatsen in de Gasthuisstraat (kerkhof), in de Doornstraat (voor de E17) of op Cauwerburg (Waesmeer). Evenals bij een zebrapad horen de strepen in de rijrichting van het gemotoriseerd verkeer te liggen.
- We vragen om het 'borduur verlagen' uit te voeren als een vlakke overgang tussen rijbaan en fietspad, zoals het was (is) bij de vorige (huidige) oversteek naast het zebrapad.
- We vinden het onnodig om te suggereren dat fietsers helemaal rechts en achter elkaar op de rijbaan moeten rijden tot aan de oversteekplaats voor fietsers, door het aanbrengen van sergeantstrepen met fietslogo's op de rand van de rijbaan. De fietsers komen uit een fietszone waar ze de volledige helft van de rijbaan mochten gebruiken en fietsers mogen daar nog altijd met twee naast elkaar rijden.
- We stellen voor om de oversteekplaats voor fietsers meer naar rechts (op de tekening) aan te brengen, ongeveer ter hoogte waar het rechtse verkeersbord A25 getekend staat, en het fietspad in de rijrichting naar het westen volledig te laten ophouden juist voorbij die oversteekplaats. Vanaf daar komen fietsers richting Wilfordkaai (west) dus op de rijbaan. Dat kan geleidelijk gebeuren en/of met rugdekking.
- Voetgangers krijgen dan een volwaardig voetpad vanaf de oversteekplaats voor fietsers tot aan het kruispunt met de Consciencestraat.
- Het smal en krom enkelrichtingsfietspad door het bredere voetpad is moeilijk te gebruiken met een fietskar of door driewielers. Daarom vragen we daar een rechte fietsdoorgang, geen fietspad, van 1,50 tot 1,75 meter breed. Het zebrapad kan dan doorgetrokken worden over deze fietsdoorgang. Bij de afdaling naar de rijbaan vragen we afgeschuinde randen, en een parkeerverbod voor auto's moet het vlot afrijden van fietsers mogelijk maken.
- Ten westen van de oversteekplaats voor fietsers zijn dan geen fietspaden meer op de Wilfordkaai. Dat zal voorkomen dat fietsers vanaf de Consciencestraat of vanaf de Wilfordkaai het enkelrichtingsfietspad in de verkeerde richting nemen zoals nu veelvuldig gebeurt. We merken op dat het huidig smal enkelrichtingsfietspad door het bredere voetpad gedeeltelijk in de fietszone ligt, en zelfs in de fietszone nog verlengd is met een S-vormige fietspadmarkering ... niettegenstaande fietspaden niet thuishoren in fietszones.
- Met al deze verbeteringen is er geen enkel beletsel meer om de fietszone uit te breiden tot aan de oversteekplaats voor fietsers, waardoor de onlogische onderbreking van de fietszone op het kruispunt Wilfordkaai-Consciencestraat ongedaan gemaakt wordt.
Wij hopen dat het bestuur van Temse voluit "de kaart trekt voor fietsers" bij de heraanleg en rekening houdt met onze voorstellen. |
Hierop ontvingen we van de gemeente Temse dit aangepast voorstel.
Op dit voorstel werd rekening gehouden met bijna al onze opmerkingen (zie de overeenkomstige nummers), ook met de parallellogrammen van de schuine oversteekplaats, maar die konden zo niet getekend worden ...
De fietsers werden evenwel met een suggestiestrook "geleid" van het fietspad, voorbij de Consciencestraat en verder naar de Wilfordkaai. Een fietssuggestiestrook in een fietszone zien wij niet zitten. Daarbij zou deze suggestiestrook aanleiding geven om als spookrijder naar het fietspad te rijden voor fietsers die uit de Consciencestraat komen!
Maar zelfs de uitbreiding van de fietszone blijkt een probleem te zijn voor de gemeente Temse, want kort daarop ontvingen we dit laatste aangepast voorstel.
De fietszone blijft dus zoals ze nu is, niet uitgebreid tot aan de fietsoversteekplaats en onderbroken aan het kruispunt met de Consciencestraat. We betreuren dat ten zeerste!
Aangezien hij niet meer in de fietszone ligt, blijft de fietssuggestiestrook, maar hij wordt verkort tot tegen de "fietsdoorsteek" verder naar de Wilfordkaai. Dat wordt dus een plotse versmalling voor fietsers, maar mogelijk wordt dat later nog aangepast. Zoals gezegd zal deze suggestiestrook het spookrijden van fietsers in de hand werken ...
Er zou bijkomend nog een volle witte lijn op de rijbaan aangebracht worden, vanaf de Consciencestraat tot aan de fietsoversteekplaats. Dit staat niet op de tekening.
Dit voorstel is voorgelegd aan het college, en dat heeft beslist wat er uiteindelijk zal uitgevoerd worden.
We wachten het resultaat af ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-09-2023 13:49:57; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|