Het is nu 13-04-2025 09:24:54
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Herinrichting kruispunt Wilfordkaai/Consciencestraat

    -> Temse - Wilfordkaai Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6303
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-02-2022 15:52:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Fietsers komen voor nog verrassingen te staan op de Wilfordkaai, vooral als ze de vroegere toestand gewend zijn.



Zo was het dus vroeger op de Wilfordkaai, met een tweerichtingsfietspad dat bereikbaar was vanop de hoek met de Consciencestraat, met een volledig bruikbaar voetpad, en evengoed met een rijbaan met twee rijstroken. Nu is dat anders.

Als je nu per fiets vanuit de Consciencestraat naar links afslaat naar de Wilfordkaai, zie je een fietspad voor je, gemarkeerd met de fietspadmarkering.



Dat is verplicht op een kruispunt, als er een doorlopend fietspad is waarbij aan fietsers voorrang moet verleend worden. Dat is dus in orde Goed zo!.

Maar die fietspadmarkering moet ook aangebracht worden als het een tweerichtingsfietspad betreft ... En waaraan kun je zien of het een tweerichtingsfietspad is of niet? Daarvoor moet je kijken naar de linkerkant van het fietspad op het kruispunt. Alleen als daar een gebodsbordD7 ofD9 staat moet dat fietspad links in de rijrichting van de openbare weg gebruikt worden.

Dat is hier duidelijk niet het geval, dus als je naar links afslaat per fiets, mag je dat niet op het fietspad doen maar moet je je bocht naar links ruim nemen, zodat je aan de rechterkant van de rijbaan op de Wilfordkaai uitkomt.

Wie dat toch niet doet, en kort naar links op het fietspad afslaat, komt voor een verrassing te staan.



Vooreerst heb je even links van de rijbaan op een fietspad gereden dat aangeduid is met de fietspadmarkering. Dat is al een overtreding van het verkeersreglement, want buiten kruispunten zijn dergelijke fietspaden altijd eenrichtingsfietspaden! Maar niet getreurd, dat gemarkeerd fietspad gaat over in een verhoogd fietspad, en op die plaats staat een verbodsbordC11.

Dat verbodsbord C11 is totaal overbodig, want een fietspad links van de weg dat niet is aangeduid met een D7 of een D9 mag je niet gebruiken. Dus hier word je dan toch nog gedwongen om de rijbaan over te steken ... maar ... enkele meters verder staat dan weer een gebodsbord D9, dat aanduidt dat daar het fietspad begint ...

Denk je echt dat fietsers, die tot hier gereden zijn, zullen oversteken om enkele meters verder opnieuw over te steken?

Maar dat is nog lang niet alles.

Ook aan de rechterkant van de rijbaan staat een verbodsbord C11.



In tegenstelling tot het C11-bordje van daarjuist, staat dit op de juiste plaats volgens het artikel 68.1 van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
68.1 De verbodsborden worden rechts geplaatst;

Dat betekent nog altijd dat bestuurders van rijwielen, dus ook fietsers, vanaf hier niet meer verder mogen rijden, ook niet links van de openbare weg zelfs al staat daar een fietspad aangeduid met een gebodsbord D9!



(Tussen haakjes, merk je ook het overlangs geplaatste verbodsbord C11 en de haaientanden? Wat zou daarvan het nut wel kunnen zijn? Fieters hinderen?)

Ook op deze plaats staat dat verbodsbord C11 aan de overkant van de rijbaan immers nog altijd rechts. In het verkeersreglement staat nergens vermeld hoeveel meter een verbodsbord naar rechts moet staan om niet meer geldig te zijn ...

De gemeente Temse heeft dit verbodsbord C11 rechts van de openbare weg geplaatst met de bedoeling aan fietsers te verbieden om op de rijbaan verder te rijden. Maar dat is niet de betekenis van een verbodsbord C11 volgens artikel 68.3 Lees :
Citaat:
C11. Verboden toegang voor bestuurders van rijwielen.

Trouwens, zelfs met een wettig fietspad links van de openbare weg, moeten fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A dit fietspad niet volgen, als bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen. Fietsers mogen dus wettelijk wel op de rijbaan verder rijden zoals het staat in artikel 9.1.2.1° tweede alinea van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

Een 'bijzondere omstandigheid' zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
  • Een werknemer van Belgomine die per fiets naar het werk rijdt.

  • Een fietstoerist wiens auto met fietsdrager onder de Scheldebrug geparkeerd staat.

De wijze waarop de gemeente Temse de verbodsborden C11 op de Wilfordkaai gebruikt, is noch min noch meer een uitholling van de betekenis van dit verbodsbord en een uitholling van verkeersregel 9.1.2.1°, alinea 2.

Om het nog wat ingewikkelder te maken komt daar nog bij, dat speed pedelecs — die niet volgens het verkeersreglement, maar in feite ook wel fietsers zijn — wel reglementair op de rijbaan verder MOETEN rijden, evenals bromfietsers klasse B. Vroeger mochten die op het fietspad, toen dat was aangeduid met een gebodsbord D7, zie de eerste foto. Maar nu staat er een D9 en zijn ze bijgevolg niet toegelaten op het fietspad.

Deze slordige weginrichting en dit verwarrende verkeersbordenbos maken het allesbehalve duidelijk en 'leesbaar' voor de gewone fietser. Moet je er verwonderd van zijn dat ze er niet aan uit geraken?



Ik kom mij hier zeker nog amuseren met foto's te maken als het mooi weer is, als er echt veel fietsers tegelijkertijd komen Knipoog Hihi Knipoog Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6303
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-02-2022 18:15:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Bij alles wat foutloopt op de Wilfordkaai op het kruispunt met de Consciencestraat, is er toch één ding in orde gekomen.



De haaientanden op het kruispunt zijn aangebracht op de juiste plaats!

Moeten we nu blij zijn?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6303
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-02-2022 13:53:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat is er nu eigenlijk veranderd op de Wilfordkaai? Dat kunnen we pas goed zien, als we een foto van vroeger vergelijken met een foto van nu, en als die foto's vanop ongeveer hetzelfde standpunt genomen zijn.

Met een voldoende breed scherm zie je links een foto van vroeger, met rechts een foto van nu. Met een smaller scherm staat de foto van vroeger boven de foto van nu.



Op de linkse (bovenste) foto kun je zien, dat vroeger de greppel met rioolroosters in het midden van de rechtse rijstrook lag. Ik had gedacht dat men tijdens de herinrichting die greppel zou verplaatsen naar de rand van de rijbaan, dus dichter bij de parkeerplaats.
Dat is echter niet gebeurd. De greppel met rioolroosters is ongeveer op dezelfde plaats gebleven maar de hele rijbaan is verplaatst dichter bij de "Temsica" en de woningen! Daarbij is een deel van het vroegere fietspad nu ingenomen door de rijbaan.

Het is vanzelfsprekend, dat er dan minder ruimte overblijft voor voetgangers en fietsers langs die kant. Hoe gaat het STOP-principe ook alweer?

Langs de kant van de parkeerplaats is er nu wel wat ruimte vrijgekomen voor een voetpad. Maar hadden we dat voetpad langs die kant echt nodig?

Was het bouwtechnisch onmogelijk om de greppel met rioolroosters te verplaatsen? De hele Wilfordkaai was daar toch volledig open gelegd? Dan zou er meer plaats geweest zijn voor de "Temsica" en de woningen voor het voetpad en het fietspad.

Schematisch voorgesteld is het volgende gebeurd:


  • Links staat de toestand zoals die vroeger was, met een voetpad, een fietspad en een rijbaan met de greppel midden in de rijbaan.

  • In het midden staat de toestand zoals ik dacht dat die zou worden, met de greppel verschoven naar de rand van de rijbaan en verder alles ongewijzigd

  • Rechts staat de toestand zoals die nu geworden is. De greppel is gebleven waar hij was maar de rijbaan is in zijn geheel opgeschoven naar de woningen toe. Daardoor ligt de greppel ook op de rand van de rijbaan, maar is er tegen de woningen veel minder plaats over voor het voetpad en het fietspad. Er is wel plaats bijgekomen voor een voetpad tussen de rijbaan en de parking, maar wat hebben we daaraan?

Hieronder staat links (boven) nog een foto van vroeger, en rechts (eronder) een foto van nu, met de greppel op dezelfde plaats en een voetpad tussen de rijbaan en de parkeerplaats.


De bocht naar links onder de Scheldebrug is wel wat dichterbij gebracht. Daardoor is het voetpad breder onder de nieuwe Scheldebrug. In die bocht kon de greppel blijkbaar wel verplaatst worden ...

Wat is er nu eigenlijk verbeterd voor fietsers en voetgangers op gebied van ruimte?

Want niet alleen aan de "Temsica" en de woningen is zo goed als geen voetpad, ook onder de oude Scheldebrug is het voetpad zo goed als onbestaande.




(Aanpassing op 06-03-2022: Schema toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-03-2022 13:12:01; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6303
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-02-2022 08:12:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Om nog even terug te komen op dit "verlengde fietspad" ...



Het betonnen fietspad, dat voorheen eindigde aan de rand van dit "vluchtheuveltje", is nu immers verlengd in zigzagvorm, met de fietspadmarkering volgens artikel 74 van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.

Het einde van het fietspad is nu dus verplaatst naar de plaats waar de fietspadmarkering stopt.

Ik vraag mij af waarom dat fietspad verlengd is, en waarom dat in zigzagvorm gedaan is.
  • Het geeft mij de indruk, dat men fietsers wil "opzij doen rijden" voor auto's die daar zouden kunnen geparkeerd worden.

  • Het geeft aan automobilisten de indruk, dat ze tot tegen die "zigzag" kunnen parkeren. Fietsers moeten daar maar opzij om plaats te maken voor geparkeerde auto's.

MAAR ...

In artikel 24.2° van het verkeersreglement staat Lees :
Citaat:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
...
op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;

Het einde van die "zigzag" is nu zonder enige twijfel "de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden". Het is dus verboden om te parkeren, zelfs om even stil te staan, op minder dan 5 meter van die plaats.

Nu begrijp ik nog minder waarom dat fietspad verlengd is, en waarom dat in zigzagvorm gedaan is.

Toch niet om fietsers te beschermen tegen vallende voorwerpen van de bouwwerf die daar toevallig is?

Ik heb aan de politie gevraagd of hier nu geen auto's mogen stilstaan en parkeren op minder dan 5 meter van het einde van die zigzag. De politie antwoordde dat ik het reglement niet hoef uit te leggen en vond dat negatieve kritiek op het verkeersbeleid ... Als ik dus ongelijk had, zou de politie dat zeker met veel plezier gezegd hebben, maar blijkbaar heeft ze zelf niet gedacht aan de wettelijke gevolgen van deze zigzagverlenging van het fietspad Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6303
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-03-2022 16:54:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In verband met de combinatie van het linkse gebodsbordD9 en het rechtse verbodsbordC11 voor fietsers, op dezelfde plaats op de openbare weg van de Wilfordkaai, heb ik de mening eens gevraagd van verkeerskundige Erik Caelen, aan de hand van deze foto (klik om te vergroten).



Dit is letterlijk zijn antwoord.
Citaat:
De foto geeft maar een beperkt beeld. Ik ben eventjes op google street view gaan kijken, maar daar is de oude situatie nog opgenomen.

Volgens de signalisatie die ik kan zien op de foto zijn de borden D9 en C11 met elkaar conflicterend. Verbodsborden moeten worden nageleefd als deze rechts van bestuurders zijn aangebracht. Het bord D9 verplicht dan weer om de fietsers en de bromfietsen klasse A het aldus aangeduide deel van de openbare weg te volgen.

Het eerste bord C11 links op de foto lijkt mij eveneens overbodig, een gemarkeerd fietspad mag immers alleen gevolgd worden als deze rechts in de rijrichting is aangebracht. De asmarkering (de onderbroken witte streep die de rijbaan in twee rijstroken verdeeld) suggereert dat er ter hoogte van het fietspad mag ingehaald worden, maar het links inhalen bij het naderen van een oversteekplaats is verboden. Het is mij ook niet duidelijk waarom deze asmarkering dan weer wordt onderbroken net voor de brug tot net daarachter. Want daardoor wordt het stilstaan op de rijbaan net voor en net achter de brug toegelaten. Om het parkeren dan weer te verbieden heeft de wegbeheerder E1 borden geplaatst, terwijl de wegcode bepaalt dat het parkeren onder een brug verboden is.

Op het eerste gedeelte van het fietspad D9, links op de foto langsheen de gevel van het huis, is er geen plaats afgebakend voor de voetgangers, terwijl het bord D9 voorziet dat er een deel links is voorbehouden voor voetgangers.

Maar nogmaals, deze analyse werd gedaan op basis van wat op de foto zichtbaar is.

Hij beperkt zich niet tot de twee verkeersborden zoals ik het vroeg, maar hij bekijkt zelfs het hele plaatje en is blijkbaar nog veel strenger dan ik voor al de foute verkeersingrepen. Gelukkig weet Erik Caelen niet dat er buiten de foto nog heel wat meer fouten tegen goed verkeersbeleid zouden op te merken zijn Lach Lach.

Nu wacht ik nog wat op het antwoord van het Agentschap Wegen en Verkeer, op de vraag die ik op 25 december 2021 gesteld heb, of de "fietsgeleiding" wel overeenkomstig hun dienstorder hier dwars over de rijbaan is aangebracht. Ik vind dat hun antwoord abnormaal lang wegblijft. Zitten ze er misschien zelf mee in de rats? Binnenkort stuur ik hen in alle geval een herinnering als er geen antwoord komt Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6303
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-03-2022 21:49:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op ons overleg met de mobiliteitsdienst van 16 maart 2022 is gezegd dat het verbodsbord C11 rechts van de rijbaan zal vervangen worden door een bord "fietsers hier oversteken", zoals er een staat aan de fietsoversteekplaats in de Gasthuisstraat aan het kerkhof.

Eindelijk zegeviert het gezond verstand en de wegcode, en zal dit onzinnig en verwarrend verbodsbord weg genomen worden.

Van mij mogen nog daar enkele overbodige verkeersborden weggenomen worden, maar daar ga ik niet op aandringen.

We hebben ook nog gevraagd om fietsers wat meer ruimte te geven tussen al die verkeersborden om het tweerichtingsfietspad wat vlotter te kunnen oprijden. Het was niet duidelijk of daarop zal ingegaan worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6303
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-03-2022 15:13:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Eindelijk zegeviert het gezond verstand en de wegcode, en zal dit onzinnig en verwarrend verbodsbord weg genomen worden.
...
(Zie hierboven.)

Het verbodsbordC11 dat rechts van de openbare weg stond is uiteindelijk echt weg genomen Goed zo! Goed zo!.



Vandaag ben ik zelf voor de eerste keer sinds de herinrichting van de Wilfordkaai vanaf de Consciencestraat naar de Rik De Rycklaan gefietst. Voorheen was dat immers verboden Hihi.

Tien jaar geleden was de gemeente Temse al eens hetzelfde overkomen. Aan een verbodsteken mag niemand een andere betekenis toekennen dan de betekenis van de wegcode, namelijk "Verboden toegang voor bestuurders van rijwielen." En een rechts geplaatst verbodsbord moet nagevolgd worden over de hele breedte van de openbare weg links van dat verbodsbord.

De andere verbodsborden C11 op de linkerkant zijn niet verboden maar eigenlijk wel totaal overbodig. Je mag een fietspad links van de openbare weg namelijk nooit gebruiken als dat fietspad niet is aangeduid met een verkeersbordD7 ofD9. Dat staat met andere woorden in het artikel 9.1.2.1°, tweede paragraaf van het verkeersreglement.

Op de Wilfordkaai is dus met een verbodsbord C11 op ongeveer 5 meter fietspad de toegang verboden voor bestuurders van rijwielen, terwijl vlak daarna een verkeersbord D9 aanduidt dat het fietspad verplicht moet gevolgd worden door fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A.

Maar de wegbeheerder maakt het niet speciaal ingewikkeld voor fietsers ... En dan zwijg ik nog van een aantal andere miskleunen ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6303
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-04-2022 08:16:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Maar de wegbeheerder maakt het niet speciaal ingewikkeld voor fietsers ... En dan zwijg ik nog van een aantal andere miskleunen ...
(Zie hierboven.)

Het is voor fietsers inderdaad niet gemakkelijk gemaakt om op een wettelijke wijze vanop de rijbaan van de Wilfordkaai naar het tweerichtingsfietspad te rijden richting Rik De Rycklaan.

Ze moeten dan immers links rijden van het verkeersbordjeD9 en rechts van het verkeersbordje waarvan je de achterkant ziet. Het tweerichtingsfietspad richting Rik De Rycklaan begint immers pas aan het verkeersbord D9.



Ze moeten zich dus tussen die twee paaltjes wringen en gelijktijdig de bocht naar rechts nemen. Doe dat maar eens met bijvoorbeeld een tandem of een fietskar. En dan mogen er nog geen tegenliggers op het fietspad komen!

Dan was het vroeger, vóór de herinrichting van de Wilfordkaai, toch veel gemakkelijker voor fietsers. Het fietspad was dan bovendien ook nog breder en er was een deftig voetpad!



Nu zou dat trouwens ook beter en gemakkelijker kunnen, maar dan moet de gemeente Temse dat natuurlijk willen. Dan moet ze haar bewering "het fietsen te bevorderen" waar maken!

Hoe dan wel?
  • Het gebodsbord D9 hoeft daar helemaal niet zo in de weg te staan voor fietsers. Het artikel 69.1 van het verkeersreglement zegt immers Lees :
    Citaat:
    69.1 (enkel Brussels Hoofdstedelijk gewest en Vlaams gewest). De gebodsborden worden aangebracht op de plaats waar zij het best zichtbaar zijn.

    We zijn hier nog altijd in het Vlaams gewest, dus is het helemaal niet nodig dat dit verkeersbord rechts van het fietspad staat. Het kan even goed tegen de gevel geplaatst worden, waar het nog altijd even zichtbaar is en daar staat het uit de weg van fietsers die hier het fietspad moeten oprijden.
  • Het verkeersbord waarvan je de achterkant ziet is een verbodsbordC11. Je kunt je afvragen wat dat daar staat te doen met zijn gezicht naar de "Temsica". Voor de klanten die daar binnen zitten Knipoog ?
    Het is even onnuttig als de twee haaientanden die er naast staan geschilderd. Welke fietser gaat daar om welke reden het fietspad verlaten? Waarom moet daar expliciet een verbodsbord staan en waartoe dienen de haaientanden zonder omgekeerde driehoek?
    Die paal-in-de-weg mag dus verwijderd worden, wat weer meer plaats maakt voor fietsers om op het fietspad te komen.

  • Daar komt nog bij dat het zichtbaar verbodsbord C11 ook helemaal niet nodig is (zie ook de commentaar van verkeerskundige Erik Caelen), omdat het wettelijk al verboden is om een fietspad links van de weg te gebruiken als dat niet aangeduid is met een verkeersbord D7 of D9. Het verkeersbord D9 staat wat verder.
    En denk je echt dat dit verbodsbord fietsers zal verhinderen om dit kort eindje in tegenrichting op het enkelrichtingsfietspad te rijden?
    Denk je echt dat het veiliger is om vanuit de Consciencestraat met een wijde bocht over de rijbaan naar het fietspad te rijden?
    Waarom kon het tweerichtingsfietspad niet beginnen aan het kruispunt?

En dit alles is ontworpen ten dienste van de vele fietstoeristen die langs hier naar Temse komen of Temse verlaten. Ik ben benieuwd hoe lang deze verkeersborden zo nog zullen blijven staan.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6303
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-04-2022 12:45:24    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik kom mij hier zeker nog amuseren met foto's te maken als het mooi weer is, als er echt veel fietsers tegelijkertijd komen Knipoog Hihi Knipoog Hihi.
(Zie hierboven.)

Het zijn geen foto's, het is een filmpje geworden.

Er bestaan blijkbaar veel verschillende wijzen om dat fietspad te gebruiken, of niet te gebruiken Knipoog.




_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6303
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-07-2022 19:54:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Voor wie het niet moest weten, Temse is een echt fietsparadijs!

Dat staat toch in het infoblad van Temse, "Thuis in Temse", van juni 2022 (klik om te vergroten).



Als ze het zelf zeggen, zal het wel waar zijn, zeker? Bij nader nalezen gaat het echter voornamelijk over de natuurgebieden en over de jaagpaden van de Vlaamse Waterweg langs de Schelde en de Durme ... zolang die nog bestaan ...

Het gaat dus niet over het fietsparadijs in winkelstraten zoals de Pastoor Boelstraat en de Kouterstraat of op fietspaden zoals op Cauwerburg of in de Doornstraat. Het gaat ook niet over de fietsparadijselijkheid van nieuwe woonwijken zoals de Stripfigurenwijk. Het gaat evenmin over de fietsparadijselijke aanleg bij de laatste herinrichtingen zoals op de Burgemeester Achiel Heymanstraat of hier op de Wilfordkaai. Daar fiets je echt niet voor je plezier ...

Hier is Temse is eerder een fietsverkeersbordenparadijs Knipoog ...

Dat bewijst dit bestaande fietsverkeersbordenbos, waarvan de paaltjes zo "geplant" zijn dat fietsers ze moeilijk kunnen ontwijken op dit zeer fietsonvriendelijk met rechte hoeken ontworpen fietspad.



Sommige verkeersborden kijken zelfs al een heel andere richting uit dan de bedoeling is, waarschijnlijk door onvermijdelijke aanvaringen van fietsers.

Om duidelijk te maken hoe ingewikkeld het hier voor fietsers wel ontworpen is, heeft de gemeente Temse er nu nog een bordje bij geplaatst dat niet in de wegcode is terug te vinden.



Dat is voor het geval dat je niet moest weten wat er bedoeld wordt met het stippellijntje dwars over de rijbaan, dat evenmin in de wegcode is terug te vinden ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6303
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-07-2022 09:35:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Naar aanleiding van dit filmpje is op het overleg met de mobiliteitsdienst op 27 april 2022 genoteerd op het verslag dat het team mobiliteit van de gemeente reeds ter plaatse geweest is om de fietsbewegingen te observeren. De commissaris en een 1e inspecteur van politie zullen eveneens ter plaatse gaan.

Wat zou dit nu nog kunnen veranderen of verbeteren voor fietsers?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 10-07-2022 11:05:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Goed werk.
Ruim gedocumenteerd.
Waarom maakt men het voor fietsers zo lastig???? Knipoog
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6303
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-08-2022 17:33:39    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nu sinds 22 juli 2022 een fietszone is ingesteld in enkele centrumstraten van Temse, is hier op het kruispunt van de Consciencestraat en de Wilfordkaai een verkeerskundig vraagstuk bijgekomen.

De fietszone begint in de ene richting namelijk in de Consciencestraat juist na het verlaten van de Wilfordkaai.



Als je van de Consciencestraat naar de Wilfordkaai rijdt, verlaat je dus de fietszone.



Maar als je dan per fiets naar rechts afslaat naar de Wilfordkaai, dan kom je opnieuw in de fietszone.



Als je van het fietspad onder de Scheldebrug komt en rechtdoor rijdt, dan kom je ook hier de fietszone binnen.

En hier stelt zich wel een probleempje. Er is een verplicht fietspad gecombineerd met een fietszone. Welke regel gaat nu boven de andere?
  • Moeten fietsers het fietspad volgen, omwille van het gebodsbordD9?
  • Mogen fietsers de ganse breedte van de rijbaan in hun rijrichting gebruiken vanaf het bord F111?

De rijbaan is in die rijrichting wel degelijk opengesteld voor fietsers. De uitzondering staat duidelijk aangegeven onder het verbodsbordC1.

Persoonlijk denk ik dat een dergelijke combinatie niet zou mogen voorkomen. En dit is pas ontworpen en aangelegd ... Hihi. Goed op nagedacht!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6303
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-11-2022 10:45:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Naar het schijnt zal het asfalt van de rijbaan op de Wilfordkaai tussen de kruispunten met de Consciencestraat en de Rik De Rycklaan moeten uitgebroken en heraangelegd worden.

Dan zou de overgang van rijbaan naar fietspad (en omgekeerd?) kunnen aangepast worden, verder van de Consciencestraat en dichter tegen de Scheldebrug, op een plaats waar het voetpad voldoende breed is.

Er hoeft dan geen fietspad meer voor de Temsica, waar dan een volwaardig voetpad zal kunnen zijn, en de fietszone zou dan op een logischer plaats kunnen beginnen en opvallender kunnen aangeduid worden. We hadden daarover ideeën bedacht tijdens onze eerste-zaterdag-fietsactie op 5 november 2022.

Zo een aanpassing zou bovendien nog andere "vraagstukken" oplossen!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6303
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-04-2023 20:08:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Toevallig, samen met onze vergadering van 24 april 2023 was er gelijktijdig ook een gemeenteraad, waarop een vraag gesteld werd over het slecht ontwerp voor fietsers op de Wilfordkaai ter hoogte van de Temsica. Je kunt deze vraag en antwoord beluisteren op Youtube juist vanaf een uur na het begin van deze vergadering, dus vanaf minuut 1:00:00.

Er wordt voorgesteld om de fietszone verder te trekken voor de Temsica, ongeveer tot aan de Scheldebrug. Dus eigenlijk hetzelfde wat wij op 8 december 2021 gevraagd hebben aan alle leden van het schepencollege van Temse, toen er begon gesproken te worden over de fietszone in het centrum van Temse, terwijl de werken aan de Wilfordkaai bijna klaar waren.
Op die vraag van ons hebben we toen op 24 december 2021 antwoord gekregen. In dat antwoord staat letterlijk:
Citaat:
Wanneer de fietszone opgeschoven wordt, mag er verder geen aparte fietsinfrastructuur voorzien worden (dus geen markering over het kruispunt en geen apart fietspad voorbij het kruispunt richting Nijsstraat).

Het was dus duidelijk, dat men niet meer terug kon nu dat armzalige fietspad voor de Temsica (+ het stukje onooglijk smal voetpad) en dat stukje fietspad doorheen het voetpad aan de andere kant van het kruispunt reeds was aangelegd.
Het idee voor de fietszone is pas gekomen op het moment dat de aanleg van deze fietspaden niet meer kon teruggedraaid worden. Daarom kan er op het kruispunt van de Consciencestraat en de Wilfordkaai geen fietszone (meer) komen, en begint (of eindigt) de fietszone in de Consciencestraat juist voor het kruispunt met de Wilfordkaai, en begint (of eindigt) de fietszone op de Wilfordkaai ter hoogte van het stukje fietspad op de Wilfordkaai, ten westen van de Consciencestraat. Een rare situatie, waarop ik hier gedeeltelijk de aandacht vestig.

Dat is de enige reden waarom de fietszone daar niet (meer) kan uitgebreid worden!

Al de rest is zever, gezever!


Wat wordt er verder zoal geantwoord op deze gemeenteraad?
  • De huidige situatie is niet ideaal, maar toch beter dan ze voorheen was.
    Daar ben ik niet zo zeker van. In de vroegere situatie, met de schuine fietsoversteekplaats, hadden fietsers geen problemen met manoeuvreren om op het fietspad aan de overkant te komen. Het is toch opvallend dat men nu teruggrijpt naar een schuine oversteekplaats, terug naar vroeger dus toen de situatie niet beter was?

  • De situatie is uitvoerig besproken met de Fietsersbond in oktober vorig jaar, dus in 2022. Je kunt dit lezen "in het verslag van de Fietsersbond van begin oktober vorig jaar". Er komt terug een schuine fietsoversteek zoals in het verleden.
    Toen is ons inderdaad op het overleg van 4 oktober 2022 (waarvan we het verslag vandaag 25 april 2023 nog altijd niet ontvangen en dus niet gelezen hebben) gezegd dat er een schuine fietsoversteekplaats zal komen, dichter tegen de brug. Dat is het enige wat kan "verbeterd" worden aan de huidige toestand. Tot zover de uitvoerige bespreking.
    Op deze gemeenteraad is gezegd dat dit zal uitgevoerd worden na het bouwverlof van dit jaar (2023).

  • Het plan zoals het nu is uitgevoerd is in het verleden met verschillende mensen doorgesproken, ook met de Fietsersbond. Al die plannen zijn op een commissie geweest en besproken, ook met mensen zoals leden van de Fietsersbond. Zij wisten hoe het er nu uitziet.
    Dat plan is met ons een eerste keer besproken op het overleg op maandag 16 september 2019, nadat het was uitgelegd op de vergadering van de Commissie Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken en Mobiliteit van 23 april 2019. Tijdens dat overleg op 16 september 2019 hadden we een aantal opmerkingen, maar geen echt duidelijk plan met afmetingen (nooit gehad trouwens).
    We kregen een eenvoudig plan met de pdf van het verslag van het overleg op 16 september 2019. Daarop brachten we een aantal voorstellen tot wijziging aan, die we met al onze opmerkingen met een e-mail op 3 november 2019 medegedeeld hebben aan onze schepen van mobiliteit en aan de fietsambtenaar. In januari 2020 beloofden de leden van het schepencollege ons met onze opmerkingen rekening te houden in de mate van het mogelijke.
    De werken zijn dan begonnen in september 2021. Tijdens de werken ben ik verschillende keren ter plaatse geweest om telkens vast te stellen dat met onze voorstellen helemaal geen rekening werd gehouden. Daarom stuurden we op 17 oktober 2021 een e-mail naar de schepen van mobiliteit en naar de mobiliteitsdienst, met een herinnering aan onze eerste e-mail van 3 november 2019, waarop we onze bezwaren nogmaals uitdrukten tegen de "fietsgeleiding" met twee hoeken van 90°. We meldden terloops de onzin om deze "fietsgeleiding" in de twee richtingen te gebruiken. Midden november 2021 kwam het antwoord van het schepencollege enkel op onze terloopse opmerking! De "fietsgeleiding" zou maar in één richting mogen gebruikt worden, en de haaientanden aan de kant van de Consciencestraat zouden verwijderd worden. Maar ... die haaientanden staan er nu nog altijd Knipoog ...
    Pas hierna zijn onze wijzigingen voorgesteld door de komst van de fietszone, en nu komt deze vraag op de gemeenteraad ...

  • De fietsstraat doortrekken zou het zeer onveilig maken voor fietsers door het verkeer vanaf de Rik De Rycklaan richting Wilfordkaai. De Rik De Rycklaan is in ons mobiliteitsplan opgenomen als een ontsluitingsweg van het centrum van Temse.
    Is dan ook niet de Wilfordkaai en de Nijsstraat, als verlengde daarvan, opgenomen in het mobiliteitsplan als ontsluitingsweg van het centrum van Temse? Is het dan wel verstandig geweest om daar een fietszone van te maken?

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Wilfordkaai

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005