Het is nu 17-02-2025 07:12:22
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Herinrichting kruispunt Wilfordkaai/Consciencestraat

    -> Temse - Wilfordkaai Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-09-2023 13:36:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Met de huidige stand van werken, kunnen we al een klein beetje zien wat het zou kunnen worden.

Vooreerst is voor fietsers een op/aftritje voorzien nu men aan het fietspad aan het werken is.



Daar had men in het begin (natuurlijk?) niet aan gedacht ...

Waar het fietspad is opgebroken zal hoogstwaarschijnlijk de fietsoversteekplaats komen.



Die komt dus verder richting brug waar het voetpad wat breder is, zoals we het gevraagd hebben.

Het lijkt er tevens op dat een vlakke overgang zal voorzien worden tussen fietspad en rijbaan, zoals we gevraagd hebben.

Hier zal het fietspad ook ophouden, zoals we gevraagd hebben, want verderop voor de Temsica is het fietspad een voetpad geworden, ook zoals we het gevraagd hebben.



De fietspadmarkering op de rijbaan is voorlopig nog wel blijven staan.

Het zal mij vooral benieuwen hoe de verdere aanpassing in werkelijkheid zal uitgevoerd worden, en wat er van onze verdere voorstellen zal ingewilligd worden ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-09-2023 18:01:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het lijkt er tevens op dat een vlakke overgang zal voorzien worden tussen fietspad en rijbaan, zoals we gevraagd hebben.
...
(Zie hierboven.)

Het is inderdaad een vlakke overgang tussen fietspad en rijbaan, zoals we het gevraagd hebben Goed zo!.



Als de gemeente Temse op onze vraag ingaat, zou tussen de twee bakens de nieuwe op- en afrit komen van het fietspad. Het fietspad zou op deze plaats dus beginnen of eindigen, afhankelijk van de richting waarin je fietst. Redenen voor deze verplaatsing vind je hier.

Vanaf hier komt dus meer plaats voor voetgangers tot aan de Consciencestraat.

Hopelijk is deze op- en afrit voldoende breed, zodat op- en afrijdende fietsers dan elkaar niet zullen hinderen.

In de huidige stand van zaken is het nog niet duidelijk dat voortaan op deze plaats het begin en het einde van het fietspad zal zijn. Dat komt nog, en we zien wel hoe dat zal aangeduid worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-10-2023 14:08:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
In de huidige stand van zaken is het nog niet duidelijk dat voortaan op deze plaats het begin en het einde van het fietspad zal zijn. Dat komt nog, en we zien wel hoe dat zal aangeduid worden.
(Zie hierboven.)

Om dat voorlopig een beetje duidelijk te maken, zijn twee bakens en jerseys geplaatst en zijn de verkeersborden weggenomen aan de stippellijn naast het zebrapad, aan de zogenaamde 'fietsgeleiding'.



De schuin geplaatste jersey op de rijbaan doet tevens dienst als rugbescherming voor fietsers die daar het fietspad moeten verlaten Goed zo!.

Het is wel de bedoeling dat fietsers uit de andere richting, die dus van de Wilfordkaai op het fietspad komen, achter de schuine jersey op de rijbaan naar het fietspad rijden. Alleen op deze wijze ontstaan er geen conflicten tussen fietsers die het fietspad verlaten en die het fietspad oprijden. Dat is nu misschien niet heel duidelijk, omdat er (nog) geen oversteekplaats voor fietsers is gemarkeerd.
Hopelijk wordt de toekomstige oversteekplaats voor fietsers, en de toekomstige definitieve rugbescherming op de goede wijze aangelegd, zodat op- en afrijdende fietsers elkaar niet hinderen.

Tussen haakjes, het duurt nu toch wel al een tijdje voor die nieuwe gewijzigde inrichting er komt. Er zou mee begonnen worden na het bouwverlof van 2023. Ondertussen zijn we bijna november 2023 ... Dat is natuurlijk ook nog altijd na het bouwverlof Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-11-2023 13:05:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het is wel de bedoeling dat fietsers uit de andere richting, die dus van de Wilfordkaai op het fietspad komen, achter de schuine jersey op de rijbaan naar het fietspad rijden. Alleen op deze wijze ontstaan er geen conflicten tussen fietsers die het fietspad verlaten en die het fietspad oprijden. Dat is nu misschien niet heel duidelijk, omdat er (nog) geen oversteekplaats voor fietsers is gemarkeerd.
Hopelijk wordt de toekomstige oversteekplaats voor fietsers, en de toekomstige definitieve rugbescherming op de goede wijze aangelegd, zodat op- en afrijdende fietsers elkaar niet hinderen.
...
(Zie hierboven.)

Met een inrichting zoals op deze tekening worden van het fietspad 'afrijdende' fietsers beschermd met een rugdekking, en worden die niet gehinderd door 'oprijdende' fietsers, omdat die langs de andere kant van de rugbescherming naar het fietspad rijden.

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-01-2024 19:13:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De oversteekplaats voor fietsers zal inderdaad op de wijze zoals hierboven beschreven aangebracht worden. Er komt dus een scheiding tussen de oprit en de afrit van het fietspad.

Dat wordt nog duidelijker aangegeven op dit nieuwe voorstel van de gemeente Temse, met zelfs een ruime afstand tussen op- en afrit.



Op dit voorstel is de fietssuggestiestrook eveneens wat aangepast tegenover het laatste voorstel, omdat waarschijnlijk niet alle asfalt zal kunnen vernieuwd worden. De fietspadmarkering op het kruispunt met de Consciencestraat zal dan (voorlopig toch zeker) blijven ... Dat kan natuurlijk ook als uitvlucht gebruikt worden om de fietszone niet uit te breiden tot aan de fietsoversteekplaats ... Een fietspad in een fietszone is immers een tegenstrijdigheid.

Op dit voorstel staat ook nog de doorlopende middenstreep op de Wilfordkaai tot tegen de fietsoversteekplaats, terwijl het eigenlijk niet aangewezen is om de rijbaan in rijstroken te verdelen als er fietssuggestiestroken zijn ... Maar ja, dat was dan weer een idee van onze voorzitter ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-08-2024 11:04:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het kruispunt van de Consciencestraat met de Wilfordkaai is na ongeveer 10 maanden wachten dan toch afgewerkt voor fietsers, ongeveer volgens het plan van hierboven. Maar is het nu allemaal in orde?

Het einde van het fietspad is aangeduid met een pijltje op het fietspad. Beschermd door twee paaltjes als rugdekking moeten fietsers daar het fietspad verlaten naar de rijbaan. Bij deze rijbeweging moeten bestuurders op de rijbaan immers voorrang verlenen aan fietsers (velen die dat niet weten!).



Op de rijbaan is een fietssuggestiestrook aangebracht, die op het kruispunt met de Consciencestraat overgaat in een gemarkeerd fietspad. Zoals hierboven gezegd kan dit als reden opgeworpen worden, om de fietszone niet uit te breiden tot op de plaats waar deze foto genomen is. In een fietszone horen immers geen fietspaden thuis. Maar men had even goed de fietssuggestiestrook kunnen doortrekken over het kruispunt in plaats van over te gaan op een fietspadmarkering. Dan was er geen beletsel om de fietszone uit te breiden.

Naast de fietssuggestiestrook is een middenstreep aangebracht op de rijbaan. Dat was een (slecht) voorstel van onze voorzitter, want het hoort niet dat een rijbaan verdeeld wordt in rijstroken als een fietssuggestiestrook is aangebracht. Maar ja ...
Die middenstreep, die de rijbaan verdeelt in twee rijstroken, heeft nog een bijkomend ongewenst effect. Door de rugdekking met twee paaltjes moeten bestuurders op de rijbaan uitwijken naar het linker rijvak, en dan moeten ze kort na de paaltjes snel terug naar het rechter rijvak, of ze mogen wettelijk die middenstreep niet meer overschrijden ... Dan moeten ze dus eigenlijk links blijven rijden tot aan het kruispunt met de Consciencestraat Hihi.

Ook voor fietsers klopt hier wettelijk iets helemaal niet. Na het einde van het fietspad staat immers een verbodsbord C11.



Dat bord betekent wettelijk letterlijk "Verboden toegang voor bestuurders van rijwielen". Wettelijk mogen fietsers en bestuurders van andere rijwielen vanaf hier niet meer verder rijden! tot aan het kruispunt met de Consciencestraat. Verplicht afstappen dus en als voetganger verder gaan ... Waartoe dient dan die fietssuggestiestrook?
Dit kan dus helemaal niet, dat bord hoort daar niet. Dit zal nog gemeld worden.

Vanuit de andere rijrichting moeten fietsers naar het verplichte fietspad, aangeduid met het gebodsbord D7. Ze kunnen dat doen via een (bijna) normale oversteekplaats voor fietsers.



Een (bijna) normale oversteekplaats voor fietsers omdat deze schuine fietsoversteekplaats zou moeten bestaan uit parallellogrammen in plaats van vierkanten. Maar men is gelukkig wel afgestapt van de domme niet-reglementaire "fietsgeleiding".

Deze oversteekplaats verloopt langs de andere kant van de twee paaltjes, opdat op- en afrijdende fietsers elkaar niet zouden hinderen. Maar het buitenste paaltje van de rugdekking zou beter wat dichter bij de markering van de fietssuggestiestrook geplaatst worden, zodat fietsers met een minder scherpe bocht het fietspad vlotter zouden kunnen oprijden. Nu staat dat paaltje in de weg voor fietsers, waardoor veel fietsers zullen verkiezen om vóór de paaltjes het fietspad op te rijden! Daar kan dat veel vlotter, zonder te manoeuvreren tussen het paaltje en het verkeersbord D7. Er is immers wettelijk helemaal geen verplichting om de oversteekplaats te gebruiken om naar het fietspad te rijden.
Op het plan stonden de twee paaltjes achter elkaar, en was er veel meer plaats tussen de op- en afrit van het fietspad.

Tussen haakjes, helemaal rechts van de rijbaan, voor de oversteekplaats voor fietsers, staan twee lijntjes parallel geschilderd, alsof fietsers daar aan de oversteekplaats moeten beginnen met oversteken. Totaal overbodig natuurlijk. Verstandige fietsers die het verkeersreglement volgen rijden reeds een eindje voor de oversteekplaats meer naar het midden van de rijbaan, zonder tegenliggers te hinderen, en duiden aan dat ze de rijbaan gaan verlaten naar het fietspad met een armbeweging als dat mogelijk is. De oversteekplaats wordt dus zelden vanaf de rechterkant gebruikt.
Wat duiden deze twee lijntjes eigenlijk aan? Zeker geen verplicht fietspad, want een fietspadmarkering bestaat wettelijk uit "twee evenwijdige witte onderbroken strepen", en hier zijn helemaal geen onderbroken strepen te zien. Zie ook onze opmerkingen over deze inrichting (opmerking 1). Maar toegegeven: met de meeste van onze opmerkingen is wel rekening gehouden Goed zo!.

Als contrast met de fietspadmarkering op het kruispunt met de Consciencestraat, als "reden" voor het niet uitbreiden van de fietszone, is deze kronkelige fietspadmarkering toch nog altijd opvallend.



Dit is immers wel degelijk een fietspad aangebracht BINNEN de fietszone. Hier kan dat dus wel Vraag
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-09-2024 13:14:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens onze eerste-zaterdagactie van 7 september 2024 hebben we enkele bijkomende zaken opgemerkt, bij het observeren van voorbijrijdende fietsers en automobilisten.

De meeste fietsers rijden hier wel zoals het hoort, maar sommigen maken toch flagrante fouten die zouden kunnen voorkomen worden.

  • Bijvoorbeeld, in plaats van het fietspad aan de pijl te verlaten naar de rijbaan, rijden sommige fietsers gewoon rechtdoor op het voetpad, dikwijls tot aan de hoek van de Consciencestraat. Dat is begrijpelijk omdat het fietspad visueel wel nog verder loopt op zijn "vroegere" bedding ...



    En misschien zijn sommige fietsers het nog gewend van "vroeger", om zo verder te rijden tot aan het kruispunt. Maar dat kan wel een aanrijding met een voetganger aan dat kruispunt tot gevolg hebben!

    Het einde van het fietspad zou dus voor die fietsers beter moeten aangegeven worden met bijvoorbeeld enkele schuin geplaatste paaltjes. Bij de voorlopige opstelling was immers ook een jersey met een paaltje op het fietspad geplaatst.

  • De fietssuggestiestrook mist helemaal zijn doel (welk doel eigenlijk?). Zoals we vroeger reeds voorspelden ...
    Jozef Van Breuseghem schreef:
    ...
    De fietsers werden evenwel met een suggestiestrook "geleid" van het fietspad, voorbij de Consciencestraat en verder naar de Wilfordkaai. Een fietssuggestiestrook in een fietszone zien wij niet zitten. Daarbij zou deze suggestiestrook aanleiding geven om als spookrijder naar het fietspad te rijden voor fietsers die uit de Consciencestraat komen!
    ...

    ... gebruiken heel wat fietsers deze fietssuggestiestrook in de verkeerde richting. Vooral fietsers die uit de Consciencestraat komen doen dat. Daarbij komen deze fietsers dan in conflict met fietsers uit de andere richting, die het fietspad verlaten naar deze fietssuggestiestrook.

    Helemaal geen fietssuggestiestrook, en evenmin een gemarkeerd fietspad op het kruispunt met de Consciencestraat, zou deze "visuele verleidingen" of "visuele misleidingen" voorkomen.

  • Verder is de volle middenstreep op de rijbaan, in tegengestelde samenwerking met de fietssuggestiestrook en gevraagd door onze voorzitter, totaal onzinnig en overbodig. Ze wordt bovendien overschreden door vrijwel elke automobilist die van de Rik De Rycklaan komt, wat een overtreding is van artikel 72.2 van het verkeersreglement.

  • De vorige foto toont aan dat de beschermingspaaltjes op de rijbaan even schuin zouden moeten staan als de fietsoversteekplaats. Het buitenste paaltje zou dan wat verder van de fietsoversteekplaats verwijderd staan, waardoor fietsers meer plaats krijgen om hun nodige S-bocht te beschrijven naar het fietspad.

  • Om dezelfde reden, dus om beter de S-bocht te kunnen beschrijven, zou de boordsteen naar het fietspad nog wat verder mogen verlaagd worden.



    Fietsers hebben immers minder plaats om het fietspad op te rijden dan de fietsoversteekplaats breed is! Het is dus een schijnbaar mooie brede fietsoversteekplaats, die evenwel niet op haar volledige breedte kan gebruikt worden!

    Vooral langere fietsen zoals tandems, bakfietsen, longtails, ... hebben hierdoor de volledige breedte van het fietspad nodig om hun bocht naar het fietspad te kunnen nemen. Als er dan gelijktijdig toevallig ook een tegenligger komt ...

  • Bij onze vroegere opmerkingen zou wel rekening gehouden worden met de parralelvorm voor de aanduiding van de schuine fietsoversteekplaats ...
    Jozef Van Breuseghem schreef:
    ...
    Op dit voorstel werd rekening gehouden met bijna al onze opmerkingen (zie de overeenkomstige nummers), ook met de parallellogrammen van de schuine oversteekplaats, maar die konden zo niet getekend worden ...
    ...

    ... maar toch is de schuine fietsoversteekplaats met vierkanten geschilderd. Zijn parallellogrammen ook niet meer mogelijk, zoals vermeld in artikel 18.4 van het reglement voor de wegbeheerder ("overeenkomstig plaat 6 van bijlage 4")?

  • De twee nietszeggende en overbodige lijntjes aan het begin van de fietsoversteekplaats en het verbodsbord C11 zijn hierboven al besproken

  • En natuurlijk vindt iedereen het wat onbegrijpelijk dat de fietszone niet uitgebreid wordt tot aan deze fietsoversteekplaats.

Er volgt nog een filmpje om dit alles te bewijzen Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-09-2024 17:10:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Er volgt nog een filmpje om dit alles te bewijzen Knipoog.
(Zie hierboven.)

Hier is dat beloofde filmpje Knipoog. Het duurt 23 minuten en 37 seconden, trek dus wat tijd uit.




Wat betreft het op- en afrijden van het voetpad via het zebrapad recht tegenover de "Temsica", waarvan sprake in het filmpje, volgen hier de bewijzen.

Alleen aan het zebrapad is een volledig vlakke overgang gemaakt tussen rijbaan en voetpad.



Die vlakke overgang is zelfs breder dan het zebrapad, want naast dat zebrapad is nog een overblijfsel van de vroegere 'fietsgeleiding' (stippellijntje) op deze plaats, zie onderstaande foto van toen. Op bovenstaande foto zie je de sporen van het verwijderde fietslogo en stippellijntje.



De gemeente Temse heeft het fietsers aangeleerd om de rijbaan 'over te steken' vanop het voetpad, dus om op het voetpad te fietsen! We moeten bijgevolg niet verwonderd zijn, als fietsers dat blijven doen op deze plaats.

Te meer, omdat verderop geen enkele vlakke overgang meer is, om vanop de rijbaan naar de 'fietspromenade' te rijden of omgekeerd.



Enkel een weliswaar afgeschuinde boordsteen, maar ook dat is verre van een vlakke overgang.

Zou men aan dergelijke zaken niet beter moeten denken in een 'fietsparadijs' Vraag
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-09-2024 08:51:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De belangrijkste zaken van deze aanpassingen op de Wilfordkaai, opgemerkt tijdens onze fietsactie van 7 september 2024 en besproken op onze kernvergadering van 17 september 2024, zijn op 22 september 2024 medegedeeld per e-mail aan de mobiliteitsdienst van Temse.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-10-2024 13:20:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
De belangrijkste zaken van deze aanpassingen op de Wilfordkaai, opgemerkt tijdens onze fietsactie van 7 september 2024 en besproken op onze kernvergadering van 17 september 2024, zijn op 22 september 2024 medegedeeld per e-mail aan de mobiliteitsdienst van Temse.
(Zie hierboven.)

Onze belangrijkste vragen, verstuurd op 22 september 2024, waren:

  1. Het verwijderen van het verbodsbord C11.
  2. Het einde van het fietspad aanduiden met een witte streep.
  3. Het buitenste paaltje van de rugdekking verder van de fietsoversteekplaats zetten.
  4. Het uitbreiden van de fietszone tot aan de fietsoversteekplaats.

Verder hadden we enkele opmerkingen:

  1. De fietssuggestiestrook geeft aanleiding tot spookrijden.
  2. De volle middenstreep hoort niet bij een fietssuggestiestrook.

Mogelijk wordt op de eerste drie van onze vragen een positief gevolg gegeven. Het verbodsbordC11 wordt misschien zelfs vervangen door het toekomstig(!) verkeersbordD8, met de betekenis "einde fietspad". Onze laatste vraag ligt moeilijker Hihi.

In alle geval is aan onze tweede vraag al gevolg gegeven Goed zo!.



De witte streep is aangebracht om het einde van het fietspad te verduidelijken. Het verbodsbord C11 staat er nog, en het buitenste paaltje van de rugdekking is nog niet verplaatst.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Wilfordkaai

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005