|
Fietsopstelvakken in Pastoor Boelstraat en Kouterstraat. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-03-2009 20:46:34 Onderwerp: Fietsopstelvakken in Pastoor Boelstraat en Kouterstraat. |
|
|
|
|
Aan de verkeerslichten in de Pastoor Boelstraat en de Kouterstraat zijn fietsopstelvakken aangebracht. Wie ooit al getracht heeft om die met zijn fiets daadwerkelijk te gebruiken, zal wel al ondervonden hebben dat dit niet zo vanzelfsprekend is. Dat is zeer eenvoudig te verklaren: geen enkele van deze twee fietsopstelvakken voldoet aan de voorschriften van de Plaatsingsvoorwaarden Verkeerstekens .
Plaatsingsvoorwaarden Verkeerstekens Art 19.5 :
Citaat: |
19.5. Markeringen van opstelvakken voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
De lengte van het opstelvak moet minimum 4,00 m bedragen.
Naast de rijstrook voor het autoverkeer wordt een toeleidend fietspad gemarkeerd van ongeveer 1.00 m breed, behalve wanneer de rijstrookbreedte daardoor minder dan 2,50 m zou bedragen.
Het toeleidend fietspad moet minimum 15 m lang zijn. |
Bekijken we even het fietsopstelvak in de Pastoor Boelstraat:
Met een vouwmeter van 2 meter er naast op het voetpad ziet men reeds op zicht dat het opstelvak korter is dan 4 meter. Elke vierkante tegel in het voetpad is 22 cm. Tussen de lijnen van het fietsopstelvak liggen amper 13 tegels op het voetpad, dus is het opstelvak zelf maximum 13 x 22 cm of 2,86 m lang! Als we genereus zijn, en de dikte van de geschilderde lijnen meetellen voor het opstelvak, dan tellen we maximum 17 tegels! Zelfs met 17 tegels komen we nog maar aan 3,74 meter.
Bovendien is het toeleidend fietspad - op zicht - een goede 7 meter lang, dus verre van minimum 15 meter!
Het fietsopstelvak in de Kouterstraat is niet beter, verre van!
Ook met de vouwmeter van 2 meter er naast op het voetpad ziet men dadelijk wat er schort. Hier is elke vierkante tegel in het voetpad 30 cm. Tussen de lijnen van de fietsopstelstrook liggen hier iets meer dan 8 tegels. Het opstelvak zelf is hier dus slechts ongeveer 2,50 meter lang! Als we ook hier de dikte van de geschilderde lijnen meetellen en niet krenterig doen, dan tellen we nog slechts 12 tegels van 30 cm, of een totale maximum lengte van 3,60 meter!
Het toeleidend fietspad is ook hier meer dan de helft te kort!
Nu weet je hoe het komt dat deze fietsopstelvakken meestal onbereikbaar zijn, en niet kunnen gebruikt worden door fietsers als er auto's voor het rode licht staan te wachten ... als deze auto's al wachten achter het fietsopstelvak, en niet er op !
Wordt dit verbeterd na het herschilderen van de wegmarkeringen, of misschien verdwijnen deze fietsopstelvakken meteen
(Aanpassing op 24-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 24-12-2015 18:44:27; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-10-2009 18:42:17 Onderwerp: Besluit? |
|
|
|
|
De mensen van de wegcode vragen zich enkel af, of dit fietsopstelvak de toestand gevaarlijker maakt. Ze zeggen erbij dat de mogelijkheid bestaat dat de gemeente het fietsopstelvak zou kunnen verwijderen als ik hen van mijn gelijk kan overtuigen...
Het is dus alsof we de keuze hebben tussen een onbruikbaar fietsopstelvak of helemaal geen fietsopstelvak. Wat is het verschil?
Nochtans zou het fietsopstelvak in de Pastoor Boelstraat perfect reglementair kunnen gemaakt worden, als koning auto in Temse wat minder in de watten zou gelegd worden, ten voordele van de voetgangers en de fietsers. Daarom heb ik op 6 oktober 2009 toch maar volgend antwoord verstuurd naar de gemeentelijke wegbeheerder mobiliteit-apenstaartje-Temse.be
Citaat: |
Geachte,
Ik dank u voor onderstaand antwoord. Wegens verlof ben ik wat laat met deze reactie.
Om het fietsopstelvak zelf reglementair 4 m lang te maken, is er geen enkel beletsel: daar zijn geen parkeervakken aan de andere kant van de straat.
Wat het toeleidend fietspad betreft: ik begrijp wel dat twee rijstroken van ongeveer 2.75 m misschien onvoldoende zijn voor het kruisen van bussen van De Lijn, maar de reglementering spreekt toch maar over een smaller fietspad dan 1 m wanneer de overgebleven rijstrookbreedte minder dan 2,5 m zou bedragen. Reglementair is 2,75 m dus zeker voldoende.
De hinder voor het kruisen van de bussen van De Lijn wordt niet zozeer veroorzaakt door een geschilderd fietspad, want die files en opstoppingen zijn er ook nu! Die worden eerder veroorzaakt door auto's die geparkeerd staan op de twee parkeervakken aan de overkant, aan het begin van de Pastoor Boelstraat, terwijl er aan de andere kant ook voertuigen wachten of aanschuiven voor het rode verkeerslicht. Op deze wijze wordt de overgebleven rijstrookbreedte zeer effectief versmald! Het verwijderen van deze twee parkeervakken zou heel wat files en opstoppingen vermijden aan de verkeerslichten en in de Pastoor Boelstraat. Bovendien zouden de fietsvoorzieningen dan reglementair, deftig en bruikbaar kunnen aangelegd worden.
Maar dat is waarschijnlijk wat te hoog gegrepen voor de fietsonvriendelijke dorpskom van Temse, waar de auto graag gezien is.
Met vriendelijke groeten, |
Ik denk dat ik hier geen antwoord op moet verwachten... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-01-2010 14:10:42 Onderwerp: Toch wel verbetering |
|
|
|
|
Ik ben iets te voorbarig geweest wat het nieuw fietsopstelvak in de Kouterstraat betreft...
Bij het nameten is gebleken dat het toch ongeveer 3,90 meter lang is, met wat goede wil langs fietserskant. Dat blijkt uit deze foto, waarop twee vouwmeters van 2 meter lengte achter elkaar naast het fietsopstelvak liggen. Het is dan nog wel 10 cm te kort om volledig wettelijk in orde te zijn, maar zo pezeweverig wil ik niet zijn. De gemeente Temse heeft blijkbaar toch met mijn opmerking rekening gehouden en het fietsopstelvak wat langer gemaakt dan de vroegere veel te korte 3,60 meter. Er is aan de overkant van de straat inderdaad geen enkele parkeerplaats, waardoor het onmogelijk zou zijn om het fietsopstelvak geen 4 meter lang te maken.
Anders is het gesteld met het toeleidend fietspad...
Dat is ongeveer 3 meter lang. De tweede vouwmeter van twee meter lengte strekt een meter verder dan het fietspad. Dat is heel wat korter dan de wettelijk vereiste 15 meter. De gemeente Temse "verdedigt" zich door te stellen dat de doorgang voor vrachtwagens en voor de autobussen van De Lijn te smal zou worden als het fietspad doorgetrokken wordt, wegens de parkeervakken aan de overkant van de straat... Misschien zou dit kunnen opgelost worden door in Temse éénrichtingsverkeer te voorzien op de assen Kouterstraat - Pastoor Boelstraat - Schoolstraat enerzijds en Oeverstraat - Kasteelstraat anderzijds?
Het is wel als positief punt te vermelden, dat het fietspad niet in de goot geschilderd is. Maar door het veel te korte fietspad wordt het voor fietsers zeer moeilijk om het fietsopstelvak te gebruiken waarvoor het eigenlijk dient!
(Aanpassing op 24-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 24-12-2015 18:49:34; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-08-2015 19:17:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
De Kouterstraat is op 28 en 29 augustus 2015 opnieuw geasfalteerd. Alle wegmarkeringen zijn nu natuurlijk verdwenen: geen zebrapaden meer aan het OCMW en aan de Clement D'hooghelaan, geen aangeduide parkeerplaatsen meer, geen aangeduide bushaltes en ... geen fietsopstelvak meer aan de verkeerslichten.
Dit is een ideale gelegenheid voor wegbeheerder Temse om hier een wettig fietsopstelvak aan te brengen, voorzien van een wettig toeleidend fietspad, zoals het verplicht wordt in het artikel 19.5 van het Reglement voor de Wegbeheerder:
Citaat: |
19.5. Markeringen van opstelvakken voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
De lengte van het opstelvak moet minimum 4,00 m bedragen.
Naast de rijstrook voor het autoverkeer wordt een toeleidend fietspad gemarkeerd van ongeveer 1.00 m breed, behalve wanneer de rijstrookbreedte daardoor minder dan 2,50 m zou bedragen.
Het toeleidend fietspad moet minimum 15 m lang zijn. |
Misschien moeten daarvoor wel enkele parkeerplaatsen verdwijnen aan de overkant, maar zijn parkeerplaatsen belangrijker dan de veiligheid van fietsers?
Natuurlijk kan wegbeheerder Temse ook (fietsvriendelijk?) beslissen om helemaal geen fietsopstelvak meer aan te brengen aan de verkeerslichten in de Kouterstraat. Misschien kan dan zelfs een parkeerplaats meer geschilderd worden aan de overkant ...
(Aanpassing op 01-09-2015: Reglement VOOR de wegbeheerder. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-09-2015 09:18:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jammer, maar helaas! Wegbeheerder Temse trekt zich niet al te veel aan van de wettelijke voorschriften in het het Reglement voor de Wegbeheerder. Het fietsopstelvak is gisteren, 31 augustus 2015, opnieuw aangebracht aan de verkeerslichten in de Kouterstraat, maar andermaal voldoet het niet aan de wettelijke voorschriften.
Het fietsopstelvak is juist even lang als 14 tegels van het voetpad. Aangezien elke tegel 22cm lang is, is het fietsopstelvak amper 3,08m lang, of ongeveer 1 meter te kort!
Als we de dikke lijnen van het begin en het einde van het fietsopstelvak er bij rekenen, dan is het fietsopstelvak 18 tegels lang, of 3,96m. Bijna het wettelijk minimum van 4 meter! triestig ...
Met het toeleidend fietspad is het nog triestiger gesteld! Zelfs als we de dikke lijn van het fietsopstelvak nog bij het fietspad rekenen (en dus twee keer laten meetellen!), is dat fietspad slechts 17 voetpadtegels lang, of amper 3,74m. Dat is zo maar liefst meer dan 11 meter te kort om het wettelijk minimum te halen!
Maar we kennen de reden waarom wegbeheerder Temse dit doet. Volgens de gemeente Temse kan een reglementair fietspad niet aangebracht worden aan dit fietsopstelvak, omdat dan parkeerplaatsen voor auto's aan de overkant zouden moeten verdwijnen ... Parkeerplaatsen voor auto's zijn in Temse immers veel belangrijker dan goede en veilige fietsvoorzieningen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|