|
Fietspad Spoorlijn 54 - Sint-Niklaas-Mechelen |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-02-2017 18:32:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit algemeen artikel over "mobiliteit" geeft ook een overzicht van de "recordinvestering in fietspaden", zoals men dat noemt. Het stond in de Gazet van Antwerpen van woensdag 15 februari 2017 (klik om te vergroten):
Hoeveel van die 1,2 miljard euro er juist naar fietspaden gaat, kun je nergens uit opmaken. Als het echt het grootste deel moest zijn, dan zou dat wel triomfantelijk vermeld worden. Daarom vermoed ik dat het leeuwendeel wel in andere vervoermiddelen zal geïnvesteerd worden.
In alle geval blijkt uit het lijstje met fietsinvesteringen, dat de fietssnelweg tussen Sint-Niklaas en Temse langs spoorlijn 54 niet voor de nabije toekomst is ...
Het krantenartikel spreekt verder nog over "rechtsaf door rood voor fietsers" en over de diefstal van de fiets van onze minister van mobiliteit Ben Weyts, juist als hij er een statement van wou maken dat hij per fiets gekomen was naar de persconferentie over de "forse investeringen". Je moet maar tegenslag hebben.
Deze artikels staan ook op de website te lezen van de Gazet van Antwerpen: de 1,2 miljard investeringen, het rechtsaf door rood en de diefstal van de fiets van Ben Weyts, dit laatste met een filmpje. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-02-2018 19:54:28 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het fietspad langs de spoorlijn komt steeds meer in beeld. Na de "wildste dromen" van onze schepen van mobiliteit, lezen we dit op de website van N-VA Temse:
Citaat: |
N-VA vraagt om 'missing link' langs de fietssnelweg tussen Sint-Niklaas en Temse prioritair weg te werken.
Op 9 februari 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeer
De provincie Oost-Vlaanderen wil langs de spoorlijn L54 een fietssnelweg realiseren tussen Sint-Niklaas en Temse. De missing link van de fietssnelweg bevindt zich in Temse en het dossier sleept al jaren aan. Provincieraadslid Magda Haentjens (N-VA) vroeg tijdens de commissie aan de bevoegde gedeputeerde naar een stand van zaken.
'Gezien de onveilige situatie voor de fietsgebruikers kan dit dossier niet uitgesteld worden. Bij de herinrichting van de N16 enkele jaren geleden is het fietspad langsheen de N16 geschrapt maar nooit vervangen door een volwaardig alternatief. Het fietspad langsheen de spoorlijn 54 van Temse naar Sint-Niklaas werd vooropgesteld als vervanging van het traject langs de N16 maar de realisatie van het tracé laat op zich wachten', aldus Magda Haentjens.
Uit het antwoord van de gedeputeerde blijkt dat er momenteel twee tracés op tafel liggen: een tracé uitgewerkt door de Fietsersbond waar er twee ondertunnelingen nodig zijn en een alternatief tracé waar er slechts één ondertunneling nodig is. De provincie heeft een tijdje terug aan het gemeentebestuur van Temse en het stadbestuur van Sint-Niklaas laten weten dat ze bereid zijn om een onderzoek uit te voeren naar het meest aangewezen tracé op voorwaarde dat er duidelijkheid bestaat over het aankopen van de gronden die gelegen zijn op het tracé. Voor de realisatie van dit tracé zullen er onteigeningen nodig zijn en vooralsnog is er geen duidelijkheid over welke overheid deze financiering op zich zal nemen.
'Fietssnelwegen worden voor 100% gesubsidieerd (50 % door de provincie en 50 % door Vlaanderen). Concreet treedt de provincie op als initiatiefnemer, bouwheer en financierder. De provincie voorziet echter geen financiering om gronden aan te kopen, enkel om de fietssnelwegen aan te leggen. Het is duidelijk dat dit dossier op gemeentelijk niveau blijft steken daar onze coalitiepartner niet bereid is om financiële middelen te voorzien om de gronden aan te kopen ondanks initiatieven van schepen Truyman (N-VA). Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft echter een herziening van de Vlaamse subsidiëring voor ogen waarbij ook het aankopen van de gronden subsidieerbaar zou worden. Zo komt er mogelijk toch nog een oplossing en vooruitgang in het dossier', besluit Haentjens. |
(Op de website staan afbeeldingen.)
- Het tracé uitgewerkt door onze Fietsersbondafdeling bevat inderdaad twee "ondertunnelingen", maar dat zijn in feite onderdoorgangen (A en B op onderstaand schema) onder de nog aan te leggen op- en afritten van de E17. Het kost dus bijna geen moeite en geld om die te voorzien tijdens de aanleg van de oostelijke tangent van Sint-Niklaas.
- Voor zover ik weet bevat het "alternatief tracé waar er slechts één ondertunneling nodig is" een te boren tunnel onder de spoorweg. En dat zal wel technisch heel wat moeilijker zijn en veel meer geld kosten, veronderstel ik.
Maar wat mij betreft mag men gelijk welke oplossing kiezen, als dat fietspad er maar komt.
We weten al lang, dat dit fietspad 'tegengehouden' wordt door het gemeentebestuur van Temse, omdat het idee van het fietspad langs de spoorlijn van onze Fietsersbondafdeling komt, en bijgevolg geen burgemeester of schepen hiervan nog alleen "de eer" kan opstrijken. Maar nu blijkt er zelfs geen overeenkomst te bestaan tussen de coalitiepartners in het gemeentebestuur ... waarvan fietsers dan maar de gevolgen moeten dragen. Triestig
De gemeenteraadsverkiezingen komen dichterbij ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
luk
Geregistreerd op: 10 Mei 2017 Berichten: 103
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-02-2018 10:35:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik krijg de indruk dat een bekrompen houding van sommigen in het gemeentebestuur van Temse de realisatie van een fietssnelweg Sint-Niklaas - Temse dwarsboomt. WAAROM??? Het fietspad langs de spoorlijn 54 is een zeer belangrijke schakel die nodig is om het fietsverkeer Sint-Niklaas - Temse te promoten en veiliger te maken. Ik weet dat de Vlaamse overheid, de provincie Oost-Vlaanderen en het stadsbestuur van Sint-Niklaas achter dit plan staan en er willen investeren. Welaan dan, WAAR wachten we op? Dit gaat om een zeer belangrijke schakel in het oplossen van onze mobiliteit congestie. Ondertussen een dikke proficiat voor N-VA! |
|
Terug naar boven |
|
Trobken
Site Admin
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 701 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-02-2019 15:41:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Hier kun je lezen hoe ons idee gerijpt is om het fietspad langs de spoorlijn door te trekken vanaf Eigenlo tot in de Schoenstraat, samen met de aanleg van de oostelijke tangent van Sint-Niklaas. Als we immers van die gelegenheid geen gebruik maken, zal dat fietspad er waarschijnlijk nooit meer komen. De ambitie van de gemeente Temse voor dit fietspad stond toen nog altijd op een laag pitje.
Als later zelfs sprake was een mogelijke fietstunnel onder de spoorweg in de Schoenstraat, opende dat verdere perspectieven! Nu N-VA Temse zelf zegt prioritair de missing links te willen wegwerken tussen Sint-Niklaas en Temse, en nu de gemeente Temse ideeën vraagt voor vlot, veilig en duurzaam verkeer in Temse, kunnen we dit idee eens verder uitwerken.
Met ons voorstel zullen we ongeveer op deze plaats in de Schoenstraat komen, van uit een fietstunnel onder een (nog aan te leggen) op- en afrit naar de E17, die je daar even verder kunt zien met al zijn vrachtwagenverkeer.
Richting Temse, nabij de spoorweg, ligt in de Schoenstraat een voetweg naar de Doornstraat (links op deze foto).
Auto's zullen in de toekomst niet meer rechtdoor over de spoorweg kunnen. De bewoners van de Schoenstraat zitten dan "opgesloten". Daarom zou de gemeente Temse deze voetweg zodanig inrichten (misschien ook als fietsstraat ), dat het autoverkeer er doorheen kan. Ook fietsers kunnen dan langs deze weg de Doornstraat bereiken en langs het fietspad van de Doornstraat verder rijden tot aan het kruispunt met de Stripfigurenlaan.
Maar als deze spoorweg ondertunneld wordt voor fietsers ...
... kunnen fietsers zelfs de industriezone TTS bereiken met het fietspad langsheen de spoorlijn! Dat zou pas goed en nuttig zijn voor wie per fiets naar het werk komt!
En waarom zouden we "het fietspad langs de spoorlijn" niet verder doortrekken langs de Schoenstraat als de spoorweg ondertunneld wordt? We komen dan verderop uit in de Kleine Dweersstraat die we rechtdoor blijven volgen. Dan linksaf langs de Stripfigurenlaan, doorheen de nieuwe stripfigurenwijk, bereiken we de Doornstraat.
Terloops, ook dat gedeelte van de Kleine Dweersstraat zou een fietsstraat kunnen worden, aangezien die verderop toch doodloopt tegen het fietspad van de N16.
We hebben dus twee wegen om dit kruispunt van de Doornstraat met de Stripfigurenlaan te bereiken. Daar aangekomen steken we de Doornstraat over naar de Beekstraat, om daar de fietsweg te nemen langs de spoorlijn richting station. Dat gedeelte zou nu al kunnen bestaan, als de gemeente Temse vanaf 10 jaar geleden meer had meegewerkt!
In het gedeelte van de Schoenstraat, dat door de industriezone TTS loopt, zou zelfs een breed dubbelrichtingsfietspad kunnen aangelegd worden. Er is enkel een versmalling nabij de Kleine Dweersstraat.
Voorbij die versmalling nabij de Kleine Dweersstraat ziet de Schoenstraat er zo uit.
De rijbaan is zeer breed, zelfs voor vrachtwagens. Even verder is wel een kruispunt met de Haverheidelaan, waar momenteel voorrang van rechts geldt. Rechts van de rijbaan is een berm waar een afgescheiden, breed fietspad zou kunnen komen. Ik weet niet of dat nog bij de openbare weg hoort. De bomen zullen dan wel wat moeten opschuiven ...
Dat is zo over de hele lengte van de Schoenstraat ...
... tot aan het kruispunt met de Duitslandstraat, dus bijna tot aan de spoorweg.
Vanaf het kruispunt met de Duitslandstraat zullen in de toekomst de auto's niet verder kunnen rijden, ...
... en kan de afdaling beginnen naar de tunnel onder de spoorlijn (... als die er komt), richting Sint-Niklaas, oostelijke tangent.
Langs deze kant van de spoorlijn is de afstand tussen de Duitslandstraat en het spoor ongeveer 100m. We moeten drie meter dalen, nodig om een voldoende hoge doorrijhoogte te hebben van 2,50m, met toch nog een stevig tunneldak waar de trein niet doorheen zakt . Dat betekent een helling van gemiddeld 3%. Dat is niet zeer comfortabel maar toch best doenbaar. Aan de andere kant van de spoorlijn is de afstand tussen de voetwegel en het spoor amper 50m. Dat zou een helling worden van gemiddeld meer dan 6% ... Dat wordt toch een kuitenbijtertje! Of er moet een stukje onteigend worden van het veld naast de Schoenstraat, waarmee de helling voor de tunnel wat eerder kan ingezet worden.
En nu er ook een fiets- en voetgangerstunnel komt in de Damstraat in Sint-Niklaas zou men in die tunnel het fietspad langs de oostelijke tangent van kant kunnen laten wisselen. Het fietspad kan dan op Eigenlo samen met de oostelijke tangent onder Eigenlo en de spoorlijn door. Fietsers hoeven daar dan de spoorweg en Eigenlo niet over te steken. Dat hebben we toendertijd allemaal voorgesteld bij het ontwerp van de oostelijke tangent. Je kunt ons voorstel nog altijd hier downloaden.
Alles kan nog ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-02-2019 20:33:29 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er zijn in Temse heel wat woningen dicht tegen de spoorweg gebouwd. Langs de noord-oostkant van het spoor staan er "slechts" twee, maar het zijn er twee. Dat staat trouwens helemaal in het begin van dit topic (oktober 2009). Tussen die woningen en het spoor kan onmogelijk een degelijke fietsweg aangelegd worden, op een veilige afstand van het spoor.
Die woningen zouden dus moeten onteigend en afgebroken worden ...
Vanaf het station van Temse tot in de Beekstraat is er geen probleem om het fietspad naast de spoorlijn te leggen. Vanaf de Beekstraat beginnen de "moeilijkheden".
Dan kregen we het jaar nadien, in oktober 2010, een eerste zicht op de plannen van de oostelijke tangent van Sint-Niklaas. Dat was weer een streep door onze rekening, want die oostelijke tangent komt op het traject van ons fietspad, als dat langs de noord-oostkant het spoor volgt.
Dus zelfs als die twee woningen afgebroken worden, zouden we met ons fietspad langs de spoorlijn slechts tot aan de overweg van de Schoenstraat kunnen geraken. We kunnen wel iets verder, maar dan passeren we weer rakelings langs het zwembad van een andere bewoner . Dat fietspad zou de Doornstraat bovendien op een zeer gevaarlijke en onoverzichtelijke wijze moeten oversteken, aangezien de Doornstraat een bocht maakt juist aan de overweg.
Toen dachten we er aan om het fietspad vanaf Eigenlo langs de andere kant van het spoor te leggen. Daar is plaats tussen het spoor en de Laarstraat (Sint-Niklaas) of de Laagstraat (Temse) tot ... aan de onderdoorgang van de E17. Daar staan de pijlers van de E17 in de weg, gevolgd door een aantal bedrijven langs het spoor. Vanaf daar zouden we dan enkel met een zeer lange tunnel onder de spoorlijn weer naar de noord-oostkant van het spoor kunnen komen, of tot in de Schoenstraat, afhankelijk van de mogelijkheden, onteigeningen, ...
In maart 2016 kregen we het idee om ons fietspad aan te leggen samen met de oostelijke tangent, langs de noord-oostkant. Natuurlijk met wat bochtenwerk, want vlak langsheen het spoor gaat niet met die oostelijke tangent in de weg. Daarmee hebben we een traject tussen Eigenlo en de Schoenstraat. Dat idee leeft nog bij de provincie ...
In mei 2016 kregen we te horen dat de overweg van de Schoenstraat zal afgesloten worden, en misschien ondertunneld voor voetgangers en fietsers.
Er rest ons dus niet veel anders, dan vanaf de Schoenstraat:
- ofwel langs de voetwegel (die zal "opgewaardeerd" worden) naar de Doornstraat te gaan,
- ofwel door de fietstunnel (als die er komt) langs de industriezone TTS, de Kleine Dweersstraat en de stripfigurenwijk naar de Doornstraat te gaan,
zoals ik hierboven heb uitgelegd.
(Aanpassing op 24-02-2019: Typfoutje 'rakeling' verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 24-02-2019 16:09:04; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|