Het is nu 23-11-2024 04:52:23
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietspad Spoorlijn 54 - Sint-Niklaas-Mechelen

    -> ANDERE Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-02-2019 15:41:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hier kun je lezen hoe ons idee gerijpt is om het fietspad langs de spoorlijn door te trekken vanaf Eigenlo tot in de Schoenstraat, samen met de aanleg van de oostelijke tangent van Sint-Niklaas. Als we immers van die gelegenheid geen gebruik maken, zal dat fietspad er waarschijnlijk nooit meer komen. De ambitie van de gemeente Temse voor dit fietspad stond toen nog altijd op een laag pitje.

Als later zelfs sprake was een mogelijke fietstunnel onder de spoorweg in de Schoenstraat, opende dat verdere perspectieven! Nu N-VA Temse zelf zegt prioritair de missing links te willen wegwerken tussen Sint-Niklaas en Temse, en nu de gemeente Temse ideeën vraagt voor vlot, veilig en duurzaam verkeer in Temse, kunnen we dit idee eens verder uitwerken.

Met ons voorstel zullen we ongeveer op deze plaats in de Schoenstraat komen, van uit een fietstunnel onder een (nog aan te leggen) op- en afrit naar de E17, die je daar even verder kunt zien met al zijn vrachtwagenverkeer.



Richting Temse, nabij de spoorweg, ligt in de Schoenstraat een voetweg naar de Doornstraat (links op deze foto).



Auto's zullen in de toekomst niet meer rechtdoor over de spoorweg kunnen. De bewoners van de Schoenstraat zitten dan "opgesloten". Daarom zou de gemeente Temse deze voetweg zodanig inrichten (misschien ook als fietsstraat Knipoog Vraag), dat het autoverkeer er doorheen kan. Ook fietsers kunnen dan langs deze weg de Doornstraat bereiken en langs het fietspad van de Doornstraat verder rijden tot aan het kruispunt met de Stripfigurenlaan.

Maar als deze spoorweg ondertunneld wordt voor fietsers ...



... kunnen fietsers zelfs de industriezone TTS bereiken met het fietspad langsheen de spoorlijn! Dat zou pas goed en nuttig zijn voor wie per fiets naar het werk komt!

En waarom zouden we "het fietspad langs de spoorlijn" niet verder doortrekken langs de Schoenstraat als de spoorweg ondertunneld wordt? We komen dan verderop uit in de Kleine Dweersstraat die we rechtdoor blijven volgen. Dan linksaf langs de Stripfigurenlaan, doorheen de nieuwe stripfigurenwijk, bereiken we de Doornstraat.

Terloops, ook dat gedeelte van de Kleine Dweersstraat zou een fietsstraat kunnen worden, aangezien die verderop toch doodloopt tegen het fietspad van de N16.

We hebben dus twee wegen om dit kruispunt van de Doornstraat met de Stripfigurenlaan te bereiken. Daar aangekomen steken we de Doornstraat over naar de Beekstraat, om daar de fietsweg te nemen langs de spoorlijn richting station. Dat gedeelte zou nu al kunnen bestaan, als de gemeente Temse vanaf 10 jaar geleden meer had meegewerkt!

In het gedeelte van de Schoenstraat, dat door de industriezone TTS loopt, zou zelfs een breed dubbelrichtingsfietspad kunnen aangelegd worden. Er is enkel een versmalling nabij de Kleine Dweersstraat.

Voorbij die versmalling nabij de Kleine Dweersstraat ziet de Schoenstraat er zo uit.



De rijbaan is zeer breed, zelfs voor vrachtwagens. Even verder is wel een kruispunt met de Haverheidelaan, waar momenteel voorrang van rechts geldt. Rechts van de rijbaan is een berm waar een afgescheiden, breed fietspad zou kunnen komen. Ik weet niet of dat nog bij de openbare weg hoort. De bomen zullen dan wel wat moeten opschuiven Triest ...

Dat is zo over de hele lengte van de Schoenstraat ...



... tot aan het kruispunt met de Duitslandstraat, dus bijna tot aan de spoorweg.



Vanaf het kruispunt met de Duitslandstraat zullen in de toekomst de auto's niet verder kunnen rijden, ...



... en kan de afdaling beginnen naar de tunnel onder de spoorlijn (... als die er komt), richting Sint-Niklaas, oostelijke tangent.



Langs deze kant van de spoorlijn is de afstand tussen de Duitslandstraat en het spoor ongeveer 100m. We moeten drie meter dalen, nodig om een voldoende hoge doorrijhoogte te hebben van 2,50m, met toch nog een stevig tunneldak waar de trein niet doorheen zakt Knipoog. Dat betekent een helling van gemiddeld 3%. Dat is niet zeer comfortabel maar toch best doenbaar. Aan de andere kant van de spoorlijn is de afstand tussen de voetwegel en het spoor amper 50m. Dat zou een helling worden van gemiddeld meer dan 6% ... Dat wordt toch een kuitenbijtertje! Of er moet een stukje onteigend worden van het veld naast de Schoenstraat, waarmee de helling voor de tunnel wat eerder kan ingezet worden.

En nu er ook een fiets- en voetgangerstunnel komt in de Damstraat in Sint-Niklaas zou men in die tunnel het fietspad langs de oostelijke tangent van kant kunnen laten wisselen. Het fietspad kan dan op Eigenlo samen met de oostelijke tangent onder Eigenlo en de spoorlijn door. Fietsers hoeven daar dan de spoorweg en Eigenlo niet over te steken. Dat hebben we toendertijd allemaal voorgesteld bij het ontwerp van de oostelijke tangent. Je kunt ons voorstel nog altijd hier downloaden.

Alles kan nog ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 23-02-2019 10:44:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een vraag: wat hierboven wordt uiteengezet lijkt me vrij ingewikkeld en niet zo gunstig voor de fietser?
Waarom niet simpel én heel comfortabel: het fietspad van af station Temse tot station Sint-Niklaas gewoon juist naast de spoorweg leggen? Idee
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-02-2019 20:33:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er zijn in Temse heel wat woningen dicht tegen de spoorweg gebouwd. Langs de noord-oostkant van het spoor staan er "slechts" twee, maar het zijn er twee. Dat staat trouwens helemaal in het begin van dit topic (oktober 2009). Tussen die woningen en het spoor kan onmogelijk een degelijke fietsweg aangelegd worden, op een veilige afstand van het spoor.

Die woningen zouden dus moeten onteigend en afgebroken worden ...

Vanaf het station van Temse tot in de Beekstraat is er geen probleem om het fietspad naast de spoorlijn te leggen. Vanaf de Beekstraat beginnen de "moeilijkheden".

Dan kregen we het jaar nadien, in oktober 2010, een eerste zicht op de plannen van de oostelijke tangent van Sint-Niklaas. Dat was weer een streep door onze rekening, want die oostelijke tangent komt op het traject van ons fietspad, als dat langs de noord-oostkant het spoor volgt.

Dus zelfs als die twee woningen afgebroken worden, zouden we met ons fietspad langs de spoorlijn slechts tot aan de overweg van de Schoenstraat kunnen geraken. We kunnen wel iets verder, maar dan passeren we weer rakelings langs het zwembad van een andere bewoner Lach. Dat fietspad zou de Doornstraat bovendien op een zeer gevaarlijke en onoverzichtelijke wijze moeten oversteken, aangezien de Doornstraat een bocht maakt juist aan de overweg.

Toen dachten we er aan om het fietspad vanaf Eigenlo langs de andere kant van het spoor te leggen. Daar is plaats tussen het spoor en de Laarstraat (Sint-Niklaas) of de Laagstraat (Temse) tot ... aan de onderdoorgang van de E17. Daar staan de pijlers van de E17 in de weg, gevolgd door een aantal bedrijven langs het spoor. Vanaf daar zouden we dan enkel met een zeer lange tunnel onder de spoorlijn weer naar de noord-oostkant van het spoor kunnen komen, of tot in de Schoenstraat, afhankelijk van de mogelijkheden, onteigeningen, ...

In maart 2016 kregen we het idee om ons fietspad aan te leggen samen met de oostelijke tangent, langs de noord-oostkant. Natuurlijk met wat bochtenwerk, want vlak langsheen het spoor gaat niet met die oostelijke tangent in de weg. Daarmee hebben we een traject tussen Eigenlo en de Schoenstraat. Dat idee leeft nog bij de provincie ...

In mei 2016 kregen we te horen dat de overweg van de Schoenstraat zal afgesloten worden, en misschien ondertunneld voor voetgangers en fietsers.

Er rest ons dus niet veel anders, dan vanaf de Schoenstraat:
  • ofwel langs de voetwegel (die zal "opgewaardeerd" worden) naar de Doornstraat te gaan,
  • ofwel door de fietstunnel (als die er komt) langs de industriezone TTS, de Kleine Dweersstraat en de stripfigurenwijk naar de Doornstraat te gaan,

zoals ik hierboven heb uitgelegd.


(Aanpassing op 24-02-2019: Typfoutje 'rakeling' verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 24-02-2019 16:09:04; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 24-02-2019 10:16:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dank je wel Jozef.
Een zeer goed gedocumenteerde uitleg.
Zoals we van jou gewend zijn Goed zo!

Jammer toch, het blijft ingewikkeld hoor Triest
Echter de realiteit is wat ze is Uitroepteken

Een bedenking in 't algemeen: in onze ' egoïstische ' maatschappij wordt het algemeen belang veel te veel onderschikt gemaakt aan privé belangen Idee
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-03-2019 16:07:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Aan Infrabel is de vraag gesteld naar de mogelijkheid van een tunnel voor fietsers en voetgangers onder het spoor in de Schoenstraat, als de overweg daar afgesloten wordt.

Als de fietssnelweg F18 Sint-Niklaas - Mechelen op het grondgebied van Temse verwezenlijkt wordt, zou dat zeker een pluspunt zijn voor het woon-werkverkeer per fiets van alle werknemers in de bedrijven van de industriezone TTS.

Benieuwd wat het antwoord zal zijn.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 14-03-2019 20:00:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Goed dat die vraag is gesteld aan infrabel.
Maar ik mag hopen dat het niet infrabel ( alleen? ) is die daarover beslist.
Voor de gezonde mobiliteit is een voetgangers- en fietsers- tunnel in de Schoenstraat een must Uitroepteken
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-04-2019 18:32:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op 5 april 2019 kreeg ik een hoopgevend antwoord op mijn vraag aan Infrabel, met als onderwerp "Fietserstunnel Shoenstraat Temse #328".

Een fietstunnel wordt zeker niet uitgesloten op deze locatie of iets zuidelijker.

Ik vraag mij wel af waar die zuidelijker locatie nog zou kunnen zijn ...

Maar Infrabel beslist daar inderdaad niet alleen over. Dit moet verder besproken worden met de gemeente Temse in het algemeen kader van de mobiliteit in de gemeente.

We moeten dus ook de gemeente Temse het positieve van zo een tunnel doen inzien Knipoog ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-05-2019 08:29:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat in Temse niet kan, kan wel in de buurgemeenten. Dit stond in Het Nieuwsblad van donderdag 2 mei 2019 (klik om te vergroten):


Citaat:
Al vanaf 2009 werden stukje bij beetje de eerste stenen gelegd voor het fietspad en gisteren werd het laatste stukje F4 op Bevers grondgebied feestelijk geopend.

Als je weet, dat wij ook al van 2008-2009 bezig zijn met ons fietspad langsheen de spoorlijn naar Sint-Niklaas, en dat er in Temse nog geen meter van verwezenlijkt is tussen het station van Temse en Sint-Niklaas ...

In Temse duurt het al tien jaar, alleen om de (politieke) geesten te laten rijpen voor een dergelijk fietspad. Hoeveel jaar zou het nog kunnen duren vooraleer er werkelijk aan begonnen wordt?

Vergeet niet dat het gedeelte van het station tot de Beekstraat nu al kon verwezenlijkt zijn!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-10-2019 10:22:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is nog eens nieuws over de Oostelijke Tangent van Sint-Niklaas. Dit stond in Het Nieuwsblad van zaterdag 12 oktober 2019 (klik om te vergroten).



Deze Oostelijk Tangent is nog altijd een eerste begin van onze fietsweg langs de spoorweg naar Sint-Niklaas, hopelijk al voor een gedeelte op het grondgebied van Temse.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-01-2020 13:53:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Naar aanleiding van onze Sinterklaas-actie van 7 december 2019, vernamen we dat het fietspad langsheen de spoorweg nog wel even op zich zal laten wachten, wegens vele andere werkzaamheden. Dit stond daarover te lezen in een reportage op de internetkrant Editietemse:
Citaat:
Fietspad langsheen de spoorweg nog niet voor morgen
Posted on 10 december 2019 by Administrator


Sinterklaas ondervroeg schepen van Mobiliteit over het dossier dat ondertussen al 11 jaar loopt

TEMSE — Voor de maandelijkse actie kreeg Fietsersbond Temse op zaterdag 7 december het bezoek van de Sint. Hij vroeg aan schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA) hoe het zit met de aanleg van een veilige fietsroute langsheen de spoorweg richting Sint-Niklaas.


"Er komt wel een veilige fietsverbinding over de E17 in de Hoogkamerstraat maar in het vijfjarenplan is van een fietspad langsheen de spoorweg geen sprake", stelde de Heilige Man. "Is het dossier misschien blijven liggen op een tafel van een ambtenaar in Brussel die in slaap gevallen is. Daarom is onze vraag, hoe staat het daarmee, of ga ik het niet meer meemaken ?"

"Wel lieve Sint, ik hoop dat jij nog lang bij ons blijft en dat je op termijn zich met de fiets kan verplaatsen in plaats van met de stoomboot", gekscheerde schepen Truyman. "Nu het is niet enkel de ambtenaar in Brussel die we moeten wakker maken. Ook bij de ambtenaar in Gent, bij de provincie, moeten we de contacten warm houden. We hebben met die ambenaar vorige maand nog een gesprek gehad, dus het dossier is zeker niet van tafel geveegd. Het is ook niet zo'n eenvoudig dossier met de onteigeningen die er bij te pas komen. Ik hoop dat we er geen 20 jaar over doen, maar ik kan niet beloven dat het deze legislatuur nog in orde komt."

Meer foto's, klik hier



_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-02-2020 10:35:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit stond in Het Nieuwsblad van woensdag 5 februari 2020. Enkel het laatste deel, na "Raad van State", is hier van belang (klik om te vergroten).



Er zal dus toch ooit wel eens begonnen worden aan die oostelijke tangent, waarbij het eerste gedeelte van het fietspad langs de spoorlijn zal aangelegd worden. Hopelijk denkt men nog altijd aan ons voorstel, om dat fietspad meteen voor een groot gedeelte door te trekken op het grondgebied van Temse.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-09-2020 09:16:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op onze laatste vergadering met de mobiliteitsdienst van Temse, op woensdag 23 september 2020, hebben we vernomen dat de provincie Oost-Vlaanderen een haalbaarheidsstudie zal uitvoeren over het traject van fietssnelweg F18 (Sint-Niklaas - Mechelen) tussen Sint-Niklaas en Temse.

Wat zouden de grenzen van de haalbaarheid zijn? We zijn hier nu al meer dan 11 jaar mee bezig Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-01-2021 13:49:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op onze vergadering met de mobiliteitsdienst op woensdag 13 januari 2021 is medegedeeld dat de gemeente Temse toch nog eens gevraagd heeft bij de provincie naar de toestand van fietssnelweg F18, dus van het fietspad langsheen de spoorlijn. Het "eerste gedeelte", vanaf het station tot aan de Beekstraat, is immers vroeger al eens voorbereid en zou eventueel al kunnen aangelegd worden.

De gesprekken zijn dus terug opgestart ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-09-2021 18:44:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit betrouwbare bron hebben we vernomen dat de haalbaarheidsstudie, die de provincie Oost-Vlaanderen ging uitvoeren, nog altijd niet is gestart!

Het begint meer op een faalbaarheidsstudie te lijken! Zou de provincie nu echt een fietssnelweg F18 langs de spoorlijn willen of niet?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-11-2021 08:23:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens ons overleg met de mobiliteitsdienst op 10 november 2021 is gezegd dat de haalbaarheidsstudie, die uitgevoerd wordt in opdracht van de provincie Oost-Vlaanderen, lopende is. Verschillende routes worden onderzocht omdat het op sommige plaatsen zeer complex zou zijn.

Volgens ons is het toch niet zo heel complex, zoals het hier al eens is uitgelegd. Het hangt er natuurlijk vanaf welke route men neemt. Op sommige plaatsen is er weliswaar niet zo heel veel plaats naast de spoorlijn om een voldoende brede en veilige fietssnelweg aan te leggen. Bovendien zal het zeer waarschijnlijk niet mogelijk zijn om de hele fietssnelweg de spoorlijn te laten volgen. Maar dat laatste zit ook niet in ons plan.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> ANDERE

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 6 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005