|
Fietspad Spoorlijn 54 - Sint-Niklaas-Mechelen |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-10-2010 15:23:02 Onderwerp: Even dromen |
|
|
|
|
Via deze link in deze bijdrage van Trobken zag ik voor de eerste keer een ontwerp van de aansluiting van de oostelijke tangent van Sint-Niklaas op de E17. Dat ziet er zo uit:
Als we die schets op een luchtfoto leggen, dan krijgen we dit:
Het valt mij op dat de op/afrit aan de zuidkant van de E17 nog een eind de spoorweg volgt alvorens af te buigen naar de E17. Dat kan een probleem vormen voor het fietspad dat we langsheen het spoor wensen, omdat dat fietspad in deze buurt onder het spoor door moet met een fietstunnel. Dat zal niet dicht bij de E17 kunnen gebeuren, want de oostelijke tangent ligt daar nog te dicht tegen het spoor. Dat zou bijgevolg betekenen dat het fietspad een eindje moet verder lopen over het terrein van het bedrijf in de bocht aan de Laagstraat, ongeveer zoals op onderstaande superpositie te zien is ...
Het is de bedoeling om na de fietstunnel weer het spoor te volgen, maar misschien kunnen we dat nog niet direct verwezenlijken. Het zal eenvoudiger zijn om de bocht van de op/afrit te volgen tot aan de Schoenstraat. Daarvoor zullen waarschijnlijk geen bijkomende onteigeningen nodig zijn.
Van het station tot aan de Beekstraat kan het fietspad langsheen de spoorlijn principieel geen grote problemen vormen. De fietsverbinding met Sint-Niklaas langs de spoorlijn zou dus in de beginfaze als volgt kunnen verlopen:
We moeten dan enkel nog een klein stukje Beekstraat volgen en twee keer het spoor oversteken, maar verder hebben we een fietspad in de Doornstraat en een zo goed als verkeersvrij geworden Schoenstraat, dank zij de op/afrit van de E17. De dreef tussen de Doornstraat en de Schoenstraat moet nog wel wat verbeterd worden, en voor de fietstunnel (het paarse gedeelte) moet nog een oplossing komen. Maar dan zitten we toch al een heel eind! Eens dromen kan geen kwaad.
(Aanpassing 26-06-2013: Verdwenen schets hersteld.)
(Aanpassing op 11-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-12-2015 14:18:43; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|

Bert
Geregistreerd op: 21 Feb 2009 Berichten: 59 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-10-2010 19:58:46 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef,
Waar de bestaande schoenstraat de nieuwe afrit kruist ...
(Ter hoogte van je meest rechtse vraagteken)
denk ik dat de afrit hoog genoeg is om een fietspad onder te laten gaan.
Maar het plannetje is nog een beetje vaag.
grt
brt |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 370
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-12-2010 21:37:41 Onderwerp: |
|
|
|
|
Inderdaad een zeer geslaagd artikel! Die zin over keuzes maken vond ik ook de nagel op de kop. In datzelfde nummer van het Groene Waasland staat trouwens ook een scherp artikel over de manier waarop er in Temse met bomen omgesprongen wordt. |
|
Terug naar boven |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-01-2011 21:39:16 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag heb ik hier (klik) een interessant programma van "TV Provincie" gezien op TVOOST
De volgende zinsneden uit deze uitzending zijn interessant om te onthouden:
... gemeentes, die wensen nieuwe fietsinfrastructuur aan te leggen, te subsidiëren tot 80% voor de belangrijkste fietspaden ...
... een belangrijke actie, die de provincie zelf uitvoert, is het aanleggen van fietswegen. Dat is het systeem van fietspaden lange afstand, echt van die fietssnelwegen gelegen langsheen kanalen, langsheen rivieren, en zoals hier, langsheen spoorwegen ...
... om te fietsen naar het werk, naar de school, is het belangrijk dat er een goed fietspad is, maar ook dat het verlicht is, en zeker graag ook dat het goed verhard is ...
... en daar wordt in 2011 zeker werk van gemaakt, want Oost-Vlaanderen is de fiets- en wielerprovincie bij uitstek ...
Dat lijkt mij allemaal op het lijf geschreven voor het fietspad langsheen spoorlijn 54 van Temse naar Sint-Niklaas. Nu nog enkel de daad bij het woord voegen . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|

Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 370
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-04-2011 12:19:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik rij sedert vorige week drie keer per week met de fiets naar het station van Sint-Niklaas, omdat de verbinding naar Gent met de trein vanuit Temse mijn voeten begon uit te hangen en ik er nog wat beweging mee heb. Ik heb al vanalles geprobeerd om een ietwat vlotte fietsroute te zoeken, maar het is gewoon hopeloos... En dan te bedenken dat onze gemeente voor een appel en een ei een prachtig fietspad langs het spoor kan krijgen waar ze zelf niets voor moet doen, ik vind het intriest. |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 370
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-04-2011 12:03:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
Bedankt, Hans, je alternatieven komen goed van pas want ik lees net op editietemse dat ze de viaduct over de E17 langs de Hoogkamerstraat tijdens de paasvakantie gaan afsluiten voor alle verkeer, ook voor fietsers. Het zal dus noodgedwongen de langere route worden, hopelijk wordt het wat mooi weer...
Ik hoop dat ze meteen ook van de herstellingswerken gebruik maken om dat stuk veiliger en comfortabeler te maken voor fietsers! |
|
Terug naar boven |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-08-2011 07:43:41 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op pagina 17 van het gemeentelijk mobiliteitsplan 2011 (kijk daarvoor hier) ging het over deze "Corridor Temse – Sint-Niklaas". Er stond te lezen:
Citaat: |
Dit bovengemeentelijk thema zal aldus uitgewerkt worden in een afzonderlijke studie in onderlinge samenwerking tussen Sint-Niklaas en Temse. Zodra Sint-Niklaas ver genoeg staat met het verbreden-verdiepen van haar mobiliteitsplan, zal deze studie worden opgestart; initiatief hiertoe zal genomen worden door Sint-Niklaas. |
Daarop hadden wij als Fietsersbond een "Opmerking 8":
Citaat: |
Samen met de Oostelijke Tangent voorziet Sint-Niklaas in alle geval reeds een fietspad langs de spoorlijn tot Eigenlo, juist tot op de gemeentegrens. Een aansluiting met een fietspad langs de spoorlijn op het grondgebied van Temse zou meteen enkele belangrijke hiaten in de fietsinfrastructuur wegwerken.
Een fietspad langs de spoorlijn zou tevens zorgen voor een goede bereikbaarheid van het bedrijventerrein TTS per fiets, en tegelijk de broodnodige, vlotte en vooral veilige fietsverbinding met Sint-Niklaas herstellen voor heel wat scholieren en voor het fietstoerisme. Het valt immers op, dat de knooppunten 75 in Temse en 45 of 36 in Sint-Niklaas via het Fietsnetwerk enkel kunnen bereikt worden via een grote omweg rond Temse. Bovendien ontmoet men onderweg nog moeilijke en gevaarlijke plaatsen. Met een fietsroute langs de spoorlijn worden deze knooppunten veilig, comfortabel en bijna rechtstreeks langs de kortst mogelijke weg met elkaar verbonden.
Zie ook pagina 41, tabel 8: Taakstellingtabel Corridor Temse – Sint-Niklaas:
Fietsverbinding tussen Temse Station, Doornstraat en Oostelijke Tangent Sint-Niklaas realiseren. |
Het antwoord van de gemeente hierop is:
Citaat: |
Pagina 17: Opmerking 8: Dit thema wordt aanvullend behandeld samen met Sint-Niklaas. Er zijn reeds verkennende gesprekken gevoerd met de mobiliteitsdienst van Sint-Niklaas.
In de taakstellingstabel op pagina 41 staat om een fietsverbinding tussen het Station, de Doornstraat en de Oostelijke Tangent te realiseren. Dit traject moet niet noodzakelijk volledig langs de spoorlijn 54 lopen. |
Welk traject zou men op de gemeente Temse dan wel in gedachten hebben? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|

|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 8 |
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|