|
De kwaliteit van onze fietspaden ... |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-08-2011 09:51:14 Onderwerp: De kwaliteit van onze fietspaden ... |
|
|
|
|
... laat fel te wensen over. Wij wisten dat al lang. De oncomfortabele en slechte fietspaden in Temse kun je op dit forum hier, hier, hier, hier, hier en hier vinden. En dat zijn enkel nog maar de "oude" fietspaden, en dat zijn ze zelfs nog niet allemaal. Zo bijvoorbeeld staat het zeeziekmakend fietspad op Cauwerburg er niet bij! Maar het is vooral erg, dat ook nieuw aangelegde fietspaden in Temse veel te wensen overlaten. Kijk maar even hier, hier, hier, hier, hier, hier en hier! Het is niet voor niets dat ik beweer dat "de grootste knoeiers in Temse werken" (klik hier).
We wisten ook dat de Fietsersbond in een aantal gemeenten een meetactie uitvoert aan de fietspaden, zie hier en hier. Maar nu heeft de pers hier eens aandacht aan geschonken. Bekijk hier bijvoorbeeld de reportage op TV OOST. Let bij het bekijken ook even op de automobilisten, die tijdens het interview met minister Crevits het fietspad als parking gebruiken:
Ook enkele kranten van vrijdag 5 augustus 2011 tonen belangstelling. In Het Nieuwsblad heeft zelfs de hoofdredacteur een commentaarstuk:
Ook het artikel uit Het Nieuwsblad is zeer informatief (klik om te vergroten):
Verder is er nog een zeer degelijk artikel uit De Standaard (klik om te vergroten):
En ook nog twee artikels uit de Gazet van Antwerpen (klik om te vergroten) ...
... en een cartoon:
Tenslotte nog een artikel uit de gratis Metro (klik om te vergroten):
Toevallig hebben wij als Fietsersbond afdeling Temse, ter gelegenheid van het opstellen van een mobiliteitsplan door onze gemeente, aan de gemeente Temse op 4 juli 2011 ons advies gegeven hoe wij graag nieuwe fietspaden aangelegd zouden zien:
Citaat: |
Bij de aanleg van nieuwe fietspaden stellen we voor:
- Om die aan te leggen in echt vlak asfalt of echt vlakke cementbeton. We stellen dus een betere afwerking voor dan volgens het "Standaardbestek 250". Uit onze praktische ondervinding blijkt namelijk, dat dit "Standaardbestek 250" oneffenheden en ribbelstructuren toelaat die het fietscomfort niet ten goede komen.
- Om het gebruik van andere materialen zoals tegels of klinkers zoveel mogelijk te vermijden. Na verloop van tijd treden er altijd oncomfortabele verzakkingen of uitstulpingen op. Dikwijls liggen de tegels of klinkers zelfs reeds oneffen bij de aanleg (zie punt 1: "Standaardbestek 250")! Het argument dat tegels en klinkers beter en gemakkelijker zijn om herstellingen uit te voeren houdt geen steek. Na herstellingen liggen de tegels of klinkers nooit meer vlak. Uit onze praktische ondervinding blijkt daarentegen, dat herstellingen aan asfalt of cementbeton perfect en blijvend vlak kunnen uitgevoerd worden. Aangezien fietspaden in asfalt of cementbeton meestal goedkoper zijn dan in tegels of klinkers, kan de keuze niet moeilijk zijn.
- Om de maatvoering (breedte, bochtenstralen, hellingen, ...) te volgen van het Vademecum Fietsvoorzieningen. De breedte moet de werkelijk bruikbare breedte van het fietspad zijn, niet gehinderd door muren, afsluitingen, palen, aanplantingen en dergelijke obstakels, die tot tegen de rand van het fietspad geplaatst worden. Ook parkeerplaatsen naast het fietspad verminderen de bruikbare breedte, en doen dat des te meer wanneer de auto's gedeeltelijk op het fietspad geparkeerd worden (wat dan heel dikwijls het geval is).
- Om aanliggende of vrijliggende tweerichtings- en enkelrichtingsfietspaden aan te leggen volgens de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen, zeker waar de beschikbare ruimte het toelaat.
- Om voorrangsfietspaden zoveel mogelijk zichtbaar te laten doorlopen, en ze niet te onderbreken door ondergeschikte zijstraten, opritten of andere zijwegen.
- Om overgangen van fietspad naar rijbaan — of omgekeerd — vlak uit te voeren zoals aanbevolen door het Vademecum Fietsvoorzieningen, met hoogteverschillen van maximum 0,5 cm, zoals het tegenwoordig op de meeste plaatsen gebeurt. Dus niet zoals het de laatste jaren steeds in Temse uitgevoerd wordt, met diepe greppels en hoge boordstenen dwars of schuin over het fietspad.
|
Lees ook de persmededeling van het kabinet van Minister Hilde Crevits op de nationale website van de Fietsersbond.
(Aanpassing op 13/08/2011: Link toegevoegd naar de persmededeling van het kabinet.)
(Aanpassing 27-06-2013: Verdwenen krantenartikel hersteld.)
(Aanpassing op 27-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 27-12-2015 20:25:47; in totaal 5 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-04-2012 13:34:26 Onderwerp: |
|
|
|
|
Gelezen op de website van Het Nieuwsblad:
Citaat: |
Negen op tien Vlaamse fietspaden is in goede staat
donderdag 26 april 2012, 12u02
Burgemeester van Vilvoorde Marc Van Asch en minister Crevits fietsten langs het nieuwe fietspad en door de fietstunnel aan het nieuw op- en afrittencomplex van de E19.
Iets minder dan 90 procent van de fietspaden langs gewestwegen in Vlaanderen verkeert in goede staat. Dat blijkt uit nieuw onderzoek waarvan minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) donderdag de resultaten heeft voorgesteld. De minister liet voor het eerst ook de inrichting van de fietspaden onderzoeken. Daar voldoet echter slechts 37 procent.
Het onderzoek voor het derde rapport over de toestand op de fietspaden werd uitgevoerd in de zomer van 2011. 'Dat negen op de tien kilometer fietspad in goede staat is, betekent een status quo ten opzicht van de twee vorige onderzoeken in 2007 en 2009, ondanks twee zware winters', zegt Crevits.
Op het vlak van inrichting scoren de fietspaden een pak minder goed. Daar blijkt maar 37 procent aan de vooropgestelde criteria te voldoen. Het gaat om parameters als de breedte van de fietspaden en de afstand tussen het fietspad en de rijbaan.
'Het onderzoek naar de inrichting is nieuw, het gaat om een nulmeting', legt Crevits uit. 'Je kunt dus niet vergelijken met het verleden.' Ze benadrukt dat het Agentschap Wegen en Verkeer, dat het onderzoek voerde, streng tewerk ging bij zijn beoordeling. Van zodra een fietspad aan één van de eisen niet voldeed, kreeg het de stempel 'niet conform'.
Tegen 2015 hoopt Crevits de helft van de fietspaden langs de gewestwegen conform te krijgen. Jaarlijks wil ze daarvoor 100 miljoen euro investeren. |
En op de website ven de Gazet van Antwerpen:
Citaat: |
Fietspaden in goede staat, inrichting scoort slechter
13:05 Iets minder dan 90% van de fietspaden langs gewestwegen in Vlaanderen verkeert in goede staat. Dat blijkt uit nieuw onderzoek waarvan minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) donderdag de resultaten heeft voorgesteld. De minister liet voor het eerst ook de inrichting van de fietspaden onderzoeken en die resultaten zijn minder positief.
Het onderzoek voor het derde rapport over de toestand op de fietspaden werd uitgevoerd in de zomer van 2011. "Dat negen op de tien kilometer fietspad in goede staat is, betekent een status quo ten opzichte van de twee vorige onderzoeken in 2007 en 2009, ondanks twee zware winters", zegt Crevits.
Op het vlak van inrichting scoren de fietspaden een pak minder goed. Daar blijkt maar 37% aan de vooropgestelde criteria te voldoen. Het gaat om parameters als de breedte van de fietspaden en de afstand tussen het fietspad en de rijbaan.
"Het onderzoek naar de inrichting is nieuw, het gaat om een nulmeting", legt Crevits uit. "Je kunt dus niet vergelijken met het verleden." Ze benadrukt dat het Agentschap Wegen en Verkeer, dat het onderzoek voerde, streng tewerk ging bij zijn beoordeling. Van zodra een fietspad aan één van de eisen niet voldeed, kreeg het de stempel 'niet conform'.
Tegen 2015 hoopt Crevits de helft van de fietspaden langs de gewestwegen conform te krijgen. Jaarlijks wil ze daarvoor 100 miljoen euro investeren. |
Als ik deze artikels vergelijk met alle voorgaande artikels, dan klopt er toch iets niet, en als ik de foto van Het Nieuwsblad bekijk vind ik het jammer dat minister Crevits ook onze fietstunnel en ons rotondecomplex niet is komen infietsen ...
Het artikel op de website van De Standaard is gelijkaardig aan dat van Het Nieuwsblad, maar daar is dit filmpje te zien, waarin eerlijker gesteld wordt dat zes op tien fietspaden onveilig zijn! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-07-2016 07:31:22 Onderwerp: |
|
|
|
|
Alsof we dit al niet lang weten! Dit staat op 4 juli 2016 op de website van De Morgen:
Citaat: |
Helft Vlaamse fietspaden deugt niet
Minister Weyts belooft meer subsidies
04-07-16, 06.40u - Lieven Desmet
71 procent van de fietsers klaagt over te veel schokken
Uit een onderzoek van de Fietsersbond blijkt dat zowat de helft van de fietspaden in Vlaanderen oncomfortabel is. Zowel de fietsers als de gemeenten zijn ontevreden. Minister Ben Weyts (N-VA) wil het budget optrekken en de subsidieregels aanpakken.
Eerst het goede nieuws: er is de voorbije jaren behoorlijk geïnvesteerd in meer en veiliger fietspaden. Zo zijn er steeds meer fietspaden die niet alleen breder zijn geworden, ook de afscheiding van de rijweg zit stevig in de lift. Elk jaar proberen zowel de gewestelijke, provinciale als gemeentelijke overheden om 150 tot 200 miljoen te investeren in die fietsinfrastructuur in Vlaanderen. Goede punten dus, die de Fietsersbond ook erkent.
Tegelijk voldoet de helft van fietspaden niet aan de verwachtingen, vooral dan op het vlak van trilcomfort. Dat zegt Bruno Coessens, onderzoeker bij de Fietsersbond. Hij ondervroeg 2.500 fietsers en 173 gemeenten over de kwaliteit van de fietspaden en de manier waarop geïnvesteerd wordt. Van de fietsers blijkt 71 procent ontevreden vanwege te veel schokken.
"Bijna de helft van de fietspaden in Vlaanderen is in cementbeton. Dat resulteert in veel meer barsten en dus schokken. Terwijl asfalt beter is als ondergrond en bovendien goedkoper, is amper een kwart van de fietspaden zo aangelegd. Ook bij nieuwe fietspaden wordt nog te vaak naar beton gegrepen."
De reden is dat de studiebureaus nog te vaak voor cementbeton of klinkers kiezen, deels uit esthetische of onderhoudsoverwegingen. "Bijvoorbeeld nutsmaatschappijen vragen vooral klinkers, hoewel gemeenten heel goed weten dat de herstellingen ondermaats zijn." En dus zie je her en der desolate fietspaden.
"De huidige subsidies voor die herstellingen houden enkel rekening met breedte en afscheiding van de weg", zegt Coessens. "En dus is er voor een voldoende breed en afgescheiden fietspad in slechte staat geen subsidie. De financiering voor herstelling komt dan volledig voor rekening van de gemeenten. In financieel moeilijke tijden is dat vaak geen prioriteit", weet Coessens. "Een vijfde van de ondervraagde gemeenten zit met dergelijke dossiers die ze wel wil maar budgettair niet kan aanpakken."
Groter budget
Minister van Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) erkent dat er op het vlak van subsidieregeling een en ander beter kan. "Van de 10 miljoen euro die in het Fietsfonds steekt, heb ik er vorig jaar maar 5 miljoen euro kunnen uitschrijven. De reden is dat de gemeenten zelf minder investeerden." Dat komt ook omdat niet alle kosten in aanmerking komen voor subsidies. Dat wil Weyts bekijken. "Bijvoorbeeld de studiekosten die nu niet subsidieerbaar zijn, wil ik nog deze legislatuur aanpakken zodat die ook zelf steun kunnen ontvangen.
"Er zijn vandaag ook te veel fysieke drempels, zoals de oversteek van een snelweg of een drukke gewestweg. Nu moet je daar over via een fietsbrug of eronder via een tunnel. Welnu die kosten wil ik volledig subsidieerbaar maken."
Het huidige budget van 90 miljoen euro per jaar wil Weyts daarom dit jaar nog optrekken tot 100 miljoen euro. Aan het trilcomfort zelf, de voornaamste vraag van de Fietsersbond, kan Weyts evenwel niets verhelpen: "Het is niet aan de overheid om te gaan bepalen welke ondergrond de gemeenten verkiezen. Ik kan enkel de subsidies faciliteren."
Maar door het budget op te trekken en een aantal kosten te verdelen hoopt Weyts dat de gemeenten hun budget kunnen herzien, waardoor ze sneller kunnen investeren.
|
In welk materiaal zijn de meeste fietspaden in Temse? ... Juist! Kijk bijvoorbeeld maar eens even naar dit fietspad!
En toch wou de gemeente Temse haar medewerking niet verlenen om ook een slechte ondergrond mee te laten tellen om subsidies voor herstellingen te krijgen! Onbegrijpelijk!
Erger nog! In Temse slaagt men er zelfs in om fietspaden in asfalt slecht aan te leggen! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-01-2019 16:42:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het is al lang geweten dat onze fietspaden niet aangepast zijn aan het fietsverkeer, zeker niet nu er steeds meer gefietst wordt, met steeds meer snelle fietsen. Maar onze politiekers worden zachtjesaan wakker. Er zal meer geïnvesteerd worden in fietsvoorzieningen, als we dit artikel mogen geloven uit Het Nieuwsblad van maandag 21 januari 2019 (klik om te vergroten).
Hoewel ... Om onze achterstand in te halen zal veel meer nodig zijn dan 300 miljoen euro per jaar. Op deze wijze zal het nog vele tientallen jaren duren vooraleer we fietsvoorzieningen hebben die aangepast zijn aan het aantal en het soort fietsen dat er nu is en nog zal komen. De verkoop van fietsen zit immers in de lift, zoals blijkt uit dit artikel uit Het Nieuwsblad van zaterdag 16 januari 2019:
En de helft daarvan blijkt een elektrische fiets te zijn. De kans is groot dat die zal gebruikt worden om naar het werk te pandelen, eventueel in combinatie met de auto, de trein of nog een ander vervoermiddel.
Hopelijk evolueren we naar een echt fietsbeleid, dat niet in de schaduw staat van het autobeleid, maar er een volwaardig deel van uitmaakt. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|