|
De kwaliteit van onze fietspaden ... |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-07-2016 07:31:22 Onderwerp: |
|
|
|
|
Alsof we dit al niet lang weten! Dit staat op 4 juli 2016 op de website van De Morgen:
Citaat: |
Helft Vlaamse fietspaden deugt niet
Minister Weyts belooft meer subsidies
04-07-16, 06.40u - Lieven Desmet
71 procent van de fietsers klaagt over te veel schokken
Uit een onderzoek van de Fietsersbond blijkt dat zowat de helft van de fietspaden in Vlaanderen oncomfortabel is. Zowel de fietsers als de gemeenten zijn ontevreden. Minister Ben Weyts (N-VA) wil het budget optrekken en de subsidieregels aanpakken.
Eerst het goede nieuws: er is de voorbije jaren behoorlijk geïnvesteerd in meer en veiliger fietspaden. Zo zijn er steeds meer fietspaden die niet alleen breder zijn geworden, ook de afscheiding van de rijweg zit stevig in de lift. Elk jaar proberen zowel de gewestelijke, provinciale als gemeentelijke overheden om 150 tot 200 miljoen te investeren in die fietsinfrastructuur in Vlaanderen. Goede punten dus, die de Fietsersbond ook erkent.
Tegelijk voldoet de helft van fietspaden niet aan de verwachtingen, vooral dan op het vlak van trilcomfort. Dat zegt Bruno Coessens, onderzoeker bij de Fietsersbond. Hij ondervroeg 2.500 fietsers en 173 gemeenten over de kwaliteit van de fietspaden en de manier waarop geïnvesteerd wordt. Van de fietsers blijkt 71 procent ontevreden vanwege te veel schokken.
"Bijna de helft van de fietspaden in Vlaanderen is in cementbeton. Dat resulteert in veel meer barsten en dus schokken. Terwijl asfalt beter is als ondergrond en bovendien goedkoper, is amper een kwart van de fietspaden zo aangelegd. Ook bij nieuwe fietspaden wordt nog te vaak naar beton gegrepen."
De reden is dat de studiebureaus nog te vaak voor cementbeton of klinkers kiezen, deels uit esthetische of onderhoudsoverwegingen. "Bijvoorbeeld nutsmaatschappijen vragen vooral klinkers, hoewel gemeenten heel goed weten dat de herstellingen ondermaats zijn." En dus zie je her en der desolate fietspaden.
"De huidige subsidies voor die herstellingen houden enkel rekening met breedte en afscheiding van de weg", zegt Coessens. "En dus is er voor een voldoende breed en afgescheiden fietspad in slechte staat geen subsidie. De financiering voor herstelling komt dan volledig voor rekening van de gemeenten. In financieel moeilijke tijden is dat vaak geen prioriteit", weet Coessens. "Een vijfde van de ondervraagde gemeenten zit met dergelijke dossiers die ze wel wil maar budgettair niet kan aanpakken."
Groter budget
Minister van Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) erkent dat er op het vlak van subsidieregeling een en ander beter kan. "Van de 10 miljoen euro die in het Fietsfonds steekt, heb ik er vorig jaar maar 5 miljoen euro kunnen uitschrijven. De reden is dat de gemeenten zelf minder investeerden." Dat komt ook omdat niet alle kosten in aanmerking komen voor subsidies. Dat wil Weyts bekijken. "Bijvoorbeeld de studiekosten die nu niet subsidieerbaar zijn, wil ik nog deze legislatuur aanpakken zodat die ook zelf steun kunnen ontvangen.
"Er zijn vandaag ook te veel fysieke drempels, zoals de oversteek van een snelweg of een drukke gewestweg. Nu moet je daar over via een fietsbrug of eronder via een tunnel. Welnu die kosten wil ik volledig subsidieerbaar maken."
Het huidige budget van 90 miljoen euro per jaar wil Weyts daarom dit jaar nog optrekken tot 100 miljoen euro. Aan het trilcomfort zelf, de voornaamste vraag van de Fietsersbond, kan Weyts evenwel niets verhelpen: "Het is niet aan de overheid om te gaan bepalen welke ondergrond de gemeenten verkiezen. Ik kan enkel de subsidies faciliteren."
Maar door het budget op te trekken en een aantal kosten te verdelen hoopt Weyts dat de gemeenten hun budget kunnen herzien, waardoor ze sneller kunnen investeren.
 |
In welk materiaal zijn de meeste fietspaden in Temse? ... Juist! Kijk bijvoorbeeld maar eens even naar dit fietspad!
En toch wou de gemeente Temse haar medewerking niet verlenen om ook een slechte ondergrond mee te laten tellen om subsidies voor herstellingen te krijgen! Onbegrijpelijk!
Erger nog! In Temse slaagt men er zelfs in om fietspaden in asfalt slecht aan te leggen! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-01-2019 16:42:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het is al lang geweten dat onze fietspaden niet aangepast zijn aan het fietsverkeer, zeker niet nu er steeds meer gefietst wordt, met steeds meer snelle fietsen. Maar onze politiekers worden zachtjesaan wakker. Er zal meer geïnvesteerd worden in fietsvoorzieningen, als we dit artikel mogen geloven uit Het Nieuwsblad van maandag 21 januari 2019 (klik om te vergroten).
Hoewel ... Om onze achterstand in te halen zal veel meer nodig zijn dan 300 miljoen euro per jaar. Op deze wijze zal het nog vele tientallen jaren duren vooraleer we fietsvoorzieningen hebben die aangepast zijn aan het aantal en het soort fietsen dat er nu is en nog zal komen. De verkoop van fietsen zit immers in de lift, zoals blijkt uit dit artikel uit Het Nieuwsblad van zaterdag 16 januari 2019:
En de helft daarvan blijkt een elektrische fiets te zijn. De kans is groot dat die zal gebruikt worden om naar het werk te pandelen, eventueel in combinatie met de auto, de trein of nog een ander vervoermiddel.
Hopelijk evolueren we naar een echt fietsbeleid, dat niet in de schaduw staat van het autobeleid, maar er een volwaardig deel van uitmaakt. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|

|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|