Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-07-2009 18:41:55 Onderwerp: |
|
|
|
|
Misschien kan je de plannen wel inkijken op de gemeente? |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-12-2010 11:14:38 Onderwerp: |
|
|
|
|
In de Gazet van Antwerpen van het weekend 11-12 december 2010 staat volgend artikel, met volgens mij nogal een tendentieuze titel:
Het is bijna alsof de fietsers gevraagd hebben om de bomen uit te doen!
Dit is wel het eerste nieuws dat ik verneem over het nieuw fietspad in de Burgemeester Heymanstraat. Ik lees zo het een en ander waarbij ik wel wat vragen heb, of waarover ik toch eens goed moet kunnen nadenken:
Citaat: |
De Burgemeester Heymanstraat krijgt een dubbel fietspad om de drukke doorgangsweg veiliger te maken. |
Betekent dit dan dat de "drukke doorgangsweg" nu onveilig gemaakt wordt door de "enkele fietspaden" aan beide kanten van de weg
Citaat: |
Aansluitend op dat karwei gaan we de Burgemeester Heymanstraat veiliger maken door een dubbel fietspad aan te leggen aan de noordkant", kondigt schepen van Mobiliteit Debby Vermeiren (CD&V) aan. |
Blijkbaar zal de straat automatisch veiliger worden, enkel en alleen door de aanleg van een dubbel fietspad ... Wat een wondermiddel En als er toch een dubbel fietspad wordt aangelegd, is het dan zo zeker dat de noordkant "veiliger" is dan de zuidkant? Of gaan een aantal "praktische" argumenten boven de veiligheid van de fietsers, om eerder de noordkant dan de zuidkant te kiezen
Citaat: |
Het fietspad wordt minstens 2 meter breed en er komt een beperkt aantal oversteekplaatsen. |
Een dubbelrichtingsfietspad moet minstens twee meter breed zijn. Volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen moet een nieuw aangelegd dubbelrichtingsfietspad zelfs meer dan 2,5 meter breed zijn
Aangezien er een beperkt aantal oversteekplaatsen voorzien wordt, is het misschien toch veiliger om het fietspad langs de zuidkant te leggen. Het is immers langs die kant dat het centrum van Tielrode ligt en de meeste inwoners van Tielrode wonen. Op deze wijze zullen minder fietsers de straat moeten oversteken. Bovendien ligt het fietspad dan niet langs de kant waar de steile Molenstraat en Kerkstraat op de Burgemeester Heymanstraat uitkomen. Dat zijn pas gevaarlijke punten voor de fietsers! Als dan ook nog het (stijgend) verkeer uit de Roomakkerwegel naar de Burgemeester Heymanstraat verboden wordt, dan is een fietspad langs de zuidkant zeker minder onveilig (het woord "veiliger" gebruik ik niet graag). Dit dubbelrichtingsfietspad kan dan verder doorgetrokken worden langs de zuidkant over Huis ten Halven naar het fietspad langs Cauwerburg. Daarvoor is een kleine aanpassing nodig aan de (slecht ingerichte) kruispunten met de Polderstraat en de Ruisstraat, en op Huis ten Halve is er ook plaats genoeg. We zijn dan meteen verlost van het fietspad met de hoekige bochten achter het bushokje aan het Waasmeer
Citaat: |
Hiervoor moet zowat de helft van de parkeerplaatsen wijken. De bestaande bomenrij zou plaats moeten maken voor een haagje. Al die maatregelen moeten veiliger verkeer en een betere zichtbaarheid garanderen. |
Zal de rijbaan ook niet breder gemaakt worden door al deze maatregelen, en zal door de "betere zichtbaarheid" de snelheid van de auto's niet verhogen Trouwens, ik twijfel er sterk aan, dat die bomen ooit de zichtbaarheid belemmerd hebben. Die bomen staan aan de zijkant van de rijbaan en hinderen het zicht niet voor zover ik weet. Het valt nog af te wachten of het haagje dan ook niet het zicht zal belemmeren
Citaat: |
Veel ouders brengen hun kinderen met de auto. Dat zorgde voor zware overlast in de straat. In het begin van het schooljaar vonden we een oplossing door de ouders in de Heymanstraat te laten parkeren. We kregen felicitaties van het gemeentebestuur voor onze aanpak. |
Tja, wie zorgt voor de overlast De fietsers Geeft het gemeentebestuur felicitaties voor het verplaatsen van overlast naar een andere straat
Citaat: |
Maar nu zou de helft van de parkeerplaatsen verdwijnen en zitten we weer in de problemen |
Wie zijn "we" die in de problemen zitten Wat zijn de "problemen" Wie veroorzaakt die "problemen" Wie moet dan normaal gesproken voor een oplossing zorgen Wie zal "voordeel" hebben bij een mogelijke "oplossing" van dit "probleem" En vooral: wie zal nadeel ondervinden bij een mogelijke "oplossing" van dit "probleem"
(Aanpassing op 16-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-12-2015 20:05:50; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Nicole Van der Vieren
Geregistreerd op: 12 Jan 2009 Berichten: 39 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-12-2010 08:22:17 Onderwerp: |
|
|
|
|
Inderdaad, allemaal terechte opmerkingen en vragen, Jozef! _________________ Met de fiets vervuil je niets :-) |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-07-2013 13:28:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
De slechtste stukken in de fietspaden zijn nu hersteld, tussen de kruispunten met de Antwerpse Steenweg en de Kerkstraat. De minder slechte stukken zijn gebleven wat ze waren. De parkeerplaatsen voor auto's daarentegen zijn blijkbaar volledig vernieuwd ...
Het is nu verlofperiode, dus alles is opgeruimd en de werken liggen stil. Hopelijk worden de fietspaden ook nog verbeterd tussen de Kerkstraat en de Hofstraat, want ook daar liggen de fietspaden er nog slecht bij, vooral het fietspad langs de noordkant.
Ondertussen is na het kruispunt met de Molenstraat, richting Elversele, ook een verdwenen verkeersbord D7 geplaatst of herplaatst. Dat moet na elk kruispunt het verplicht fietspad aanduiden, als dat fietspad niet gemarkeerd wordt door twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Op 15 april 2013 stond dat gebodsbord D7 daar in alle geval niet, zoals blijkt uit deze foto:
Nu staat het er wel, maar door de dichte begroeiing moet je wel minstens gehurkt zitten om het te kunnen zien. Het is gemonteerd op dezelfde paal als het verbodsbord C43, dat verdiedt om harder te rijden dan 50 km/u. Dat bord C43 is nu zelfs totaal onzichtbaar.
(Aanpassing op 16-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-12-2015 20:22:00; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 5 |
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|