|
Renovatie Krijgsbaan (viaduct) N419 |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-03-2011 20:48:12 Onderwerp: Re: Heel gek... |
|
|
|
|
Dat is een eigenaardig verloop van fietspad en trottoir
Het fietspad wordt blijkbaar over de drempel/goot geleid om de vluchtheuvel te ontwijken. Tegelijk "verdwijnt" het trottoir geleidelijk tot niets meer ... terwijl er rechts toch nog plaats genoeg is om ook het trottoir op volle breedte te laten verder lopen tot aan de hoek van de straat. Inderdaad ...
Trobken schreef: |
Er is daar nochtans ruimte genoeg voor een fietspad én een voetpad... |
Je kunt je ook afvragen, waarom die drempel/goot over het fietspad moet lopen? Daar is toch geen reden voor? Of welke reden dan wel? Hopelijk komt het fietspad aan beide kanten van die drempel/goot op dezelfde hoogte te liggen!
Maar aan de hoek zullen de voetgangers in alle geval het fietspad moeten oversteken ...
... want het trottoir en het fietspad wisselen daar van plaats.
In tegenstelling tot de tekening van AWV hierboven, is het wel voorzien om met de fiets rechts af te slaan (richting Krijgsbaan) als je boven aan de Viadukt (de straat) komt met de fiets, op het tweerichtingsfietspad:
Om links af te slaan moet de Vrijheidstraat overgestoken worden, naar het fietspad aan de overkant. Waarschijnlijk zal dit moeten gebeuren aan de pijl met het vraagteken?
Hier zie je dezelfde bewegingen vanuit een ander gezichtspunt. Mogelijk is de oversteekplaats van de pijl met het vraagteken voorzien voor voetgangers, en zullen fietsers moeten oversteken juist voor de vluchtheuvel? Dat is nu nog niet duidelijk.
Het lijkt er wel op, dat deze keer geen hoge drempels en diepe goten aan de overgangen naar de rijbaan zullen liggen. Dat hoop ik in alle geval! Dat zou toch al een kleine verbetering zijn tegenover de "vroegere wijze van fietspad aanleggen". Voor een doorgetrokken fietspad zonder drempels of goten er overheen lijken de geesten nog niet rijp te zijn, zoals vroeger reeds gezegd. Misschien zijn ze gewoon nog niet voldoende deskundig ?
Ik heb ook de indruk dat de bocht in de rijbaan van de Vrijheidstraat naar de oprit van de N16 richting Bornem, minder ruim aangelegd is dan op de tekening van AWV staat. Ook dat zou een pluspunt zijn, maar het kan een indruk van mij zijn.
Het tweerichtingsfietspad in de Viadukt (de straat) ligt hier dichter tegen de woningen dan het trottoir. Eigenaardig. Zou dit zo in de hele straat uitgevoerd worden?
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-11-2015 15:07:39; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-04-2011 18:16:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Omdat ook dit geknoei dik mijn voeten begint uit te hangen, heb ik nog maar eens een mail gestuurd naar onze burgemeester en bevoegde schepenen, en ook naar nog enkele andere, mogelijk geïnteresseerde personen ...
Citaat: |
Geachte heer burgemeester,
Geachte heer en mevrouw schepen,
Terugkomend op onze vorige mail (zie hieronder) voelen we ons als Fietsersbond niet gerust als we de uitvoering zien van het verhoogd fietspad op de viaduct boven de N16:
Het lijkt weer een zeer oncomfortabele goot-drempel overgang te zullen worden. De drempel ligt in alle geval reeds dwars over het voorrangsfietspad, dat daarna weer met verfstreepjes zal moeten "doorgetrokken" worden over de rijbaan om op een totaal fietsonvriendelijke en fietsgevaarlijke wijze de voorrang van het fietspad aan te duiden.
Zoals we gevreesd en voorspeld hadden wordt het alweer speciaal slecht aangelegd voor fietsers, en worden de slechte voegen in de viaduct vervangen door hoge drempels en diepe goten. Een gedeelte van het fietspad ligt daarbij niet in asfalt maar in rode tegels Na een zeer korte tijd is dat een fietspad vol oneffenheden, nadat er een vrachtwagen over gereden is (wat zonder twijfel zal gebeuren of zelfs al gebeurd is, zo te zien).
Bovendien wordt het fietspad enkel verhoogd aangelegd op het gedeelte boven de N16:
We hebben over deze situatie enkele vragen:
Waarom eigenlijk wordt het fietspad op de viaduct boven de N16 verhoogd aangelegd?
Waarom wordt het fietspad ook niet verhoogd aangelegd op het hoogste punt van de viaduct, boven de spoorwegen?
Waarom wordt niet overal een niet-verhoogd fietspad aangelegd?
Waarom wordt het fietspad niet overal met asfalt aangelegd?
Op welke wijze komt de huidige uitvoering de fietsveiligheid en het fietscomfort ten goede?
Met bezorgde groeten,
Namens de Fietsersbond afdeling Temse.
(hierna volgt nog eens dezelfde mail van 08-03-2011 hierboven.)
|
Dan heb ik eigenlijk nog vergeten vermelden dat er onvermijdelijk valpartijen zullen gebeuren bij het oprijden van het verhoogd fietspad over de zeer schuin aangelegde drempel, vooral bij regenweer en als het glad wordt!
Ze waren deze keer vooraf verwittigd, en nog lijken ze te denken dat ik hen zal laten knoeien zonder te reageren!
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-11-2015 15:15:12; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|

Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 370
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-04-2011 18:56:46 Onderwerp: |
|
|
|
|
Citaat: |
Maar aan de hoek zullen de voetgangers in alle geval het fietspad moeten oversteken ...
... want het trottoir en het fietspad wisselen daar van plaats. |
Dit is duidelijk om problemen vragen. Iets gelijkaardig heb je aan de beruchte Dampoort in Gent, waar voetgangers die er niet bekend zijn plots het fietspad opduiken en daarbij het risico lopen aangereden te worden door fietsers, die dat niet verwachten. Ook botsingen tussen voetgangers en fietsers kunnen immers ongevallen met ernstige letsels veroorzaken. |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 370
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-04-2011 19:01:15 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik begin mij echt af te vragen hoe dit kruispunt zal functioneren als het af is. De minister kan in elk geval verkondigen dat er een zoveelste zwart punt weggewerkt is. Ik heb voorlopig nog mijn twijfels... |
|
Terug naar boven |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-05-2011 18:02:14 Onderwerp: |
|
|
|
|
Naar ik begrepen heb (uit heel wat e-mails) heeft de afwerking van de overgangen naar het verhoogd fietspad nog heel wat voeten in de aarde gehad. Nu de viaduct weer in beide richtingen open gesteld is voor het verkeer, lijkt de toestand toch heel wat beter (dank zij deze ingrepen van enkele leden van de Fietsersbond?).
De 'rit naar boven', richting Krijgsbaan, is nog maar voorlopig afgewerkt, maar de afwerking is toch heel wat fietsvriendelijker dan het was:
Ook bij het afrijden van het verhoogd gedeelte van het fietspad is de overgang vlak gemaakt. Hier lijkt de afwerking definitief. Er ligt nog wel heel wat zand, wat tot uitschuivers kan leiden bij het remmen, als er plots een auto uit de afrit komt die 'vergeet' voorrang te verlenen!
Wanneer je aan de andere kant 'bergaf' fietst, richting centrum, is de afwerking waarschijnlijk ook al definitief. Het oprijden van het verhoogd gedeelte van het fietspad lijkt vlot en geleidelijk te verlopen:
De foto's waren wat moeilijk om nemen, door de stand van de zon. Ook het afrijden van het verhoogd gedeelte is vlak aangelegd. Ook hier ligt nog veel zand, wat aanleiding kan geven tot uitschuivers als men moet remmen!
Ik heb er zelf nog niet overheen gefietst, dus echte ondervinding heb ik nog niet. Hopelijk hebben we eindelijk eens fietsvriendelijke overgangen kunnen bekomen. Is dat nu door ons aanhoudend zagen? Dan weten we hoe we het in de toekomst moeten doen .
De vraag blijft, waarom eigenlijk het fietspad verhoogd moest aangelegd worden, en waarom dan enkel boven de N16 Zonder verhoging zouden er geen moeilijkheden met de overgangen geweest zijn!
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 04-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
- _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 04-01-2018 18:47:10; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-05-2011 08:17:44 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik heb het ook op editietemse gelezen. Met verkeerslichten zal het oversteken van de Vrijheidstraat wel veiliger kunnen gebeuren voor fietsers en voetgangers.
Het gemeentebestuur deelt dus de mening van de Fietsersbond over de overgangen van de fietspaden, en op de foto's hierboven staat een voorlopige afwerking. Dat kunnen we alleen maar toejuichen. Zo zal men misschien ooit leren om fietspaden van de eerste keer goed aan te leggen. Ook de overgangen aan de zebrapaden lijken mij niet aangepast voor rolstoelen, kinderwagens, ...
In dat verband ben ik nog iets te weten gekomen, alleen weet ik niet of dit juist is. Ik geeft het dus onder voorbehoud en zonder bronvermelding.
De fietspaden zouden enkel boven de N16 verhoogd zijn om te beletten dat daar auto's zouden uitwijken over het fietspad. Wanneer op de viaduct auto's staan te wachten om links af te slaan naar een oprit van de N16, dan kunnen achteropkomende automobilisten die rechtdoor willen, de wachtende auto's langs de rechterkant voorbij rijden. Daarbij gebeurde het vroeger dikwijls dat die automobilisten te veel naar rechts uitweken over het fietspad als er onvoldoende plaats was op de rijbaan. Dat mag wel niet, maar men deed het toch. Door het fietspad op die plaats verhoogd aan te leggen, ontmoedigt men dergelijk rijgedrag. Maar daar zou men natuurlijk het rijcomfort van de fietsers niet aan mogen opofferen, want de niet-verhoogde fietspaden op de viaduct rijden zeer comfortabel! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Trobken
Site Admin
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 690 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-05-2011 10:01:25 Onderwerp: Verhoogd fietspad |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...onder voorbehoud en zonder bronvermelding:
De fietspaden zouden enkel boven de N16 verhoogd zijn om te beletten dat daar auto's zouden uitwijken over het fietspad. Wanneer op de viaduct auto's staan te wachten om links af te slaan naar een oprit van de N16, dan kunnen achteropkomende automobilisten die rechtdoor willen, de wachtende auto's langs de rechterkant voorbij rijden. Daarbij gebeurde het vroeger dikwijls dat die automobilisten te veel naar rechts uitweken over het fietspad als er onvoldoende plaats was op de rijbaan. Dat mag wel niet, maar men deed het toch. Door het fietspad op die plaats verhoogd aan te leggen, ontmoedigt men dergelijk rijgedrag. Maar daar zou men natuurlijk het rijcomfort van de fietsers niet aan mogen opofferen, want de niet-verhoogde fietspaden op de viaduct rijden zeer comfortabel! |
Zoals ik -net zoals jij Jozef- eerder zei, als ze écht begaan waren om de veiligheid én het comfort van de "zwakke" weggebruiker (voetgangers, rolstoelgebruikers, fietsers, kinderwagens, etc...) dan zouden ze het fietspad en het voetpad over heel de viaduct verhoogd moeten laten doorlopen hebben... _________________ Forumbeheerder |
|
Terug naar boven |
|

Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 370
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-05-2011 09:26:46 Onderwerp: |
|
|
|
|
Inderdaad, vanmorgen zag ik het al gebeuren. Ik moest met de auto afslaan naar de Parklaan en omdat ik vertraagde stak een ongeduldigaard mij rechts voorbij, over het mooie nieuwe fietspad. Ik maakte nog de opmerking tegen mijn reisgenoot dat de rode verf zo wel snel afgesleten zal zijn. Die is trouwens al voor de helft verdwenen aan de oprit van de N16 Sint-Niklaas. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|