|
Renovatie Krijgsbaan (viaduct) N419 |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-04-2011 19:01:15 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik begin mij echt af te vragen hoe dit kruispunt zal functioneren als het af is. De minister kan in elk geval verkondigen dat er een zoveelste zwart punt weggewerkt is. Ik heb voorlopig nog mijn twijfels... |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-05-2011 18:02:14 Onderwerp: |
|
|
|
|
Naar ik begrepen heb (uit heel wat e-mails) heeft de afwerking van de overgangen naar het verhoogd fietspad nog heel wat voeten in de aarde gehad. Nu de viaduct weer in beide richtingen open gesteld is voor het verkeer, lijkt de toestand toch heel wat beter (dank zij deze ingrepen van enkele leden van de Fietsersbond?).
De 'rit naar boven', richting Krijgsbaan, is nog maar voorlopig afgewerkt, maar de afwerking is toch heel wat fietsvriendelijker dan het was:
Ook bij het afrijden van het verhoogd gedeelte van het fietspad is de overgang vlak gemaakt. Hier lijkt de afwerking definitief. Er ligt nog wel heel wat zand, wat tot uitschuivers kan leiden bij het remmen, als er plots een auto uit de afrit komt die 'vergeet' voorrang te verlenen!
Wanneer je aan de andere kant 'bergaf' fietst, richting centrum, is de afwerking waarschijnlijk ook al definitief. Het oprijden van het verhoogd gedeelte van het fietspad lijkt vlot en geleidelijk te verlopen:
De foto's waren wat moeilijk om nemen, door de stand van de zon. Ook het afrijden van het verhoogd gedeelte is vlak aangelegd. Ook hier ligt nog veel zand, wat aanleiding kan geven tot uitschuivers als men moet remmen!
Ik heb er zelf nog niet overheen gefietst, dus echte ondervinding heb ik nog niet. Hopelijk hebben we eindelijk eens fietsvriendelijke overgangen kunnen bekomen. Is dat nu door ons aanhoudend zagen? Dan weten we hoe we het in de toekomst moeten doen .
De vraag blijft, waarom eigenlijk het fietspad verhoogd moest aangelegd worden, en waarom dan enkel boven de N16 Zonder verhoging zouden er geen moeilijkheden met de overgangen geweest zijn!
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 04-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
- _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 04-01-2018 18:47:10; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-05-2011 08:17:44 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik heb het ook op editietemse gelezen. Met verkeerslichten zal het oversteken van de Vrijheidstraat wel veiliger kunnen gebeuren voor fietsers en voetgangers.
Het gemeentebestuur deelt dus de mening van de Fietsersbond over de overgangen van de fietspaden, en op de foto's hierboven staat een voorlopige afwerking. Dat kunnen we alleen maar toejuichen. Zo zal men misschien ooit leren om fietspaden van de eerste keer goed aan te leggen. Ook de overgangen aan de zebrapaden lijken mij niet aangepast voor rolstoelen, kinderwagens, ...
In dat verband ben ik nog iets te weten gekomen, alleen weet ik niet of dit juist is. Ik geeft het dus onder voorbehoud en zonder bronvermelding.
De fietspaden zouden enkel boven de N16 verhoogd zijn om te beletten dat daar auto's zouden uitwijken over het fietspad. Wanneer op de viaduct auto's staan te wachten om links af te slaan naar een oprit van de N16, dan kunnen achteropkomende automobilisten die rechtdoor willen, de wachtende auto's langs de rechterkant voorbij rijden. Daarbij gebeurde het vroeger dikwijls dat die automobilisten te veel naar rechts uitweken over het fietspad als er onvoldoende plaats was op de rijbaan. Dat mag wel niet, maar men deed het toch. Door het fietspad op die plaats verhoogd aan te leggen, ontmoedigt men dergelijk rijgedrag. Maar daar zou men natuurlijk het rijcomfort van de fietsers niet aan mogen opofferen, want de niet-verhoogde fietspaden op de viaduct rijden zeer comfortabel! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Trobken
Site Admin
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 701 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-05-2011 10:01:25 Onderwerp: Verhoogd fietspad |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...onder voorbehoud en zonder bronvermelding:
De fietspaden zouden enkel boven de N16 verhoogd zijn om te beletten dat daar auto's zouden uitwijken over het fietspad. Wanneer op de viaduct auto's staan te wachten om links af te slaan naar een oprit van de N16, dan kunnen achteropkomende automobilisten die rechtdoor willen, de wachtende auto's langs de rechterkant voorbij rijden. Daarbij gebeurde het vroeger dikwijls dat die automobilisten te veel naar rechts uitweken over het fietspad als er onvoldoende plaats was op de rijbaan. Dat mag wel niet, maar men deed het toch. Door het fietspad op die plaats verhoogd aan te leggen, ontmoedigt men dergelijk rijgedrag. Maar daar zou men natuurlijk het rijcomfort van de fietsers niet aan mogen opofferen, want de niet-verhoogde fietspaden op de viaduct rijden zeer comfortabel! |
Zoals ik -net zoals jij Jozef- eerder zei, als ze écht begaan waren om de veiligheid én het comfort van de "zwakke" weggebruiker (voetgangers, rolstoelgebruikers, fietsers, kinderwagens, etc...) dan zouden ze het fietspad en het voetpad over heel de viaduct verhoogd moeten laten doorlopen hebben... _________________ Forumbeheerder |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-05-2011 09:26:46 Onderwerp: |
|
|
|
|
Inderdaad, vanmorgen zag ik het al gebeuren. Ik moest met de auto afslaan naar de Parklaan en omdat ik vertraagde stak een ongeduldigaard mij rechts voorbij, over het mooie nieuwe fietspad. Ik maakte nog de opmerking tegen mijn reisgenoot dat de rode verf zo wel snel afgesleten zal zijn. Die is trouwens al voor de helft verdwenen aan de oprit van de N16 Sint-Niklaas. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-05-2011 18:14:12 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, maandag 23 mei 2011, heb ik deze mail ontvangen als antwoord op mijn mail van 27 april 2011 naar ons gemeentebestuur en enkele anderen (zie hierboven):
Citaat: |
Sent: Monday, May 23, 2011 10:09 AM
Subject: KAB/PD/2011/075 - Werken overbrugging N16 (Vrijheidstraat-Krijgsbaan)
Beste,
De uitvoering van het TV3V project N16/N419 verloopt inderdaad niet naar wens. Uw opmerking over de slechte overgangen in het fietspad zijn volkomen terecht.
Het project is momenteel nog in uitvoering, de weg is al opengesteld voor het verkeer, doch de werken zijn nog lang niet opgeleverd.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft het studiebureau gecontacteerd en zijn opmerkingen doorgestuurd met de opdracht de aanpassingen uit te voeren.
Eerstdaags worden op de werf de noodzakelijke aanpassingen overlopen met de aannemer.
AWV zal de werken verder van nabij opvolgen, zodat het eindresultaat een comfortabel fietspad zal opleveren.
Met vriendelijke groeten,
Veerle Gysens
i.o. Patrick D'haese
Raadgever Mobiliteit
Vlaams minister Hilde Crevits
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken
Graaf de Ferrarisgebouw
Kon. Albert II laan 20 bus 1
1000 Brussel
T 02/552.66.00
F 02/552.66.01
www.HildeCrevits.be
www.vlaandereninactie.be |
Dat geeft toch al wat hoop voor de toekomst . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-05-2011 18:33:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik ben misschien wat laat, maar op donderdag 19 mei 2011 stond volgend artikel in de Gazet van Antwerpen:
"Stoppen of doorrijden?" is een overbodige vraag. Zonder verkeerslichten of een verkeersbord B5 (achthoekig STOP-bord) is die stopstreep waardeloos (Artikel 76.1 van de wegcode).
Maar ik maak mij wel zorgen over de plaatsing van deze stopstreep, in het vooruitzicht van de verkeerslichten die daar komen. De stopstreep is voor fietsers en automobilisten op gelijke hoogte geschilderd. Een vrachtwagenbestuurder kan onmogelijk een fietser zien staan, wanneer beiden voor het rode verkeerslicht wachten. In veel gevallen moeten vrachtwagens hier rechts afslaan naar de N16. In het verkeersveilig België krijgt iedereen gelijktijdig groen licht, en dan liggen de dodehoekongevallen hier op de loer!
Dit is nochtans zeer eenvoudig te verhelpen door de stopstreep op de rijbaan een viertal meter achteruit te verplaatsen, of de stopstreep op het fietspad een viertal meter verder te schilderen als dat mogelijk is, of beide strepen even veel te verplaatsen ten opzichte van elkaar. Wachtende automobilisten kunnen dan de wachtende fietsers vóór hen zien staan.
Samen met het "uitvegen" van het fietspad (zie hierboven) is dit een groot gevaar voor fietsers, dat we zeker moeten melden, en vragen om te verhelpen!
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-11-2015 18:46:50; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-06-2011 07:44:09 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Samen met het "uitvegen" van het fietspad (zie hierboven) is dit een groot gevaar voor fietsers, dat we zeker moeten melden, en vragen om te verhelpen! |
Dat is bij deze gebeurd. Volgende mail is vandaag (3 juni 2011) verzonden naar onze burgemeester, onze schepenen van openbare werken en mobiliteit, onze hoofdcommissaris, het agentschap wegen en verkeer, het kabinet van minister Crevits, en nog enkele geïnteresseerden ...
Citaat: |
Geachte heer burgemeester,
Geachte heer en mevrouw schepen,
Met tevredenheid hebben we vernomen dat de fietspaden op de viaduct (overbrugging N16 - Vrijheidstraat-Krijgsbaan) zullen aangepast worden, zodat het eindresultaat een comfortabel fietspad zal opleveren. De fietspaden zullen bij de herinrichting van dit "zwart punt" dus beter worden afgewerkt dan bij het vorig "zwart punt", aan de kruispunten van de Krijgsbaan met de Koning Leopoldlaan, de Prinsenlaan en de Sint-Jorisstraat: daar is de toestand gebleven zoals hij oorspronkelijk was, na het "opvullen" met koud asfalt van drie van de zes oncomfortabele goot-drempel-overgangen.
We willen er toch op wijzen dat de rode accentuering en de wettelijke aanduiding van het fietspad — met twee evenwijdige witte onderbroken strepen — van niet al te beste kwaliteit lijkt te zijn. Onderstaande foto is genomen op 27 mei, amper 3 weken na het openstellen van de viaduct:
De rode kleur is zo goed als verdwenen, en ook de wettelijke aanduiding zal niet lang meer stand houden. Automobilisten kunnen dan zelfs niet meer zien dat er een fietspad is waaraan ze voorrang moeten verlenen! Zou het daarom toch niet beter (geweest) zijn, om een fietspad langs een voorrangsweg zodanig aan te leggen dat het duidelijk is, en dat het vooral duidelijk blijft, dat het om een voorrangsfietspad gaat, zoals op bijgaande voorbeeldfoto?
We maken ons vooral zorgen over een belangrijk veiligheidspunt voor fietsers op de viaduct, naar aanleiding van bijgaande foto uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 19 mei 2011:
In het vooruitzicht van de plaatsing van verkeerslichten zijn stopstrepen op het wegdek aangebracht. De stopstrepen voor fietsers en automobilisten zijn op gelijke hoogte geschilderd. Een vrachtwagenbestuurder kan onmogelijk een fietser zien staan, wanneer beiden voor het rode verkeerslicht wachten. In de meeste gevallen slaan vrachtwagens hier rechts af naar de N16. In het verkeersveilig België krijgen beiden gelijktijdig groen licht, en dan liggen de dodehoekongevallen hier op de loer!
Dit is nochtans zeer eenvoudig te verhelpen door de stopstreep op de rijbaan een viertal meter achteruit te verplaatsen, of de stopstreep op het fietspad een viertal meter verder te schilderen als dat mogelijk is, of beide strepen even veel te verplaatsen ten opzichte van elkaar. Wachtende automobilisten kunnen dan de wachtende fietsers vóór hen zien staan.
We vragen dit aan te passen vooraleer de verkeerslichten geplaatst worden, in het belang van de fietsersveiligheid.
Met vriendelijke groeten,
Namens de Fietsersbond afdeling Temse. |
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 04-01-2018: Verdwenen afbeelding herplaatst.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 04-01-2018 20:07:24; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|