|
Worden de 'zwarte punten' echt "aangepakt"? |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-04-2011 19:15:46 Onderwerp: |
|
|
|
|
Citaat: |
Naar mijn ondervinding zijn de bijgewerkte zwarte punten in Temse inderdaad niet veiliger (zie hoger)! |
Dat is ook mijn gevoel. Laat ons hopen dat we ongelijk hebben... |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-02-2014 07:44:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
Eens te meer blijkt het zo te zijn, dat er eerst iets ernstig moet gebeuren alvorens er voor fietsers maatregelen getroffen worden. Schenk even aandacht aan de titel van volgend artikel uit de Gazet van Antwerpen van vrijdag 28 februari 2014. Met dergelijke titels wordt een algemeen beeld verspreid alsof het overal veilig zou zijn voor fietsers, en dat men nu die veiligheid nog gaat verhogen. Een betere en realistische titel zou geweest zijn:
Stad vermindert onveiligheid voor fietsers op Vaartkaai
Misschien was hiervoor zelfs de dreiging nodig van fietsers, waarvan sprake in dit artikel op de website van de Gazet van Antwerpen. Daarin stond dit te lezen:
Citaat: |
Fietsers dreigen met blokkade op plek waar Kristof Goddaert overleed
22/02 LUCHTBAL-ROZEMAAI (2030) Fietsers die geregeld het Straatsburgdok passeren waar wielrenner Kristof Goddaert dinsdag overleed, verenigen zich in een actiegroep. Ze roepen de stad Antwerpen en nv De Scheepvaart op tot onmiddellijke actie. Anders dreigt de actiegroep Vaartkaai met een filterblokkade op vrijdag 28 februari.
Het traject tussen de Vaartkaai in Merksem en Straatsburg-Noordkaai in de omgeving van discotheek Noxx is al jarenlang erg gevaarlijk voor fietsers. Pendelaar Mark Goetschalckx, die vanuit Rijkevorsel richting het bedrijf Total in de haven van Antwerpen fietst, stipte dat eind 2012 al aan in uw krant.
In oktober 2013 kwam daar een wegomleiding bovenop wegens een verbreding van het Albertkanaal, uitgevoerd door nv De Scheepvaart. Die stuurt de fietsers richting een berm vol kiezels. Onder de Noorderlaanbrug moet de fietser treinsporen kruisen. Dat laatste manoeuvre werd Kristof Goddaert dinsdag fataal. Woensdag kwam er op dezelfde plek alweer een fietser ten val, deze keer gelukkig zonder dramatische gevolgen.
Stad belooft maatregelen
De stad Antwerpen beloofde woensdag op korte termijn de knelpunten aan te pakken, maar dat is niet naar de zin van de actiegroep. "Als er op de dag van de begrafenis van Kristof geen oplossing is, zullen er acties volgen", luidt een bericht. De actievoerders plannen een filterblokkade die vrijdagochtend 28 februari om 7.30u zou starten. Ze willen dan ook zelf de handen uit de mouwen steken om te tonen hoe het wel moet.
Bart Van Camp, kabinetschef van schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) laat weten dat de verkeerspolitie deze week naar de Vaartkaai werd uitgestuurd. Aan de aannemer is gevraagd om de bestaande signalisatie te optimaliseren. Maar of dat de actiegroep kan sussen? |
Ook in Temse zijn wel een aantal plaatsen waar de "veiligheid" voor fietsers kan "verhoogd" worden ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-05-2017 13:39:34 Onderwerp: |
|
|
|
|
Naar aanleiding van een ernstig ongeval met fietsers op een bekend "zwart punt" in Kasterlee waarbij 3 doden te betreuren vielen (hier, hier, ...) brengt de Gazet van Antwerpen dit weekend, 20-21 mei 2017, een "dossier" van twee bladzijden over de schrik van fietsers.
Op de voorpagina (klik om te vergroten), ...
... en binnenin de krant op blz 22 en 23 (klik om te vergroten).
Dergelijke artikels zijn een klassiek verschijnsel telkens er een erstig ongeval gebeurd is. Dan wordt er over gesproken, dan wordt er nagedacht over verkeersonveiligheid, over maatregelen, over ... alles ... tot het enkele dagen verder is. Dan is er alweer ander nieuws en is het enkel wachten tot het volgende zwaar ongeval om opnieuw over allerlei mogelijke verbeteringen te zwanzen.
Maar echte infrastructurele ingrepen uitvoeren die de fietsonveiligheid verminderen ... dat is wat anders. Daarvoor zullen eerst nog heel wat meer fietsdoden moeten vallen om die "gevaarlijke kruispunten" de nodige punten op te leveren om echt als gevaarlijk beschouwd te worden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
luk
Geregistreerd op: 10 Mei 2017 Berichten: 103
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-05-2017 19:10:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
Wordt het niet hoog tijd om de veiligheid van de fietsers en hun status op de weg te verhogen?
Mijn voorstel: op alle kruisingen tussen een fietsroute en een baan of straat met gemotoriseerd verkeer de voorrang toekennen aan de fietsroute en de auto dwingen om voorrang te verlenen aan de fietser. Dit kan met de omgekeerde driehoek of met het 'Stop'bord voor het autoverkeer.
Het zal veel meer mensen aanzetten om de fiets te nemen en het zal ook het autoverkeer rustiger en veiliger maken.
Op zeer gevaarlijke kruisingen worden best verkeerslichten ( door de fietser te bedienen ) geplaatst. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-05-2017 07:33:40 Onderwerp: |
|
|
|
|
Mooi voorstel, maar de autolobby staat zeer sterk in België. Om dat gedaan te krijgen zullen veel meer fietsers dan vandaag samen met de Fietsersbond hun stem moeten verheffen om veel luider te kunnen roepen dan de autolobby ...
Het Agentschap Wegen en Verkeer, het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, de Verkeerspolitie, de minister van mobiliteit, ... iedereen en alle organisaties die echt iets kunnen veranderen aan het verkeer in België, ook al lijken ze vanalles te doen voor fietsers, ze kijken eerst en vooral naar het autoverkeer en zijn "vlotte doorstroming", zelfs bij de allernieuwste ontwerpen. De veiligheid en de voorzieningen voor fietsers en voetgangers komen pas daarna aan bod, als ... daar nog plaats, goesting, geld en gelegenheid voor is. Kijk als voorbeeld maar naar de fietspaden over de viaduct van de E17 in de Hoogkamerstraat in Temse — die we al jaren vragen en binnenkort eindelijk zullen aangelegd worden — op welke wijze dat alweer zal gebeuren: op de eerste plaats komt de vlotte autodoorstroming, pas daarna kijkt men wat nog kan gedaan worden met het overschot voor de veiligheid en het comfort van fietsers. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-08-2021 09:02:05 Onderwerp: |
|
|
|
|
Pas iets meer dan één maand geleden, op 10 juli 2021, stond in Het Nieuwsblad dat kindermaat de norm moet worden bij een (her)aanleg van verkeerswegen. Maar toch blijken maatregelen op kindermaat zelfs nog teruggedraaid te worden, met vroeg of laat een onvermijdelijk noodlottig ongeval als gevolg. Dit stond in Het Nieuwsblad van woensdag 25 augustus 2021 (klik om te vergroten).
We ondervinden al lang dat "zwarte punten" dikwijls op een zeer slechte wijze worden "aangepakt". Meestal is de "vlotte doorstroming" van het gemotoriseerd verkeer de voornaamste doelstelling van een herinrichting. De veiligheid van voetgangers en fietsers is daaraan ondergeschikt.
Het vermijden van files en wachttijden van motorvoertuigen is het voornaamste doel. Alsof alle verplaatsingen met motorvoertuigen belangrijke, noodzakelijke verplaatsingen zijn die dringend moeten uitgevoerd worden, en voetgangers en fietsers altijd voor hun ontspanning en plezier onderweg zijn, tijd genoeg hebben en maar moeten uitkijken dat ze niet opgeschept worden door afslaande motorvoertuigen.
De beslissingen voor het inrichten van onze verkeerswegen worden genomen door onze politici, die zich natuurlijk dikwijls laten leiden door hun kiespubliek. Gelukkig begint nu ook dat kiespubliek in te zien dat het zo niet verder kan. Het verkeer moet echt veiliger gemaakt worden, door de heerschappij van het gemotoriseerd verkeer af te bouwen, vooral in de bewoonde gebieden. De gemotoriseerde verplaatsingsmiddelen moeten minder gebruikt worden, alleen wanneer dat echt niet anders kan. Heel veel van onze "gewoontegetrouwe" gemotoriseerde verplaatsingen kunnen veel beter op een andere wijze uitgevoerd worden, die veiliger is voor andere weggebruikers.
De volgende twee artikels uit Het Nieuwsblad van donderdag 26 augustus 2021 gaan over de noodzakelijke wijzigingen aan ons verkeersbeleid (klik om te vergroten).
Lees in dat verband ook wat Wies Callens, onze woordvoerder van de Fietsersbond zegt over conflictvrije kruispunten. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-11-2021 20:24:29 Onderwerp: |
|
|
|
|
Wegbeheerders hebben altijd gedacht dat zwarte punten kunnen "aangepakt" worden door te zorgen voor een "vlotte doorstroming" van het gemotoriseerd verkeer. Zelfs ministers waren er toen van overtuigd dat het zaakje snel zou opgelost zijn. Maar er bleken nogal wat haren in de boter te zitten. Er werd zelfs "getalmd" met de aanpak van zwarte punten.
De ongevallen op zwarte punten bleven duren en pas na een zeer ernstig ongeval werd al eens een zwart punt "aangepakt".
Dat was totaal onvoldoende om de veiligheid van fietsers echt te verbeteren. Er bleven ongevallen met dodelijke afloop gebeuren, steeds erger en zelfs op "bekende zwarte punten".
Vanaf 2017 is zachtjesaan een kentering gekomen, maar het heeft toch nog vier jaar geduurd eer de geesten voldoende gerijpt waren.
Vanaf ongeveer midden dit jaar (2021) heeft men wat meer inzicht gekregen in het ontwerpen van wegen en kruispunten. De veiligheid van de weggebruikers, vooral van kinderen, is belangrijker dan de "vlotte doorstroming" van het gemotoriseerd verkeer. Maar het zal nog wel een tijdje duren, alvorens dat inzicht overal is doorgedrongen.
In De Zondag van 21 november 2021 stond, dat onze Vlaamse minister van mobiliteit zegt dat de veiligheid van de weggebruikers de prioriteit moet zijn, niet de doorstroming. Dit naar aanleiding van een artikel dat we te snel rijden, en dat er steeds meer snelheidsovertredingen geregistreerd worden.
Nu moet dat nog in de praktijk gebracht worden ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|