|
Renovatie Krijgsbaan (viaduct) N419 |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-05-2011 18:33:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik ben misschien wat laat, maar op donderdag 19 mei 2011 stond volgend artikel in de Gazet van Antwerpen:
"Stoppen of doorrijden?" is een overbodige vraag. Zonder verkeerslichten of een verkeersbord B5 (achthoekig STOP-bord) is die stopstreep waardeloos (Artikel 76.1 van de wegcode).
Maar ik maak mij wel zorgen over de plaatsing van deze stopstreep, in het vooruitzicht van de verkeerslichten die daar komen. De stopstreep is voor fietsers en automobilisten op gelijke hoogte geschilderd. Een vrachtwagenbestuurder kan onmogelijk een fietser zien staan, wanneer beiden voor het rode verkeerslicht wachten. In veel gevallen moeten vrachtwagens hier rechts afslaan naar de N16. In het verkeersveilig België krijgt iedereen gelijktijdig groen licht, en dan liggen de dodehoekongevallen hier op de loer!
Dit is nochtans zeer eenvoudig te verhelpen door de stopstreep op de rijbaan een viertal meter achteruit te verplaatsen, of de stopstreep op het fietspad een viertal meter verder te schilderen als dat mogelijk is, of beide strepen even veel te verplaatsen ten opzichte van elkaar. Wachtende automobilisten kunnen dan de wachtende fietsers vóór hen zien staan.
Samen met het "uitvegen" van het fietspad (zie hierboven) is dit een groot gevaar voor fietsers, dat we zeker moeten melden, en vragen om te verhelpen!
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-11-2015 18:46:50; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-06-2011 07:44:09 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Samen met het "uitvegen" van het fietspad (zie hierboven) is dit een groot gevaar voor fietsers, dat we zeker moeten melden, en vragen om te verhelpen! |
Dat is bij deze gebeurd. Volgende mail is vandaag (3 juni 2011) verzonden naar onze burgemeester, onze schepenen van openbare werken en mobiliteit, onze hoofdcommissaris, het agentschap wegen en verkeer, het kabinet van minister Crevits, en nog enkele geïnteresseerden ...
Citaat: |
Geachte heer burgemeester,
Geachte heer en mevrouw schepen,
Met tevredenheid hebben we vernomen dat de fietspaden op de viaduct (overbrugging N16 - Vrijheidstraat-Krijgsbaan) zullen aangepast worden, zodat het eindresultaat een comfortabel fietspad zal opleveren. De fietspaden zullen bij de herinrichting van dit "zwart punt" dus beter worden afgewerkt dan bij het vorig "zwart punt", aan de kruispunten van de Krijgsbaan met de Koning Leopoldlaan, de Prinsenlaan en de Sint-Jorisstraat: daar is de toestand gebleven zoals hij oorspronkelijk was, na het "opvullen" met koud asfalt van drie van de zes oncomfortabele goot-drempel-overgangen.
We willen er toch op wijzen dat de rode accentuering en de wettelijke aanduiding van het fietspad — met twee evenwijdige witte onderbroken strepen — van niet al te beste kwaliteit lijkt te zijn. Onderstaande foto is genomen op 27 mei, amper 3 weken na het openstellen van de viaduct:
De rode kleur is zo goed als verdwenen, en ook de wettelijke aanduiding zal niet lang meer stand houden. Automobilisten kunnen dan zelfs niet meer zien dat er een fietspad is waaraan ze voorrang moeten verlenen! Zou het daarom toch niet beter (geweest) zijn, om een fietspad langs een voorrangsweg zodanig aan te leggen dat het duidelijk is, en dat het vooral duidelijk blijft, dat het om een voorrangsfietspad gaat, zoals op bijgaande voorbeeldfoto?
We maken ons vooral zorgen over een belangrijk veiligheidspunt voor fietsers op de viaduct, naar aanleiding van bijgaande foto uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 19 mei 2011:
In het vooruitzicht van de plaatsing van verkeerslichten zijn stopstrepen op het wegdek aangebracht. De stopstrepen voor fietsers en automobilisten zijn op gelijke hoogte geschilderd. Een vrachtwagenbestuurder kan onmogelijk een fietser zien staan, wanneer beiden voor het rode verkeerslicht wachten. In de meeste gevallen slaan vrachtwagens hier rechts af naar de N16. In het verkeersveilig België krijgen beiden gelijktijdig groen licht, en dan liggen de dodehoekongevallen hier op de loer!
Dit is nochtans zeer eenvoudig te verhelpen door de stopstreep op de rijbaan een viertal meter achteruit te verplaatsen, of de stopstreep op het fietspad een viertal meter verder te schilderen als dat mogelijk is, of beide strepen even veel te verplaatsen ten opzichte van elkaar. Wachtende automobilisten kunnen dan de wachtende fietsers vóór hen zien staan.
We vragen dit aan te passen vooraleer de verkeerslichten geplaatst worden, in het belang van de fietsersveiligheid.
Met vriendelijke groeten,
Namens de Fietsersbond afdeling Temse. |
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 04-01-2018: Verdwenen afbeelding herplaatst.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 04-01-2018 20:07:24; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-06-2011 20:02:28 Onderwerp: |
|
|
|
|
Knap werk, inderdaad! |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 31-08-2011 19:39:16 Onderwerp: |
|
|
|
|
De Viadukt (de straat) is nu voorzien van een asfaltlaag die aansluit op de viaduct boven de N16. Het rechtergedeelte van de oprit naar het verhoogd fietspad, richting Krijgsbaan, is daarbij perfect afgewerkt :
Je voelt niet de minste oneffenheid als je langs die kant het verhoogd fietspad oprijdt. Een perfecte afwerking is dus best mogelijk, als men het maar wil (en als de Fietsersbond minstens lichte dwang uitoefent ). Als nu ook de linkse kant van deze oprit naar dat fietspad op dezelfde wijze afgewerkt wordt, en de afrit even verder, en ook de op- en afrit van het verhoogd fietspad aan de overkant van de straat, dan zijn we tevreden wat de overgangen betreft .
Maar toch is weer niet alles in orde! Zopas lees ik op editietemse dat deze oprit naar de N16 morgen, op 1 september dus, opnieuw opengesteld wordt. Maar waar dit voorrangsfietspad de straat oversteekt moet dat verplicht aangeduid worden door twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Zoals uit de foto blijkt is dat nog niet het geval, en deze foto is genomen op 31 augustus om 18u20. Om in orde te zijn met de wegcode zal men deze nacht moeten schilderen...
Wordt morgen vervolgd, vrees ik!
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-11-2015 19:21:27; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-10-2011 19:55:34 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op 1 september 2011 is de oprit richting Bornem heropend zonder de verplichte fietspadmarkering aan te brengen (klik hier). Na een melding op het meldpunt fietspaden beloofde het gewest op 20 september 2011 (!) "om de signalisatie zo snel mogelijk in orde te brengen" (zie hierboven).
Vandaag, donderdag 27 oktober 2011, zijn we weer meer dan een maand verder en is de fietspadmarkering eindelijk geschilderd ...
Tegelijkertijd worden ook andere lijnen en oversteekplaatsen in Temse geschilderd, waarover morgen meer op de juiste items in dit forum ...
Ik vraag me af of de schilderwerken op deze gewestweg wel door de juiste wegbeheerder zijn uitgevoerd?
Er valt trouwens nog wat aan te merken:
- Na de oversteek is het fietspad nog steeds niet aangeduid met een verkeersbord D9 . Wettelijk is dat verhoogd stuk daar nog altijd voor de helft geen fietspad ...
- Ook voor de oversteek "ontbreekt" er een stukje fietspad:
Waar de rode steentjes schuin over het voetpad aangelegd zijn, is plots geen fietspadmarkering meer (twee evenwijdige witte onderbroken strepen, wegcode, artikel 74) en er staat ook geen verkeersbord dat het fietspad aanduidt. Bijgevolg is daar ook geen fietspad meer.
Ook al wordt dat fietspad hier ooit aangeduid zoals het hoort, dan nog zal het eigenaardig zijn dat het fietspad schuin door de goot over het voetpad zal lopen, waarbij het voetpad verdwijnt in het niets:
- Het is gelukkig geen diepe goot, maar als het glad wordt in de winter vrees ik toch voor valpartijen.
- Kon men het voetpad daarnaast niet verder gelegd hebben, of is dat stukje grond aan de rechterkant eigendom van iemand anders?
Nu nog wachten op de beloofde betere en vlakke overgangen, waardoor we een "comfortabel fietspad" zullen krijgen (klik hier) en op de verkeerslichten, waarbij de stopstrepen zullen verplaatst worden (klik hier). Ik vrees dat men die vlakke overgangen al vergeten is, maar ik nog niet
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-11-2015 19:30:20; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|