|
Renovatie Krijgsbaan (viaduct) N419 |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-05-2011 18:14:12 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, maandag 23 mei 2011, heb ik deze mail ontvangen als antwoord op mijn mail van 27 april 2011 naar ons gemeentebestuur en enkele anderen (zie hierboven):
Citaat: |
Sent: Monday, May 23, 2011 10:09 AM
Subject: KAB/PD/2011/075 - Werken overbrugging N16 (Vrijheidstraat-Krijgsbaan)
Beste,
De uitvoering van het TV3V project N16/N419 verloopt inderdaad niet naar wens. Uw opmerking over de slechte overgangen in het fietspad zijn volkomen terecht.
Het project is momenteel nog in uitvoering, de weg is al opengesteld voor het verkeer, doch de werken zijn nog lang niet opgeleverd.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft het studiebureau gecontacteerd en zijn opmerkingen doorgestuurd met de opdracht de aanpassingen uit te voeren.
Eerstdaags worden op de werf de noodzakelijke aanpassingen overlopen met de aannemer.
AWV zal de werken verder van nabij opvolgen, zodat het eindresultaat een comfortabel fietspad zal opleveren.
Met vriendelijke groeten,
Veerle Gysens
i.o. Patrick D'haese
Raadgever Mobiliteit
Vlaams minister Hilde Crevits
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken
Graaf de Ferrarisgebouw
Kon. Albert II laan 20 bus 1
1000 Brussel
T 02/552.66.00
F 02/552.66.01
www.HildeCrevits.be
www.vlaandereninactie.be |
Dat geeft toch al wat hoop voor de toekomst . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-05-2011 18:33:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik ben misschien wat laat, maar op donderdag 19 mei 2011 stond volgend artikel in de Gazet van Antwerpen:
"Stoppen of doorrijden?" is een overbodige vraag. Zonder verkeerslichten of een verkeersbord B5 (achthoekig STOP-bord) is die stopstreep waardeloos (Artikel 76.1 van de wegcode).
Maar ik maak mij wel zorgen over de plaatsing van deze stopstreep, in het vooruitzicht van de verkeerslichten die daar komen. De stopstreep is voor fietsers en automobilisten op gelijke hoogte geschilderd. Een vrachtwagenbestuurder kan onmogelijk een fietser zien staan, wanneer beiden voor het rode verkeerslicht wachten. In veel gevallen moeten vrachtwagens hier rechts afslaan naar de N16. In het verkeersveilig België krijgt iedereen gelijktijdig groen licht, en dan liggen de dodehoekongevallen hier op de loer!
Dit is nochtans zeer eenvoudig te verhelpen door de stopstreep op de rijbaan een viertal meter achteruit te verplaatsen, of de stopstreep op het fietspad een viertal meter verder te schilderen als dat mogelijk is, of beide strepen even veel te verplaatsen ten opzichte van elkaar. Wachtende automobilisten kunnen dan de wachtende fietsers vóór hen zien staan.
Samen met het "uitvegen" van het fietspad (zie hierboven) is dit een groot gevaar voor fietsers, dat we zeker moeten melden, en vragen om te verhelpen!
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-11-2015 18:46:50; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-06-2011 07:44:09 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Samen met het "uitvegen" van het fietspad (zie hierboven) is dit een groot gevaar voor fietsers, dat we zeker moeten melden, en vragen om te verhelpen! |
Dat is bij deze gebeurd. Volgende mail is vandaag (3 juni 2011) verzonden naar onze burgemeester, onze schepenen van openbare werken en mobiliteit, onze hoofdcommissaris, het agentschap wegen en verkeer, het kabinet van minister Crevits, en nog enkele geïnteresseerden ...
Citaat: |
Geachte heer burgemeester,
Geachte heer en mevrouw schepen,
Met tevredenheid hebben we vernomen dat de fietspaden op de viaduct (overbrugging N16 - Vrijheidstraat-Krijgsbaan) zullen aangepast worden, zodat het eindresultaat een comfortabel fietspad zal opleveren. De fietspaden zullen bij de herinrichting van dit "zwart punt" dus beter worden afgewerkt dan bij het vorig "zwart punt", aan de kruispunten van de Krijgsbaan met de Koning Leopoldlaan, de Prinsenlaan en de Sint-Jorisstraat: daar is de toestand gebleven zoals hij oorspronkelijk was, na het "opvullen" met koud asfalt van drie van de zes oncomfortabele goot-drempel-overgangen.
We willen er toch op wijzen dat de rode accentuering en de wettelijke aanduiding van het fietspad — met twee evenwijdige witte onderbroken strepen — van niet al te beste kwaliteit lijkt te zijn. Onderstaande foto is genomen op 27 mei, amper 3 weken na het openstellen van de viaduct:
De rode kleur is zo goed als verdwenen, en ook de wettelijke aanduiding zal niet lang meer stand houden. Automobilisten kunnen dan zelfs niet meer zien dat er een fietspad is waaraan ze voorrang moeten verlenen! Zou het daarom toch niet beter (geweest) zijn, om een fietspad langs een voorrangsweg zodanig aan te leggen dat het duidelijk is, en dat het vooral duidelijk blijft, dat het om een voorrangsfietspad gaat, zoals op bijgaande voorbeeldfoto?
We maken ons vooral zorgen over een belangrijk veiligheidspunt voor fietsers op de viaduct, naar aanleiding van bijgaande foto uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 19 mei 2011:
In het vooruitzicht van de plaatsing van verkeerslichten zijn stopstrepen op het wegdek aangebracht. De stopstrepen voor fietsers en automobilisten zijn op gelijke hoogte geschilderd. Een vrachtwagenbestuurder kan onmogelijk een fietser zien staan, wanneer beiden voor het rode verkeerslicht wachten. In de meeste gevallen slaan vrachtwagens hier rechts af naar de N16. In het verkeersveilig België krijgen beiden gelijktijdig groen licht, en dan liggen de dodehoekongevallen hier op de loer!
Dit is nochtans zeer eenvoudig te verhelpen door de stopstreep op de rijbaan een viertal meter achteruit te verplaatsen, of de stopstreep op het fietspad een viertal meter verder te schilderen als dat mogelijk is, of beide strepen even veel te verplaatsen ten opzichte van elkaar. Wachtende automobilisten kunnen dan de wachtende fietsers vóór hen zien staan.
We vragen dit aan te passen vooraleer de verkeerslichten geplaatst worden, in het belang van de fietsersveiligheid.
Met vriendelijke groeten,
Namens de Fietsersbond afdeling Temse. |
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 04-01-2018: Verdwenen afbeelding herplaatst.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 04-01-2018 20:07:24; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-06-2011 20:02:28 Onderwerp: |
|
|
|
|
Knap werk, inderdaad! |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 31-08-2011 19:39:16 Onderwerp: |
|
|
|
|
De Viadukt (de straat) is nu voorzien van een asfaltlaag die aansluit op de viaduct boven de N16. Het rechtergedeelte van de oprit naar het verhoogd fietspad, richting Krijgsbaan, is daarbij perfect afgewerkt :
Je voelt niet de minste oneffenheid als je langs die kant het verhoogd fietspad oprijdt. Een perfecte afwerking is dus best mogelijk, als men het maar wil (en als de Fietsersbond minstens lichte dwang uitoefent ). Als nu ook de linkse kant van deze oprit naar dat fietspad op dezelfde wijze afgewerkt wordt, en de afrit even verder, en ook de op- en afrit van het verhoogd fietspad aan de overkant van de straat, dan zijn we tevreden wat de overgangen betreft .
Maar toch is weer niet alles in orde! Zopas lees ik op editietemse dat deze oprit naar de N16 morgen, op 1 september dus, opnieuw opengesteld wordt. Maar waar dit voorrangsfietspad de straat oversteekt moet dat verplicht aangeduid worden door twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Zoals uit de foto blijkt is dat nog niet het geval, en deze foto is genomen op 31 augustus om 18u20. Om in orde te zijn met de wegcode zal men deze nacht moeten schilderen...
Wordt morgen vervolgd, vrees ik!
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-11-2015 19:21:27; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|