|
Luizemarktje - Kruispunt Leie/Cauwerburg. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-08-2014 19:44:39 Onderwerp: Luizemarktje - Kruispunt Leie/Cauwerburg. |
|
|
|
|
Ter herinnering: dit is het volledige plan van de gemeente Temse, van de voorziene herinrichting van de kruispunten Hoogkamerstraat/Schoolstraat/Sint-Amelbergalaan/Edgard Tinelplaats/Leie/Cauwerburg/(nieuwe)Tekenaarslaan.
Als je op de figuur klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je het plan veel groter en in detail bekijken.
Onze opmerkingen en voorstellen op de herinrichting van het gedeelte van de rotonde op het kruispunt Leie/Cauwerburg, en de nieuwe ontsluitingsweg die vanaf de Zaat op de rotonde zal uitkomen (de Tekenaarslaan), kun je hier vinden, onder het onderwerp Ontsluitingsweg Zaat - Kruispunt Leie/Cauwerbug. In dit topic beperken we ons tot het gedeelte tussen de Edgard Tinelplaats (het "Luizemarktje") en het kruispunt Leie/Cauwerburg (de rotonde).
Volgens de plannen van de gemeente Temse, zou dat gedeelte als volgt heringericht worden.
Als je op de figuur klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je het plan veel groter en in detail bekijken.
Daar vallen een aantal zaken op te merken, die verre van fietsvriendelijk zijn en die zelfs gevaarlijk zijn voor fietsers.
- Om te beginnen valt het direct op dat fietsers, die vanaf de rotonde richting Hoogkamerstraat fietsen (naar links boven op het plan), de straat zullen moeten oversteken op de gevaarlijkste plaats, pal in de bocht van 90°! En dat op een plaats waar het zicht beperkt is zowel voor fietsers als voor automobilisten.
- Die oversteekplaats voor fietsers is voorafgegaan door een kort, onooglijk fietssuggestiestrookje dat veel te smal is. Het is amper 1 meter breed en bovendien in het rood aangeduid. Fietssuggestiestroken horen minstens 1,20 meter breed te zijn en niet uitgevoerd te worden in rode kleur, om niet verward te worden met fietspaden.
- Fietsers die in de omgekeerde richting rijden, komen vanaf het "Luizemarktje" bijna loodrecht op de rijbaan uit, waar ze uiteraard voorrang moeten verlenen (omgekeerde driehoek en haaientanden). Hun fietsweg vervolgt dan na een hoek van bijna 90° naar rechts over een gelijkaardig miniem en veel te smal fietssuggestiestrookje, om dan weer een bocht van ongeveer 90° naar links te moeten beschrijven.
- In deze laatste bocht naar links wordt aan fietsers geen enkele bescherming geboden tegen het autoverkeer.
- Integendeel krijgt dat autoverkeer in de brede bocht van 90° snelheidsbevorderende rijstroken.
- Als fietssuggestiestroken te smal zijn en bovendien nog gecombineerd worden met een middenstreep, dan hebben die geen snelheidsremmend effect meer en zijn ze totaal nutteloos.
- De fietssuggestiestroken hebben hier blijkbaar niet het doel om de aanwezigheid van fietsers te benadrukken, maar wel om de fietsers zo ver mogelijk naar de zijkant van de rijbaan te drukken, uit de weg van het autoverkeer.
- De verdeling van de hele rijbaan vanaf de Schoolstraat tot aan de rotonde Leie/Cauwerbug in twee snelheidsbevorderende rijstroken maakt er een snelle en aantrekkelijke doorgang van voor het gemotoriseerd verkeer. Was het niet de bedoeling van deze, en van nog andere herinrichtingen van kruispunten in Temse, om snel en zwaar vervoer uit de centrumstraten te weren?
Dat kan dus veel beter en fietsvriendelijker! Aangezien het onze taak is om te zorgen voor de veiligheid en het comfort van fietsers, is dit het voorstel van de Fietsersbond van Temse, goedgekeurd op onze vergadering van 25 augustus 2014.
Als je op de figuur klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je het plan veel groter en in detail bekijken.
- Vooreerst maakt het tweerichtingsfietspad, dat komt vanaf de Sint-Amelbergalaan, wat eerder zijn bocht naar rechts waardoor het naast het voetpad verder loopt.
- Het wegje naar de "oprit" naast woning 16 ligt ook wat dichter tegen de woningen. De groenzone van het Luizemarktje is nu uit één stuk en wat groter.
- Het tweerichtingsfietspad blijft een eindje langs het voetpad verder lopen, ten koste van enkele parkeerplaatsen voor auto's.
- Fietsers die vanaf de rotonde richting Hoogkamerstraat fietsen kunnen de rijbaan oversteken vóór de bocht, op een plaats waar zicht is op het gemotoriseerd verkeer.
- De schuine fietsoversteekplaats is uitgevoerd met parallellogrammen, niet met vierkanten!
- Als bijkomende veiligheidsmaatregel zou de fietsoversteekplaats in het rood kunnen geaccentueerd worden.
- De rijbaan wordt wat smaller naast het fietspad en er is een scheiding tussen de rijbaan en het fietspad. Tevens is op deze plaats de rijbaan niet meer verdeeld in rijstroken. Dat alles heeft een remmend effect op het gemotoriseerd verkeer. Dat maakt het minder onveilig voor de zachte weggebruikers.
- Op de plaats waar het fietspad ophoudt/begint (al naargelang van uit welke richting men komt) – dus waar fietsers uit de ene richting op de rijbaan moeten komen en fietsers uit de andere richting de rijbaan moeten oversteken – is nog een extra versmalling van de rijbaan aangebracht. Dat heeft een bijkomend remmend effect op het gemotoriseerd verkeer en dat maakt het nog minder onveilig voor de zachte weggebruikers. Vergeet niet, dat het gemotoriseerd verkeer richting rotonde op deze plaats voorrang (van rechts!) moet verlenen aan de fietsers die van het fietspad op de rijbaan komen en hun weg rechtdoor vervolgen, richting rotonde (artikel 12.4 van de wegcode)!
- De plaatsen waar fietsers op de rijbaan komen of waar ze de rijbaan zullen moeten oversteken, zijn over een ruime afstand geaccentueerd door fietssuggestiestroken met een minimum breedte van 1,20 meter en in een gepaste kleur die niet verward kan worden met fietspaden.
- Ter hoogte van deze fietssuggestiestroken is de rijbaan niet verdeeld in rijstroken. Dat heeft weer een remmend effect op het gemotoriseerd verkeer en maakt het weer minder onveilig voor de zachte weggebruikers.
Als "bezwaren" zou kunnen geopperd worden dat de "oprit" naast woning 16 nu over het fietspad loopt, en dat er minder parkeerplaatsen voor auto's zijn.
De oprit blijft even goed bereikbaar. En is het niet de normaalste zaak van de wereld dat de gebruiker van die oprit oplet voor fietsers? De voorziene toegang is zelfs breder dan een rijstrook. Er is dus meer dan voldoende plaats om uit te kijken. Bij het oprijden van de rijbaan hebben we zelfs een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) voorzien met bijhorende haaientanden. In het plan van de gemeente is dat "vergeten" voor de automobilist op de toegangsweg ... maar het staat er wel voor de fietser op het fietspad!
Zijn parkeerplaatsen voor auto's belangrijker dan de veiligheid van fietsers? Wie vraagt die parkeerplaatsen en waarom? Is het geen belangrijke functie van een openbare weg om zich er op te kunnen verplaatsen? Elke parkeerplaats op de openbare weg doet juist het tegenovergestelde: op een parkeerplaats kan nooit nog iemand zich verplaatsen. Zelfs niet als er geen auto op staat! Elke parkeerplaats doet afbreuk aan de verplaatsingsmogelijkheid, dus aan de mobiliteit van iedereen! Hebben bewoners het recht om een deel van de openbare weg alleen voor zich op te eisen om hun persoonlijke bezittingen (hun auto) permanent voor hun deur te kunnen plaatsen, op kosten van de belastingbetaler en ten koste van de mobiliteit en de veiligheid van alle weggebruikers? Hoeveel parkeerplaatsen moeten er dan trouwens komen om er "genoeg" te hebben?
Als er dan toch willens nillens meer parkeerplaatsen moeten komen, dan kunnen er nog altijd bij gemaakt worden op de groene zone van het "Luizemarktje". Zelfs op de groene strook voor de frituur op de hoek van de Schoolstraat kan nog een parkeerplaats worden bij gemaakt! Maar niet op plaatsen die beter kunnen ingenomen worden om de veiligheid van fietsers te verbeteren
(Aanpassing op 11-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-11-2015 10:23:25; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-09-2014 16:53:13 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er is een nieuw plan van de gemeente opgedoken van dit gedeelte, van een vergadering met de 'projectontwikkelaar'. Dit is het:
Als je op de figuur klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je het plan veel groter en in detail bekijken.
Het belangrijkste verschil met het vorige plan is dit:
Inderdaad! Zoals bij ons voorstel komt het tweerichtingsfietspad langs de woningen te liggen, maar daar houdt elke vergelijking op. De oversteekplaats voor fietsers blijft gevaarlijk in de bocht liggen!
De eerste drie geschreven aanmerkingen op het plan zijn ook geldig voor ons voorstel. De volgende aanmerkingen verdienen echter wat commentaar.
"4. fietsoversteek dwars op de rijweg:
- uit de voorrang."
Oversteekplaatsen voor fietsers zijn altijd "uit de voorrang". Dit is een aanmerking die niets terzake doet.
"- verder gelegen van het kruispunt."
Dat moeten we tegenspreken. Het beginpunt van die oversteekplaats – en het is dat toch wat telt – ligt voor fietsers juist even dicht tegen het kruispunt als op het vorige plan. De oversteekplaats blijft bovendien gevaarlijk in de bocht liggen.
"- duidelijk leesbaar voor verschillende verkeersdeelnemers."
De "leesbaarheid" van verkeerssituaties is zo een moderne term die te pas en ten onpas gebruikt wordt als een bijkomend argument, maar waarmee eigenlijk niets wezenlijks gezegd wordt. Wat betekent de "leesbaarheid" van een verkeerssituatie? Dat ze duidelijk geschreven is?
Deze oversteekplaats voor fietsers is in zoverre "leesbaar" dat veel fietsers van ver zullen zien dat ze in de bocht zullen moeten oversteken. Het gevolg daarvan zal zijn dat heel wat fietsers voor de bocht zullen oversteken, om een eindje te spookrijden langs de fietssuggestiestrook tot op het fietspad. Dan vinden wij het heel wat beter en veiliger om de oversteekplaats voor fietsers te leggen op de meest logische en veilige plaats
"5. verlenging fietssuggestiestroken."
Maar de middenstreep blijft behouden, waardoor de fietssuggestiestroken hun rijbaanversmallend effect verliezen. Bovendien blijven ze met hun breedte van 1 meter te smal om een veilig weggedeelte voor fietsers aan te duiden. Daar komt nog bij dat fietssuggestiestroken zoals op het plan getekend geen enkele bescherming bieden aan fietsers, zeker niet voor de auto's die vanaf de Schoolstraat komen en hun bocht moeten nemen juist op de plaats waar fietsers op de rijbaan komen!
Het besluit is duidelijk: Ons voorstel is stukken beter en veiliger voor fietsers. Al onze opmerkingen van hierboven blijven geldig.
Voor alle duidelijkheid: dit is nogmaals ONS voorstel:
Als je op de figuur klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je het plan veel groter en in detail bekijken.
(Aanpassing op 11-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-11-2015 10:38:10; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-12-2014 21:22:38 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op de vergadering van de Verkeerscommissie van 9 december 2014 is het plan van de herinrichting getoond met de wijziging waarvan hier sprake is. Het plan van de gemeente ziet er nu ongeveer als volgt uit:
Als je op de figuur klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je het plan veel groter en in detail bekijken.
Het valt op dat het tweerichtingsfietspad op het Luizemarktje dichter tegen de huizen gebracht is, bijna zoals op ons plan. Maar de oversteekplaats voor fietsers blijft gevaarlijk, aangezien fietsers die van de rotonde komen de rijbaan moeten oversteken in de onoverzichtelijke bocht van 90°, nadat ze zelf een bocht van 90° moeten beschrijven om van op de fietssuggestiestrook op de fietsoversteekplaats te geraken!
Dat is weer duidelijk een plan dat getekend is door iemand die nooit fietst.
Onze opmerking 1 hierboven blijft dus geldig.
Onze opmerking 3 hierboven kan wat afgezwakt worden met de verschuiving van het tweerichtingsfietspad, maar alle andere opmerkingen blijven geldig.
Ik blijf ons voorstel verdedigen, namelijk dit:
Als je op de figuur klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je het plan veel groter en in detail bekijken.
(Aanpassing op 11-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-11-2015 11:06:40; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-01-2015 14:48:01 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, maandag 5 januari 2015, zijn de werken volgens planning begonnen. De Leie is niet meer toegankelijk voor normaal autoverkeer. Vanaf het kruispunt met de Schipperslaan is in de Oeverstraat is al geen autoverkeer meer toegelaten richting Leie. Fietsers en tweewielige bromfietsers klasse A mogen er nog wel door.
Voorlopig hebben die zelfs een afgepaald deel van de rijbaan ter beschikking gekregen, maar dat zal zeer waarschijnlijk maar duren tot de werken tot hier gekomen zijn.
Aan de Houtkaai hebben fietsers en bromfietsers de keuze:
- Ofwel rechts afslaan naar de Houtkaai (wel opletten voor de paaltjes en de afsluiting die nu wat in de weg staan ...);
- Ofwel afstappen en te voet verder op het voetpad langs de linkerkant op de Leie.
Verder rijden, of het rechtse voetpad gebruiken, wordt even verder onmogelijk door de werken. En deze werken schuiven op richting Oeverstraat.
Het is wel toegelaten en (voorlopig nog?) mogelijk om te blijven fietsen in de andere richting, zowel vanaf Cauwerburg als vanaf de Hoogkamerstraat, maar voorzichtigheid is geboden want er moet rekening gehouden worden met werfverkeer.
Autoverkeer wordt omgeleid langs de Schoolstraat, waardoor het in die straat extra druk wordt.
Maar ook op het "Luizemarktje" zelf zijn de werken begonnen, met het rooien van enkele bomen ... volgens plan (klik hier)?
(Aanpassing 27-01-2015: Typefoutje verbeterd.)
(Aanpassing op 11-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 07-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 07-01-2018 08:22:11; in totaal 4 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-01-2015 20:03:52 Onderwerp: |
|
|
|
|
Wat we allemaal ondernomen hebben sinds we in het bezit zijn van de nieuwe plans van de herinrichting (klik hier), dat kun je hier lezen. We hebben enkele mails met opmerkingen verstuurd naar het studiebureel dat voor onze gemeente werkt, en dat heeft uiteindelijk geresulteerd in een 'overleg' tussen onze Fietsersbondafdeling (gesteund door Leefbaar Temse) en de dienst mobiliteit van de gemeente op donderdag 22 januari 2015.
Op dit overleg hebben we lang niet alle onveilige en eigenaardige punten kunnen laten wegwerken. Joost mag weten waarom niet. Maar we hebben op een aantal zaken toch verbeteringen voor fietsers kunnen behalen, terwijl andere zaken nog niet duidelijk zijn of ze zullen opgelost worden, en hoe dat dan eventueel wel zal gedaan worden.
Laten we beginnen met wat we verkregen hebben op dit gedeelte 'Luizemarktje - Kruispunt Leie/Cauwerburg'.
- Voor fietsers die vanaf de Edgard Tinelplaats richting rotonde rijden, ging de gemeente de wettelijke voorrang van fietsers omdraaien! Het volgende stond in onze mail:
Citaat: |
Aangezien aan gebruikers van het fietspad voorrang moet verleend worden als ze zich op het einde van een fietspad op de rijbaan moeten begeven om rechtdoor te rijden (wegcode artikel 12.4), ontgaat mij het plaatsen van een voorrangsbord B1 en haaientanden op het einde van het fietspad vanaf de Edgard Tinelplaats richting rotonde.
Op deze wijze worden de kwetsbaarste weggebruikers ook nog juridisch kwetsbaar gemaakt, door de regels van de wegcode te wijzigen, en de voorrangsregels om te keren ten gunste van de zware en snelle gemotoriseerde weggebruikers ... in een zone 30. |
Deze anomalie heeft de dienst mobiliteit ingezien. Het verkeersbord B1 met bijhorende haaientanden zal niet geplaatst worden.
Tussen haakjes: op dezelfde wijze is de voorrang van fietsers afgenomen en omgedraaid op de Guido Gezelleplaats, voor fietsers die vanaf de Viadukt naar de August Wautersstraat rijden (klik hier)! Daar hebben we eigenlijk nog nooit op gereageerd!
Dan is er die fameuze fietsoversteekplaats in de bocht van 90° met nog een voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) erbij dat enkel voor fietsers geldt. Daarover stond heel wat in onze mail:
Citaat: |
Het plaatsen van een voorrangsbord B1 op het voetpad, naast het begin van een fietsoversteekplaats in een bocht op de Edgard Tinelplaats, roept meerdere vragen op.
Vooreerst is dit voorrangsbord voorzien van een onderbord M1, waardoor het alleen voor fietsers (rijwielen met twee wielen) bedoeld is. Maar waarschijnlijk is het ook wel bedoeld voor bromfietsers klasse A om hier over te steken. Daarom zou er eigenlijk een onderbord M8 moeten onder geplaatst worden. Maar zelfs met dit onderbord M8 blijven drie- en vierwielige rijwielen en bromfietsen nog altijd buiten schot.
Ik laat even buiten beschouwing, dat het onderbord voor veel weggebruikers, die de wegcode onvoldoende kennen, de indruk kan geven dat voorrang moet verleend worden aan de gebruikers van de fietsoversteekplaats ...
Ik laat eveneens even buiten beschouwing dat de fietsoversteekplaats is aangebracht op de meest gevaarlijke plaats: in een bocht van 90°.
Wanneer een fietser/bromfietser hier niet oversteekt naar het fietspad, maar verder op de rijbaan rijdt naar de frituur op de hoek bijvoorbeeld, vraag ik mij af aan welke weggebruikers dan voorrang moet verleend worden naar aanleiding van dat voorrangsbord B1?
De wegcode legt geen enkele verplichting op om deze fietsoversteekplaats te gebruiken (wegcode artikel 43.3). Het afslaan naar links om de rijbaan te verlaten naar het fietspad is een rijbeweging, beschreven in de wegcode (wegcode artikel 19.3). Daarvoor moet de fietser/bromfietser zich eerst naar het midden van de rijbaan begeven zonder de tegenliggers te hinderen om dan links af te slaan om de rijbaan te verlaten naar het fietspad na voorrang veleend te hebben aan de tegenliggers. Het voorrangsbord B1 heeft dan geen enkele zin.
Natuurlijk mag een fietser/bromfietser, die een fietsoversteekplaats wil gebruiken, er zich pas op begeven met inachtneming van de naderende voertuigen (wegcode artikel 43.3). Maar welke fietser gaat eerst tot in de bocht rijden, om dan achterwaarts geen zicht meer te hebben op die naderende voertuigen, en vervolgens de fiets/bromfiets 90° naar links te draaien om zich op de fietsoversteekplaats te kunnen begeven?
Deze fietsoversteekplaats in de bocht met bijhorende fietssuggestiestroken en voorrangsborden roept bij mij grote vragen en twijfels op. Daarom bevraag ik mij hierover nog bij een verkeerskundige. |
Die vraag is dan ook gesteld aan een bekende verkeerskundige, en dit was zijn oordeel (copy-paste):
Citaat: |
Wat mij vooral verwonderd, is het feit dat hier een oversteekplaats wordt voorzien, terwijl volgens de signalisatie het hier om een zone 30 gaat. In een zone 30 is er in principe altijd gemengd verkeer en is het d ebedoeling dat fietsers en voetgangers eender waar kunnen oversteken. ...
Ik zie ook niet echt het nut in van deze oversteekplaats. En dan is er nog het probleem van de voorrang. Als een fietspad stopt en de fietsers de rijbaan moeten oprijden om rechtdoor te rijden, dan hebben zij voorrang. De herinrichting is op dat vlak verwarrend, want het bord B1 duidt de herhaling aan van de regel dat fietsers geen voorrang hebben op een oversteekplaats voor fietsers, maar wijzigt ook de regel dat fietsers voorrang hebben als zij rechtdoor rijden. |
Het resultaat van al deze opmerkingen is, dat het verkeersbord B1 niet zal geplaatst worden. Er kon geen enkel zinnig doel meer aan dat verkeersbord gegeven worden ...
Maar de gevaarlijke fietsoversteekplaats in de bocht van 90° zal wel behouden blijven ... Onbegrijpelijk! In dit verband schreven we nog in een laatste mail:
Citaat: |
... komende vanaf de rotonde zal de ervaren en assertieve fietser zich van deze fietsoversteekplaats en aanverwante signalisatie niets aantrekken. Hij zal handelen zoals ik beschreven heb in ... mijn vorige mail. Maar de minder ervaren of minder assertieve fietser zal het fietssuggestiestrookje volgen tot het einde. Daar zal hij dan staan wachten in de bocht, in de greppel aan het begin van de fietsoversteekplaats, met het voorwiel 90° naar links gedraaid richting fietsoversteekplaats, om voor de omgekeerde driehoek B1 voorrang te verlenen aan de vrachtwagen met aanhangwagen die achter hem komt en naast hem de bocht neemt ... Ik wil die fietser niet zijn. |
Hier hebben we dus slechts een gedeeltelijk resultaat behaald, maar het is wel belangrijk dat het zinloos en verwarring scheppend verkeersbord B1 niet zal geplaatst worden.
Wij hadden deze fietsoversteekplaats voorzien in het recht gedeelte, tussen de bocht en de rotonde, met een verlengd tweerichtingsfietspad ten nadele van enkele autoparkeerplaatsen (klik hier). Dat hebben we niet kunnen binnen halen, want ... autoparkeerplaatsen opgeven is immers vloeken in de kerk!
(Aanpassing 10-02-2015: Ons voorstel toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-06-2016 08:43:15 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het herinrichten van de omgeving van het Luizemarktje nadert zijn voltooiing aan het kruispunt Leie/Schoolstraat/Hoogkamerstraat. Vanaf de Leie zal niet meer rechtdoor naar de Hoogkamerstraat kunnen gereden worden, zoals dat vroeger wel het geval was.
Het vroegere voor fietsers gevaarlijk kruispunt Hoogkamerstraat/Schoolstraat is daarmee weg gewerkt. Dat is zeker een goede zaak.
Maar ... zijn er nu geen andere gevaarlijke punten voor fietsers in de plaats gekomen?
Bij het ontwerp van dit kruispunt heeft de gemeente Temse voor de eerste keer gevraagd naar de ideeën van de Fietsersbond. Jammer genoeg werd daar grotendeels geen rekening mee gehouden! De fietspaden worden gelukkig wel uitgevoerd in asfalt, zoals we gevraagd hebben, en niet in betonstraatstenen zoals aanvankelijk voorzien!
Achteraf hebben we enkel nog (belangrijke) details kunnen laten aanpassen, nadat we zelf contact opnamen met het studiebureau dat voor de gemeente werkt!
Het gevolg is wel, dat fietsers niet op een veilige wijze vanaf de Leie naar de Hoogkamerstraat zullen kunnen rijden via een fietsoversteekplaats in het midden van de Leie, zoals wij gevraagd hadden, ...
... maar wel via een fietsoversteekplaats in de onoverzichtelijke bocht van 90° (die nog moet geschilderd worden) van de eerste foto hierboven! Zal dat veilig zijn voor fietsers?
Eenmaal de bocht van 90° overgestoken, word je via het fietspad naar de verkeerslichten geleid. Daarover lees je hier meer, bij de bespreking van het kruispunt met de Hoogkamerstraat.
Ik vraag mij trouwens af, of sommige fietsers het eventueel wachten voor de verkeerslichten niet zullen vermijden, door die bocht van 90° naar rechts te nemen om uit te komen in de Schoolstraat, ...
... om die vervolgens over te steken, en direct via het fietspad aan de overkant naar de Hoogkamerstraat te fietsen ... zonder verkeerslichten.
Over dat gedeelte lees je ook hier meer, bij de bespreking van het kruispunt met de Hoogkamerstraat.
De terugrit naar de Leie ziet er veiliger uit.
Fietsers voeren hier geen manoeuvre uit, aangezien ze zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden, volgens artikel 12.4 van het verkeersreglement :
Citaat: |
12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
...
Wordt niet als manoeuvre beschouwd: zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden |
Bijgevolg moeten fietsers hier geen voorrang verlenen aan de andere weggebruikers, maar wel andersom! Ik ben benieuwd ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-06-2016 21:42:57 Onderwerp: |
|
|
|
|
De werken hebben een weekje vertraging opgelopen, maar er zijn al wat schilderwerken uitgevoerd en verkeersborden geplaatst.
Zoals ik vroeger en hierboven vreesde, is de schildering van de fietsoversteekplaats uitgevoerd volgens plan, in een onoverzichtelijke bocht van 90°, waarbij van fietsers bijkomend verwacht wordt, dat ze zelf hun stuur ook in een bocht van 90° zouden gooien om op de fietsoversteekplaats te geraken vanaf de rode suggestiestrook. Gelijktijdig met deze acrobatenstunt moeten fietsers het hoofd helemaal naar achter draaien om te kunnen zien of er geen gemotoriseerd verkeer nadert en de snelheid daarvan inschatten. Als die snelheid te hoog is, moeten fietsers daar in de bocht wachten, en zich eventueel laten wegdrukken door de vrachtwagen die de bocht neemt.
Denkt men in Temse echt dat dit de veilige wijze is om hier fietsers te laten oversteken, op de plaats waar het gemotoriseerd verkeer zijn bocht neemt?
Wie echt rechtdoor wil fietsen, rijdt beter wat meer naar het midden van de rijbaan, naast de rode suggestiestrook. Het achteropkomend verkeer houdt men dan achter zich, en men heeft beter zicht op het verkeer dat van achter de bocht komt. Je kunt dan in een rechte lijn naar het fietspad rijden, dat nog moet aangeduid worden met een verkeersbord. Vergeet niet, dat je niet verplicht bent een fietsoversteekplaats te gebruiken als je niet op een fietspad rijdt!
Natuurlijk was ons voorstel met een fietsoversteekplaats in het midden van de Leie beter geweest, maar dat wou Temse niet.
Als je naar de Hoogkamerstraat wil, vraag ik mij trouwens af, of het niet beter, vlugger en misschien zelfs veiliger is om op het einde van de suggestiestrook gewoon verder te fietsen naar de Schoolstraat, en daar linksaf de rijbaan over te steken. Je komt dan direct op een fietspad richting Hoogkamerstraat, zonder verkeerslichten.
Bij de terugrit naar de Leie heeft Temse zijn belofte niet gehouden! Daar staat nu toch wel een omgekeerde driehoek B1 voor de fietsers.
Er was nochtans beloofd dat die B1 er niet zou komen (lees hier maar!), om de redenen hierboven vermeld. Nu krijgen de motorvoertuigen op de rijbaan voorrang, waardoor hun bestuurders zich niets moeten aantrekken van de fietsers die zich op het einde van het fietspad op de rijbaan moeten begeven om rechtdoor te rijden (zie artikel 12.4 van het verkeersreglement). We krijgen hier een gelijkaardige fietsonvriendelijke toestand zoals op de Guido Gezelleplaats. Een fout van gelijk welke bestuurder kan nu altijd in de schoenen van de fietser geschoven worden.
Ze gaan toch zeker niet beweren, dat die B1 daar staat voor fietsers die vanaf hier via de fietsoversteekplaats naar de Schoolstraat rijden?
Of hoe fietsvriendelijk Temse wel is, en wat een belofte van Temse waard is ...
Meer dergelijke fratsen met schilderwerken en verkeersborden op het Luizemarktje lees je hier. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 05-06-2016 18:11:59; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-06-2016 17:57:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
Tijdens onze eerste-zaterdag-actie van 4 juni 2016 waren alle fietsers het volmondig eens met wat hierboven staat. Hier volgt nog een bijkomende bedenking.
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ze gaan toch zeker niet beweren, dat die B1 daar staat voor fietsers die vanaf hier via de fietsoversteekplaats naar de Schoolstraat rijden?
... |
(Zie hierboven.)
Hoewel, als je de foto van uit de gepaste hoek neemt, dan zou je deze fietsoversteekplaats inderdaad vanaf hier kunnen gebruiken om naar de frituur op de hoek van de Schoolstraat te rijden.
Het omgekeerd driehoekje B1 heeft dan wel zin, alleen ... waarom zou je vanaf de verkeerslichten dit fietspad naar de Leie nemen, om hier terug te keren naar de Schoolstraat, als je vanaf de verkeerslichten beter (met of zonder fietspad) rechtdoor naar de frituur in de Schoolstraat kunt fietsen
Bijgevolg blijft deze fietsoversteekplaats voor fietsers een onbruikbare, onpraktische wegmarkering, en het voorrangsbordje B1 hoort daar niet te staan. Deze "fietsvoorzieningen" zijn ontsproten aan het brein van een fietsonkundige 'verkeerskundige'. Weg markering
Ik vraag mij af, wat de 'gespecialiseerde firma' hiervan denkt, die de fietsscan in Temse uitvoert .
Er zijn nog meer opmerkingen naar boven gekomen op de herinrichting van het Luizemarktje tijdens onze eerste-zaterdag-actie van 4 juni 2016. Die kun je vanaf hier lezen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-06-2016 21:16:38 Onderwerp: |
|
|
|
|
Over de plaatsing van de verkeersborden valt ook nog wat te vertellen.
Het begin van het dubbelrichtingsfietspad op Cauwerburg is aangeduid met een verkeersbord D9, waarvan de symbolen van fiets en voetgangers langs de verkeerde kant staan.
Op het einde van hetzelfde fietspad, naar de rotonde toe, staat een overbodig verkeersbord D9, waarvan de symbolen van fiets en voetgangers eveneens langs de verkeerde kant staan.
Dit bord dient om het begin van een fietspad aan te duiden, niet het einde ervan. Of duidt deze D9 misschien het begin aan van het fietspad dat in de toekomst langs de Tekenaarslaan zal lopen, naar rechts achter de bocht?
Het is nog niet alles. Temse heeft geld voor verkeersborden te over! Midden in de zone 30 staat een totaal overbodig bord F4a, dat het begin van de zone 30 aanduidt! Dat bord staat eigenlijk op de Edgard Tinelplaats zelf.
Het is zelfs nog straffer! Dit bord staat op de oorspronkelijke plannen (zie hier, punt 7)!
En terwijl we toch over zones 30 bezig zijn, is er nog wat. Bij het verlaten van de rotonde richting Oeverstraat staat een voorlopig bord F4b dat het einde aanduidt van de zone 30.
Maar enkele tientallen meters verder, nog vóór de Houtkaai, staat er een vast bord F4a, dat opnieuw het begin van een zone 30 aanduidt!
Maar het einde van deze zone 30 is niet meer te vinden. Dat betekent dus dat vanaf hier het hele centrum van Temse zone 30 is, ook als je langs de Houtkaai verder rijdt, tot je aan het einde komt van een volgende zone 30 ...
Op het ogenblik is deze rotonde en omgeving nog niet volledig afgewerkt. De verkeersborden kunnen dus nog wijzigen. Daarom wachten we nog eventjes af ...
Ook op het gedeelte Luizemarktje is er een opmerking te maken over de verkeersborden! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|