Het is nu 04-10-2024 10:21:23
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Nieuwe ontsluitingsweg Havenbedrijf

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6170
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-07-2011 19:37:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op het begin van elke aanloop naar de fietstunnel is een verkeersbord bijgeplaatst:





Dit is het bord D10, met als betekenis: "Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers." Het is dus geen fietspad waarop aan fietsers voorrang moet verleend worden! Dit pad is zelfs nooit een fietspad geweest, want feitelijk is dit het pad op de scheldedijk, dat verplaatst is voor de loskade van Belgomine. In principe heeft dit pad de status van "jaagpad". Hoewel, ik zou wel eens willen zien hoe men nog boten kan trekken langs dit verplaatst jaagpad Hihi .

De plaatsing van deze borden is eigenlijk wel een goede beslissing, want er gaan ook heel wat wandelaars door het "fietstunneltje". Ik had hier op 12-01-2009 al voorgesteld om een dergelijk verkeersbord aan te brengen aan dit pad. Toen was de tweede brug nog in aanbouw, en lag de ontsluitingsweg met de fietstunnel nog op de ontwerptafel.

De plaatsingsvoorwaarden zegt trouwens het volgende over dit verkeersbord D10:
Citaat:
Dit verkeersbord wordt gebruikt wanneer geen gebruikt kan worden gemaakt van het verkeersbord D9 :

* wanneer de ruimte te gering is om het verkeer van fietsers en voetgangers te scheiden en de veiligheid van de fietsers aldus beter gewaarborgd is over korte wegvakken of openbare wegen, wanneer er veel verkeer op de rijbaan is en de toegestane maximumsnelheid ten minste 50 km per uur is;

* wanneer het nodig is de voetgangers en de fietsers te verplichten wegen of weggedeelten te volgen die veiliger zijn, zonder dat het mogelijk of nodig is het deel van de weg dat voor hen is voorbehouden, te onderscheiden.

Ter verduidelijking: het verkeersbord D9 is . Hierbij worden fietsers en voetgangers duidelijk gescheiden.


Alleen ... het begint nu toch een beetje op een verkeersbordenwoud te lijken aan de fietsrotonde Knipoog .

(Aanpassing op 19-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 19-11-2015 14:45:40; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

bertXL





Geregistreerd op: 12 Aug 2010
Berichten: 7
Woonplaats: Temst

     
Bericht Geplaatst: 19-07-2011 19:26:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hopelijk weet iedereen dan de juiste betekenis van verkeersbord D10 en interpreteert geen enkele fietser het als D9... (want dan zou hij spookrijder zijn).
_________________
Bert
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6170
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-07-2011 11:03:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vrijdag 15 juli 2011 was één van de weinige zomerse dagen in juli 2011. Bij het huiswaarts keren na een filmritje met de ligfiets (kijk hier maar), kwam ik op het pad achter Belgomine achter een koppel dat blijkbaar voor de eerste keer aan de fietstunnel en de fietsrotonde kwam. Rij even mee gedurende een drietal minuutjes op de ligfiets:




_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-08-2011 20:49:09    Onderwerp: Schering en inslag
 Reageren met citaat  

Schering en inslag, fietsers die de fantastische fietserstunnel in Temse (al dan niet bewust) ontwijken...



Waarschijnlijk te weinig verkeersborden geplaatst?
Of hebben ze eigenlijk gewoon geen groot gelijk dat ze voor veilig én praktisch kiezen inplaats van onveilig en onlogisch?

('n Stelling die op het moment van opname steek hield, omdat de vrachtwagens toen niet meer uit reden, belangrijk detail!)

(Aanpassing op 18-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6170
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-08-2011 19:42:02    Onderwerp: Re: Schering en inslag
 Reageren met citaat  

Trobken schreef:
Schering en inslag, fietsers die de fantastische fietserstunnel in Temse (al dan niet bewust) ontwijken...

Als ik daar te voet passeer ga ik nooit door die tunnel, maar altijd langs dat hek. En dat zal ik blijven doen zolang dat mogelijk is, of er nu vrachtwagens rijden of niet!

Ik heb nog een opmerking over de afmetingen van de tunnel, want we hadden de hoogte van onze fietstunnel eigenlijk nog nooit opgemeten. Waterwegen & Zeekanaal stelt in haar plans en geschriften dat de tunnel 2,70 meter hoog is. Het Vademecum Fietsvoorzieningen beveelt een minimum vrije doorrijhoogte aan van 2,50 meter, maar voor een verlichte tunnel wordt een grotere doorrijhoogte bepleit van 2,80 tot 3 meter ...

Meten is weten, daarom heb ik de werkelijke doorrijhoogte van onze fietstunnel gemeten. De tunnel is natuurlijk niet overal juist even hoog, maar de doorrijhoogte schommelt tussen ... 2,50 en 2,60 meter!

Hallo?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6170
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-08-2011 10:42:24    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit de Gazet van Antwerpen van woensdag 24 augustus 2011:



Vrijdag, dat is dus op 26 augustus 2011 om 17u. Begint dan ook de "proefperiode van 6 maanden" te lopen (zie editietemse)?
Citaat:
Recent besliste het gemeentebestuur ook om de Wilfordkaai niet af te sluiten voor het autoverkeer dat van de ontsluitingsweg komt.
'Het is inderdaad zo dat we eerder het idee hadden om de Wilfordkaai af te sluiten ter hoogte van de bruggen. Zo wilden we verhinderen dat sluipverkeer uit de richting van het station gebruik zou maken om via de Wilfordkaai richting centrum te rijden', verduidelijkt Verbeke.
'Op die beslissing komen we nu voorlopig terug door een proefperiode van zes maanden in te lassen. Tijdens deze periode zullen we bekijken hoeveel eventueel extra autoverkeer de Wilfordkaai te slikken krijgt vanuit de ontsluitingsweg.'


... of zijn die 6 maanden einde mei al begonnen wanneer de Rik De Rycklaan is opengesteld voor fietsers Lach ?
... of is het eerder de bedoeling om die 6 maanden te vergeten Triest ?

(Zie in dit verband ook de herinrichting van het stationsplein.)

(Aanpassing op 12-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 16:50:02; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6170
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-08-2011 20:58:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het mailtje dat ik op 11 juli 2011 verstuurd heb (klik hier), heeft resultaat! De wegwijzers voor het fietsknooppuntennetwerk (23 letters!) zijn in orde gebracht. Het knooppunt 75 is zelfs verplaatst. Vroeger lag dit beneden aan de afrit van de brug, kijk maar op deze "oude" foto:



Nu staat daar alleen nog een wegwijzer naar knooppunt 75 richting Wilfordkaai, en geen wegwijzers meer naar de knooppunten 74, 76 en 99:



Het knooppunt 75 ligt ook aan het kruispunt van de Consciencestraat met de Wilfordkaai, dus aan de Temsica. Knooppunt 75 was dus eigenlijk een verspreid knooppunt. Dat knooppunt 75 aan de Temsica is er gebleven, maar het knooppunt 75 aan de afrit van de brug is in feite verplaatst naar de fietsrotonde:



Het is dus een verspreid knooppunt 75 gebleven. Vanaf hier vindt men uiteraard de wegwijzers naar de volgende knooppunten 76 en 74, en naar knooppunt 3 over de brug. Alle aanduidingen zijn duidelijk.

Vanaf hier vind je nu ook wegwijzers naar knooppunt 99:





Daarvoor moet je nu niet meer langs de Kasteelstraat voorbij het zwembad fietsen, en dan langs de Parklaan naar het station. Nu word je via de ontsluitingsweg rechtstreeks naar het station gestuurd. Aan het station zelf is de toestand wat gewijzigd voor fietsers (klik hier), maar de fietsnetwegwijzers zijn aangebracht:





Eigenlijk is alles uitgewerkt zoals ik het had voorgesteld Lach Goed zo! .

Tussen haakjes: de toegang tot de fietsrotonde vanaf de Wilfordkaai is wat minder hoekig gemaakt:



Zou iemand ingezien hebben dat deze fietsrotonde helemaal uit de rijrichting ligt? Zou men misschien ooit eens inzien dat ze eigenlijk overbodig is, en dat men met een rotonde geen oplossing kan bieden voor een ondoordachte aanleg?

Het lege drankblikje nodigt ook niet uit om even rond het middeneiland te gaan fietsen ...

(Aanpassing op 24-06-2013: Verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 19-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 16-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 29-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-12-2017 15:42:23; in totaal 4 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6170
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-08-2011 12:48:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 25 augustus 2011 (klik om te vergroten):



Wat zouden we zonder de Rik De Rycklaan moeten beginnen? Jarenlang ging Temse gebukt onder een verkeersinfarct dat veroorzaakt werd door de vrachtwagens van Belgomine. Of lees ik dat verkeerd?

Gelukkig wordt dat nu opgelost, en kan alle verkeer van de Wilfordkaai en de Zaat nu langs deze weg naar de N16. De Hoogkamerstraat zal dus verlost worden van de drukte. Of heb ik het weer verkeerd voor?

Blijkbaar is het voet- en fietspad nu toch "aanliggend". Was het voorheen volgens W&Z niet "afgescheiden van de rijbaan d.m.v. een greppel en een naastliggende ca. 10cm hoge boordsteen"? Of ben ik ook daar weer verkeerd?

En het is wel degelijk een "voet- en fietspad", of een "deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers", aangeduid door een verkeersbord D10 . Althans toch langs de kant van het station, waar dat verkeersbord voorlopig nog verborgen zit onder een vod. Langs de kant van de kade kan er twijfel bestaan. Is het pad langs de ontsluitingsweg daar een fietspad of een voet- en fietspad? Daar staat ook een D10 tussen het pad op de ontsluitingsweg en het pad naar de fietstunnel (zie foto's hierboven). Geldt dit bord voor de twee paden? Dat is mogelijk, maar aan de Temsica staat een bord D7 "verplicht fietspad". Stopt dit fietspad dan aan de fietsrotonde of loopt het verder op de ontsluitingsweg? Daarom had ik vroeger - vóór de bouw van de tweede brug - reeds voorgesteld om ook aan Temsica een bord D10 te plaatsen (klik hier. Dat zou alle twijfel wegnemen.

(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)]
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 16:52:30; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6170
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-08-2011 20:01:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit Het Nieuwsblad van vrijdag 26 augustus 2011 (klik om te vergroten):



Het artikel is ook op de website van Het Nieuwsblad te lezen.
Ik vind het alleen spijtig dat er in het artikel niet naar onze officiële website verwezen wordt. Vanaf daar vind je immers linken naar ons forum en naar onze eigen website.

Ik ben eens benieuwd, hoe dat gaat aflopen nu deze ontsluitingsweg verbonden blijft met het centrum. Vanaf de Zaat kan men nu immers via de Wilfordkaai en deze ontsluitingsweg naar de N16, veel vlotter dan langs de Hoogkamerstraat!

(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)]
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 16:55:49; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6170
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-08-2011 18:59:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Met de lang verwachte (Vraag) openstelling van de ontsluitingsweg, de Rik De Rycklaan, zijn de verborgen verkeersborden eindelijk zichtbaar. Het middenste verkeersbord F45 vertelt ons dat de Rik De Rycklaan een doodlopende weg is ...



... Men kan zich dan afvragen waarom er een bijkomend bord geplaatst is, om ons te vertellen dat de Wilfordkaai afgesloten is. Dat zou toch de normale toestand moeten zijn als de Rik De Rycklaan dood loopt? Waarom dan nog deze bijkomende verwittiging?



Dat wordt misschien duidelijk op de Wilfordkaai zelf:



Omdat het dit weekend "Temse in de wolken" is, kun je inderdaad met de auto niet door aan de Wilfordkaai. Maar als er niets speciaal te doen is, vermoed ik dat de Rik De Rycklaan helemaal geen doodlopende weg zal zijn, en dat het verkeersbord F45 ons iets tracht wijs te maken. Zoals ik hierboven reeds schreef, ben ik benieuwd hoe lang het zal duren voor de Rik De Rycklaan ontdekt wordt als sluikweg vanuit het centrum naar de N16 en omgekeerd.

De ruimte tussen de kaaimuur en de rijbaan op de Wilfordkaai is nu afgesloten met wit-rode stootbanden ("jerseys"). Dat is wel positief: daardoor zullen fietsers minder geneigd zijn om langs de kaaimuur verder te fietsen om ... op Belgomine vast te rijden, en niet meer te weten hoe het verder moet.

(Aanpassing op 19-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 29-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-12-2017 15:44:14; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 29-08-2011 09:34:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit is alweer het gevolg van een gebrek aan de uitwerking van de tweede fase van het RUP Stationsomgeving-Waterfront. Ze weten nog altijd niet wat ze willen met de kaai. Wat ze wel wisten is dat Belgomine hoe dan ook zijn eigen weg moest krijgen, maar dat die vooral niet mocht overkomen als een privilege voor dit bedrijf. En nu zitten ze met de gebakken peren natuurlijk...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6170
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-08-2011 15:28:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het verkeersbord F45 (zie hierboven) is weggenomen:



Zoals ik het dacht is De Rik De Rycklaan wel degelijk geen doodlopende weg. Op de vergadering van de gemeenteraad op 29 augustus 2011 heeft schepen Verbeke gezegd dat dit een voorlopige maatregel is, als test (dat was vroeger reeds beslist door het gemeentebestuur - klik hier). Als blijkt dat deze weg inderdaad een sluikweg wordt naar de N16, en druk bereden wordt, dan zal die definitief afgesloten worden ter hoogte van de brug. Afwachten dus ...

(Aanpassing op 19-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 19-11-2015 14:58:38; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6170
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-09-2011 20:20:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Deze avond, vrijdag 23 september 2011, schrok ik mij bijna een hoedje als ik aan het fietstunneltje kwam:



Vier maanden na de opening is de verlichting aangebracht! Het is niet helemaal zoals de gedelegeerd bestuurder van Waterwegen & Zeekanaal geschreven heeft in zijn mail van 4 mei 2011:
Citaat:
2) de verlichting in de fietstunnel en de vraag om bijkomend ook verlichting te plaatsen in de toegangsbochten ;
...
Aan deze elementen werd inmiddels ook gevolg gegeven.

De toegangsbochten hebben geen verlichting, en dat "inmiddels" is pas bijna 5 maand later dan de mail...
Maar in elk geval is de tunnel nu goed verlicht Goed zo!. Bijkomende verlichting in de toegangsbochten lijkt mij overbodig.

(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 16-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-12-2017 09:44:56; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 23-09-2011 20:39:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Niets te vroeg, want de dagen beginnen serieus te korten. Hoewel ik toch niet rap langs daar zal rijden in het donker, ik vind het er veel te desolaat
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6170
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-09-2011 16:20:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Natuurlijk staat de opening van de ontsluitingsweg vermeld in Info Temse van september 2011 (klik om te vergroten):



Alleen gebruikt de gemeente hier een andere terminologie dan Waterwegen & Zeekanaal NV: W&Z had het steeds over "een afgescheiden fietspad" (klik hier) terwijl de gemeente toch toegeeft dat het een aanliggend voet/fietspad betreft!

(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)]
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 16:59:40; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 11 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005