|
Nieuwe ontsluitingsweg Havenbedrijf |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-07-2011 12:07:44 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit filmpje bewijst overduidelijk dat de minirotonde de belachelijkste uitvinding is die ooit gerealiseerd werd voor fietsers. Dat dit weer een primeur voor Temse moet zijn... Qua kemels kan ze al wedijveren met de "overrijdbare rotondes" in de Blindstraat, met het verschil dat het hier wel een erg drukke toeristische route betreft. Griezelig trouwens om te zien hoe fietsers niet op hun helft kunnen blijven. Er zit trouwens een bijna- bots-moment in het filmpje, en het is maar een geluk dat er niemand in de buurt was toen die coureur passeerde... |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-07-2011 19:37:43 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op het begin van elke aanloop naar de fietstunnel is een verkeersbord bijgeplaatst:
Dit is het bord D10, met als betekenis: "Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers." Het is dus geen fietspad waarop aan fietsers voorrang moet verleend worden! Dit pad is zelfs nooit een fietspad geweest, want feitelijk is dit het pad op de scheldedijk, dat verplaatst is voor de loskade van Belgomine. In principe heeft dit pad de status van "jaagpad". Hoewel, ik zou wel eens willen zien hoe men nog boten kan trekken langs dit verplaatst jaagpad .
De plaatsing van deze borden is eigenlijk wel een goede beslissing, want er gaan ook heel wat wandelaars door het "fietstunneltje". Ik had hier op 12-01-2009 al voorgesteld om een dergelijk verkeersbord aan te brengen aan dit pad. Toen was de tweede brug nog in aanbouw, en lag de ontsluitingsweg met de fietstunnel nog op de ontwerptafel.
De plaatsingsvoorwaarden zegt trouwens het volgende over dit verkeersbord D10:
Citaat: |
Dit verkeersbord wordt gebruikt wanneer geen gebruikt kan worden gemaakt van het verkeersbord D9 :
* wanneer de ruimte te gering is om het verkeer van fietsers en voetgangers te scheiden en de veiligheid van de fietsers aldus beter gewaarborgd is over korte wegvakken of openbare wegen, wanneer er veel verkeer op de rijbaan is en de toegestane maximumsnelheid ten minste 50 km per uur is;
* wanneer het nodig is de voetgangers en de fietsers te verplichten wegen of weggedeelten te volgen die veiliger zijn, zonder dat het mogelijk of nodig is het deel van de weg dat voor hen is voorbehouden, te onderscheiden. |
Ter verduidelijking: het verkeersbord D9 is . Hierbij worden fietsers en voetgangers duidelijk gescheiden.
Alleen ... het begint nu toch een beetje op een verkeersbordenwoud te lijken aan de fietsrotonde .
(Aanpassing op 19-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 19-11-2015 14:45:40; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
bertXL
Geregistreerd op: 12 Aug 2010 Berichten: 7 Woonplaats: Temst
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-07-2011 19:26:28 Onderwerp: |
|
|
|
|
Hopelijk weet iedereen dan de juiste betekenis van verkeersbord D10 en interpreteert geen enkele fietser het als D9... (want dan zou hij spookrijder zijn). _________________ Bert |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-08-2011 19:42:02 Onderwerp: Re: Schering en inslag |
|
|
|
|
Trobken schreef: |
Schering en inslag, fietsers die de fantastische fietserstunnel in Temse (al dan niet bewust) ontwijken... |
Als ik daar te voet passeer ga ik nooit door die tunnel, maar altijd langs dat hek. En dat zal ik blijven doen zolang dat mogelijk is, of er nu vrachtwagens rijden of niet!
Ik heb nog een opmerking over de afmetingen van de tunnel, want we hadden de hoogte van onze fietstunnel eigenlijk nog nooit opgemeten. Waterwegen & Zeekanaal stelt in haar plans en geschriften dat de tunnel 2,70 meter hoog is. Het Vademecum Fietsvoorzieningen beveelt een minimum vrije doorrijhoogte aan van 2,50 meter, maar voor een verlichte tunnel wordt een grotere doorrijhoogte bepleit van 2,80 tot 3 meter ...
Meten is weten, daarom heb ik de werkelijke doorrijhoogte van onze fietstunnel gemeten. De tunnel is natuurlijk niet overal juist even hoog, maar de doorrijhoogte schommelt tussen ... 2,50 en 2,60 meter!
Hallo? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-08-2011 20:58:51 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het mailtje dat ik op 11 juli 2011 verstuurd heb (klik hier), heeft resultaat! De wegwijzers voor het fietsknooppuntennetwerk (23 letters!) zijn in orde gebracht. Het knooppunt 75 is zelfs verplaatst. Vroeger lag dit beneden aan de afrit van de brug, kijk maar op deze "oude" foto:
Nu staat daar alleen nog een wegwijzer naar knooppunt 75 richting Wilfordkaai, en geen wegwijzers meer naar de knooppunten 74, 76 en 99:
Het knooppunt 75 ligt ook aan het kruispunt van de Consciencestraat met de Wilfordkaai, dus aan de Temsica. Knooppunt 75 was dus eigenlijk een verspreid knooppunt. Dat knooppunt 75 aan de Temsica is er gebleven, maar het knooppunt 75 aan de afrit van de brug is in feite verplaatst naar de fietsrotonde:
Het is dus een verspreid knooppunt 75 gebleven. Vanaf hier vindt men uiteraard de wegwijzers naar de volgende knooppunten 76 en 74, en naar knooppunt 3 over de brug. Alle aanduidingen zijn duidelijk.
Vanaf hier vind je nu ook wegwijzers naar knooppunt 99:
Daarvoor moet je nu niet meer langs de Kasteelstraat voorbij het zwembad fietsen, en dan langs de Parklaan naar het station. Nu word je via de ontsluitingsweg rechtstreeks naar het station gestuurd. Aan het station zelf is de toestand wat gewijzigd voor fietsers (klik hier), maar de fietsnetwegwijzers zijn aangebracht:
Eigenlijk is alles uitgewerkt zoals ik het had voorgesteld .
Tussen haakjes: de toegang tot de fietsrotonde vanaf de Wilfordkaai is wat minder hoekig gemaakt:
Zou iemand ingezien hebben dat deze fietsrotonde helemaal uit de rijrichting ligt? Zou men misschien ooit eens inzien dat ze eigenlijk overbodig is, en dat men met een rotonde geen oplossing kan bieden voor een ondoordachte aanleg?
Het lege drankblikje nodigt ook niet uit om even rond het middeneiland te gaan fietsen ...
(Aanpassing op 24-06-2013: Verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 19-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 16-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 29-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-12-2017 15:42:23; in totaal 4 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-08-2011 18:59:17 Onderwerp: |
|
|
|
|
Met de lang verwachte () openstelling van de ontsluitingsweg, de Rik De Rycklaan, zijn de verborgen verkeersborden eindelijk zichtbaar. Het middenste verkeersbord F45 vertelt ons dat de Rik De Rycklaan een doodlopende weg is ...
... Men kan zich dan afvragen waarom er een bijkomend bord geplaatst is, om ons te vertellen dat de Wilfordkaai afgesloten is. Dat zou toch de normale toestand moeten zijn als de Rik De Rycklaan dood loopt? Waarom dan nog deze bijkomende verwittiging?
Dat wordt misschien duidelijk op de Wilfordkaai zelf:
Omdat het dit weekend "Temse in de wolken" is, kun je inderdaad met de auto niet door aan de Wilfordkaai. Maar als er niets speciaal te doen is, vermoed ik dat de Rik De Rycklaan helemaal geen doodlopende weg zal zijn, en dat het verkeersbord F45 ons iets tracht wijs te maken. Zoals ik hierboven reeds schreef, ben ik benieuwd hoe lang het zal duren voor de Rik De Rycklaan ontdekt wordt als sluikweg vanuit het centrum naar de N16 en omgekeerd.
De ruimte tussen de kaaimuur en de rijbaan op de Wilfordkaai is nu afgesloten met wit-rode stootbanden ("jerseys"). Dat is wel positief: daardoor zullen fietsers minder geneigd zijn om langs de kaaimuur verder te fietsen om ... op Belgomine vast te rijden, en niet meer te weten hoe het verder moet.
(Aanpassing op 19-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 29-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-12-2017 15:44:14; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-08-2011 09:34:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit is alweer het gevolg van een gebrek aan de uitwerking van de tweede fase van het RUP Stationsomgeving-Waterfront. Ze weten nog altijd niet wat ze willen met de kaai. Wat ze wel wisten is dat Belgomine hoe dan ook zijn eigen weg moest krijgen, maar dat die vooral niet mocht overkomen als een privilege voor dit bedrijf. En nu zitten ze met de gebakken peren natuurlijk... |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-09-2011 20:39:23 Onderwerp: |
|
|
|
|
Niets te vroeg, want de dagen beginnen serieus te korten. Hoewel ik toch niet rap langs daar zal rijden in het donker, ik vind het er veel te desolaat |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|