|
Nieuwe ontsluitingsweg Havenbedrijf |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-08-2011 09:34:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit is alweer het gevolg van een gebrek aan de uitwerking van de tweede fase van het RUP Stationsomgeving-Waterfront. Ze weten nog altijd niet wat ze willen met de kaai. Wat ze wel wisten is dat Belgomine hoe dan ook zijn eigen weg moest krijgen, maar dat die vooral niet mocht overkomen als een privilege voor dit bedrijf. En nu zitten ze met de gebakken peren natuurlijk... |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-09-2011 20:39:23 Onderwerp: |
|
|
|
|
Niets te vroeg, want de dagen beginnen serieus te korten. Hoewel ik toch niet rap langs daar zal rijden in het donker, ik vind het er veel te desolaat |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-11-2011 09:13:00 Onderwerp: Schepen van mobiliteit fier op fietsrotonde |
|
|
|
|
Dit tart toch wel alle verbeelding: onze schepen van mobiliteit vindt dat Temse zijn kans moet wagen om de titel van fietsgemeente in de wacht te slepen, o.a. vanwege onze hilarische fietsrotonde
Bron: Het Nieuwsblad 25/11/2011
Temse en Zele willen fietsgemeente worden
ZELE/Temse - Temse en Zele zijn kandidaat voor de verkiezing van fietsgemeente 2012. Het initiatief komt van Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) en moet gemeenten aansporen om een goed fietsbeleid uit te werken.
‘We hebben opgelijst welke initiatieven we doen voor de fietsers en vonden dat we als gemeente onze kans moesten wagen', vertelt schepen van Mobiliteit Debby Vermeiren (CD&V) uit Temse. ‘Niet enkel legden we fietspaden aan, zoals aan De Zaat en het Stationsplein, maar we zijn ook een van de weinige gemeenten die een fietsrotonde hebben, aan de Wilfordkaai en de Scheldedijk.' In Temse zijn er volgens de schepen veel fietsmogelijkheden. ‘Ook ondernemen we veel acties en campagnes, zoals Toeters en Bellen, waarbij scholen hun leerlingen aansporen om met de fiets naar school te rijden.' Ook Zele stelt zich kandidaat. ‘We proberen een fietsvriendelijke gemeente te zijn', vertelt de Zeelse schepen van Mobiliteit Dirk De Mey (Open VLD). ‘Bij wegenwerken proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met de fietsers, maar we promoten ook de fietsroutes. Ook houden we acties rond fietsverlichting. Als een jongere geen brandend licht heeft op de fiets, dan krijgt die in de plaats van een boete een verkeersles.'
(lcl) |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-05-2015 15:12:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Oorspronkelijk was het pad langs de Rik De Rycklaan, en het pad door het tunneltje onder de Rik De Rycklaan, aangeduid met verkeersborden D10 langs de beide kanten (klik hier). Met deze borden zijn dat volgens de wegcode geen fietspaden maar een "deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers".
Dat betekent dat alleen voetgangers, fietsers (dus rijwielen met twee wielen) en "voortbewegingstoestellen" toegelaten zijn op deze paden, en dat voetgangers geen voorrang moeten verlenen aan fietsers, wat op een fietspad wel het geval is. Dat betekent dus ook dat deze paden verboden zijn voor alle bromfietsers en voor alle rijwielen met meer dan twee wielen.
Omdat dit nogal raar overkomt voor dit pad langs de Rik De Rycklaan en voor dat pad door het tunneltje, dat tenslotte toch een deel van het dijkpad is, zijn einde 2013 deze borden D10 vervangen door borden D7 (klik hier). Daardoor werden dat echte fietspaden en mochten toen wel bromfietsers, rijwielen met drie wielen, ... die paden gebruiken, wat logisch lijkt. Voetgangers moesten dan wel voorrang verlenen aan de gebruikers van die fietspaden.
Nu begin mei 2015 is deze toestand alweer gewijzigd! Het pad langs de Rik De Rycklaan is opnieuw langs de beide kanten voorzien van borden D10, dus opnieuw verboden voor bromfietsers en rijwielen met meer dan twee wielen!
Langs de kant van het station ...
... en langs de kant van het rotondeke.
Het bord D10 op deze laatste foto is geldig zowel voor het pad langs de Rik De Rycklaan, als voor het pad naar het tunneltje onder de Rik De Rycklaan. Maar als je vanaf het pad achter Belgomine naar het tunneltje komt, is het bord D7 blijven staan.
Dat is ook eigenaardig, want het pad door het tunneltje heeft nu een andere status in elke richting: vanaf Belgomine is het een fietspad, maar vanaf het fietsrotondeke is het geen fietspad.
Wat is het nu
(Aanpassing op 16-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-12-2017 09:50:34; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-05-2015 11:28:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
Om te trachten wat duidelijkheid te scheppen in bovengenoemde toestand, is volgende mail verstuurd naar onze burgemeester en onze schepen van mobiliteit, en tevens als kopie naar de cel mobiliteit van de politie:
Citaat: |
Geachte heer burgemeester,
Geachte mevrouw schepen van mobiliteit,
De status van het rood betegeld pad naast de Rik De Rycklaan, evenals van het tunneltje onder de Rik De Rycklaan, lijkt geregeld te wijzigen. Aanvankelijk waren die paden voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers en gelijkgestelde voortbewegingstoestellen (verkeersbord D10). Later werden dat verplichte fietspaden (verkeersbord D7), waardoor ook bromfietsers klasse A er gebruik van mogen maken, evenals rijwielen met meer dan twee wielen die niet breder zijn dan 1 meter, en waardoor voetgangers voorrang moeten verlenen aan de andere gebruikers.
Sinds kort is die status weer gewijzigd:
Rik De Rycklaan aan het station van Temse
Rik De Rycklaan en tunneltje aan de Wilfordkaai.
Tunneltje vanaf het pad naast Belgomine.
Het pad op de Rik De Rycklaan is opnieuw voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers en gelijkgestelde voortbewegingstoestellen (verkeersbord D10). Verboden dus voor bromfietsers en rijwielen met meer dan twee wielen: die moeten nu op de rijbaan rijden. Voetgangers hoeven geen voorrang meer te verlenen aan fietsers.
Het tunneltje echter heeft nu een verschillende status, afhankelijk van de richting van waaruit men komt:
- vanaf Belgomine is het een fietspad gebleven (verkeersbord D7), toegelaten voor bromfietsers klasse A en niet te brede rijwielen met meer dan twee wielen. Voetgangers moeten voorrang verlenen;
- vanaf de Wilfordkaai is het opnieuw voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers en gelijkgestelde voortbewegingstoestellen (verkeersbord D10). Verboden dus voor bromfietsers en rijwielen met meer dan twee wielen, voetgangers moeten geen voorrang verlenen.
Deze wijzigingen zijn verwarrend en niet consequent, en ze kunnen voor onaangename verrassingen zorgen voor wie niet op de hoogte is van de draagwijdte van deze wijzigingen. Daarom vragen we:
- Waarom mogen rijwielen met meer dan twee wielen (en bromfietsers klasse A) opnieuw geen gebruik meer maken van het pad op de Rik De Rycklaan?
- Waarom heeft het tunneltje onder de Rik De Rycklaan een verschillende (en verwarrend gevaarlijke) status afhankelijk van de richting waarin men rijdt?
Met vriendelijke groeten,
... |
We zijn alweer benieuwd naar het antwoord . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|