|
Herinrichting Stationsplein Temse |
|
Hilde Habraken
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-03-2011 20:51:20 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef, in verband met je tellingen: ik ben dinsdag (uitzonderlijk) met de wagen naar het station gegaan, en wat mij meteen opviel was dat er veel plaats was om te parkeren, in vergelijking met de wintermaanden. Dan komen er nog veel meer mensen met de auto dan nu blijkbaar. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-08-2011 20:47:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
De bedoeling van de werken aan het stationsplein begint duidelijker te worden. De voorrangsregeling van de ontsluitingsweg tegenover het stationsplein wordt nog maar eens gewijzigd. Maar ons interesseert meer hoe de toestand wordt voor fietsers. Het fietspad van de ontsluitingsweg wordt verlengd voor het station, al zeker tot aan het fietsenrek. De verlenging wordt uitgevoerd met dezelfde tegels als op de ontsluitingsweg zelf. Als men slecht begonnen is, kan men evengoed slecht verder werken ... Hopelijk liggen de tegels hier wat vlakker dan op de Rik De Rycklaan.
Aan het fietsenrek lijkt het fietspad plots een voetpad te worden. Maar de tegels zijn nog opgebroken, dus is het nog wat afwachten wat het daar juist zal worden.
Een fietsoversteekplaats, zowat ter hoogte van de ingang van het station, leidt je richting Parklaan. De boordsteen is verlaagd tot greppelhoogte, maar je moet wel door de put van de goot. Je kunt de doortocht wel wat schuin nemen, waardoor het wat zachter gaat dan wanneer je recht door de goot moet fietsen.
Op het einde van de oversteekplaats is een hoekje van het pleintje weggenomen om de bocht naar rechts te kunnen nemen, en dat is opgevuld met ... tegeltjes. Als ik de greppel zie die voor en achter die tegeltjes ligt, en de verhoging aan de suggestiestrook, dan denk ik dat ik mijn bocht per fiets heel ruim zal nemen om deze tegeltjes te vermijden en recht op het asfalt uit te komen!
Nu is er wel een klein probleempje met de wegcode als ik vanaf hier per fiets naar links naar de Parklaan wil, richting Krijgsbaan: dan moet ik de volle witte lijn overschrijden om in de daartoe voorziene rijstrook terecht te komen, ...
... hier dus!
Er is nog iets als ik per fiets uit de richting Sint-Jorisstraat kom en via de tunnel naar de Guido Gezelleplaats wil fietsen. Volgens de wegcode geef je gewoon teken met de arm naar links (indien mogelijk), begeef je naar het midden van de rijbaan zonder de tegenliggers te hinderen, en sla je links af als de baan vrij is.
Nu is een eind voorbij de afslag naar links nog een fietsoversteekplaats aangebracht, blijkbaar om naar de Guido Gezelleplaats te fietsen. Wie gaat eerst de straat, waar hij moet zijn, voorbij fietsen om daarna terug te keren? Bovendien is het nogal onmogelijk om te fietsen in hoeken van 90° naar die fietsoversteekplaats. Verder lees ik in de wegcode (artikel 43.3) dat enkel fietsers die zich op een fietspad bevinden een oversteekplaats voor fietsers moeten gebruiken. En hier zijn geen fietspaden.
Eigenlijk een overbodige fietsoversteekplaats, dus.
(Aanpassing 24-06-2013: Verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 21-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 29-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-12-2017 18:50:41; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-08-2011 15:01:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit lijkt mij wel erg veel kunst- en vliegwerk. Vanavond wordt de ontsluitingsweg geopend. Ik vermoed dat ze hier in sneltempo als kiekens zonder kop enkele ingrepen gedaan hebben om niet teveel tegenwind te krijgen van de pendelaars. Ik kijk er in elk geval niet naar uit om met de fiets naar het station te komen als die weg officieel open gaat. Ik heb al meerdere keren gemerkt hoe de vrachtwagens van Belgomine hun bochten nemen en aan welke snelheid ze komen aanrijden als ze de Parklaan indraaien... |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-08-2011 19:36:02 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het voetpad aan de fietsenstalling is afgewerkt, maar ...
... het "rood gedeelte" is zeker (nog) geen fietspad! Het is immers niet aangeduid met een verkeersbord D7 of D9, of met twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Als het ooit een fietspad wordt, zullen de voetgangers op dit drietal meter voorzichtig moeten zijn, want dan moeten ze hier voorrang verlenen aan de fietsers ... Als het geen fietspad wordt, kan men zich afvragen waarom dit gedeelte heraangelegd is met aparte tegels?
Op deze plaats is zelfs nog een fietsoversteekplaats geschilderd! Met zeer bescheiden pijltjes - alsof men er wat beschaamd voor is - is aangeduid dat de fietsoversteekplaats in twee richtingen kan gebruikt worden ...
Het is mij niet heel duidelijk hoe de oversteekplaats vanaf de fietsenstalling dan zou moeten gebruikt worden:
- Als men naar de Guido Gezelleplaats wil, wordt er dan van fietsers verwacht dat ze deze oversteekplaats tot op het einde afrijden, om dan in een onmogelijk scherpe hoek naar links terug te keren naar het tunneltje? Dat onmogelijk maneuver zal geen enkele fietser uitvoeren!
- Als men naar de Parklaan richting Krijgsbaan wil, wordt er dan van fietsers verwacht dat ze in de bocht levensgevaarlijk gaan spookrijden om via de volgende oversteekplaats de overkant van de Parklaan te bereiken? Dat maneuver zal ik in alle geval nooit doen! Het doel van de oversteekplaats over de Parklaan wordt nu nog wat meer onduidelijk, aangezien daar geen pijltjes aanduiden in welke richting(en) die kan of mag gebruikt worden.
Er is gelukkig wel aan gedacht, om de boordstenen te verlagen aan de op- en afritten aan het station. Ongelukkig genoeg liggen er nog diepe greppels waar doorheen moet gefietst worden. Die greppels lagen er natuurlijk al, maar die boordstenen toch ook?
(Aanpassing op 21-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 21-11-2015 15:51:14; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|