|
Nieuwe ontsluitingsweg Havenbedrijf |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-04-2011 09:20:49 Onderwerp: Schilderen maar! |
|
|
|
|
Vandaag was men bezig met de lijntjes te schilderen. Er komt dus toch geen slijtlaag meer op de ontsluitingsweg. Zoals blijkt, zal de route van onder de brug naar/van de ontsluitingsweg de voorrangsweg worden:
Ik vraag mij eigenlijk wel af, of Belgomine zeer gelukkig is met deze aanleg van de ontsluitingsweg. Hun vrachtwagens zullen altijd een zeer korte bocht naar of van hun bedrijf moeten nemen, terwijl er toch plaats genoeg was om een ruime bocht naar de firma aan te leggen. Ook de korte bocht van 180° in het fietspad zou er dan niet geweest zijn. Klik hier voor de schets van ons voorstel. Maar Belgomine heeft natuurlijk al zoveel voordelen gekregen, dat het nogal ongepast zou zijn om nu ook nog kritiek te hebben of eisen te stellen!
Ook langs de kant van het station zullen de vrachtwagens kort moeten afdraaien:
Verder vraag ik mij af, welke verkeersborden en andere aanwijzingen er allemaal verborgen zitten achter deze vodden (klik hier):
Ook naar de fietstunnel zijn de lijnen en de pijltjes al geschilderd:
Het "dijkpad" lijkt daardoor plots heel wat smaller te worden! Daarbij is er geen enkele regel in de wegcode, die het gebruik van pijltjes of lijnen voor fietsers bepaalt. Juridisch staat men dus nergens! Daar komt nog bij, dat het dijkpad geen fietspad is.
Langs de andere kant van de fietstunnel is de lijn al geschilderd, maar aan de pijltjes is men nog bezig:
Merk je die auto, die er voor zorgt dat de tegels op het fietspad er nog wat meer oneffen bij zullen liggen?
(Aanpassing op 19-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 16-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 29-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-12-2017 15:27:50; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-04-2011 09:32:13 Onderwerp: |
|
|
|
|
Hoe is dat nu in godsnaam mogelijk ?! Er is daar plaats bij hopen om op de weg zelf te parkeren, want er komt toch nog geen verkeer. En toch gaan die idioten op het fietspad staan, waarmee ze er meteen al schade aan toebrengen. Dit is dus de perfecte illustratie van wat de fietsers staat te wachten, en dat allemaal omdat W&Z vertikt heeft om het fietspad gescheiden van de rijbaan aan te leggen. Schande! |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-05-2011 10:01:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op 4 mei 2011 heb ik volgende mail ontvangen van W&Z, als reactie op mijn mail van 27 april 2011:
Citaat: |
Geachte Heer Van Breuseghem,
Geachte vertegenwoordiger(s) van de Fietsersbond afdeling Temse,
Waterwegen en Zeekanaal NV betreurt ten stelligste uw negatieve reactie aangaande het nieuwe fietspad langs de aangelegde ontsluitingsweg te Temse en de aanteigeningen aan het adres van de direct betrokkenen. De projectleiders en projectmedewerkers zetten zich dagdagelijks in om een dergelijk grootschalig investeringsproject van conceptfase tot uitvoeringsfase tot een goed einde te brengen.
Ook uw verwijzing naar het overleg van 16 februari 2011 op het kabinet van de Minister is niet correct. Op dit overleg zijn namelijk de volgende elementen aan bod gekomen :
1) de veiligheid in de fietstunnel en in de bochten van de toegangswegen en de vraag om hierbij spiegels in de bochten te voorzien ;
2) de verlichting in de fietstunnel en de vraag om bijkomend ook verlichting te plaatsen in de toegangsbochten ;
3) de verharding in de fietstunnel en op de toegangswegen naar de fietstunnel en de vraag om deze verharding in asfalt te voorzien ; en
4) de al dan niet beschikbaarheid van de terreinen van Belgomine voor het fietsverkeer 's avonds en 's nachts.
Aan deze elementen werd inmiddels ook gevolg gegeven.
Om de veiligheid in de fietstunnel en de bochten van de toegangswegen te verhogen werden afspraken met de gemeente Temse gemaakt en worden bijkomend spiegels en verlichting in de fietstunnel en verlichting in de toegangsbochten geplaatst.
De oorspronkelijk voorziene verharding in betonstraatstenen in de fietstunnel werd vervangen door asfalt.
De terreinen van Belgomine kunnen - mede om veiligheidsredenen - echter niet ter beschikking gesteld worden voor het fietsverkeer.
Wat het fietspad langs de ontsluitingsweg tenslotte betreft, dit fietspad is uitgevoerd conform het ontwerp, zoals opgenomen in de stedenbouwkundige vergunning en in het projectbestek voor de bouw van de Tweede Scheldebrug te Temse, waar de ontsluitingsweg deel van uitmaakt.
Het betreft een dubbelrichtingsfietspad, dat afgescheiden wordt van de rijbaan d.m.v. een greppel en een naastliggende ca. 10cm hoge boordsteen.
Dit verhoogde fietspad is voldoende breed (breedte > 2,5 m) om vlot en veilig tweerichtingsfietsverkeer op toe te laten.
Het fietspad werd aangelegd in rode betonstraatstenen, wat, naast een fysieke afscheiding, ook voor een visuele afscheiding van de rijbaan zorgt.
De vlakheid van de aangelegde verharding in betonstraatstenen voldoet aan de besteksvereisten. De uitvoering van dit nieuwe fietspad in betonstraatstenen is minstens gelijkwaardig aan vergelijkbare, elders aangelegde fietspaden, zowel in asfaltverharding als in betonstraatstenen.
De keuze van dit concept voor het fietspad en de uitvoering met betegeling lag reeds vast bij de opmaak van het bestek in 2006.
Benadrukt dient te worden dat het hierbij om een fietspad langs een lokale ontsluitingsweg gaat, en niet om een fietspad langs een doorgaande verbindingsweg (zoals bvb. een drukke gewestweg).
Gezien het evenwel de lokale ontsluiting van een bedrijventerrein betreft, is bij het ontwerp (toch) geopteerd voor de aanleg van een afzonderlijk fietspad langs deze ontsluitingsweg i.p.v. uit te gaan van het principe van gemengd verkeer op deze lokale ontsluitingsweg.
In het kader van het zuinig ruimtegebruik is er echter naar gestreefd de totale rijbaanbreedte (rijbaan inclusief fietspad) zo beperkt mogelijk te houden.
Dit alles heeft zich vertaald in het hierboven beschreven ontwerp, waarmee op een evenwichtige wijze tegemoet gekomen wordt aan de verschillende behoeften.
Niettegenstaande uw opmerkingen, blijven wij dan ook de mening toegedaan dat met dit nieuwe fietspad hoedanook een enorme verbetering is gerealiseerd voor het lokaal fietsverkeer te Temse, waarbij bovendien een rechtstreekse, vlotte en veilige fietsverbinding tussen het station van Temse en de Wilfordkaai is tot stand gebracht.
Wij hopen u hiermee alleszins één en ander nader verduidelijkt te hebben.
Met vriendelijke groeten,
ir. Leo Clinckers
gedelegeerd bestuurder
Waterwegen en Zeekanaal NV
Oostdijk 110 - 2830 Willebroek
Tel. 03/860.62.74 - Fax 03/860.62.78
e-mail: leo.clinckers-apenstaartje-WenZ.be
www.wenz.be |
Ik wens zelf niet meer te reageren op deze mail, ook al heb ik enkele opmerkingen:
"aanteigeningen" moet aantijgeningen zijn . De toon van deze zin doet mij denken aan hun "verdediging" tijdens het overleg van 16 februari 2011 op het kabinet van de Minister.
Citaat: |
Ook uw verwijzing naar het overleg van 16 februari 2011 op het kabinet van de Minister is niet correct |
De enige verwijzing in mijn mail naar dit overleg gaat over de belofte van W&Z om een fietspad aan te leggen dat 30 cm zou gescheiden liggen van de rijbaan (zie het verslag van dit overleg). W&Z beschouwt een greppel en een boordsteen als een "fysieke afscheiding", en bovendien de kleur en de betonstenen van het fietspad als een "visuele afscheiding". Met dergelijke belachelijke argumenten heb je natuurlijk altijd gelijk!
Zoals we het van W&Z al eerder ondervonden hebben, bezondigen ze zich daarentegen zelf aan onwaarheden (zie hier en het antwoord daarop hier):
Citaat: |
1) de veiligheid in de fietstunnel en in de bochten van de toegangswegen en de vraag om hierbij spiegels in de bochten te voorzien |
Dit was geen vraag van ons, maar een voorstel van W&Z, nadat Patrick D'Haese gevraagd had wat nu nog kon gebeuren (zie weer het verslag van dit overleg).
Citaat: |
2) de verlichting in de fietstunnel en de vraag om bijkomend ook verlichting te plaatsen in de toegangsbochten |
De verlichting in de tunnel was reeds voorzien, en wat bijkomende verlichting betreft, zie weer het verslag van dit overleg.
Citaat: |
3) de verharding in de fietstunnel en op de toegangswegen naar de fietstunnel en de vraag om deze verharding in asfalt te voorzien |
Weer geen vraag van ons, maar gewoon medegedeeld door W&z dat dit gewijzigd was op de nieuwe plans (zie weer het verslag van dit overleg).
Citaat: |
4) de al dan niet beschikbaarheid van de terreinen van Belgomine voor het fietsverkeer 's avonds en 's nachts. |
Dit was een zeer terloops vraagje van Patrick D'Haese, waarvan hijzelf wel dacht dat niet realistisch zou zijn.
Citaat: |
Aan deze elementen werd inmiddels ook gevolg gegeven. |
Het zou er nog moeten aan mankeren dat ze hun eigen voorstellen niet uitvoeren. Alleen zou ik niet spreken van:
Citaat: |
de veiligheid in de fietstunnel en de bochten van de toegangswegen te verhogen |
Ik zou eerder spreken van "de onveiligheid wat te verminderen"!
Dan de uitleg van W&Z over de uitvoering en de kwaliteit van het fietspad:
Citaat: |
Wat het fietspad langs de ontsluitingsweg tenslotte betreft, dit fietspad is uitgevoerd conform het ontwerp, zoals opgenomen in de stedenbouwkundige vergunning en in het projectbestek voor de bouw van de Tweede Scheldebrug te Temse, waar de ontsluitingsweg deel van uitmaakt.
Het betreft een dubbelrichtingsfietspad, dat afgescheiden wordt van de rijbaan d.m.v. een greppel en een naastliggende ca. 10cm hoge boordsteen.
Dit verhoogde fietspad is voldoende breed (breedte > 2,5 m) om vlot en veilig tweerichtingsfietsverkeer op toe te laten.
Het fietspad werd aangelegd in rode betonstraatstenen, wat, naast een fysieke afscheiding, ook voor een visuele afscheiding van de rijbaan zorgt.
De vlakheid van de aangelegde verharding in betonstraatstenen voldoet aan de besteksvereisten. De uitvoering van dit nieuwe fietspad in betonstraatstenen is minstens gelijkwaardig aan vergelijkbare, elders aangelegde fietspaden, zowel in asfaltverharding als in betonstraatstenen.[ |
Dat bewijst alleen dat de ontwerpen en de bestekvereisten niet voldoen. Dat dit nieuw fietspad minstens gelijkwaardig is aan vergelijkbare, elders aangelegde fietspaden, wil ik best geloven. De meeste fietspaden zijn immers zeer slecht aangelegd. Het woord "vlakheid" zou beter niet gebruikt worden, vooral niet voor de betonverharding (niet de asfaltverharding) op de viaduct over de Kasteelstraat!
Citaat: |
Niettegenstaande uw opmerkingen, blijven wij dan ook de mening toegedaan dat met dit nieuwe fietspad hoedanook een enorme verbetering is gerealiseerd voor het lokaal fietsverkeer te Temse, waarbij bovendien een rechtstreekse, vlotte en veilige fietsverbinding tussen het station van Temse en de Wilfordkaai is tot stand gebracht. |
Of het een vlotte en vooral veilige fietsverbinding is, dat zal de toekomst wel uitwijzen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-05-2011 20:17:32 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ondertussen lijkt de fietstunnel in alle stilte te zijn opengesteld. De vroegere helling is met een groot hek afgesloten. De beloofde verlichting is nog niet aangebracht (ik heb ze toch niet opgemerkt, en verlichting "om de veiligheid te verhogen" zou toch moeten opvallen).
Sommige verborgen verkeersborden zijn al onthuld, en het blijken vooral fietswegwijzers te zijn (bij sommige borden kan men het verborgene door de omhulling heen zien ).
De eigenaardige "gespleten pijl" (zie de eerste foto hier) die op de grond geschilderd was is uitgeveegd (wie zou dat hier toch allemaal lezen ). Maar nu is er een serie haaientanden geschilderd, waardoor iedereen aan iedereen voorrang zou moeten verlenen, ...
... maar enkel aan het fietspad van de ontsluitingsweg staat ook een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek), waardoor de haaientanden alleen daar geldig zijn. Op de andere plaatsen dus niet, wegens het ontbreken van een verkeersbord B1.
Het zou ook maar verwarrend zijn, wanneer overal een verkeersbord B1 zou staan, waardoor al deze haaientanden geldig zouden zijn. Vermits dan een kruispunt zou geschapen worden waar iedereen aan iedereen voorrang moet verlenen, zouden we terugvallen op de algemene regel van voorrang aan rechts.
Het neemt niet weg, dat het verwarring schept door overal haaientanden te schilderen. Daar komen ongetwijfeld discussies van als fietsers tegen elkaar knotsen!
Hallo! Heb je het gelezen? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-12-2017 15:34:04; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|