Het is nu 10-11-2024 02:08:44
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Nieuwe ontsluitingsweg Havenbedrijf

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-01-2011 04:48:54    Onderwerp: Waarom is de Belgomine niet op de Zaat gelokaliseerd?
 Reageren met citaat  

Waarom kreeg Belgomine eigenlijk geen locatie op de Zaat?
(los van de discussie of dat een goede zaak zou geweest zijn)

Een nieuwe locatie in het industrieterrein De Zaat was immers niet meer mogelijk aangezien de firma Cordeel, die het gebied van De Zaat mee ontwikkeld heeft, reeds alle gronden die aan het dok en de Schelde liggen voor zichzelf had voorbehouden (schepen Verbeke, 2007).
...
Aangezien Belgomine een loskaai nodig had moest er een andere oplossing gezocht worden.

Uit: Bespreking project stadsontwikkeling, De Zaat - Temse door Bart De Smedt, Jochen Maes, Roel Gevaers

Hier heb je de Definitieve Paper Project Stadsontwikkeling De Zaat - Temse
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-01-2011 06:33:17    Onderwerp: Cijfers Fietstunnel en Ontsluitingsweg Belgomine
 Reageren met citaat  

Ik ben 't nu even kwijt of 't al vermeld geweest was in voorgaande berichten, maar hier nog even wat officiële cijfers en bedragen betreffende de werken:


Het omleggen fietspad/voetpad en aanpassen van het jaagpad langs de Scheldeoever: 348.000€ (DC1-Deel 2).
De fietstunnel is gevat onder DC5-Deel 1 - Ontsluitingsweg Temse - Kunstwerken. Hierin zijn de kosten begroot van zowel de fietstunnel als de brug over de Kasteelstraat. Deze belopen in zijn totaal ca. € 847.000. De kosten van beide kunstwerken vallen ten laste van het agentschap Waterwegen en Zeekanaal NV.


bron: Antwoord van Kris Peeters (Vlaams minister van openbare werken, energie, leefmilieu en natuur) op vraag nr. 507 van 16 mei 2005 van Bart Martens in het Vlaams Parlement[/list]
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-01-2011 14:24:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Onze plaatselijke overheid heeft trouwens nog wat voor ons in petto:

Figuur 9 Ontsluitingstracés voor vrachtverkeer Etn. Van Riet D. N.V.:



Let op die paarse pijl "Geplande ontsluitingstracé lange termijn".
Merkwaardig, die stopt tegen de helling van het viaduct van de Krijgsbaan. Trek je de pijl door, dan kom je ofwel halfweg op de heuvel van het viaduct uit (???) ofwel (gesteld met een half ingegraven tunnel) in de Spoorweglaan.

Verder in het Gemeentelijk "RUP" lezen we:
"Niettegenstaande opteert het gemeentebestuur ervoor om op termijn (na goedkeuring RUP Stationsplein-Wilfordkaai) in het verlengde van de ontsluitingsweg, een nieuwe verbindingsweg aan te leggen tussen het Stationsplein en de Krijgsbaan en de op- en afrit naar de N16.
Deze verbindingsweg zou aangelegd worden in strook tussen de bestaande spoorlijn / gewestweg N16 en het woongebied Hollebeek ten oosten van het centrum.
De strook is 100 m. breed en is grotendeels eigendom van NMBS-SNCB. Zoals kan opgemaakt worden uit de figuur 10 is deze zone grotendeels braakliggend met zeer beperkte struikopslag.
De gewestplanbestemming van deze zone is groengebied."


bron:Gemeentelijk RUP "Stationsomgeving - Waterfront te Temse" Deelproject: "Ontsluitingsweg Wilfordkaai - Parklaan" Screening naar Plan-MER-Plicht.

(Aanpassing op 18-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Forumbeheerder


Laatst aangepast door Trobken op 15-01-2011 14:52:35; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-01-2011 14:29:31    Onderwerp: Aantal vrachtwagens op het onsluitingstraject Belgomine
 Reageren met citaat  

Aantal vrachtwagens op het onsluitingstraject Belgomine

"De verkeersintensiteit op de ontsluitingsweg (320 pae/dag vrachtwagens) is een fractie van de verkeersintensiteit van de N16 nl. > 1500 pae/uur per rijrichting. "

Even opgezocht wat ze juist met 'pae' bedoelen Lees :
Personenauto-equivalent (pae, pe) is een getal dat aangeeft hoeveel ruimte een voertuig inneemt in vergelijking met een personenauto. Bij de constructie en planning van wegen wordt gebruikgemaakt van de personenauto-equivalent.
Algemeen is de waarde voor wagens 1, voor vrachtwagens 1,9 à 2 en voor fietsers 0,5.


Als ik het dus juist heb, zouden er zo'n 160 vrachtwagens/dag gebruik moeten maken van de nieuwe ontsluitingsweg. En dat klopt, want verder lezen we:

De verwachtte over te slagen hoeveelheid goederen van het schip wordt geraamd op maximum 400.000 ton/jaar. Dit is meer dan de overgeslagen hoeveelheid die in de raamovereenkomst voor de eerste 10 exploitatiejaren vanaf 2009 wordt aangenomen, zijnde 340.000 ton/jaar (raamovereenkomst blz. 15)

"Indien Belgomine gedurende de eerste 10 jaren de beoogde jaarlijke overslagwaarde niet bereikt, is zij aan de overheid een tegemoetkoming veschuldigd."

"Jaarvracht: 400.000 ton/jaar
Aantal dagen transport (niet op za en zo): 265 d/jaar
Tonnage per vrachtwagen: 30 ton/vrachtwagen
Aantal vrachtwagens per dag (gemiddeld): 50/dag
Aantal vrachtwagens per dag (maximum): 80/dag
Aantal bewegingen per dag (heen en terug - maximum): 160/dag
Aantal pae per dag (1 zwaar transport = 2 pae): 320 pae/dag"


Volgens de milieuvergunning van het bedrijf (Besluit van de Bestendige Deputatie van 15/03/2007 betreffende beroep i.v.m. milieuvergunningsaanvraag van Etn. Van Riet D. N.V klasse 2), mag het laden en het transport van producten en de vrachtwagentrafiek via de nieuwe weg, enkel gebeuren tussen 6u00 ’s ochtends en 20u00 ’s avonds. Het uitvoeren van hinderlijke bedrijfsactiviteiten op zon- en feestdagen is verboden.

bron:Gemeentelijk RUP "Stationsomgeving - Waterfront te Temse" Deelproject: "Ontsluitingsweg Wilfordkaai - Parklaan" Screening naar Plan-MER-Plicht.

Citaat:
Hierover las je nog het volgende in het Nieuwsblad van woensdag 26 november 2008:

'Nieuwe weg moet te veel vrachtwagens slikken'

...
Ik heb even een rekensommetje gemaakt', opperde Bauwelinck. 'Met een lading van 400.000 ton per jaar doen per dag 85 vrachtwagens het bedrijf Belgomine aan. Elke tientonner komt toe en rijdt weg, dus moet men dat cijfer verdubbelen. Dit betekent dat om de twee en een halve minuut een vrachtwagen via de nieuwe ontsluitingsweg het stationsgebouw zal passeren.'

'Dat is flagrant onjuist', reageerde schepen van Ruimtelijke Ordening Freddy Verbeke (CD&V) 'Het aantal vrachtwagens dat van de weg gebruik zal maken is berekend, maar het is niet zoals mijnheer Bauwelinck beweerd dat er elke dag een karavaan van vrachtwagens zal passeren. Zoals we van hem gewoon zijn, blinkt hij weer uit in misleidende en foute uitspraken', aldus nog Verbeke.


We maken dus een nieuw rekensommetje met de officiële cijfers van het gemeentelijk RUP.

-rijden van 6 tot 20u = 14u/dag
-max 80 vrachtwagens/dag
-dus max. 80 vrachtwagens op 14u
-dat is dus max. 5,7 vrachtwagens /uur
-ronden we dit dus af naar boven, dan zou dit betekenen dat er max. 1 vrachtwagen om de 10 minuten zou passeren...
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6206
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-01-2011 18:24:39    Onderwerp: Re: Aantal vrachtwagens op het onsluitingstraject Belgomine
 Reageren met citaat  

Trobken schreef:
-rijden van 6 tot 20u = 14u/dag
-max 80 vrachtwagens/dag
-dus max. 80 vrachtwagens op 14u
-dat is dus max. 5,7 vrachtwagens /uur
-ronden we dit dus af naar boven, dan zou dit betekenen dat er max. 1 vrachtwagen om de 10 minuten zou passeren...

Elke vrachtwagen die vertrekt moet ook nog terugkeren. Maximum 80 vrachtwagens/dag betekent dus maximum 160 bewegingen per dag. Er zal dus maximum 1 vrachtwagen om de 5 minuten passeren.
Waarschijnlijk zal mettertijd ook steeds meer ander verkeer van deze ontsluitingsweg gebruik maken.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6206
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-01-2011 19:15:12    Onderwerp: Het wordt druk in de tunnel!
 Reageren met citaat  

Dit item op ons forum heeft mij de weg getoond naar deze website. Daar kan men o.a. zien hoe populair elke fietsroute is van het fietsnetwerk. Het meest populaire traject heeft daarbij een indexwaarde van 100 gekregen. De route door 'onze' tunnel, tussen knooppunt 75 en 74, heeft een populariteit van 70.



Het is dus zeker niet overdreven als ik tegen Waterwegen & Zeekanaal gesteld heb dat deze route druk bereden wordt en dus veilig moet gemaakt worden.

Daar komt nog bij, dat ook veel wandelaars deze weg gebruiken. Het vormt immers een mooie verbinding tussen de kade en het park. Het valt natuurlijk af te wachten of nog even veel wandelaars graag door de tunnel zullen gaan ...

(Aanpassing op 12-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 15:10:46; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6206
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-01-2011 21:15:29    Onderwerp: Op TV OOST
 Reageren met citaat  

Zondag 16 januari 2011 waren we op TV OOST met de fietstunnel, wederwoord van Waterwegen & Zeekanaal incluis.




De volledige nieuwsuitzending is ook nog hier te bekijken.

Ze lijken bij W&Z zelfs te denken dat we niet weten dat de tunnel verlicht wordt!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 17-01-2011 11:22:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dat vond ik ook de meest onnozele opmerking, die over de fietsverlichting. Alsof het daar allemaal zal van afhangen!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-01-2011 16:46:09    Onderwerp: Filmpje over de tunnel op TV-Oost
 Reageren met citaat  

Jozef, je bent me te snel af met het filmpje.

Ik had het gisteren ook al gedownload om het hier op 't forum te plaatsen maar ik ben het nog aan 't bewerken.

Ik ben van plan om eerst de uitzending te tonen (met ondertitels voor de slechthorende !), nadien een kaartje van de omgeving (zeer interessant voor de toeristische fietsers die Temse niet zo kennen en waarschijnlijk niet beseffen waar het over gaat) en enkele citaten vanuit de briefwisseling in de PDF.

'n Pakske werk, maar de werken vorderen gestaag, zal er deze week wel aankomen.

Grtz

ikke
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6206
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-01-2011 13:34:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hilde Habraken schreef:
Dat vond ik ook de meest onnozele opmerking, die over de fietsverlichting. Alsof het daar allemaal zal van afhangen!

Daar komt nog bij, dat de verlichting in de tunnel niet door Waterwegen & Zeekanaal, maar door de gemeente moet voorzien worden. Ook daarmee schuift W&Z haar verantwoordelijkheid door.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-01-2011 13:47:29    Onderwerp: Aangepast filmpje
 Reageren met citaat  

'n Heel pak werk weeral, pfff, maar ik ben toch al tevreden van het resultaat, wat vinden jullie van het aangepaste filmpje?

Bij de eerste positieve reacties wordt het overvloedig verspreid via diverse kanalen... Knipoog





-oa. datum toegevoegd in begingeneriek
-audio verbeterd
-ondertiteling aangebracht (veel werk, want veel synchronisatie nodig)
-achtergrond muziek die geleidelijk sterker naar voor komt
-briefwisseling toegevoegd, na de uitzending van TV Oost
-kaartje toegevoegd (voor de niet-Temsenaren erg handig)

Nog een kleine opmerking:Het is
NV Waterwegen en Zeekanaal
en niet
"NV Waterwegen en Zeekanalen" of (zoals in de brief van Jozef staat:) "Waterwegen en Zeeschelde NV".
Niet om pietluttig te doen of te gaan zeuren maar anders zouden misschien de verkeerde instanties geviseerd worden.

Onder het Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) heb je namelijk volgende indelingen:
- Mobiliteitsraad van Vlaanderen (MORA)
- Departement Mobiliteit en Openbare Werken
- Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)
- Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK)
- Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z)
- nv De Scheepvaart

en ook nog
- Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn
_________________
Forumbeheerder


Laatst aangepast door Trobken op 19-01-2011 19:42:39; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 18-01-2011 20:04:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Alweer heel knap, Hans! Het laatste deel gaat wel wat te snel om de tekst te kunnen lezen, kan je dat wat vertragen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-01-2011 20:15:30    Onderwerp: Tekst te snel...
 Reageren met citaat  

Dank je Hilde, daar kropen toch wel weer vlot de nodige uren werk in...

Ah, 'k had dat beetje bewust gedaan om nog enige "shwung" in't filmpje te houden... zo'n teksten worden immers dikwijls "diagonaal" gelezen..;

Maar 'k kan het inderdaad relatief eenvoudig vertragen, als dat 'n aanrader is, dan zal ik dat morgen nog eens doen.

Kan je mij zeggen welke stukken (tekstaanzet als vb. per scherm volstaat) er vertraagd moeten worden volgens jou? Het zal misschien maar bij enkele schermen zijn, dat 't te rap gaat (die met de meeste tekst?).

Grtz

ikke
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 19-01-2011 08:18:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het gaat inderdaad niet bij alle schermen te snel. De volgende zou ik aanpassen:
- Men WEET dus... : hier zou ik enkele seconden extra toevoegen
- en werd het ontwerp opgenomen...: idem
- Het tunnelelement zelf: deze gaat echt te snel en je hebt het bijkomend probleem dat de tekst met de reactie erbij plots veel kleiner wordt en verspringt, wat als storend bij het lezen ervaren wordt. Je kan dit evt, oplossen door het eerste stuk van de reactie weg te laten, die is toch vrij technisch. Je kan dan meteen beginnen met de zin "Deze tunnel..."
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6206
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-01-2011 10:56:50    Onderwerp: editietemse
 Reageren met citaat  

Inderdaad knap werk van Hans. Ook editietemse besteedt aandacht aan de onveilige fietstunnel Goed zo! .
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 6 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005