Het is nu 22-11-2024 19:48:32
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Nieuwe ontsluitingsweg Havenbedrijf

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 11, 12, 13  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-02-2011 20:55:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er was dus op 16 februari 2011 een overleg over deze tunnel op het kabinet van Vlaams minister Hilde Crevits.
Waren aanwezig:
Patrick D'Haese, raadgever mobiliteit op het kabinet
1 persoon van Mobiel Vlaanderen
2 personen van het Agentschap Wegen en verkeer
2 personen van Waterwegen en Zeekanaal
2 personen van de Fietsersbond Temse (onze voorzitter en ik)

De essentie:

De werken zijn nu al zo ver gevorderd, dat aanpassingen aan de tunnel niet meer mogelijk zijn. Op de vraag waarom de tunnel niet breder gemaakt is, antwoordde W&Z (na een gekende uitleg over de ontsluitingsweg) dat dit technisch zeer moeilijk zou zijn door de nabijheid van de spoorweg. De moeilijkheid werd handig afgeleid naar de korte bocht aan de toegang langs de spoorwegkant, als enige mogelijke oplossing op die plaats. Tenslotte werd op de gevoelens gewerkt: onze stelling dat enkel financiële overwegingen geleid hebben tot deze smalle tunnel is toch niet zeer bemoedigend voor al die mensen die hun uiterste best doen om in moeilijke omstandigheden met beperkte middelen het beste trachten te maken voor elke betrokken partij (of iets in die aard). De bekende retorische trucjes dus.

W&Z moest wel toegeven dat de tunnel "een beetje te smal" is volgens de 1,5-maal-de-hoogte-norm van het Vademecum Fietsvoorzieningen; zelfs met de minimum hoogte van 2,5 meter zou de tunnel nog 3,75 meter breed moeten zijn. Nu is de tunnel 2,70 meter hoog (wat eigenlijk nog te laag is voor een verlichte tunnel Uitroepteken) en slechts 3,60 meter breed. Een beetje dus ... Terwijl een tunnel van minstens 5 meter breed gevraagd werd omdat het hier gaat over een tunnel zonder inkijk!

De korte bocht aan de spoorwegkant konden we begrijpen, maar we bleven even aandringen dat het geen enkel technisch probleem kon zijn om de tunnel onder de ontsluitingsweg zelf breder te maken. De constructie van de tunnel zou dan wel wat anders moeten gemaakt worden met een steviger bovenkant, wat dan weer invloed zou hebben op het kostenplaatje ... Dus toch enkel financieel?

Heel even is zelfs gedacht aan de mogelijkheid om de fietsweg, zoals hij nu is, open te houden in de weekends en buiten de werkuren. Met een oversteek over de ontsluitingsweg ... heel even maar, wegens praktisch onuitvoerbaar.

Ook de bocht van 180° tussen het fietspad naar de tunnel en het fietspad op de ontsluitingsweg is ter sprake gekomen. Maar dan was er natuurlijk de goedgekeurde bouwvergunning, die met al deze fietsproblemen geen rekening heeft gehouden.

Tenslotte werd ingezien, dat deze blunders vermeden konden worden, als ook de Fietsersbond betrokken geweest was bij de plannen, voor het verkrijgen van de bouwvergunning. De bouwvergunning werd bekomen op 22 september 2009, bijna een jaar voor met de bouw begonnen werd.

Een les voor de toekomst? Laat ons hopen! Jammer genoeg is het te laat voor deze tunnel. Ik vrees dat we er onze rode stickers zullen moeten plakken Uitroepteken We kunnen nu maar hopen dat daar geen ongevallen zullen gebeuren!

Tenslotte werd gevraagd wat verstaan moet worden onder de "waarschuwingen" die voorzien kunnen worden, en of nog andere aanpassingen voorzien worden, om de tunnel toch wat minder onveilig te maken. W&Z dacht aan het plaatsen van spiegels, in de hoop dat die niet snel zullen vernield worden. W&Z opperde dat ook de verlichting (die de gemeente zal aanbrengen) zou kunnen bijdragen tot het "veiligheidsgevoel" in de tunnel. In dit verband belooft W&Z om het gemeentebestuur er toe aan te zetten, om de Fietsersbond te betrekken bij het uitwerken van de verlichting van de tunnel.

Voor alles is een begin. Maar kan de verlichting nog veel bijdragen tegen de onveiligheid in dit geval? Er valt zeker over na te denken.

Er is toch ook wat positief:
Het fietspad langs de ontsluitingsweg zelf zal 2,50 meter breed zijn, en 30 cm gescheiden liggen van de rijbaan. Op de viaduct over de Kasteelstraat ligt het fietspad wat hoger dan de rijbaan.
Ook in de tunnel komt asfalt. Op een (oud) plan waren betonstraatstenen voorzien.

Er bestaat een spreuk voor dergelijke vergaderingen:
Ze maakten ambras,
ze dronken een glas,
ze pisten een plas,
en alles bleef zoals 't was
.
Triest
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-02-2011 21:50:18    Onderwerp: Jammer, erg jammer!
 Reageren met citaat  

Jammer, erg jammer!

Een duidelijk gemiste kans dus!

Dat het wel goed kan, bewijst Willebroek (of is het Puurs) met deze fietserstunnelS (meervoud!)
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 18-02-2011 11:47:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Bedankt voor het uitgebreid verslag, Jozef! Zoals te verwachten dus, ze hebben er hopelijk wel hun lessen uit getrokken voor de toekomst.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-02-2011 21:19:16    Onderwerp: De weg krijgt vorm
 Reageren met citaat  

De ontsluitingsweg voor de Belgomine krijgt vorm

Foto genomen op 20 februari 2011:



(Aanpassing op 18-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-03-2011 09:30:29    Onderwerp: Er gebeuren nog blunders bij fietstunnels
 Reageren met citaat  

Niet alleen Waterwegen & Zeekanaal, ook het Vlaams gewest blundert bij de opmaak van plannen voor een fietstunnel. Dat blijkt toch uit dit artikel uit de Gazet van Antwerpen van 5-6 maart 2011 (klik om te vergroten):



Aan de Hoge Bokstraat in Sint-Niklaas had men geen rekening gehouden met een hoge spanningspaal van de spoorweg. De fietstunnel zal nu enkele meters moeten "opschuiven" en niet alle toegangen zullen kunnen uitgevoerd worden zoals oorspronkelijk gewenst was.

Komen die gasten van een studiebureau dan nooit van achter hun studiebureau?
Het is een schrale troost dat we niet alleen zijn met een blunderfietstunnel, want ...
Citaat:
De stedelijke diensten fronsten de wenkbrauwen toen ze de plannen voor die fietstunnel onder ogen kregen.

Hebben onze gemeentelijke diensten dan nooit hun wenkbrauwen gefronst toen ze de plannen voor 'onze' fietstunnel onder ogen kregen? Het blijft trouwens nog altijd oorverdovend stil bij onze gemeentelijke diensten. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen, nu ze er voor moeten zorgen om de fietstunnel alsnog zo veilig mogelijk te maken, dit op vraag van Waterwegen & Zeekanaal. Het kan bijna niet belachelijker!

(Aanpassing 07-03-2011: krantenartikel toegevoegd.)
(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 15:20:55; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-03-2011 09:43:37    Onderwerp: We zijn er bijna!
 Reageren met citaat  

Zeer binnenkort is de fietstunnel klaar, zoals blijkt uit dit artikel op editietemse. De rit van mijn korte ritten naar het Gelaagpark/Roomkouter in Steendorp op 20 maart 2011 zal dus niet volledig langs het dijkpad kunnen gebeuren.
We hebben 'geluk' dat we deze keer geen omleiding krijgen langs de Lange Dreef zoals hier, twee jaar geleden, toen de Oostberg veiliger voor fietsers bevonden werd dan het Philemon Haumanpad.

Nu kun je al goed zien hoe je in de toekomst zult moeten fetsen en wandelen als je van onder de brug komt ...



... of als je langs het park, naast Belgomine komt ...



Vanaf 4 april 2011 zullen de ogen van vele fietsers open gaan tussen knooppunt 74 en 75!

(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 15:23:15; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-03-2011 10:36:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Voor wie het nu nog niet moest weten: het staat vandaag, maandag 14 maart 2011, nog eens in de Gazet van Antwerpen:



(Aanpassing op 12-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 15:24:38; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-03-2011 20:50:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de ontsluitingsweg is het fietspad reeds aangelegd op de viaduct over de Kasteelstraat!



En zo ziet het dal naar de fietstunnel er uit langs de kant van het park:



Dit is de kant van de spoorweg:



Vooraan op de foto zal het fietspad op de ontsluitingsweg samenkomen met het pad uit de fietstunnel, met een haarspeldbocht van 180°.

(Aanpassing op 25-06-2011: Haarspeldbocht = 180°)
(Aanpassing op 23-03-2014: Verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 15:27:29; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-03-2011 14:05:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit de Streekkrant van woensdag 16 maart 2011 (klik om te vergroten):



Ik lees nu dat langs de ontsluitingsweg geen fietspad komt, maar een fiets- en voetpad ... Dat zouden we dan moeten merken aan de verkeersborden Knipoog .

(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 15:29:16; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 18-03-2011 08:11:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik hoop dat ze het toch wat vooruit doen gaan met de inrichting van het stationsplein. Je kan al goed zien waar de vrachtwagens gaan uitkomen, en dat gaat gevaarlijke toestanden geven als er verder geen aanpassingen gebeuren. Het is er nu al erg verwarrend, ik ondervind dat met het toegenomen vrachtverkeer vanwege de werken aan de viaduct er meer conflictsituaties zijn dan vroeger.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-03-2011 08:21:21    Onderwerp: Nieuw fietspad langs ontsluitingsweg
 Reageren met citaat  

Nog een fotootje gemaakt, toen ik aan het station was... (halfweg maart 2011)



(Aanpassing op 18-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-04-2011 18:03:26    Onderwerp: De schaamte voorbij?
 Reageren met citaat  

Op 29 maart 2011 op editietemse en op 30 maart 2011 in Het Nieuwsblad stond volgend artikel:
Citaat:
Ontsluitingsweg wordt wellicht opengesteld in mei.

Temse - ...
‘Met de gemeente Temse werden afspraken gemaakt om de veiligheid en het sociaal veiligheidsgevoel in de fietstunnel te verhogen’, aldus ingenieur Wim Dauwe van Waterwegen & Zeekanaal (W&Z) ‘Zowel in de tunnel als in de toegangsbochten wordt verlichting voorzien en worden er bijkomende spiegels geïnstalleerd. De gemeente pleegt hierover overleg met de Fietsersbond.’ De gemeente staat ook in voor het plaatsen van signalisatieborden langs de ontsluitingsweg.
W&Z zorgt voor de belijning op de ontsluitingsweg en de toegangswegen naar de fietstunnel. ‘Op het fietspad en in de tunnel zal een doorlopende witte lijn worden aangebracht met bewegwijzeringspijlen’, weet Dauwe.
...

De ontsluitingsweg richting stationsplein met rechts het Scheldepark en links de fietserstunnel

Nadat men een onveilige tunnel gebouwd heeft door niet naar de Fietsersbond te luisteren, gaat men nu overleg plegen met de Fietsersbond om voor deze blunder "de veiligheid en het sociaal veiligheidsgevoel te verhogen"? Ze zijn daar blijkbaar nog niet zo gauw beschaamd!

Ik ben benieuwd, welk soort van veiligheidsgevoel mij zal overheersen als ik naar en door die tunnel fiets...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-04-2011 19:18:26    Onderwerp: Schroot
 Reageren met citaat  

'n Mooie actie alvast wanneer de tunnel open is.

'n Ongeval in de tunnel in scène zetten... bij schroothandelaar enkele kapotte fietsen lenen... Knipoog

Inderdaad beschamend en vooral triest, erg triest!
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-04-2011 08:02:07    Onderwerp: Re: Schroot
 Reageren met citaat  

Trobken schreef:
'n Mooie actie alvast wanneer de tunnel open is.

'n Ongeval in de tunnel in scène zetten...


Ik vrees er voor dat we geen ongeval in scène zullen moeten zetten: het zal daar jammer genoeg vanzelf gebeuren!

Vandaag, 19 april 2011, is onze voorzitter uitgenodigd door de gemeente Temse om de verlichting voor deze fietstunnel te bespreken (voor het "veiligheidsgevoel", zie hierboven). Op onze vergadering van gisteren hebben we daarom beslist om een LED-signalisatieverlichting te vragen aan beide ingangen van de fietstunnel, die opvallend begint te knipperen als er tegenliggend verkeer komt Hihi .
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-04-2011 19:12:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik ben even gaan kijken naar het nieuw fietspad op de nieuwe ontsluitingsweg ...



Wat beloofde W&Z ook alweer op 16 februari 2011 op kabinet van Vlaams minister Hilde Crevits (klik hier)?
Jozef Van Breuseghem schreef:
Het fietspad langs de ontsluitingsweg zelf zal 2,50 meter breed zijn, en 30 cm gescheiden liggen van de rijbaan. Op de viaduct over de Kasteelstraat ligt het fietspad wat hoger dan de rijbaan

Het fietspad is ongeveer 2,73 meter breed, maar het ligt helemaal niet gescheiden van de rijbaan! Voor aanliggende tweerichtingsfietspaden bestaan er geen aanbevelingen in het Vademecum Fietsvoorzieningen, omdat die niet meer zouden mogen aangelegd worden!

De aanbevolen breedte van een vrijliggend tweerichtingsfietspad is 2,50 meter. Met 2,73 meter lijkt dit fietspad in orde te zijn. Maar bij een aanliggend eenrichtingsfietspad wordt een tussenstrook aanbevolen van 50cm tussen fietspad en rijweg bij een rijsnelheid van het autoverkeer van minder dan 50 km/u. Tweerichtingsfietspaden moeten vrijliggend zijn met een tussenstrook van minimum 1 meter, en wij zouden hier al tevreden geweest zijn met een strook van 30 cm! Wanneer die meter tussenstrook van dit tweerichtingsfietspad afgetrokken wordt, dan zou de bruikbare breedte immers slechts 1,73 meter zijn!

Het fietspad is niet aangelegd in asfalt, maar in tegels, die niet effen liggen. Zoals op alle fietspaden in Temse wordt men ook hier door elkaar geschud.

Het fietspad ligt overal wat hoger dan de rijbaan, maar op de viaduct boven de Kasteelstraat zijn de oneffen tegels vervangen door nog meer oneffen beton! Schudden tijdens gebruik!



Ik vraag mij werkelijk af of men in Temse speciaal de knoeiers uitzoekt om fietspaden aan te leggen?

Op deze viaduct staat de afsluiting vlak tegen het fietspad, waardoor de bruibare breedte nog wat minder wordt dan de 2,23 meter van daarjuist.

Onder aan de ontsluitingsweg kan men de haarspeldbocht van 180° tussen de ontsluitingsweg en de fietstunnel bewonderen:



En dit uitstekend zicht heeft men op tegenliggers bij het inrijden van de fietstunnel...



Moeten we dit allemaal goed vinden?

(Aanpassing op 28-04-2011: 1 meter tussenstrook vrijliggend tweerichtingsfietspad.)
(Aanpassing op 25-06-2011: haarspeldbocht = 180°)
(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 16-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 30-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 30-12-2017 09:35:06; in totaal 6 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 11, 12, 13  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 7 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 11, 12, 13  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005