|
Nieuwe ontsluitingsweg Havenbedrijf |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6309 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-12-2010 18:03:41 Onderwerp: |
|
|
|
|
Van Dhr. Leo Clinckers, gedelegeerd bestuurder van Waterwegen en Zeekanaal NV, heb ik vandaag volgend antwoord ontvangen:
Citaat: |
Geachte,
Uw brief aangaande klachten in verband met de kwaliteit van de fietstunnel onder de ontsluitingsweg Wilfordkaai-Stationsplein te Temse werd goed ontvangen en genoot mijn volle aandacht.
Door de ontwerper van de ontsluitingsweg diende bij de uitvoeringsstudie en inplanting rekening gehouden met een aantal technische afwegingen en randvoorwaarden.
Zoals gekend heeft de ontsluitingsweg een lengte van 340 meter en wordt deze aangelegd met een profiel van 2X1 rijstroken met een fiets-voetpad in dubbele rijrichting. Deze weg verbindt de Wilfordkaai met het Stationsplein met een brug over de Kasteelstraat en een onderlangse fietstunnel onder de ontsluitingsweg.
De ontworpen fietstunnel heeft tot doel het fiets-en voetgangersverkeer conflictvrij van het verkeer op de ontsluitingsweg te laten verlopen. De tunnel ligt tevens in het tracé van het fietsroutenetwerk Vlaanderen en verzekert de fietsverbinding tussen de Wilfordkaai en het reeds aangelegde jaagpad aan de achterzijde van de nijverheidszone te Temse.
Bij het ontwerp en inplanting van de tunnel diende rekening gehouden met een aantal technische parameters en beperkingen:
- de aanloophelling in aansluiting aan het bestaande jaagpad mag 5% niet overschrijden
- de afwatering van de tunnel dient verzekerd (er dient rekening gehouden met een ondergrondse kruising van de leiding Aquafin)
- een maximaal behoud van de parkzone was absolute noodzaak
- inpassing in de omgeving met maximaal behoud van de resterende nijverheidszone langs de Wilfordkaai (inplanting zo dicht mogelijk tegen de spoorberm)
- maximaal respecteren van de vrije hoogte en breedte van de tunnel.
Rekening houdende met voorgaande afwegingen werd de tunnel zo dicht mogelijk bij de kaaizone ingeplant en werd het meest technisch en financieel haalbaar tunnelontwerp opgemaakt. Op maximale wijze houdt het weerhouden ontwerp rekening met de bestaande richtlijnen en voorschriften volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen en werd het ontwerp opgenomen en goedgekeurd in het gemeentelijk RUP 'Stationsomgeving-Waterfront fase 1' te Temse en werd het eveneens aanvaard door de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO).
Het tunnelelement zelf is 12 meter lang en om zoveel mogelijk 'doorkijk' te creëren werden de aansluitende keermuren niet overbouwd om maximale lichtinval in de tunnel te brengen. De aanloophelling naar het bestaande jaagpad kon eveneens gereduceerd worden tot minder dan 3% hetgeen een merkelijke verbetering is (zeker voor rolstoelgebruikers) ten opzichte van het oorspronkelijk ontwerp waar de aansluithelling opliep tot 4,5%. Langs de kant van de spoorberm is gezien de beperkte ruimte een bocht van 90 ° onvermijdelijk maar voor fietsers niet onoverkomelijk mits de nodige waarschuwingen worden voorzien.In het GECORO werd door de gemeente nog gesteld dat de gemeente Temse zal zorgen voor verlichting in de tunnel.
Volledigheidshalve meld ik nog dat de tunnel gebouwd werd conform de verkregen bouwvergunning en dat de werkelijke breedte 3,60 m bedraagt.
Ik zou willen besluiten dat, rekening houdend met de enigszins technische beperkingen, er maximaal rekening is gehouden met de aanbevelingen volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen en dat alles in het werk wordt gesteld om de veiligheid van voetgangers en fietsers na te streven.
Met vriendelijke groeten,
ir. Leo Clinckers
gedelegeerd bestuurder
Waterwegen en Zeekanaal NV
Oostdijk 110 - 2830 Willebroek |
Alles in orde, dus, voor W&Z! Een bredere tunnel was technisch niet mogelijk (?!) en we mogen al tevreden zijn dat ze ook de "aansluitende keermuren" niet overbouwd hebben (!). Blijkbaar weet men bij W&Z niet goed wat met het woord 'doorkijk' juist bedoeld wordt bij tunnels.
Ge moet het maar kunnen uitleggen, maar ik ben daar niet mee overtuigd!
Over de aansluithelling zullen we ook maar zeker de vraag niet stellen, waarom men van uit de tunnel "met een aanloophelling naar het bestaande jaagpad" van 3% omhoog zal moeten fietsen, om daarna ter hoogte van de bureelgebouwen van Belgomine weer omlaag te moeten fietsen? Een meer vlakke aansluiting voor fietsers zal waarschijnlijk niet "financieel haalbaar" geweest zijn ...
Welk soort "nodige waarschuwingen" zullen moeten aangebracht worden om de onoverzichtelijke bochten naar de tunnel minder gevaarlijk te maken?
In het besluit zou ik het woord "maximaal" eerder vervangen door "minimaal".
Wat mij betreft, geen antwoord dat mij kan overtuigen dat men zijn uiterste best heeft gedaan, en "alles in het werk heeft gesteld" om de veiligheid van voetgangers en fietsers na te streven. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|

Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 370
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-12-2010 14:53:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Typisch antwoord van de gemeente. Ik ben erg benieuwd naar de reactie van minister Crevits! |
|
Terug naar boven |
|

Trobken
Site Admin
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 690 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-01-2011 14:29:31 Onderwerp: Aantal vrachtwagens op het onsluitingstraject Belgomine |
|
|
|
|
Aantal vrachtwagens op het onsluitingstraject Belgomine
"De verkeersintensiteit op de ontsluitingsweg (320 pae/dag vrachtwagens) is een fractie van de verkeersintensiteit van de N16 nl. > 1500 pae/uur per rijrichting. "
Even opgezocht wat ze juist met 'pae' bedoelen :
Personenauto-equivalent (pae, pe) is een getal dat aangeeft hoeveel ruimte een voertuig inneemt in vergelijking met een personenauto. Bij de constructie en planning van wegen wordt gebruikgemaakt van de personenauto-equivalent.
Algemeen is de waarde voor wagens 1, voor vrachtwagens 1,9 à 2 en voor fietsers 0,5.
Als ik het dus juist heb, zouden er zo'n 160 vrachtwagens/dag gebruik moeten maken van de nieuwe ontsluitingsweg. En dat klopt, want verder lezen we:
De verwachtte over te slagen hoeveelheid goederen van het schip wordt geraamd op maximum 400.000 ton/jaar. Dit is meer dan de overgeslagen hoeveelheid die in de raamovereenkomst voor de eerste 10 exploitatiejaren vanaf 2009 wordt aangenomen, zijnde 340.000 ton/jaar (raamovereenkomst blz. 15)
"Indien Belgomine gedurende de eerste 10 jaren de beoogde jaarlijke overslagwaarde niet bereikt, is zij aan de overheid een tegemoetkoming veschuldigd."
"Jaarvracht: 400.000 ton/jaar
Aantal dagen transport (niet op za en zo): 265 d/jaar
Tonnage per vrachtwagen: 30 ton/vrachtwagen
Aantal vrachtwagens per dag (gemiddeld): 50/dag
Aantal vrachtwagens per dag (maximum): 80/dag
Aantal bewegingen per dag (heen en terug - maximum): 160/dag
Aantal pae per dag (1 zwaar transport = 2 pae): 320 pae/dag"
Volgens de milieuvergunning van het bedrijf (Besluit van de Bestendige Deputatie van 15/03/2007 betreffende beroep i.v.m. milieuvergunningsaanvraag van Etn. Van Riet D. N.V klasse 2), mag het laden en het transport van producten en de vrachtwagentrafiek via de nieuwe weg, enkel gebeuren tussen 6u00 ’s ochtends en 20u00 ’s avonds. Het uitvoeren van hinderlijke bedrijfsactiviteiten op zon- en feestdagen is verboden.
bron:Gemeentelijk RUP "Stationsomgeving - Waterfront te Temse" Deelproject: "Ontsluitingsweg Wilfordkaai - Parklaan" Screening naar Plan-MER-Plicht.
Citaat: |
Hierover las je nog het volgende in het Nieuwsblad van woensdag 26 november 2008:
'Nieuwe weg moet te veel vrachtwagens slikken'
...
Ik heb even een rekensommetje gemaakt', opperde Bauwelinck. 'Met een lading van 400.000 ton per jaar doen per dag 85 vrachtwagens het bedrijf Belgomine aan. Elke tientonner komt toe en rijdt weg, dus moet men dat cijfer verdubbelen. Dit betekent dat om de twee en een halve minuut een vrachtwagen via de nieuwe ontsluitingsweg het stationsgebouw zal passeren.'
'Dat is flagrant onjuist', reageerde schepen van Ruimtelijke Ordening Freddy Verbeke (CD&V) 'Het aantal vrachtwagens dat van de weg gebruik zal maken is berekend, maar het is niet zoals mijnheer Bauwelinck beweerd dat er elke dag een karavaan van vrachtwagens zal passeren. Zoals we van hem gewoon zijn, blinkt hij weer uit in misleidende en foute uitspraken', aldus nog Verbeke. |
We maken dus een nieuw rekensommetje met de officiële cijfers van het gemeentelijk RUP.
-rijden van 6 tot 20u = 14u/dag
-max 80 vrachtwagens/dag
-dus max. 80 vrachtwagens op 14u
-dat is dus max. 5,7 vrachtwagens /uur
-ronden we dit dus af naar boven, dan zou dit betekenen dat er max. 1 vrachtwagen om de 10 minuten zou passeren... _________________ Forumbeheerder |
|
Terug naar boven |
|

Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 370
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-01-2011 11:22:35 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dat vond ik ook de meest onnozele opmerking, die over de fietsverlichting. Alsof het daar allemaal zal van afhangen! |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|