Het is nu 23-11-2024 08:22:12
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-06-2017 05:38:42    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog nooit heb ik zo vlug een reactie gekregen van het Agentschap Wegen en Verkeer op een melding via het Meldpunt Fietspaden Goed zo!. Dit is hun antwoord:

Op 6 juni 2017 om 15:53 schreef Wegbeheerder <wegen.oostvlaanderen@vlaanderen.be>:
Citaat:
Beste Van Breuseghem Jozef,

Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : 9258481DCF) op volgende locatie :

N41
Temse
Oost-Vlaanderen

Melden we u het volgende :

In antwoord op uw melding in verband met vuil op het fietspad op de N41 te Temse lichten wij u eerst graag kort even toe hoe de fietspaden in het beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer onderhouden worden.

De fietspaden langs gewestwegen in het beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer worden ongeveer 5 maal per jaar geborsteld. Er worden steeds 2 bijkomende veegbeurten per jaar uitgevoerd voor de campagnes "lenteschoonmaak" (periode april) en "op een proper fietspad terug naar school" (periode augustus).

Uiteraard primeert ook voor ons de verkeersveiligheid. We sturen naar aanleiding van uw melding een wegentoezichter ter plaatse. Indien het vuil op het fietspad een gevaar betekent voor de fietser, wordt zo snel als mogelijk overgegaan tot een plaatselijke veegbeurt.

Wij willen u graag bedanken voor uw bezorgdheid over de weginfrastructuur en de veiligheid van de weggebruikers en hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten


Ir. Peter De Backer
Afdelingshoofd
Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen

Uiteraard waardeer ik het dat de fietspaden langs gewestwegen geregeld geborsteld worden door het Agentschap Wegen en Verkeer. Maar tijdens deze werken is het eerder de taak van de aannemer om de fietspaden proper en berijdbaar te houden, en dat zou moeten gebeuren zonder een wegentoezichter ter plaatse te sturen.

Als die wegentoezichter nu gaat kijken in het begin van deze week, nu we zelf pas opgeruimd hebben, dan zal die niet veel vuil op het fietspad zien liggen. Als het weer het toelaat ga ik in alle geval volgende zaterdag nog eens ter plaatse kijken of al het vuil van een werkweek (van 4 dagen) nog op het fietspad ligt.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-06-2017 09:00:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het is nu zaterdag 10 juni 2017, een werkweek van 4 dagen na onze opruimactie van 3 juni is voorbij. We hebben toen het fietspad langs de N41 opgeruimd van alle vuiligheid die de aannemer daarop had achtergelaten, en dat gemeld aan het Agentschap Wegen en Verkeer via het Meldpunt Fietspaden. Wat is het resultaat van de wegentoezichter die Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen ter plaatse gestuurd heeft?
Als positief punt kunnen we zeggen dat het verkeersbord D7 dat verkeerd gericht stond ter hoogte van het enige zijstraatje, in de goede richting gedraaid is. Het fietspad wordt nu goed aangeduid in de richting van de Duivenhoek.



Langs de andere kant is nu het verkeersbord D7, dat het fietspad daar aanduidt in de richting naar de Kettermuit, met een kwart slag verdraaid.



De bandensporen op het fietspad verraden dat dit verkeersbordje wel eens een duwtje zou kunnen gekregen hebben van een of ander werfvoertuig.



Maar dat is voorlopig een detail. Het is veel ergerlijker dat op het fietspad andermaal een niet opgeruimde laag zand en steentjes ligt van vier dagen wegenwerken.



Het zand ligt zelfs nog wat verder verspreid dan vorig weekend, ...



... en de steentjes zijn er niet kleiner op geworden.



De aannemer doet blijkbaar nog altijd geen moeite om het fietspad proper te houden, al is het maar tijdens het weekend. Volgende werkweek kan er dus alweer een laag zand en steentjes bovenop komen, enzovoort. Fietsers kunnen de boom in?

Het artikel 7.3 van het verkeersreglement zegt nog altijd Lees :
Citaat:
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

En dat geldt ook voor aannemers van wegenwerken.

Dat vraagt opnieuw een melding op het Meldpunt Fietspaden. Deze tweede melding heeft referentienummer E9E0E3D5EF gekregen. Als toelichting heb ik geschreven:
Citaat:
Zie melding 9258481DCF van 4 juni 2017.
Na onze opruimactie, en na een werkweek van amper 4 dagen, is opnieuw een laag zand en steentjes achtergebleven op het fietspad.
Ik waardeer het dat het Agentschap Wegen en Verkeer ongeveer 5 maal per jaar de fietspaden borstelt, maar hier is het de aannemer die minstens voor elk weekend het fietspad zou kunnen proper maken.
Zoniet, zal volgende week de laag nog wat dikker zijn, tot gevaar (uitschuiven, vallen, ...) en ongemak (lekke banden, ...) voor fietsers.

Volgende week zaterdag ga ik weer eens kijken, als ik tijd heb en als het weer het toelaat. Als het niet betert kunnen we nog altijd de pers inlichten ... Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-06-2017 09:21:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Volgende week zaterdag ga ik weer eens kijken, als ik tijd heb en als het weer het toelaat. Als het niet betert kunnen we nog altijd de pers inlichten ... Hihi.
(Zie hierboven.)
Ik ben vandaag, zaterdag 17 juni 2017 gaan kijken, en deze keer is het fietspad opgeveegd Goed zo!.



Het helpt dus wel om te blijven zagen. Het is alleen spijtig dat we voor dergelijke dingen nog altijd moeten zagen. Het zou een doodnormale werkwijze moeten zijn, om fietspaden op te ruimen van alle hinderlijke vuiligheid en rommel, zonder dat we dat steeds opnieuw moeten vragen.

Hopelijk houden ze het vol om het fietspad geregeld eens proper te maken.

Ondertussen vorderen de werken aan de fietstunnel.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-06-2017 20:26:55    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Hopelijk houden ze het vol om het fietspad geregeld eens proper te maken.
...
(Zie hierboven.)

Vorig weekend leek het fietspad beter opgeveegd dan dit weekend van 24-25 juni 2017.



Zou het eigenlijk wel opgeveegd zijn? Er ligt deze keer niet zo veel zand en steentjes op het fietspad dat het echt hinderlijk is, maar proper geveegd is het nu ook precies niet.

Het lijkt er op dat we dit geregeld zullen moeten nazien zo lang de werken bezig zijn, en eventueel zullen we de aannemer herhaaldelijk op zijn plichten moeten wijzen via het AWV. Het is jammer dat we ons moeten gedragen als een opzichter in een papschool, maar er zit blijkbaar niets anders op.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-07-2017 17:57:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We zijn weer een weekend verder, 1-2 juli 2017. Het heeft goed geregend, er is dus wat slijk en modder.



Echt slecht is het fietspad weer niet, maar als het vrijdagavond opgeveegd zou zijn, zou het er toch beter uitgezien hebben. Er ligt zeker niet minder vuil op het fietspad dan vorig weekend, en er zijn duidelijke slijksporen van fietsbanden zichtbaar.

Misschien wordt er niet zo veel meer "gemorst" als de vrachtwagens over het fietspad rijden, maar zachtjesaan lijkt er toch steeds meer vuil op het fietspad achter te blijven. Als ik kan kom ik volgend weekend weer eens kijken, en ik ben benieuwd of er dan weer wat meer zal liggen ... Dan mogen ze bij AWV nog eens een melding op het Meldpunt Fietspaden verwachten.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-07-2017 18:02:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Met het weekend van 8-9 juli 2017 ziet het fietspad er heel wat beter uit.



Deze keer is het echt proper geveegd. Mogelijk met de vakantie in zicht.

Nu maar hopen dat deze regelmatige kuisbeurten worden volgehouden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-07-2017 18:05:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op 12 juli 2017 om 17:02 ontving ik antwoord van Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen op mijn vraag over mogelijk onjuiste, onvolledige of verwarrende verkeersborden langs deze N41. Hun antwoord is zeer degelijk en omschreven. Het komt hierop neer:

Een fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan (artikel 2.7 van het verkeersreglement). Het fietspad moet dus apart worden bekeken, iets als een 'rijbaan' voor fietsers, ook wat signalisatie betreft. Fietsers volgen dus de signalisatie voor fietsers, die hier aangeeft dat het een verplicht dubbelrichtingsfietspad is, wat geen afbreuk doet aan de enkelrichting op de rijbaan voor het gemotoriseerd verkeer.

Dat kan zeer juist zijn. Deze uitleg zal zeker nog van pas komen bij andere gelegenheden ... Knipoog
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-07-2017 18:15:39    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op 12 juli 2017 om 16:25 ontving ik antwoord van Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen op mijn melding E9E0E3D5EF. Ze hebben de aannemer gevraagd het fietspad dagelijks na het beëindigen van de werken te vegen. Ze volgen de situatie verder op.

En zoals hierboven reeds vermeld, lijkt dat nu toch een goed resultaat op te leveren Goed zo!.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-09-2017 09:22:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vanaf midden september 2017 start een "nieuwe fase" van de werken aan de N41 in Elversele, volgens dit bericht in de nieuwe Omroeper van woensdag 13 september 2017:



Op "nieuwe" de N41 zelf, tussen de rotonde van de Duivenhoek en de Kettermuit, zal dat voor fietsers zeer waarschijnlijk geen probleem vormen, aangezien de nieuwe fietspaden langs beide kanten van de N41 dan volledig klaar zullen zijn. Tenminste, als de automobilisten weer geen gebruik maken van dat fietspad! Maar op de ventwegen ten zuiden van de rotonde van de Duivenhoek, en op die rotonde zelf, zou het voor fietsers wel eens zeer gevaarlijk kunnen worden. Daar is immers "gemengd verkeer"! En dat "gemengd verkeer" gaat deze keer tussen alle autoverkeer op de N41, omdat de tunnel onder de rotonde wordt afgesloten!

Dat wordt voor fietsers extra gevaarlijk, vooral:

  • Op de zuidelijke ventweg langs de kant van Elversele dorp, waar fietsers zelfs in beide richtingen rijden, dus ook tegen het autoverkeer in! En vermits de durmedijk nu ook is afgeloten zullen meer fietsers dan gewoonlijk vanuit richting Hamme in tegenrichting op deze ventweg rijden, om de fietsomleiding langs de Legen Heirweg te volgen!
  • Op de rotonde zelf zullen de fietsers geconfronteerd worden met het drukke autoverkeer van de N41. Het is een rotonde van het type "met fietspad op de rand". Die staan bekend als rotondes van de gevaarlijkst soort. En ook hier zullen meer fietsers dan gewoonlijk de rotonde, en het autoverkeer op de N41, moeten dwarsen van Elversele naar Tielrode, of omgekeerd, omdat de durmedijk nu ook is afgeloten.

Zou er enige maatregel genomen worden om te verwittigen voor deze onveilige toestanden voor fietsers, of om er zelfs voor te zorgen dat het wat minder onveilig wordt voor fietsers? Of wachten wegbeheerders, diensten mobiliteit, politie, ... af tot er eerst iets ernstigs gebeurt?

Deze fase zou een maand lang duren tot half oktober. Vanaf dan staat er iets anders te wachten volgens de Gazet van Antwerpen van maandag 11 september 2017 (klik om te vergroten):



Dit gaat natuurlijk over een "autoverkeersinfarct". Voor het fietsverkeer zal dat voor geen infarct zorgen.

Hopelijk zal het autoverkeer dan andere wegen gebruiken, waardoor het voor fietsers rustiger en minder gevaarlijk wordt. Evenzeer hopelijk wordt een degelijke doorgang voorzien voor fietsers tijdens deze werken, zoals in dit krantenartikel beloofd wordt.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-09-2017 10:05:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Zou er enige maatregel genomen worden om te verwittigen voor deze onveilige toestanden voor fietsers, of om er zelfs voor te zorgen dat het wat minder onveilig wordt voor fietsers? Of wachten wegbeheerders, diensten mobiliteit, politie, ... af tot er eerst iets ernstigs gebeurt?
...
(Zie hierboven.)

Er wordt verwittigd voor de onveilige toestand voor fietsers met ... omleidingsbordjes zoals gewoonlijk: oranje bordjes met zwarte tekst. Dat zou wel moeten opvallen, maar veel meer moeten fietsers niet verwachten.

Op de Legen Heirweg, nabij de rotonde van de Duivenhoek, staat bijvoorbeeld dit bordje dat moet verwittigen voor fietsers en voetgangers, ...



... of worden de voetgangers en de fietsers er van verwittigd dat ze moeten opletten? Het is hier een hachelijke toestand voor fietsers. Gelukkig mogen ze hier op dit voetpad rijden in de richting van de rotonde Hihi ...

Op de ventweg richting Hamme staat een bordje met "fietsers op de rijbaan", ...



... maar niet dat fietsers daar ook uit de tegenrichting kunnen komen!

Als je per fiets vanuit de richting Hamme komt, dan ondervind je wel welk gevaar je te wachten staat.



Fietsers moeten voorrang verlenen, maar als geen enkele automobilist de beleefdheid aan de dag legt om even te stoppen, dan kun je daar lang staan schilderen. Gelukkig rijden de meeste automobilisten tijdens het spitsuur wel voorzichtig en houden ze wat rekening met de moeilijkheden van de fietsers.

En hoe zit het nu met het nieuw tweede tweerichtingsfietspad vanaf de rotonde aan de Duivenhoek tot aan het kruispunt met verkeerslichten aan de Kettermuit?

Vooreerst een moeilijke situatie. Als je vanop dat fietspad naar de rotonde rijdt, en je wilt naar de Legen Heirweg, dus naar links op de foto, dan moet je eigenlijk naar rechts afslaan en rond de hele rotonde fietsen ...



Ik denk dat het eenvoudiger en minder gevaarlijk is om dan even van de fiets af te stappen en met de fiets aan de hand de Legen Heirweg over te steken om uw weg te vervolgen.

Maar verder is dat tweede fietspad nu ook berijdbaar in de twee richtingen. Dit is een zicht op dat fietspad vanaf de Duivenhoek in de richting van de Kettermuit. Het is natuurlijk bergop.



En als je boven bent en achterom kijkt naar de Duivenhoek zie je dit.



Van op dezelfde plaats wordt het wat vlakker richting Kettermuit.



Als we verder fietsen passeren we de tunnel onder de N41 in aanbouw.



Die tunnel lijkt wel in de diepte te liggen. Hoe zullen fietsers dat ervaren als ze bij het uitkomen van de tunnel bergop moeten rijden om dan voorrang te verlenen aan een ventweg die ze moeten oversteken? Ik denk dat die tunnel eerder geschikt zal zijn voor voetgangers dan voor fietsers.

Dan komen we aan twee opeenvolgende kruispunten met de Landbouwstraat. Het fietspad is aan geen enkel van deze kruispunten doorgetrokken, maar het wordt onderbroken door de boordstenen van de zijstraten.





Gelukkig liggen deze boordstenen min of meer op dezelfde hoogte als het fietspad, maar het zou beter geweest zijn om het fietspad gewoon door te trekken over de zijstraten. Het fietspad hoort immers bij de voorrangsweg, het is dus logisch dat de voorrangsweg doorloopt over de ondergeschikte zijstraten. Maar dat moet men bij het AWV blijkbaar nog leren.

En er is nog iets zeer belangijks! Dat fietspad moet op deze twee kruispunten nog aangeduid worden met de verplichte wegmarkering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen. De haaientandjes en de voorrangsborden alleen zijn niet voldoende. Ik ben benieuwd of AWV dat in orde zal brengen zonder dat we het weer eens moeten vragen.

De twee tweerichtingsfietspaden die we nu hebben langs de N41 zijn ontegensprekelijk een hele verbetering tegenover de smalle zelfmoordstrook die het fietspad vroeger was.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-10-2017 09:49:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat hierboven reeds aangekondigd is in een artikel van de Gazet van Antwerpen, staat nu bij de gemeenteberichten in de nieuwe Omroeper van woensdag 4 oktober 2017 (klik om te vergroten).



Waarschijnlijk vanaf 16 oktober 2017 wordt de N41 in Elversele dus "volledig onderbroken" tot ongeveer midden november 2017.

In het persartikel hierboven wordt wel vermeld dat fietsers, en de bussen van de Lijn, wel doorgang zouden krijgen bij deze "volledige onderbreking". Dat kun je echter niet opmaken uit dit bericht van de gemeente Temse. Wat wordt het nu? Fietsers zullen het waarschijnlijk alweer zelf moeten ondervinden ... zoals gewoonlijk.

Verkeer = alleen auto's voor de gemeente Temse ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-10-2017 18:56:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
In het persartikel hierboven wordt wel vermeld dat fietsers, en de bussen van de Lijn, wel doorgang zouden krijgen bij deze "volledige onderbreking". Dat kun je echter niet opmaken uit dit bericht van de gemeente Temse. Wat wordt het nu? Fietsers zullen het waarschijnlijk alweer zelf moeten ondervinden ... zoals gewoonlijk.
...
(Zie hierboven.)

Eerst het goede nieuws: Nu de N41 gedurende zeker 3 weken "volledig onderbroken" is, kunnen fietsers nog steeds langs de N41 rijden tussen de rotonde van de Duivenhoek en de Mirabrug in Hamme. Ook de bussen van De Lijn kunnen er trouwens door ... evenals sommige "onwetende automobilisten" die dezelfde weg als de bus volgen (zelf gezien ...). Deze signalisatie staat op de rotonde aan de toegang tot de ventweg richting Hamme:



Het onderbord M3 met de uitzondering voor fietsers en bromfietsers klasse A is voor fietsers eigenlijk overbodig, omdat fietsers altijd bij het "plaatselijk verkeer" gerekend worden, volgens artikel 2.47 van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
2.47. "Plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening": de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.

Maar dat onderbord is wel nodig voor de bromfietsers klasse A! Eigenlijk zou trouwens naast de letter A ook nog een letter P moeten staan (onderbord M12 in plaats van M3), om de speed pedelecs eveneens doorgang te verlenen. Die worden nog altijd "vergeten"!

Dan het minder goede nieuws: Het nieuw tweerichtingsfietspad langs de oostkant van de N41 mag niet meer gebruikt worden door bestuurders van rijwielen of bromfietsen vanaf de rotonde aan de Duivenhoek, richting Kettermuit ...



Wat zou daarvan de reden zijnVraag

Om dat te weten te komen, tracht ik dat oostelijk fietspad langs de N41 te bereiken langs de Landbouwstraat. Waar de Landbouwstraat begint, aan het kruispunt met de Burggravestraat, staat al maanden lang deze signalisatie:



Er staat een verbodsbord C3 met "uitgezonderd plaatselijk verkeer". Daar mogen fietsers dus verder rijden volgens artikel 2.47 van het verkeersreglement, zoals hierboven reeds verklaard is. Er staat ook een bord F45 "Doodlopende weg", maar de ondervinding heeft mij geleerd dat fietsers daar meestal wel doorheen geraken, desnoods als voetganger met de fiets aan de hand.

Ik rij dus de Landbouwstraat in, richting N41. Daar aangekomen merk ik helemaal geen doodlopende weg, en ook geen enkele belemmering of verbod om richting Kettermuit te fietsen, zoals trouwens deze fietser doet van uit de Landbouwstraat.



(Tussen haakjes: de verplichte fietspadmarkering is nog niet aangebracht op de kruispunten met de Landbouwstraat, maar dat is voor later.)

Zou er dan een hindernis zijn tussen hier en de rotonde aan de Duivenhoek? Maar ook in de richting van de Duivenhoek is geen enkel verbod of belemmering op het fietspad in zicht.



Ik fiets dan maar naar de rotonde van de Duivenhoek, en de enige hindernis die ik tegenkom is ... het verbodsbord voor bestuurders van rijwielen en bromfietsers midden op het fietspad aan de Duivenhoek (zie de tweede foto hierboven).

Om geen verkeersovertreding te begaan, rij ik vervolgens langs het fietspad aan de westkant van de N41 naar het kruispunt van de Kettermuit. Daar aangekomen zie ik geen enkel verbod om het fietspad langs de oostkant van de N41 te gebruiken richting Duivenhoek.



Iets verder zijn duidelijk wel werken aan de gang. Misschien is daar de doorgang versperd?



Dit oostelijk fietspad is daar rechtdoor inderdaad onderbroken, maar rechts daarnaast is een brede doorgang gemaakt met metalen platen, waarlangs bestuurders van rijwielen en bromfietsers de werken kunnen passeren en hun weg kunnen vervolgen op het fietspad.



De doorgang is breed genoeg om zelfs "verloren gereden" of "onwetende" automobilisten doorgang te verlenen!



En dat deze doorgang wel degelijk bedoeld is voor fietsers, kun je zien als je aan de andere kant gekomen bent. Daar staat immers het bekende bordje "fietsers afstappen" Hihi ...



Dat bordje heeft natuurlijk geen enkele wettelijke betekenis. Dat dient enkel als paraplu voor de aannemer, voor het geval er een fietser op die platen onderuit zou gaan. Dit bordje staat trouwens slechts langs één kant van de doorgang, en ... waarom zouden bromfietsers dan niet moeten afstappen?

Maar wat eigenlijk veel belangrijker is: waarom is het verboden dit fietspad te gebruiken aan de Duivenhoek? Daar is blijkbaar geen enkele reden toe. Het maakt het alleen moeilijker voor de omwonende fietsers, voor wie per fiets een bedrijf of een handelaar wil bereiken aan de oostkant van de N41, of voor wie naar de Landbouwstraat wil. Bovendien is dit oostelijk fietspad properder en veiliger dan het westelijke, omdat er geen werfverkeer overheen rijdt. Dat vraag ik bij deze aan het gewest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 18-10-2017 09:20:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Goed gezien Jozef en rijk gedocumenteerd zoals we van jou gewend zijn.
De verkeersborden aan de werken op de N 41 zijn een zootje.
Aannemers 'kennen' geen fietsers en zij niet alleen Triest
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-10-2017 09:48:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Maar dat onderbord is wel nodig voor de bromfietsers klasse A! Eigenlijk zou trouwens naast de letter A ook nog een letter P moeten staan (onderbord M12 in plaats van M3), om de speed pedelecs eveneens doorgang te verlenen. Die worden nog altijd "vergeten"!
...
(zie hierboven.)

Omdat de N41 nu volledig is afgesloten, en om de bestuurders van bromfietsen klasse B een hele omweg te besparen, is het nu tijdelijk toegelaten om met de bromfiets klasse B aan de hand de Mirabrug over te steken. Dit staat in de Gazet van Antwerpen van woensdag 18 oktober 2017 (klik om te vergroten).



Deze bromfietsen klasse B passeren bijgevolg ook in de richting naar Hamme aan de rotonde van de Duivenhoek. Daarom moet nu eigenlijk de letter "A" verwijderd worden van het onderbord M3 onder het verbodsbord C3.



Dit volgens artikel 68.4.2° van het verkeersreglement Lees:
Citaat:
...
Indien het verbod evenmin geldt voor de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, worden die verkeersborden aangevuld met een onderbord van het model M3 bedoeld in artikel 65.2. De letter "A" wordt weggelaten op het onderbord indien het verbod evenmin geldt voor de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs.
...

Het is dan meteen in orde voor speed pedelecs. Alweer melden?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 18-10-2017 12:18:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Knap Jozef Goed zo! Jij volgt het op de voet (fiets Knipoog ).
In Waasmunster is de Stationsstraat afgesloten wegens heraanleg. Wat een geluk Goed zo! . Zoniet werden we verpletterd door urenlange stilstaande en stapvoets rijdende auto's in onze woonstraat nu de N 41 dicht is. Oef dus wat een geluk. 't Is hier ook héérlijk stil, geen lawaai, geen stank, geen gevaar Verliefd .
Uiteraard is ook hier de signalisatie ( zeker voor fietsers ) verwarrend en soms tegenstrijdig. Zullen ze het nooit leren???
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen


Berichten van afgelopen:   

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 4 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005