|
Levensgevaarlijk fietspad |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-05-2017 21:54:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
We zijn wel blij met dat eerste nieuw dubbelrichtingsfietspad langs de ventweg van de N41, maar ik heb de indruk dat er toch iets schort aan de plaatsing van de verkeerstekens. Aan de Duivenhoek, waar dat dubbelrichtingsfietspad begint, zie je dit.
rechts van de ventweg staat een verbodsbord C1. Dat is normaal, omdat het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan de ventweg langs hier niet mag oprijden. Maar ... zo een verbodsbord is geldig voor de hele openbare weg links van dat bord. Anders gezegd, een verbodsbord is geldig voor al wie dat bord langs zijn rechterkant heeft. Het is bijgevolg ook geldig voor het fietspad, dat nochtans aangeduid staat als dubbelrichtingsfietspad.
Hier is dus een tegenstrijdigheid. In feite zou het verbodsbord C1 moeten voorzien worden van een onderbord M3 of M12, of zo een onderbord zonder letter onder de bromfiets.
Hetzelfde verbodsbord staat nog eens ongeveer waar de tunnel onder de Duivenhoek begint, ...
... en nog eens ter hoogte van de bushalte.
Ook op deze twee plaatsen moet een onderbord aangebracht worden om in orde te zijn. Dat heb je nu met dubbelrichtingsfietspaden langs enkelrichtingswegen.
In de tegenovergestelde richting is dat ongeveer hetzelfde, maar daar valt het nog beter op. Waar de ventweg begint staat een eerste bord F19.
Dat bord moet er staan omdat de ventweg enkelrichting is, maar volgens de wegcode betekent dit verkeersbord letterlijk: "Openbare weg met eenrichtingsverkeer." De openbare weg omvat de volledige breedte van de weg, inclusief fietspaden, voetpaden en bermen. Dat verkeersbord telt dus ook voor het fietspad, tenzij ook dit bord voorzien wordt van het nodige onderbord.
Juist voorbij de bushalte staat nog zo een bord.
Op deze plaats staat nog een verkeersbord verkeerd. Het verkeersbord D7 dat het dubbelrichtingsfietspad aanduidt, staat met zijn rug naar hier gericht. Het is de bedoeling dat dit bord het fietspad aanduidt na het kruispunt, dus moet het met zijn gezicht naar hier gericht staan.
Tenslotte staat er nog een bord F19 ongeveer aan het begin van de tunnel onder de Duivenhoek.
Al deze borden F19 moeten eigenlijk een onderbord krijgen om fietsers geen verkeersovertreding te laten begaan als ze in 'tegenrichting' op het dubbelrichtingsfietspad rijden, en om de tegenstrijdigheid op te heffen tussen de verkeersborden die de enkelrichting van de rijbaan aanduiden en de dubbelrichting van het fietspad.
Het loont dus de moeite om het Agentschap Wegen en Verkeer daarvan in te lichten ...
Citaat: |
Geachte,
Het nieuw dubbelrichtingsfietspad langs de westelijke ventweg van de N41 in Elversele is een grote verbetering voor fietsers tegenover wat het vroeger was. Maar ik ben niet zeker of alle verkeersborden overeenkomstig de wegcode geplaatst zijn.
Het verbodsbord C1 op de rotonde van de Duivenhoek aan de westelijke ventweg is normaal geldig voor elke bestuurder die dat bord aan zijn rechterkant heeft. Dus ook voor (brom)fietsers op het fietspad, dat nochtans aangeduid is als een dubbelrichtingsfietspad.
Om deze tegenstrijdigheid op te heffen zou er normaal gesproken een onderbord met een uitzondering voor fietsers en bromfietsers onder het bord C1 moeten aangebracht worden.
Hetzelfde doet zich voor ter hoogte van het begin van de tunnel onder de Duivenhoek, ...
... en ter hoogte van de bushalte.
In de omgekeerde rijrichting staat een verkeersbord F15 aan het begin van de ventweg.
De betekenis van dit bord is volgens de wegcode: "Openbare weg met eenrichtingsverkeer". De openbare weg omvat rijbaan, fietspaden, trottoirs en bermen. Zonder onderbord met een uitzondering, geldt eenrichtingsverkeer dus ook voor het fietspad. Dit bord wordt herhaald juist voorbij de bushalte na een kruispunt.
Op deze plaats staat ook het bordje verkeerd dat het fietspad aanduidt: het staat met zijn rug naar hier gericht.
Tenslotte staat nog een laatste bord F15 ter hoogte van het begin van de tunnel onder de Duivenhoek.
Het lijkt er op dat (brom)fietsers, die in 'tegenrichting' rijden, een overtreding begaan tegen de verkeersborden C1 en F15.
Met vriendelijke groeten,
Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse |
Ik ben weeral benieuwd naar de reactie, als die er komt ... In de mail heb ik wel een foutje geschreven over de nummering van het verkeersbord F15: dat moet F19 zijn natuurlijk. Dat zouden ze mij nu wel kunnen aanwrijven ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-05-2017 19:31:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
Om eerst nog even terug te komen op de signalisatie op de westelijke ventweg van de N41, ter hoogte van de enige zijstraat juist voor de bushalte. Zoals reeds gezegd, staat het verkeersbordje D7 langs deze kant van de zijstraat verkeerd gericht.
Deze foto kijkt in de richting van de Kettermuit, en dit bordje moet zichtbaar zijn voor wie uit die richting komt. Het moet het fietspad aanduiden in de richting naar de Duivenhoek.
Het andere verkeersbordje D7 voorbij de zijstraat, dat de eerste auto gedeeltelijk verbergt, duidt het fietspad aan in de richting van de Kettermuit. Dat staat juist gericht.
Maar er is eigenlijk ook nog wat aan de hand met de verkeersborden voor wie uit de zijstraat komt.
Alle bestuurders moeten verplicht naar rechts afslaan, behalve fietsers en tweewielige bromfietsers klasse A, volgens het onderbord.
Enerzijds plaatst het Agentschap Wegen en Verkeer hier een onderbord voor fietsers en bromfietsers, anderzijds doet ze dat niet bij het verbodsbord C1 even verder. Dat zijn "tegenstrijdige verkeersaanduidingen", woorden die AWV zelf ook graag gebruikt. Zoals hierboven reeds gemeld is dit verkeersbord C1 zonder onderbord ook tegenstrijdig met het verplicht fietspadbord D7.
En er is zelfs nog meer op te merken. Tweewielige bromfietsers klasse B mogen ook op een fietspad rijden dat aangeduid is met een verkeersbord D7, tenzij een onderbord dat verbiedt. Het is op dit fietspad niet verboden, dus het mag. Maar ... Dit onderbord bij de verplichte afslagpijl laat toch aan bromfietsers klasse B niet toe om het fietspad naar links op te rijden ... Weer een tegenstrijdige verkeersaanduiding van AWV.
Tussen haakjes, deze zijstraat is slechts een kort eindje bruikbaar door voertuigen. Na nog geen honderd meter stopt de rijbaan en is het nu een versperde voetweg geworden door de werken.
Het is wel positief, dat het fietspad over deze zijstraat is doorgetrokken zonder onderbreking of zonder drempel . Beginnen ze het eindelijk te leren?
Maar hier moet nog wel de wettelijk verplichte fietspadmarkering aangebracht worden op dit kruispunt volgens artikel 16.1°, eerste lid van het reglement voor de wegbeheerder. Maar om hierover te reclameren wacht ik tot alles is afgewerkt en alle andere wegmarkeringen zijn aangebracht.
Het is langs de andere kant wel spijtig dat aannemers en hun werklui zo weinig respect opbrengen voor fietsers, en op het einde van een werkdag de "inrit" over het fietspad naar hun werkterrein niet opkuisen, zeker voor een verlengd weekend van vier dagen zoals dit Hemelvaartweekend. Er mogen nu toch meer fietsers verwacht worden, zeker met dit mooie weer! Daarna is men verwonderd dat fietsers uitschuiven en vallen, en dat er zoveel "eenzijdige fietsongevallen" gebeuren ...
Even verder richting Kettermuit zal de fietstunnel onder de N41 komen, en daar wordt al aan gewerkt.
Aan de breedte van het ijzervlechtwerk te zien, ziet het er op het eerste zicht naar uit dat de tunnel breed genoeg zal worden voor fietsers in de twee richtingen. Hij zal in alle geval wel breder worden dan het armzalig fietstunneltje onder de Rik De Rycklaan. Het hangt er natuurlijk van af hoe dik de betonmuren zullen worden.
Maar eigenlijk moet dit een voetgangers- en fietserstunnel worden. Ik vraag mij nu al af waar de plaats voorzien is voor voetgangers? Of zullen die op het fietspad moeten gaan? Krijgen die dan zebrapaden om de ventwegen over te steken? Zullen er voor fietsers trouwens wel fietsoversteekplaatsen voorzien worden? Want tegenwoordig durven de wegbeheerders die ook al weglaten waar die wel wettelijk verplicht zijn! Ik krijg nu al het gevoel dat we nog zullen moeten ageren ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-06-2017 09:00:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het is nu zaterdag 10 juni 2017, een werkweek van 4 dagen na onze opruimactie van 3 juni is voorbij. We hebben toen het fietspad langs de N41 opgeruimd van alle vuiligheid die de aannemer daarop had achtergelaten, en dat gemeld aan het Agentschap Wegen en Verkeer via het Meldpunt Fietspaden. Wat is het resultaat van de wegentoezichter die Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen ter plaatse gestuurd heeft?
Als positief punt kunnen we zeggen dat het verkeersbord D7 dat verkeerd gericht stond ter hoogte van het enige zijstraatje, in de goede richting gedraaid is. Het fietspad wordt nu goed aangeduid in de richting van de Duivenhoek.
Langs de andere kant is nu het verkeersbord D7, dat het fietspad daar aanduidt in de richting naar de Kettermuit, met een kwart slag verdraaid.
De bandensporen op het fietspad verraden dat dit verkeersbordje wel eens een duwtje zou kunnen gekregen hebben van een of ander werfvoertuig.
Maar dat is voorlopig een detail. Het is veel ergerlijker dat op het fietspad andermaal een niet opgeruimde laag zand en steentjes ligt van vier dagen wegenwerken.
Het zand ligt zelfs nog wat verder verspreid dan vorig weekend, ...
... en de steentjes zijn er niet kleiner op geworden.
De aannemer doet blijkbaar nog altijd geen moeite om het fietspad proper te houden, al is het maar tijdens het weekend. Volgende werkweek kan er dus alweer een laag zand en steentjes bovenop komen, enzovoort. Fietsers kunnen de boom in?
Het artikel 7.3 van het verkeersreglement zegt nog altijd :
Citaat: |
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen. |
En dat geldt ook voor aannemers van wegenwerken.
Dat vraagt opnieuw een melding op het Meldpunt Fietspaden. Deze tweede melding heeft referentienummer E9E0E3D5EF gekregen. Als toelichting heb ik geschreven:
Citaat: |
Zie melding 9258481DCF van 4 juni 2017.
Na onze opruimactie, en na een werkweek van amper 4 dagen, is opnieuw een laag zand en steentjes achtergebleven op het fietspad.
Ik waardeer het dat het Agentschap Wegen en Verkeer ongeveer 5 maal per jaar de fietspaden borstelt, maar hier is het de aannemer die minstens voor elk weekend het fietspad zou kunnen proper maken.
Zoniet, zal volgende week de laag nog wat dikker zijn, tot gevaar (uitschuiven, vallen, ...) en ongemak (lekke banden, ...) voor fietsers. |
Volgende week zaterdag ga ik weer eens kijken, als ik tijd heb en als het weer het toelaat. Als het niet betert kunnen we nog altijd de pers inlichten ... . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-09-2017 09:22:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vanaf midden september 2017 start een "nieuwe fase" van de werken aan de N41 in Elversele, volgens dit bericht in de nieuwe Omroeper van woensdag 13 september 2017:
Op "nieuwe" de N41 zelf, tussen de rotonde van de Duivenhoek en de Kettermuit, zal dat voor fietsers zeer waarschijnlijk geen probleem vormen, aangezien de nieuwe fietspaden langs beide kanten van de N41 dan volledig klaar zullen zijn. Tenminste, als de automobilisten weer geen gebruik maken van dat fietspad! Maar op de ventwegen ten zuiden van de rotonde van de Duivenhoek, en op die rotonde zelf, zou het voor fietsers wel eens zeer gevaarlijk kunnen worden. Daar is immers "gemengd verkeer"! En dat "gemengd verkeer" gaat deze keer tussen alle autoverkeer op de N41, omdat de tunnel onder de rotonde wordt afgesloten!
Dat wordt voor fietsers extra gevaarlijk, vooral:
- Op de zuidelijke ventweg langs de kant van Elversele dorp, waar fietsers zelfs in beide richtingen rijden, dus ook tegen het autoverkeer in! En vermits de durmedijk nu ook is afgeloten zullen meer fietsers dan gewoonlijk vanuit richting Hamme in tegenrichting op deze ventweg rijden, om de fietsomleiding langs de Legen Heirweg te volgen!
- Op de rotonde zelf zullen de fietsers geconfronteerd worden met het drukke autoverkeer van de N41. Het is een rotonde van het type "met fietspad op de rand". Die staan bekend als rotondes van de gevaarlijkst soort. En ook hier zullen meer fietsers dan gewoonlijk de rotonde, en het autoverkeer op de N41, moeten dwarsen van Elversele naar Tielrode, of omgekeerd, omdat de durmedijk nu ook is afgeloten.
Zou er enige maatregel genomen worden om te verwittigen voor deze onveilige toestanden voor fietsers, of om er zelfs voor te zorgen dat het wat minder onveilig wordt voor fietsers? Of wachten wegbeheerders, diensten mobiliteit, politie, ... af tot er eerst iets ernstigs gebeurt?
Deze fase zou een maand lang duren tot half oktober. Vanaf dan staat er iets anders te wachten volgens de Gazet van Antwerpen van maandag 11 september 2017 (klik om te vergroten):
Dit gaat natuurlijk over een "autoverkeersinfarct". Voor het fietsverkeer zal dat voor geen infarct zorgen.
Hopelijk zal het autoverkeer dan andere wegen gebruiken, waardoor het voor fietsers rustiger en minder gevaarlijk wordt. Evenzeer hopelijk wordt een degelijke doorgang voorzien voor fietsers tijdens deze werken, zoals in dit krantenartikel beloofd wordt. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-09-2017 10:05:32 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Zou er enige maatregel genomen worden om te verwittigen voor deze onveilige toestanden voor fietsers, of om er zelfs voor te zorgen dat het wat minder onveilig wordt voor fietsers? Of wachten wegbeheerders, diensten mobiliteit, politie, ... af tot er eerst iets ernstigs gebeurt?
... |
(Zie hierboven.)
Er wordt verwittigd voor de onveilige toestand voor fietsers met ... omleidingsbordjes zoals gewoonlijk: oranje bordjes met zwarte tekst. Dat zou wel moeten opvallen, maar veel meer moeten fietsers niet verwachten.
Op de Legen Heirweg, nabij de rotonde van de Duivenhoek, staat bijvoorbeeld dit bordje dat moet verwittigen voor fietsers en voetgangers, ...
... of worden de voetgangers en de fietsers er van verwittigd dat ze moeten opletten? Het is hier een hachelijke toestand voor fietsers. Gelukkig mogen ze hier op dit voetpad rijden in de richting van de rotonde ...
Op de ventweg richting Hamme staat een bordje met "fietsers op de rijbaan", ...
... maar niet dat fietsers daar ook uit de tegenrichting kunnen komen!
Als je per fiets vanuit de richting Hamme komt, dan ondervind je wel welk gevaar je te wachten staat.
Fietsers moeten voorrang verlenen, maar als geen enkele automobilist de beleefdheid aan de dag legt om even te stoppen, dan kun je daar lang staan schilderen. Gelukkig rijden de meeste automobilisten tijdens het spitsuur wel voorzichtig en houden ze wat rekening met de moeilijkheden van de fietsers.
En hoe zit het nu met het nieuw tweede tweerichtingsfietspad vanaf de rotonde aan de Duivenhoek tot aan het kruispunt met verkeerslichten aan de Kettermuit?
Vooreerst een moeilijke situatie. Als je vanop dat fietspad naar de rotonde rijdt, en je wilt naar de Legen Heirweg, dus naar links op de foto, dan moet je eigenlijk naar rechts afslaan en rond de hele rotonde fietsen ...
Ik denk dat het eenvoudiger en minder gevaarlijk is om dan even van de fiets af te stappen en met de fiets aan de hand de Legen Heirweg over te steken om uw weg te vervolgen.
Maar verder is dat tweede fietspad nu ook berijdbaar in de twee richtingen. Dit is een zicht op dat fietspad vanaf de Duivenhoek in de richting van de Kettermuit. Het is natuurlijk bergop.
En als je boven bent en achterom kijkt naar de Duivenhoek zie je dit.
Van op dezelfde plaats wordt het wat vlakker richting Kettermuit.
Als we verder fietsen passeren we de tunnel onder de N41 in aanbouw.
Die tunnel lijkt wel in de diepte te liggen. Hoe zullen fietsers dat ervaren als ze bij het uitkomen van de tunnel bergop moeten rijden om dan voorrang te verlenen aan een ventweg die ze moeten oversteken? Ik denk dat die tunnel eerder geschikt zal zijn voor voetgangers dan voor fietsers.
Dan komen we aan twee opeenvolgende kruispunten met de Landbouwstraat. Het fietspad is aan geen enkel van deze kruispunten doorgetrokken, maar het wordt onderbroken door de boordstenen van de zijstraten.
Gelukkig liggen deze boordstenen min of meer op dezelfde hoogte als het fietspad, maar het zou beter geweest zijn om het fietspad gewoon door te trekken over de zijstraten. Het fietspad hoort immers bij de voorrangsweg, het is dus logisch dat de voorrangsweg doorloopt over de ondergeschikte zijstraten. Maar dat moet men bij het AWV blijkbaar nog leren.
En er is nog iets zeer belangijks! Dat fietspad moet op deze twee kruispunten nog aangeduid worden met de verplichte wegmarkering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen. De haaientandjes en de voorrangsborden alleen zijn niet voldoende. Ik ben benieuwd of AWV dat in orde zal brengen zonder dat we het weer eens moeten vragen.
De twee tweerichtingsfietspaden die we nu hebben langs de N41 zijn ontegensprekelijk een hele verbetering tegenover de smalle zelfmoordstrook die het fietspad vroeger was. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-10-2017 18:56:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
In het persartikel hierboven wordt wel vermeld dat fietsers, en de bussen van de Lijn, wel doorgang zouden krijgen bij deze "volledige onderbreking". Dat kun je echter niet opmaken uit dit bericht van de gemeente Temse. Wat wordt het nu? Fietsers zullen het waarschijnlijk alweer zelf moeten ondervinden ... zoals gewoonlijk.
... |
(Zie hierboven.)
Eerst het goede nieuws: Nu de N41 gedurende zeker 3 weken "volledig onderbroken" is, kunnen fietsers nog steeds langs de N41 rijden tussen de rotonde van de Duivenhoek en de Mirabrug in Hamme. Ook de bussen van De Lijn kunnen er trouwens door ... evenals sommige "onwetende automobilisten" die dezelfde weg als de bus volgen (zelf gezien ...). Deze signalisatie staat op de rotonde aan de toegang tot de ventweg richting Hamme:
Het onderbord M3 met de uitzondering voor fietsers en bromfietsers klasse A is voor fietsers eigenlijk overbodig, omdat fietsers altijd bij het "plaatselijk verkeer" gerekend worden, volgens artikel 2.47 van het verkeersreglement :
Citaat: |
2.47. "Plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening": de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters. |
Maar dat onderbord is wel nodig voor de bromfietsers klasse A! Eigenlijk zou trouwens naast de letter A ook nog een letter P moeten staan (onderbord M12 in plaats van M3), om de speed pedelecs eveneens doorgang te verlenen. Die worden nog altijd "vergeten"!
Dan het minder goede nieuws: Het nieuw tweerichtingsfietspad langs de oostkant van de N41 mag niet meer gebruikt worden door bestuurders van rijwielen of bromfietsen vanaf de rotonde aan de Duivenhoek, richting Kettermuit ...
Wat zou daarvan de reden zijn
Om dat te weten te komen, tracht ik dat oostelijk fietspad langs de N41 te bereiken langs de Landbouwstraat. Waar de Landbouwstraat begint, aan het kruispunt met de Burggravestraat, staat al maanden lang deze signalisatie:
Er staat een verbodsbord C3 met "uitgezonderd plaatselijk verkeer". Daar mogen fietsers dus verder rijden volgens artikel 2.47 van het verkeersreglement, zoals hierboven reeds verklaard is. Er staat ook een bord F45 "Doodlopende weg", maar de ondervinding heeft mij geleerd dat fietsers daar meestal wel doorheen geraken, desnoods als voetganger met de fiets aan de hand.
Ik rij dus de Landbouwstraat in, richting N41. Daar aangekomen merk ik helemaal geen doodlopende weg, en ook geen enkele belemmering of verbod om richting Kettermuit te fietsen, zoals trouwens deze fietser doet van uit de Landbouwstraat.
(Tussen haakjes: de verplichte fietspadmarkering is nog niet aangebracht op de kruispunten met de Landbouwstraat, maar dat is voor later.)
Zou er dan een hindernis zijn tussen hier en de rotonde aan de Duivenhoek? Maar ook in de richting van de Duivenhoek is geen enkel verbod of belemmering op het fietspad in zicht.
Ik fiets dan maar naar de rotonde van de Duivenhoek, en de enige hindernis die ik tegenkom is ... het verbodsbord voor bestuurders van rijwielen en bromfietsers midden op het fietspad aan de Duivenhoek (zie de tweede foto hierboven).
Om geen verkeersovertreding te begaan, rij ik vervolgens langs het fietspad aan de westkant van de N41 naar het kruispunt van de Kettermuit. Daar aangekomen zie ik geen enkel verbod om het fietspad langs de oostkant van de N41 te gebruiken richting Duivenhoek.
Iets verder zijn duidelijk wel werken aan de gang. Misschien is daar de doorgang versperd?
Dit oostelijk fietspad is daar rechtdoor inderdaad onderbroken, maar rechts daarnaast is een brede doorgang gemaakt met metalen platen, waarlangs bestuurders van rijwielen en bromfietsers de werken kunnen passeren en hun weg kunnen vervolgen op het fietspad.
De doorgang is breed genoeg om zelfs "verloren gereden" of "onwetende" automobilisten doorgang te verlenen!
En dat deze doorgang wel degelijk bedoeld is voor fietsers, kun je zien als je aan de andere kant gekomen bent. Daar staat immers het bekende bordje "fietsers afstappen" ...
Dat bordje heeft natuurlijk geen enkele wettelijke betekenis. Dat dient enkel als paraplu voor de aannemer, voor het geval er een fietser op die platen onderuit zou gaan. Dit bordje staat trouwens slechts langs één kant van de doorgang, en ... waarom zouden bromfietsers dan niet moeten afstappen?
Maar wat eigenlijk veel belangrijker is: waarom is het verboden dit fietspad te gebruiken aan de Duivenhoek? Daar is blijkbaar geen enkele reden toe. Het maakt het alleen moeilijker voor de omwonende fietsers, voor wie per fiets een bedrijf of een handelaar wil bereiken aan de oostkant van de N41, of voor wie naar de Landbouwstraat wil. Bovendien is dit oostelijk fietspad properder en veiliger dan het westelijke, omdat er geen werfverkeer overheen rijdt. Dat vraag ik bij deze aan het gewest ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|