|
Levensgevaarlijk fietspad |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-09-2017 09:22:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vanaf midden september 2017 start een "nieuwe fase" van de werken aan de N41 in Elversele, volgens dit bericht in de nieuwe Omroeper van woensdag 13 september 2017:
Op "nieuwe" de N41 zelf, tussen de rotonde van de Duivenhoek en de Kettermuit, zal dat voor fietsers zeer waarschijnlijk geen probleem vormen, aangezien de nieuwe fietspaden langs beide kanten van de N41 dan volledig klaar zullen zijn. Tenminste, als de automobilisten weer geen gebruik maken van dat fietspad! Maar op de ventwegen ten zuiden van de rotonde van de Duivenhoek, en op die rotonde zelf, zou het voor fietsers wel eens zeer gevaarlijk kunnen worden. Daar is immers "gemengd verkeer"! En dat "gemengd verkeer" gaat deze keer tussen alle autoverkeer op de N41, omdat de tunnel onder de rotonde wordt afgesloten!
Dat wordt voor fietsers extra gevaarlijk, vooral:
- Op de zuidelijke ventweg langs de kant van Elversele dorp, waar fietsers zelfs in beide richtingen rijden, dus ook tegen het autoverkeer in! En vermits de durmedijk nu ook is afgeloten zullen meer fietsers dan gewoonlijk vanuit richting Hamme in tegenrichting op deze ventweg rijden, om de fietsomleiding langs de Legen Heirweg te volgen!
- Op de rotonde zelf zullen de fietsers geconfronteerd worden met het drukke autoverkeer van de N41. Het is een rotonde van het type "met fietspad op de rand". Die staan bekend als rotondes van de gevaarlijkst soort. En ook hier zullen meer fietsers dan gewoonlijk de rotonde, en het autoverkeer op de N41, moeten dwarsen van Elversele naar Tielrode, of omgekeerd, omdat de durmedijk nu ook is afgeloten.
Zou er enige maatregel genomen worden om te verwittigen voor deze onveilige toestanden voor fietsers, of om er zelfs voor te zorgen dat het wat minder onveilig wordt voor fietsers? Of wachten wegbeheerders, diensten mobiliteit, politie, ... af tot er eerst iets ernstigs gebeurt?
Deze fase zou een maand lang duren tot half oktober. Vanaf dan staat er iets anders te wachten volgens de Gazet van Antwerpen van maandag 11 september 2017 (klik om te vergroten):
Dit gaat natuurlijk over een "autoverkeersinfarct". Voor het fietsverkeer zal dat voor geen infarct zorgen.
Hopelijk zal het autoverkeer dan andere wegen gebruiken, waardoor het voor fietsers rustiger en minder gevaarlijk wordt. Evenzeer hopelijk wordt een degelijke doorgang voorzien voor fietsers tijdens deze werken, zoals in dit krantenartikel beloofd wordt. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-09-2017 10:05:32 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Zou er enige maatregel genomen worden om te verwittigen voor deze onveilige toestanden voor fietsers, of om er zelfs voor te zorgen dat het wat minder onveilig wordt voor fietsers? Of wachten wegbeheerders, diensten mobiliteit, politie, ... af tot er eerst iets ernstigs gebeurt?
... |
(Zie hierboven.)
Er wordt verwittigd voor de onveilige toestand voor fietsers met ... omleidingsbordjes zoals gewoonlijk: oranje bordjes met zwarte tekst. Dat zou wel moeten opvallen, maar veel meer moeten fietsers niet verwachten.
Op de Legen Heirweg, nabij de rotonde van de Duivenhoek, staat bijvoorbeeld dit bordje dat moet verwittigen voor fietsers en voetgangers, ...
... of worden de voetgangers en de fietsers er van verwittigd dat ze moeten opletten? Het is hier een hachelijke toestand voor fietsers. Gelukkig mogen ze hier op dit voetpad rijden in de richting van de rotonde ...
Op de ventweg richting Hamme staat een bordje met "fietsers op de rijbaan", ...
... maar niet dat fietsers daar ook uit de tegenrichting kunnen komen!
Als je per fiets vanuit de richting Hamme komt, dan ondervind je wel welk gevaar je te wachten staat.
Fietsers moeten voorrang verlenen, maar als geen enkele automobilist de beleefdheid aan de dag legt om even te stoppen, dan kun je daar lang staan schilderen. Gelukkig rijden de meeste automobilisten tijdens het spitsuur wel voorzichtig en houden ze wat rekening met de moeilijkheden van de fietsers.
En hoe zit het nu met het nieuw tweede tweerichtingsfietspad vanaf de rotonde aan de Duivenhoek tot aan het kruispunt met verkeerslichten aan de Kettermuit?
Vooreerst een moeilijke situatie. Als je vanop dat fietspad naar de rotonde rijdt, en je wilt naar de Legen Heirweg, dus naar links op de foto, dan moet je eigenlijk naar rechts afslaan en rond de hele rotonde fietsen ...
Ik denk dat het eenvoudiger en minder gevaarlijk is om dan even van de fiets af te stappen en met de fiets aan de hand de Legen Heirweg over te steken om uw weg te vervolgen.
Maar verder is dat tweede fietspad nu ook berijdbaar in de twee richtingen. Dit is een zicht op dat fietspad vanaf de Duivenhoek in de richting van de Kettermuit. Het is natuurlijk bergop.
En als je boven bent en achterom kijkt naar de Duivenhoek zie je dit.
Van op dezelfde plaats wordt het wat vlakker richting Kettermuit.
Als we verder fietsen passeren we de tunnel onder de N41 in aanbouw.
Die tunnel lijkt wel in de diepte te liggen. Hoe zullen fietsers dat ervaren als ze bij het uitkomen van de tunnel bergop moeten rijden om dan voorrang te verlenen aan een ventweg die ze moeten oversteken? Ik denk dat die tunnel eerder geschikt zal zijn voor voetgangers dan voor fietsers.
Dan komen we aan twee opeenvolgende kruispunten met de Landbouwstraat. Het fietspad is aan geen enkel van deze kruispunten doorgetrokken, maar het wordt onderbroken door de boordstenen van de zijstraten.
Gelukkig liggen deze boordstenen min of meer op dezelfde hoogte als het fietspad, maar het zou beter geweest zijn om het fietspad gewoon door te trekken over de zijstraten. Het fietspad hoort immers bij de voorrangsweg, het is dus logisch dat de voorrangsweg doorloopt over de ondergeschikte zijstraten. Maar dat moet men bij het AWV blijkbaar nog leren.
En er is nog iets zeer belangijks! Dat fietspad moet op deze twee kruispunten nog aangeduid worden met de verplichte wegmarkering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen. De haaientandjes en de voorrangsborden alleen zijn niet voldoende. Ik ben benieuwd of AWV dat in orde zal brengen zonder dat we het weer eens moeten vragen.
De twee tweerichtingsfietspaden die we nu hebben langs de N41 zijn ontegensprekelijk een hele verbetering tegenover de smalle zelfmoordstrook die het fietspad vroeger was. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-10-2017 18:56:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
In het persartikel hierboven wordt wel vermeld dat fietsers, en de bussen van de Lijn, wel doorgang zouden krijgen bij deze "volledige onderbreking". Dat kun je echter niet opmaken uit dit bericht van de gemeente Temse. Wat wordt het nu? Fietsers zullen het waarschijnlijk alweer zelf moeten ondervinden ... zoals gewoonlijk.
... |
(Zie hierboven.)
Eerst het goede nieuws: Nu de N41 gedurende zeker 3 weken "volledig onderbroken" is, kunnen fietsers nog steeds langs de N41 rijden tussen de rotonde van de Duivenhoek en de Mirabrug in Hamme. Ook de bussen van De Lijn kunnen er trouwens door ... evenals sommige "onwetende automobilisten" die dezelfde weg als de bus volgen (zelf gezien ...). Deze signalisatie staat op de rotonde aan de toegang tot de ventweg richting Hamme:
Het onderbord M3 met de uitzondering voor fietsers en bromfietsers klasse A is voor fietsers eigenlijk overbodig, omdat fietsers altijd bij het "plaatselijk verkeer" gerekend worden, volgens artikel 2.47 van het verkeersreglement :
Citaat: |
2.47. "Plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening": de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters. |
Maar dat onderbord is wel nodig voor de bromfietsers klasse A! Eigenlijk zou trouwens naast de letter A ook nog een letter P moeten staan (onderbord M12 in plaats van M3), om de speed pedelecs eveneens doorgang te verlenen. Die worden nog altijd "vergeten"!
Dan het minder goede nieuws: Het nieuw tweerichtingsfietspad langs de oostkant van de N41 mag niet meer gebruikt worden door bestuurders van rijwielen of bromfietsen vanaf de rotonde aan de Duivenhoek, richting Kettermuit ...
Wat zou daarvan de reden zijn
Om dat te weten te komen, tracht ik dat oostelijk fietspad langs de N41 te bereiken langs de Landbouwstraat. Waar de Landbouwstraat begint, aan het kruispunt met de Burggravestraat, staat al maanden lang deze signalisatie:
Er staat een verbodsbord C3 met "uitgezonderd plaatselijk verkeer". Daar mogen fietsers dus verder rijden volgens artikel 2.47 van het verkeersreglement, zoals hierboven reeds verklaard is. Er staat ook een bord F45 "Doodlopende weg", maar de ondervinding heeft mij geleerd dat fietsers daar meestal wel doorheen geraken, desnoods als voetganger met de fiets aan de hand.
Ik rij dus de Landbouwstraat in, richting N41. Daar aangekomen merk ik helemaal geen doodlopende weg, en ook geen enkele belemmering of verbod om richting Kettermuit te fietsen, zoals trouwens deze fietser doet van uit de Landbouwstraat.
(Tussen haakjes: de verplichte fietspadmarkering is nog niet aangebracht op de kruispunten met de Landbouwstraat, maar dat is voor later.)
Zou er dan een hindernis zijn tussen hier en de rotonde aan de Duivenhoek? Maar ook in de richting van de Duivenhoek is geen enkel verbod of belemmering op het fietspad in zicht.
Ik fiets dan maar naar de rotonde van de Duivenhoek, en de enige hindernis die ik tegenkom is ... het verbodsbord voor bestuurders van rijwielen en bromfietsers midden op het fietspad aan de Duivenhoek (zie de tweede foto hierboven).
Om geen verkeersovertreding te begaan, rij ik vervolgens langs het fietspad aan de westkant van de N41 naar het kruispunt van de Kettermuit. Daar aangekomen zie ik geen enkel verbod om het fietspad langs de oostkant van de N41 te gebruiken richting Duivenhoek.
Iets verder zijn duidelijk wel werken aan de gang. Misschien is daar de doorgang versperd?
Dit oostelijk fietspad is daar rechtdoor inderdaad onderbroken, maar rechts daarnaast is een brede doorgang gemaakt met metalen platen, waarlangs bestuurders van rijwielen en bromfietsers de werken kunnen passeren en hun weg kunnen vervolgen op het fietspad.
De doorgang is breed genoeg om zelfs "verloren gereden" of "onwetende" automobilisten doorgang te verlenen!
En dat deze doorgang wel degelijk bedoeld is voor fietsers, kun je zien als je aan de andere kant gekomen bent. Daar staat immers het bekende bordje "fietsers afstappen" ...
Dat bordje heeft natuurlijk geen enkele wettelijke betekenis. Dat dient enkel als paraplu voor de aannemer, voor het geval er een fietser op die platen onderuit zou gaan. Dit bordje staat trouwens slechts langs één kant van de doorgang, en ... waarom zouden bromfietsers dan niet moeten afstappen?
Maar wat eigenlijk veel belangrijker is: waarom is het verboden dit fietspad te gebruiken aan de Duivenhoek? Daar is blijkbaar geen enkele reden toe. Het maakt het alleen moeilijker voor de omwonende fietsers, voor wie per fiets een bedrijf of een handelaar wil bereiken aan de oostkant van de N41, of voor wie naar de Landbouwstraat wil. Bovendien is dit oostelijk fietspad properder en veiliger dan het westelijke, omdat er geen werfverkeer overheen rijdt. Dat vraag ik bij deze aan het gewest ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-10-2017 15:48:33 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, donderdag 19 oktober 2017, krijg ik bericht van de politie van Temse dat alles in orde gebracht is, zowel het verboden fietspad als het onderbord M3 voor bromfietsen.
Het oostelijk fietspad langs de N41 is nu inderdaad normaal toegankelijk voor de gebruikers. Was er dan toch geen enkele reden om de doorgang te verbieden voor bestuurders van rijwielen en bromfietsen?
Dit fietspad is trouwens veel geschikter om te gebruiken dan het andere tijdens de werken aan de N41. Het is veiliger want er rijdt bijna geen werfverkeer overheen en het is properder. Alleen bijna aan het kruispunt van de Kettermuit moet je even over enkele metalen platen rijden. Het bordje "fietsers afstappen" is aan deze kant wonderbaarlijk vermenigvuldigd, ...
... en aan de andere kant is er nu ook eentje geplaatst.
Aan bromfietsers wordt nog altijd niet gevraagd om af te stappen. Aan automobilisten vraagt men evenmin om even uit te stappen (want die passeren hier ook!). Men blijft het alleen op fietsers gemunt hebben. De politie deelt mij zelfs mee dat "Fietsers dienen wel af te stappen t.h.v. de rijplaten". Dan zullen ze er toch moeten komen bijstaan en mij daartoe het bevel geven. Alleen dan moet ik wettelijk gehoorzamen.
En aan de ventweg richting Hamme is nu inderdaad de letter "A" op het bordje M3 overplakt, waardoor nu ook bromfietsen klasse B, en eveneens speed pedelecs verder mogen rijden naar de Mirabrug.
Zoals altijd is het alleen spijtig dat we voor deze gewone dingen voor fietsers altijd opnieuw moeten zagen.
Ik vraag mij ook af, waarom ik nu antwoord krijg van de politie van Temse, die de aanpassingen blijkbaar heeft laten uitvoeren. Als we aan de gemeente Temse, of aan de politie van Temse een wijziging vragen aan een toestand op een gewestweg, krijgen we steeds het antwoord dat ze aan gewestwegen geen zeggenschap hebben en dat we ons moeten richten tot het Agentschap Wegen en Verkeer. Dat heb ik deze keer ook gedaan, en toch komt nu de politie van Temse tussenbeide. Van het gewest heb ik nog geen antwoord ontvangen.
Of zou dit passen in de nieuwe "fietscultuur" van Temse? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-10-2017 16:13:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het houdt niet op! Vandaag vrijdag 20 oktober 2017 kreeg ik melding van een fietser dat de rijbaan aan de Pontweg volledig bedekt ligt met grof grint, op de plaats waar de vele fietsers nu moeten rijden tussen Elversele en Hamme. Voor de autobussen van De Lijn is daar immers een "noodweg" gemaakt met deze materie, en die was blijkbaar nogal ver verspreid.
Er zijn al fietsers gevallen en anderen kregen een lekke band, waaronder de melder ...
Ik heb de melding doorgestuurd naar de schepenen van mobiliteit en openbare werken, en aan de dienst mobiliteit van de politie. Weer stuurde de politie mij een antwoord, zoals hierboven. Er lag inderdaad veel steengrind (of steengrint) op de rijbaan, afkomstig van de doorsteek voor de lijnbus. Ook de ventwegen langs de N41 waren met modder bevuild. Alles is doorgegeven aan de aannemer.
Met resultaat, want als ik in de vroege namiddag naar de Pontweg ging kijken was die opgeruimd op de plaats waar fietsers rijden.
(Let ook op de afgeplakte "A" onder het brommertje op het verkeersbord M3 .)
Als een autobus van De Lijn op de noodweg deze bocht neemt, is het niet te verwonderen dat er keitjes en grint op de weg terecht komen waar fietsers rijden.
Hopelijk ruimt de aannemer dat nu in het vervolg regelmatig eens op.
Ook op de ventwegen naast de N41 is opgeruimd. Dit is het fietspad langs de westkant, op de plaats waar dikwijls werfverkeer overheen rijdt, gezien in noordelijke richting.
Dezelfde plaats in zuidelijke richting.
Het is duidelijk wat properder gemaakt. Eergisteren reed ik op deze plaats door slijk, nu is er wat geveegd.
Maar toch ... moeten we dat weer telkens opnieuw vragen. Blijven aannemers het dan zo normaal vinden dat fietsers over hun vuiligheid rijden? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|