|
Kan het kruispunt Hoogkamerstr/Schoolstr fietsveiliger? |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6335 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-05-2011 21:01:04 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, dinsdag 3 mei 2011, was er de info- en inspraakvergadering over dit kruispunt op het gemeentehuis.
Op een nieuw getoond plan is wel degelijk rekening gehouden met onze opmerkingen over de toegang tot de "gemeenschappelijke parking". Het fietspad loopt gewoon verhoogd door over de oprit, zoals het hoort. Aan de voertuigen op de oprit moet natuurlijk geen voorrang verleend worden.
Ik heb nogmaals gevraagd om de fietssuggestiestrook in de Schoolstraat vroeger te laten beginnen, zodat fietsers niet eerst recht naar het trottoir gestuurd worden en zich geleidelijker tussen het andere verkeer kunnen mengen. Het is genoteerd.
Over het doortrekken van fietspaden over kruispunten, zonder dat ze na het kruispunt verder lopen, heb ik niets gezegd: het plan is slechts een ontwerp, en tenslotte zal men zich toch aan de wegcode moeten houden!
De meeste aanwezigen op deze vergadering bleken geen fietsers te zijn. Ze waren vooral bezorgd om het vlot verkeer van auto's en vrachtwagens. Het oorspronkelijk doel van deze herinrichting is toch de veiligheid van fietsers te verbeteren, dacht ik. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 370
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-12-2011 19:05:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zo vernemen we ook nog eens iets over de stand van zaken mbt de herinrichting van dit kruispunt. Tussen haakjes, er is toch plaats genoeg aan de Action Shop als mensen hun kinderen willen afzetten. Maar dan moeten die wel een beetje stappen natuurlijk, dat is misschien teveel gevraagd
Bron: Gazet van Antwerpen 01-12-2011
Gemeente overlegt met buurt na klachten over wildparkeren
"Het parkeerprobleem aan het kruispunt is ons bekend", stelt schepen van Mobiliteit Debby Vermeiren (CD&V). "Veel ouders die hun kinderen naar de muziekacademie of de hockeyclub brengen, zetten hun kinderen af waar het maar kan. Dus ook op het fietspad of het voetpad, met alle problemen vandien. Er zijn al gerichte controles geweest van de politie maar blijkbaar helpt dat niet echt om de situatie te verbeteren. Bij de herinrichting van dit kruispunt is een kus-en-rijzone gepland.Hopelijk brengt dat een oplossing", oppert de schepen.
Probleem is dat die herinrichting langer op zich laat wachten dan aanvankelijk gepland. "Het ontwerpplan is klaar, maar er is beslist om ook de riolering te vernieuwen", vervolgt de schepen. "De werken aan de nutsvoorzieningen moeten op elkaar afgestemd worden. En er is een klein stukje van de volkstuintjes dat moet onteigend worden. De afhandeling daarvan kan even duren, zodat de werken enige vertraging oplopen."
Weinig plaats
Intussen blijft het parkeerprobleem natuurlijk wel verder duren want er is weinig plaats in de directe omgeving. Een van de problemen is dat veel mensen gebruikmaken van de privéparking van de plaatselijke tennisclub Ter Poorte, maar dat is een privéparking. Dat leidde al tot stevige woordenwisselingen, omdat de parking voor de tennisliefhebbers soms geblokkeerd werd door mensen die elders naartoe moeten. Tijdens de gemeenteraad drukte Vlaams Belang zijn bezorgdheid uit. Gemeenteraadslid Ronny De Keyzer (sp.a) wees op de toename van de spanning. "Op sociale media als Facebook kan je lezen dat de zaak escaleert. Ik vrees dat er klappen gaan vallen als het zo verder gaat. Pleeg overleg!"
Schepen Vermeiren is daartoe bereid. "Ik hoor dat de eigenaar plannen heeft om slagbomen te plaatsen. Aangezien het een privéparking is, zou de eigenaar zelfs geld kunnen vragen om er te parkeren. Ik wil zeker met de betrokken partijen rond de tafel gaan zitten."
Guy Van Vliet
ll "Ik ben blij dat er een overleg komt met alle partijen", zegt Filip Zaman, die tennislub Ter Poorte uitbaat. "Ouders van de omliggende clubs laten hun kinderen uitstappen op onveilige plaatsen. Ik snap niet dat ze hun kinderen in gevaar brengen. Vorige week zag ik hier nog een ongeval met blikschade. Ik ben nergens toe verplicht maar ik ben bereid samen te werken. Onlangs vroegen de jongelui van KSA op voorhand of ze een zaterdagmiddag de parking mochten gebruiken. Dat was geen probleem. Maar onder meer de mensen van de hockeyclub komen hier parkeren zonder iets te zeggen, terwijl mijn leden elders een betalend plekje moeten zoeken. Of ze blokkeren wagens door fout te parkeren. Dat kan natuurlijk niet. Het plaatsen van slagbomen is voorbarig. Het is niet logisch dat wij en onze leden financieel moeten opdraaien voor parkeerproblemen van anderen." guvv
© 2011 Concentra |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6335 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-01-2012 10:26:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
Samen met de werken aan dit kruispunt zal ook de riolering volledig gemoderniseerd worden, gescheiden voor regen- en afvalwater. Aan de herinrichting zal pas begonnen worden als de riolering klaar is. Als men die rioleringswerken goed wil uitvoeren, dan moet men eigenlijk beginnen op het laagste punt. Dat ligt ergens in de Oeverstraat, of misschien wel ergens op de Zaat...
Het zou dus nog wel een hele tijd kunnen duren alvorens dit kruispunt minder onveilig gemaakt wordt voor fietsers. Zou het dan toch niet aangewezen zijn, om in afwachting voorlopige maatregelen te nemen om de onveiligheid voor fietsers wat te verminderen?
De vraag rijst dan: welke maatregelen? Er staan al verkeersborden, waarschuwingsborden, knipperlichten, ... Maar toch kijken nog veel autobestuurders alleen naar links als ze van de Schoolstraat naar de Hoogkamerstraat rijden. Maar ook van rechts kunnen fietsers en bromfietsers komen!
Misschien moet men voor deze "chauffeurs" aan de linkerkant van de weg, in hun blikveld, een bord plaatsen waarop staat dat ze ook naar rechts moeten kijken? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6335 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-04-2013 09:29:45 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op de commissie verkeer van dinsdag 23 april 2013 zijn in een flits enkele plannen geprojecteerd. Het plan van dit kruispunt was er zeker bij, maar het verdween weer snel. Ik weet dus niet welke "versie" van alle bovenstaande plannen nu "actueel" is, maar dit is de laatste, ons bekende versie (als je op het plan klikt, en daarna nog eens klikt, kun je een vergroot plan bekijken):
Buiten de reeds vroeger gemaakte opmerkingen (klik hier), die nog steeds geldig blijven, komt er nog eentje bij door de herinrichting van het kruispunt Cauwerburg/Leie/Tekenaarslaan (klik hier). Zou het niet beter zijn om het tweerichtingsfietspad, dat vertrekt aan het kruispunt en naar de Leie gaat, langs de andere kant van de Leie te leggen tot aan het nieuw kruispunt Cauwerburg/Leie/Tekenaarslaan? Fietsers moeten dan de rijbaan niet oversteken op de plaats waar de Leie een bocht van bijna 90° maakt, wat zeker veel minder onveilig zal zijn.
In alle geval worden de "4 kruispunten" beschouwd als één project, waarvan de uitvoering waarschijnlijk volgend jaar (2014) zal kunnen gestart worden. Die "4 kruispunten" zijn:
- Cauwerburg/Leie/Tekenaarslaan (klik hier).
- Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan (klik hier).
- Cauwerburg/Orlaylaan (klik hier).
- Hoogkamerstraat/Schoolstraat/Sint-Amelbergalaan (dit hier).
(Aanpassing op 04-10-2015: Afbeelding op nieuwe host.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-05-2017 09:48:24; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6335 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-09-2014 20:29:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit zijn dan de beloofde opmerkingen en voorstellen voor het gedeelte Schoolstraat/Sint-Amelbergalaan/Hoogkamerstraat. Aangezien onze voorzitter op 17 september 2014 een belangrijke vergadering heeft over deze zaken, is langer dralen niet meer mogelijk ... Hier zijn de plans:
Eerst zoals de gemeente Temse oorspronkelijk de herinrichting van dit kruispunt ziet:
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
En hieronder een voorstel dat veel minder onveilig is voor fietsers:
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
Wat is er zoal gewijzigd en aangepast?
- Rechts onderaan, de aansluiting met de Leie, is aangepast zoals het hier al besproken is.
- Waarom moeten de bushaltes verplaatst worden? Als ze blijven waar ze nu zijn (in de Schoolstraat en in de Sint-Amelbergalaan) kan het voor fietsers veel minder onveilig gemaakt worden. Door de nieuwe bushalte midden op het plan van de gemeente worden fietsers van achter een bus(halte) en pal op een kruispunt (onzichtbaar) tussen het autoverkeer gesmeten, op een fietspad dat even verder dood loopt op de drempel van een voetpad, waar fietsers een tweede keer bruusk tussen het gemotoriseerd verkeer gesmeten worden.
- De bushaltes blijven dus waar ze nu zijn in de Schoolstraat en in de Sint-Amelbergalaan. In de Schoolstraat wordt de bushalte richting Sint-Niklaas tot tegen het voetpad verschoven om meer plaats te laten voor de bushalte aan de overkant van de straat.
- Daardoor kunnen de fietsers die in de richting Schoolstraat rijden, geleidelijk tussen het gemotoriseerd verkeer komen. Dat gebeurt ruim vóór het kruispunt met de Leie.
- Een fietssuggestiestrook van minstens 1,20 meter breed vestigt er de aandacht van de automobilisten op dat er fietsers op de rijbaan komen, die van op het fietspad rechtdoor rijden en waaraan dus voorrang van rechts moet verleend worden (wegcode artikels 12.3.1 en 12.4).
- Die fietssuggestiestrook loopt verder tot in de Schoolstraat, maar houdt op ruim vóór de bushalte.
- Voor fietsers die van uit de Schoolstraat naar het kruispunt rijden komt ook langs de andere kant van de rijbaan een fietssuggestiestrook van minstens 1,20 meter breed, tot op de plaats waar fietsers op het fietspad kunnen.
- Op die plaats waar fietsers op het fietspad kunnen is de rechthoekige drempel schuin uitgevoerd.
- Waar de Leie aansluit op de Schoolstraat is een zebrapad aangebracht voor voetgangers (in de plaats van dat gevaarlijk fietspad van de gemeente).
- Over het fietspad naar de Leie is eveneens een zebrapad aangebracht.
- Er is een ruime aansluiting van het fietspad van de Leie op het fietspad Sint-Amelbergalaan - Schoolstraat, opdat alle soorten fietsen gemakkelijk de scherpe bocht zouden kunnen nemen. Een belijning verduidelijkt de voorrangsregeling.
- Het groenpleintje van het Luizemarktje is veel groter geworden (nóg meer mogelijkheid om parkeerplaatsen te maken?
... ) en er hoeft minder onteigend te worden van de tuintjes !
- Het fietspad over het kruispunt met de Hoogkamerstraat, van uit de Schoolstraat naar de Sint-Amelbergalaan, loopt een eind verder in de Sint-Amelbergalaan. Die straat is meer dan breed genoeg!
- Dat fietspad loopt uit op een fietssuggestiestrook, die versmalt tot een minimum van 1,20 meter breed.
- Aan de overzijde van de Sint-Amelbergalaan wordt eveneens een fietssuggestiestrook aangebracht van minstens 1,20 meter breed, tot op de plaats waar fietsers op het fietspad kunnen.
- Deze fietssuggestiestroken in de Sint-Amelbergalaan zijn beperkt in lengte.
- Alle fietssuggestiestroken zijn niet in het rood gekleurd om niet te verwarren met een fietspad.
- Waar fietssuggestiestroken aangebracht zijn, is geen middenstreep op de rijbaan, om een duidelijk versmallend (en autovertragend) effect te hebben.
- Door het fietspad aan de overkant van de straat, wordt de stopstreep voor het verkeerslicht van de Sint-Amelbergalaan wat korter en versmalt de rijstrook een beetje. Hij blijft wel breed genoeg voor het gemotoriseerd verkeer!
- De bocht van de Hoogkamerstraat naar de Sint-Amelbergalaan is wat ruimer gemaakt door het voetpad wat breder te maken, zodat afslaande voertuigen niet te kort over het fietspad zouden draaien.
- Aan de oprit in de Hoogkamerstraat mag het fietspad niet onderbroken worden door de oprit, maar moet de oprit onderbroken worden door het fietspad! Het fietspad hoort bij de voorrangsweg!
- Aan elke overgang fietspad-rijbaan zijn de drempels weggenomen om een volledig vlakke overgang te bekomen (fietsen hebben wielen, geen voeten om over drempels te stappen).
- Ik reken op fietspaden in asfalt ...
Tot daar de aanpassingen.
De volledige herinrichting van de twee kruispunten (Sint-Amelbergalaan/Schoolstraat/Hoogkamerstraat die je hierboven ziet, gecombineerd met Luizemarktje - Kruispunt Leie/Cauwerburg en Tekenaarslaan - Kruispunt Leie/Cauwerburg) zou er dan als volgt uitzien:
Volgens de gemeente Temse, ...
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
... en volgens de Fietsersbond afdeling Temse (veel veiliger voor fietsers natuurlijk):
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
Laat de commentaren maar komen ...
(Aanpassing 18-09-2014: Foutje in tekening verbeterd.)
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-05-2017 12:00:14; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6335 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-09-2014 21:48:45 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op die vergadering van 17 september 2014 is gebleken, dat De Lijn niet te vermurwen is en zijn bushaltes absoluut wil hebben zoals ze op het oorspronkelijk plan staan. De vier halteplaatsen zoals ze nu zijn, achteraan in de Schoolstraat en in de Sint-Amelbergalaan, zullen verdwijnen en vervangen worden door een bushalte ongeveer waar nu het Luizemarktje is, en een tweede bushalte in de Schoolstraat schuin daar tegenover.
Terug naar af dus op dat stukje. De punten van 2 tot 12 van het vorig voorstel hierboven vervallen noodgedwongen en worden vervangen door iets nieuws. Ik heb namelijk een nieuw voorstel, nog altijd veiliger voor fietsers.
Eerst nog even tonen hoe de gemeente Temse oorspronkelijk de herinrichting van dit kruispunt ziet:
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
En hieronder is een nieuw voorstel dat nog altijd minder onveilig is voor fietsers, en met de bushaltes naar de wens van De Lijn:
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
Wat is er nu gewijzigd en aangepast?
- Rechts onderaan, de aansluiting met de Leie, is ook hier aangepast zoals het hier al besproken is.
- De bushaltes staan dus zoals op het oorspronkelijk plan.
- De parkeerstrook in de Schoolstraat voor de moskee verdwijnt. Veel nut zal die toch niet hebben, omdat ze ligt voor de oprit van de parking van de moskee en voor nog een garagepoort.
- Ook een piepklein gepland plantsoentje naast die parkeerstrook verdwijnt.
- Daardoor kan de rijbaan van de Schoolstraat een knik maken ter hoogte van de afslag naar de Leie. Aangezien in de Hoogkamerstraat een gelijkaardige knik in de rijbaan ligt kan dat geen bezwaar zijn voor de bussen van De Lijn of voor andere voertuigen.
- De rijbaan van de Schoolstraat blijft even breed als op het oorspronkelijk plan.
- Door die knik kan het fietspad, dat van achter de bushalte richting Schoolstraat gaat, verder inspringen en in rechte lijn komen met de rijbaan van de Schoolstraat. Er is geen doodlopend einde meer tegen het voetpad.
- Dit fietspad is tevens verbreed van 1,50 meter tot 1,75 meter, zoals aanbevolen wordt door het Vademecum Fietsvoorzieningen.
- Dit fietspad is verhoogd aangelegd tot halfweg de oversteek van de afslag naar de Leie. De voertuigen die afslaan naar de Leie en over dat fietspad moeten rijden moeten dus een (afgeschuinde) drempel nemen waardoor het fietspad beter opgemerkt wordt.
- In de Schoolstraat houdt het fietspad op na de knik in de rijbaan. Automobilisten kunnen de fietsers goed zien die van op het fietspad rechtdoor rijden en waaraan ze voorrang van rechts moeten verlenen (wegcode artikels 12.3.1 en 12.4).
- De haaientanden voor de voertuigen die uit de Leie komen kunnen nu dichter bij de Schoolstraat geplaatst worden, waardoor die bestuurders meer zicht hebben op het verkeer in de Schoolstraat.
- Aan de overkant van de rijbaan begint het fietspad van de Schoolstraat richting Hoogkamerstraat na de knik in de rijbaan. Fietsers rijden daar gewoon rechtdoor naar het fietspad. Het verkeer dat de rijbaan volgt moet een bochtje maken, wat de snelheid zal drukken en de verkeersveiligheid ten goede komt.
Dat zijn dus 12 nieuwe puntjes, die de 12 van hierboven vervangen. Vanaf punt 13 blijft alles zoals het was.
De volledige herinrichting van de twee kruispunten (Sint-Amelbergalaan/Schoolstraat/Hoogkamerstraat die je hierboven ziet, gecombineerd met Luizemarktje - Kruispunt Leie/Cauwerburg en Tekenaarslaan - Kruispunt Leie/Cauwerburg) zou er dan als volgt uitzien:
Nogmaals volgens de gemeente Temse, ...
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
... en volgens de Fietsersbond afdeling Temse (nog altijd veel veiliger voor fietsers natuurlijk):
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
Wat zou hier nu weer "niet kunnen"
((Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-05-2017 12:03:33; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|

|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|