|
Herinrichting kruispunt Wilfordkaai/Consciencestraat |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-02-2022 08:12:08 Onderwerp: |
|
|
|
|
Om nog even terug te komen op dit "verlengde fietspad" ...
Het betonnen fietspad, dat voorheen eindigde aan de rand van dit "vluchtheuveltje", is nu immers verlengd in zigzagvorm, met de fietspadmarkering volgens artikel 74 van het verkeersreglement :
Citaat: |
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
|
Het einde van het fietspad is nu dus verplaatst naar de plaats waar de fietspadmarkering stopt.
Ik vraag mij af waarom dat fietspad verlengd is, en waarom dat in zigzagvorm gedaan is.
- Het geeft mij de indruk, dat men fietsers wil "opzij doen rijden" voor auto's die daar zouden kunnen geparkeerd worden.
- Het geeft aan automobilisten de indruk, dat ze tot tegen die "zigzag" kunnen parkeren. Fietsers moeten daar maar opzij om plaats te maken voor geparkeerde auto's.
MAAR ...
In artikel 24.2° van het verkeersreglement staat :
Citaat: |
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
...
2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden; |
Het einde van die "zigzag" is nu zonder enige twijfel "de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden". Het is dus verboden om te parkeren, zelfs om even stil te staan, op minder dan 5 meter van die plaats.
Nu begrijp ik nog minder waarom dat fietspad verlengd is, en waarom dat in zigzagvorm gedaan is.
Toch niet om fietsers te beschermen tegen vallende voorwerpen van de bouwwerf die daar toevallig is?
Ik heb aan de politie gevraagd of hier nu geen auto's mogen stilstaan en parkeren op minder dan 5 meter van het einde van die zigzag. De politie antwoordde dat ik het reglement niet hoef uit te leggen en vond dat negatieve kritiek op het verkeersbeleid ... Als ik dus ongelijk had, zou de politie dat zeker met veel plezier gezegd hebben, maar blijkbaar heeft ze zelf niet gedacht aan de wettelijke gevolgen van deze zigzagverlenging van het fietspad . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-03-2022 16:54:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
In verband met de combinatie van het linkse gebodsbordD9 en het rechtse verbodsbordC11 voor fietsers, op dezelfde plaats op de openbare weg van de Wilfordkaai, heb ik de mening eens gevraagd van verkeerskundige Erik Caelen, aan de hand van deze foto (klik om te vergroten).
Dit is letterlijk zijn antwoord.
Citaat: |
De foto geeft maar een beperkt beeld. Ik ben eventjes op google street view gaan kijken, maar daar is de oude situatie nog opgenomen.
Volgens de signalisatie die ik kan zien op de foto zijn de borden D9 en C11 met elkaar conflicterend. Verbodsborden moeten worden nageleefd als deze rechts van bestuurders zijn aangebracht. Het bord D9 verplicht dan weer om de fietsers en de bromfietsen klasse A het aldus aangeduide deel van de openbare weg te volgen.
Het eerste bord C11 links op de foto lijkt mij eveneens overbodig, een gemarkeerd fietspad mag immers alleen gevolgd worden als deze rechts in de rijrichting is aangebracht. De asmarkering (de onderbroken witte streep die de rijbaan in twee rijstroken verdeeld) suggereert dat er ter hoogte van het fietspad mag ingehaald worden, maar het links inhalen bij het naderen van een oversteekplaats is verboden. Het is mij ook niet duidelijk waarom deze asmarkering dan weer wordt onderbroken net voor de brug tot net daarachter. Want daardoor wordt het stilstaan op de rijbaan net voor en net achter de brug toegelaten. Om het parkeren dan weer te verbieden heeft de wegbeheerder E1 borden geplaatst, terwijl de wegcode bepaalt dat het parkeren onder een brug verboden is.
Op het eerste gedeelte van het fietspad D9, links op de foto langsheen de gevel van het huis, is er geen plaats afgebakend voor de voetgangers, terwijl het bord D9 voorziet dat er een deel links is voorbehouden voor voetgangers.
Maar nogmaals, deze analyse werd gedaan op basis van wat op de foto zichtbaar is. |
Hij beperkt zich niet tot de twee verkeersborden zoals ik het vroeg, maar hij bekijkt zelfs het hele plaatje en is blijkbaar nog veel strenger dan ik voor al de foute verkeersingrepen. Gelukkig weet Erik Caelen niet dat er buiten de foto nog heel wat meer fouten tegen goed verkeersbeleid zouden op te merken zijn .
Nu wacht ik nog wat op het antwoord van het Agentschap Wegen en Verkeer, op de vraag die ik op 25 december 2021 gesteld heb, of de "fietsgeleiding" wel overeenkomstig hun dienstorder hier dwars over de rijbaan is aangebracht. Ik vind dat hun antwoord abnormaal lang wegblijft. Zitten ze er misschien zelf mee in de rats? Binnenkort stuur ik hen in alle geval een herinnering als er geen antwoord komt . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-07-2022 19:54:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
Voor wie het niet moest weten, Temse is een echt fietsparadijs!
Dat staat toch in het infoblad van Temse, "Thuis in Temse", van juni 2022 (klik om te vergroten).
Als ze het zelf zeggen, zal het wel waar zijn, zeker? Bij nader nalezen gaat het echter voornamelijk over de natuurgebieden en over de jaagpaden van de Vlaamse Waterweg langs de Schelde en de Durme ... zolang die nog bestaan ...
Het gaat dus niet over het fietsparadijs in winkelstraten zoals de Pastoor Boelstraat en de Kouterstraat of op fietspaden zoals op Cauwerburg of in de Doornstraat. Het gaat ook niet over de fietsparadijselijkheid van nieuwe woonwijken zoals de Stripfigurenwijk. Het gaat evenmin over de fietsparadijselijke aanleg bij de laatste herinrichtingen zoals op de Burgemeester Achiel Heymanstraat of hier op de Wilfordkaai. Daar fiets je echt niet voor je plezier ...
Hier is Temse is eerder een fietsverkeersbordenparadijs ...
Dat bewijst dit bestaande fietsverkeersbordenbos, waarvan de paaltjes zo "geplant" zijn dat fietsers ze moeilijk kunnen ontwijken op dit zeer fietsonvriendelijk met rechte hoeken ontworpen fietspad.
Sommige verkeersborden kijken zelfs al een heel andere richting uit dan de bedoeling is, waarschijnlijk door onvermijdelijke aanvaringen van fietsers.
Om duidelijk te maken hoe ingewikkeld het hier voor fietsers wel ontworpen is, heeft de gemeente Temse er nu nog een bordje bij geplaatst dat niet in de wegcode is terug te vinden.
Dat is voor het geval dat je niet moest weten wat er bedoeld wordt met het stippellijntje dwars over de rijbaan, dat evenmin in de wegcode is terug te vinden ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-04-2023 20:08:46 Onderwerp: |
|
|
|
|
Toevallig, samen met onze vergadering van 24 april 2023 was er gelijktijdig ook een gemeenteraad, waarop een vraag gesteld werd over het slecht ontwerp voor fietsers op de Wilfordkaai ter hoogte van de Temsica. Je kunt deze vraag en antwoord beluisteren op Youtube juist vanaf een uur na het begin van deze vergadering, dus vanaf minuut 1:00:00.
Er wordt voorgesteld om de fietszone verder te trekken voor de Temsica, ongeveer tot aan de Scheldebrug. Dus eigenlijk hetzelfde wat wij op 8 december 2021 gevraagd hebben aan alle leden van het schepencollege van Temse, toen er begon gesproken te worden over de fietszone in het centrum van Temse, terwijl de werken aan de Wilfordkaai bijna klaar waren.
Op die vraag van ons hebben we toen op 24 december 2021 antwoord gekregen. In dat antwoord staat letterlijk:
Citaat: |
Wanneer de fietszone opgeschoven wordt, mag er verder geen aparte fietsinfrastructuur voorzien worden (dus geen markering over het kruispunt en geen apart fietspad voorbij het kruispunt richting Nijsstraat). |
Het was dus duidelijk, dat men niet meer terug kon nu dat armzalige fietspad voor de Temsica (+ het stukje onooglijk smal voetpad) en dat stukje fietspad doorheen het voetpad aan de andere kant van het kruispunt reeds was aangelegd.
Het idee voor de fietszone is pas gekomen op het moment dat de aanleg van deze fietspaden niet meer kon teruggedraaid worden. Daarom kan er op het kruispunt van de Consciencestraat en de Wilfordkaai geen fietszone (meer) komen, en begint (of eindigt) de fietszone in de Consciencestraat juist voor het kruispunt met de Wilfordkaai, en begint (of eindigt) de fietszone op de Wilfordkaai ter hoogte van het stukje fietspad op de Wilfordkaai, ten westen van de Consciencestraat. Een rare situatie, waarop ik hier gedeeltelijk de aandacht vestig.
Dat is de enige reden waarom de fietszone daar niet (meer) kan uitgebreid worden!
Al de rest is zever, gezever!
Wat wordt er verder zoal geantwoord op deze gemeenteraad?
- De huidige situatie is niet ideaal, maar toch beter dan ze voorheen was.
Daar ben ik niet zo zeker van. In de vroegere situatie, met de schuine fietsoversteekplaats, hadden fietsers geen problemen met manoeuvreren om op het fietspad aan de overkant te komen. Het is toch opvallend dat men nu teruggrijpt naar een schuine oversteekplaats, terug naar vroeger dus toen de situatie niet beter was?
- De situatie is uitvoerig besproken met de Fietsersbond in oktober vorig jaar, dus in 2022. Je kunt dit lezen "in het verslag van de Fietsersbond van begin oktober vorig jaar". Er komt terug een schuine fietsoversteek zoals in het verleden.
Toen is ons inderdaad op het overleg van 4 oktober 2022 (waarvan we het verslag vandaag 25 april 2023 nog altijd niet ontvangen en dus niet gelezen hebben) gezegd dat er een schuine fietsoversteekplaats zal komen, dichter tegen de brug. Dat is het enige wat kan "verbeterd" worden aan de huidige toestand. Tot zover de uitvoerige bespreking.
Op deze gemeenteraad is gezegd dat dit zal uitgevoerd worden na het bouwverlof van dit jaar (2023).
- Het plan zoals het nu is uitgevoerd is in het verleden met verschillende mensen doorgesproken, ook met de Fietsersbond. Al die plannen zijn op een commissie geweest en besproken, ook met mensen zoals leden van de Fietsersbond. Zij wisten hoe het er nu uitziet.
Dat plan is met ons een eerste keer besproken op het overleg op maandag 16 september 2019, nadat het was uitgelegd op de vergadering van de Commissie Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken en Mobiliteit van 23 april 2019. Tijdens dat overleg op 16 september 2019 hadden we een aantal opmerkingen, maar geen echt duidelijk plan met afmetingen (nooit gehad trouwens).
We kregen een eenvoudig plan met de pdf van het verslag van het overleg op 16 september 2019. Daarop brachten we een aantal voorstellen tot wijziging aan, die we met al onze opmerkingen met een e-mail op 3 november 2019 medegedeeld hebben aan onze schepen van mobiliteit en aan de fietsambtenaar. In januari 2020 beloofden de leden van het schepencollege ons met onze opmerkingen rekening te houden in de mate van het mogelijke.
De werken zijn dan begonnen in september 2021. Tijdens de werken ben ik verschillende keren ter plaatse geweest om telkens vast te stellen dat met onze voorstellen helemaal geen rekening werd gehouden. Daarom stuurden we op 17 oktober 2021 een e-mail naar de schepen van mobiliteit en naar de mobiliteitsdienst, met een herinnering aan onze eerste e-mail van 3 november 2019, waarop we onze bezwaren nogmaals uitdrukten tegen de "fietsgeleiding" met twee hoeken van 90°. We meldden terloops de onzin om deze "fietsgeleiding" in de twee richtingen te gebruiken. Midden november 2021 kwam het antwoord van het schepencollege enkel op onze terloopse opmerking! De "fietsgeleiding" zou maar in één richting mogen gebruikt worden, en de haaientanden aan de kant van de Consciencestraat zouden verwijderd worden. Maar ... die haaientanden staan er nu nog altijd ...
Pas hierna zijn onze wijzigingen voorgesteld door de komst van de fietszone, en nu komt deze vraag op de gemeenteraad ...
- De fietsstraat doortrekken zou het zeer onveilig maken voor fietsers door het verkeer vanaf de Rik De Rycklaan richting Wilfordkaai. De Rik De Rycklaan is in ons mobiliteitsplan opgenomen als een ontsluitingsweg van het centrum van Temse.
Is dan ook niet de Wilfordkaai en de Nijsstraat, als verlengde daarvan, opgenomen in het mobiliteitsplan als ontsluitingsweg van het centrum van Temse? Is het dan wel verstandig geweest om daar een fietszone van te maken?
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-06-2023 15:48:18 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit artikel stond in Het Nieuwsblad van zaterdag 3 juni 2023 (klik om te vergroten).
Dit artikel staat ook op de website van die krant.
Wat heeft die race met de Waterbus te maken met dit kruispunt Wilfordkaai/Consciencestraat? Misschien meer dan je denkt.
Hoe komt het dat het fietspad en het voetpad voor de Temsica zo benepen zijn? dat heb ik hier reeds verklaard:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
... de rijbaan is in zijn geheel opgeschoven naar de woningen toe. Daardoor ... is er tegen de woningen veel minder plaats over voor het voetpad en het fietspad. Er is wel plaats bijgekomen voor een voetpad tussen de rijbaan en de parking, maar wat hebben we daaraan?
... |
Ja, wat hebben we daaraan, aan dat voetpad tussen de rijbaan en de parking? Wat denk je van de volgende gedachtengang.
Staat in het krantenartikel hierboven niet dat het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust altijd de boot afhield (wat een woordspeling ) omdat ze van oordeel zijn dat de Waterbus te veel tijd zou verliezen door onder de Temsebrug te varen?
Hoopt Temse het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust van gedacht te doen veranderen door de Waterbus te laten afmeren voor de brug, in de omgeving van het bedrijf Belgomine, zonder tijdverlies? Waarom zou anders deze proefvaart uitgevoerd zijn om te testen of er ook voor de Scheldebrug kan aangemeerd worden? Zie dit artikel op de website van Het Laatste Nieuws.
En als de Waterbus hier zou kunnen aanmeren, moet er natuurlijk een voetpad zijn zodat alle passagiers de aanlegsteiger kunnen bereiken vanaf de parkeerplaats waar ze hun auto's achterlaten.
Vandaar dat voetpad tussen de rijbaan en de parking.
Vandaar het opschuiven van de rijbaan.
Vandaar geen plaats meer voor een deftig voetpad en fietspad langs de kant van de Temsica.
Vandaar de slechte toestand voor fietsers zoals hij nu is aan dit kruispunt Wilfordkaai/Consciencestraat.
Ik heb helemaal niets tegen de Waterbus, integendeel zelfs. Maar zou ze op deze wijze een rol kunnen gepeeld hebben in deze slechte toestand voor fietsers?
Als deze gedachtengang helemaal verkeerd is, kan dan misschien iemand mij uitleggen waartoe dat voetpad tussen de rijbaan en de parking dan wel dient? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|