|
Fietspad Spoorlijn 54 - Sint-Niklaas-Mechelen |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-12-2016 15:35:53 Onderwerp: |
|
|
|
|
Tot nu toe was de kans klein om in Sint-Niklaas een fietstunnel in de Damstraat te krijgen onder de oostelijke tangent. Maar ondertussen zijn de meningen gekeerd, en is het nu zo goed als zeker dat er ofwel een brug, ofwel een tunnel komt voor fietsers en voetgangers. Dat blijkt althans uit dit nieuwsbericht op TVOost en uit dit artikel op de website van Het Laatste Nieuws:
Citaat: |
SINT-NIKLAAS 10/12/2016 - 03u40
Damstraat krijgt tunnel of brug bij oostelijke ringweg
De Vlaamse regering heeft vrijdag opnieuw een belangrijke stap gezet in de realisatie van de oostelijke ringweg, die een nieuwe verbinding zal vormen tussen de E17 en de N70 in Sint-Niklaas.
Ze gaf gisteren groen licht voor het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de oostelijke ringweg. Het plan wordt nu nog 30 dagen voorgelegd voor advies aan de raad van state, daarna is het definitief. Tijdens het openbaar onderzoek werden 63 bezwaarschriften ingediend. Op basis daarvan zijn er nog aanpassingen gebeurd. De meest opvallende is dat er nu wél een zachte verbinding komt aan de Damstraat, die door de oostelijke ringweg wordt doorgeknipt. In het plan wordt nu een verbinding vastgelegd voor voetgangers en fietsers, ofwel via een tunnel onder ofwel via een brug over de ringweg.
"Op die manier blijft een belangrijke oost-westverbinding in stand", stelt Vlaams parlementslid Jos De Meyer (CD&V). "Dit is opnieuw een belangrijke stap in de uitvoering van de gewenste verkeersstructuur in Sint-Niklaas."
Ook schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA) denkt er zo over. "Als binnen 30 dagen dit GRUP definitief is, kunnen de nodige onteigeningen van start gaan. In het slechtste scenario duurt dat drie jaar, maar dat moet sneller kunnen. Daarvoor zijn immers al middelen voorzien in de begroting. We zijn ook heel blij dat bij de behandeling van de bezwaren duidelijk werd dat er een oplossing voor de Damstraat nodig is. Dat de burgers hierin gehoord worden én dat het planologisch is ingetekend, is een grote opsteker."
(JVS) |
Dat is goed nieuws voor de omwonenden, maar biedt ook perspectieven voor een doorlopend fietspad langs deze oostelijke tangent naar Temse, zoals hierboven al uitgelegd is, door via de tunnel (als het een tunnel wordt) naar de andere kant van de oostelijke tangent te gaan.
Zo hebben wij het ook ingediend als voorstel bij het ontwerp van deze oostelijke tangent. Je kunt dat voorstel nog altijd hier downloaden.
We vinden nog altijd dat men deze gelegenheid niet mag laten voorbijgaan om het fietspad langs de oostelijke tangent door te trekken voorbij Eigenlo naar Temse.
(Aanpassing op 22-04-2017: Artikel HLN toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 22-04-2017 12:50:44; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-02-2017 18:32:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit algemeen artikel over "mobiliteit" geeft ook een overzicht van de "recordinvestering in fietspaden", zoals men dat noemt. Het stond in de Gazet van Antwerpen van woensdag 15 februari 2017 (klik om te vergroten):
Hoeveel van die 1,2 miljard euro er juist naar fietspaden gaat, kun je nergens uit opmaken. Als het echt het grootste deel moest zijn, dan zou dat wel triomfantelijk vermeld worden. Daarom vermoed ik dat het leeuwendeel wel in andere vervoermiddelen zal geïnvesteerd worden.
In alle geval blijkt uit het lijstje met fietsinvesteringen, dat de fietssnelweg tussen Sint-Niklaas en Temse langs spoorlijn 54 niet voor de nabije toekomst is ...
Het krantenartikel spreekt verder nog over "rechtsaf door rood voor fietsers" en over de diefstal van de fiets van onze minister van mobiliteit Ben Weyts, juist als hij er een statement van wou maken dat hij per fiets gekomen was naar de persconferentie over de "forse investeringen". Je moet maar tegenslag hebben.
Deze artikels staan ook op de website te lezen van de Gazet van Antwerpen: de 1,2 miljard investeringen, het rechtsaf door rood en de diefstal van de fiets van Ben Weyts, dit laatste met een filmpje. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-02-2018 19:54:28 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het fietspad langs de spoorlijn komt steeds meer in beeld. Na de "wildste dromen" van onze schepen van mobiliteit, lezen we dit op de website van N-VA Temse:
Citaat: |
N-VA vraagt om 'missing link' langs de fietssnelweg tussen Sint-Niklaas en Temse prioritair weg te werken.
Op 9 februari 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeer
De provincie Oost-Vlaanderen wil langs de spoorlijn L54 een fietssnelweg realiseren tussen Sint-Niklaas en Temse. De missing link van de fietssnelweg bevindt zich in Temse en het dossier sleept al jaren aan. Provincieraadslid Magda Haentjens (N-VA) vroeg tijdens de commissie aan de bevoegde gedeputeerde naar een stand van zaken.
'Gezien de onveilige situatie voor de fietsgebruikers kan dit dossier niet uitgesteld worden. Bij de herinrichting van de N16 enkele jaren geleden is het fietspad langsheen de N16 geschrapt maar nooit vervangen door een volwaardig alternatief. Het fietspad langsheen de spoorlijn 54 van Temse naar Sint-Niklaas werd vooropgesteld als vervanging van het traject langs de N16 maar de realisatie van het tracé laat op zich wachten', aldus Magda Haentjens.
Uit het antwoord van de gedeputeerde blijkt dat er momenteel twee tracés op tafel liggen: een tracé uitgewerkt door de Fietsersbond waar er twee ondertunnelingen nodig zijn en een alternatief tracé waar er slechts één ondertunneling nodig is. De provincie heeft een tijdje terug aan het gemeentebestuur van Temse en het stadbestuur van Sint-Niklaas laten weten dat ze bereid zijn om een onderzoek uit te voeren naar het meest aangewezen tracé op voorwaarde dat er duidelijkheid bestaat over het aankopen van de gronden die gelegen zijn op het tracé. Voor de realisatie van dit tracé zullen er onteigeningen nodig zijn en vooralsnog is er geen duidelijkheid over welke overheid deze financiering op zich zal nemen.
'Fietssnelwegen worden voor 100% gesubsidieerd (50 % door de provincie en 50 % door Vlaanderen). Concreet treedt de provincie op als initiatiefnemer, bouwheer en financierder. De provincie voorziet echter geen financiering om gronden aan te kopen, enkel om de fietssnelwegen aan te leggen. Het is duidelijk dat dit dossier op gemeentelijk niveau blijft steken daar onze coalitiepartner niet bereid is om financiële middelen te voorzien om de gronden aan te kopen ondanks initiatieven van schepen Truyman (N-VA). Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft echter een herziening van de Vlaamse subsidiëring voor ogen waarbij ook het aankopen van de gronden subsidieerbaar zou worden. Zo komt er mogelijk toch nog een oplossing en vooruitgang in het dossier', besluit Haentjens. |
(Op de website staan afbeeldingen.)
- Het tracé uitgewerkt door onze Fietsersbondafdeling bevat inderdaad twee "ondertunnelingen", maar dat zijn in feite onderdoorgangen (A en B op onderstaand schema) onder de nog aan te leggen op- en afritten van de E17. Het kost dus bijna geen moeite en geld om die te voorzien tijdens de aanleg van de oostelijke tangent van Sint-Niklaas.
- Voor zover ik weet bevat het "alternatief tracé waar er slechts één ondertunneling nodig is" een te boren tunnel onder de spoorweg. En dat zal wel technisch heel wat moeilijker zijn en veel meer geld kosten, veronderstel ik.
Maar wat mij betreft mag men gelijk welke oplossing kiezen, als dat fietspad er maar komt.
We weten al lang, dat dit fietspad 'tegengehouden' wordt door het gemeentebestuur van Temse, omdat het idee van het fietspad langs de spoorlijn van onze Fietsersbondafdeling komt, en bijgevolg geen burgemeester of schepen hiervan nog alleen "de eer" kan opstrijken. Maar nu blijkt er zelfs geen overeenkomst te bestaan tussen de coalitiepartners in het gemeentebestuur ... waarvan fietsers dan maar de gevolgen moeten dragen. Triestig
De gemeenteraadsverkiezingen komen dichterbij ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|