|
Fietspad Spoorlijn 54 - Sint-Niklaas-Mechelen |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-03-2016 11:52:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, dinsdag 8 maart 2016, staat alweer iets anders in de Gazet van Antwerpen. Het belangrijkste staat opnieuw op het einde van het artikeltje, in de voorlaatste zin: "Een onderzoek naar de haalbaarheid om op termijn een fietspad te creëren langs de spoorlijn tussen Eigenlo en het centrum van Temse, als aansluiting met de tangent, is wenselijk." (In het artikel staat 'Eigenlijk' in plaats van 'Eigenlo', maar dat zal wel een foutje zijn, aangebracht door een automatische "spellingchecker" .)
(Klik om het artikel te vergroten)
De gemeente Temse doet toch wel zwakjes een poging om een fietsverbinding Sint-Niklaas — Temse langs de spoorlijn te krijgen ... een "onderzoek naar de haalbaarheid" en "op termijn" ... ...
Hier op dit forum kun je zien hoe de Oostelijke Tangent in Temse zal lopen in de omgeving van de E17 en de Schoenstraat. Reeds in oktober 2010 onderzochten we daar de haalbaarheid om het fietspad samen met de Oostelijke Tangent door te trekken richting Temse. Zoals je daar kunt zien, zou het doortrekken van het fietspad tot in de Schoenstraat voldoende zijn. Vanaf daar zullen fietsers veilig verder kunnen als de Oostelijke Tangent en bijhorende werken zullen verwezenlijkt zijn.
Nu we meer zicht krijgen op de volledige Oostelijke Tangent, blijkt dat het echt niet zo moeilijk is om het fietspad reeds tijdens de aanleg, dus niet op termijn door te trekken tot in de Schoenstraat. Waar nu de Schoenstraat onder de E17 door gaat, zal de Oostelijke Tangent dat in de toekomst doen.
Hier zal de oprit richting Antwerpen en de afrit vanuit richting Gent van de Oostelijke Tangent onder de E17 gaan.
Dit wordt dezelfde Oostelijke Tangent richting Sint-Niklaas, via de tunnel onder Eigenlo.
Naast de rijbaan, tussen de steunzuilen en de schuine muur van 45°, is voldoende plaats om een tweerichtingsfietspad aan te leggen, in de richting Temse ...
... of in de richting Sint-Niklaas.
De breedte op grondniveau is 2,90m, maar door de schuine muur kan de doorgang breder gemaakt worden door het fietspad wat hoger aan te leggen. Elke cm hoger wordt de doorgang tegelijkertijd een cm breder. Bij 60cm verhoging kan een tweerichtingsfietspad aangelegd worden van 3m breed, met een schrikstrook van 0,5m breed langs de kant van de steunzuilen. Een schrikzone is overbodig naast de schuine muur.
Langs de steunzuilen is die schrikzone zeker nodig, om de bruikbare breedte van het fietspad niet te verminderen en omdat het begin van de onderdoorgang van de E17 aan beide kanten bijna 25cm versmald wordt door afvoerpijpen van de E17, zowel in de richting van Temse, ...
... als in de richting van Sint-Niklaas.
Tot nu toe is altijd verklaard dat het onmogelijk is om een fietspad samen met de Oostelijke Tangent onder de E17 te krijgen, maar is ooit deze mogelijkheid onderzocht?
Het blijkt dus wel mogelijk te zijn. Hoe zou het fietspad nu kunnen verlopen tussen Eigenlo en de Schoenstraat?
Ten zuiden van Eigenlo kan het fietspad beginnen langs de oostelijke kant van de spoorlijn. Vanaf daar sluit het aan op de Oostelijke Tangent die uit de tunnel komt, ongeveer op dezelfde wijze als dat gebeurt langs de noordelijke kant in de richting van Sint-Niklaas (klik telkens voor een grotere tekening).
Op Eigenlo zullen fietsers wel de spoorlijn en Eigenlo zelf moeten oversteken, maar ... misschien ook niet (blijf verder lezen ) ...
Het fietspad volgt de Oostelijke Tangent gelijkvloers tot naast de stijgende afrit vanuit Antwerpen van de E17 waar die voldoende hoog gestegen is om er onderdoor te gaan met een fietstunnel (A).
Verder gaat het dus samen met Oostelijke Tangent onder de E17, en dan met een tweede fietstunnel (B) naar de Schoenstraat. Daar zijn we waar we moeten zijn.
Deze fietstunnels kunnen eenvoudig gebouwd worden tijdens de aanleg van de Oostelijke Tangent. Alles kan binnen de planningszone gehouden worden zonder bijkomende onteigeningen. Echte technische moeilijkheden of andere onoverkomelijke bezwaren zijn er zeker niet. De kostprijs zal te verwaarlozen zijn in verhouding tot de prijs van de volledige Oostelijke Tangent, en zal zeker een veelvoud minder zijn dan wanneer een dergelijk fietspad achteraf (... op termijn ... ) zal moeten aangelegd worden!
Het kan zelfs nog beter!
Sint-Niklaas spant zich in om in de Damstraat een ondertunneling te krijgen van de Oostelijke Tangent voor fietsers en voetgangers. Het is niet zeker dat die tunnel er komt, maar als hij er komt kan het fietspad langs de Oostelijke Tangent in dezelfde tunnel onder de Oostelijke Tangent doorgaan om tussen de Damstraat en Eigenlo langs de andere kant van de Oostelijke Tangent te verlopen.
Links de Oostelijke Tangent zoals die ontworpen is, met afgesloten Damstraat en onnodig korte bocht van 90° in het fietspad. Rechts ons voorstel, met tunnel in de Damstraat onder de Oostelijke Tangent, waarin tevens het fietspad van plaats wisselt met de Oostelijke Tangent.
We hebben tegelijkertijd de bochten van het fietspad wat geleidelijker en fietsvriendelijker uitgevoerd. Mogelijk zal de helling van het fietspad ten noorden van de Damstraat te fel zijn, maar dan kan aan de Damstraat worden aangesloten langs de stippellijn, wat hoger op de tunnelhelling.
Op Eigenlo kan dan het fietspad samen met de Oostelijke Tangent door de tunnel onder Eigenlo en aansluiten op het fietspad langs de zuidkant van Eigenlo. Het fietspad hoeft daarbij niet zo diep onder Eigenlo te gaan als de rijbaan, waardoor de hellingen minder fel kunnen zijn. Een afscherming tussen het fietspad en de rijbaan in de tunnel is wel wenselijk, voor de veiligheid, de gezondheid, het lawaai, ...
Fietsersbond Temse gaat in alle geval dit voorstel indienen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-12-2016 15:35:53 Onderwerp: |
|
|
|
|
Tot nu toe was de kans klein om in Sint-Niklaas een fietstunnel in de Damstraat te krijgen onder de oostelijke tangent. Maar ondertussen zijn de meningen gekeerd, en is het nu zo goed als zeker dat er ofwel een brug, ofwel een tunnel komt voor fietsers en voetgangers. Dat blijkt althans uit dit nieuwsbericht op TVOost en uit dit artikel op de website van Het Laatste Nieuws:
Citaat: |
SINT-NIKLAAS 10/12/2016 - 03u40
Damstraat krijgt tunnel of brug bij oostelijke ringweg
De Vlaamse regering heeft vrijdag opnieuw een belangrijke stap gezet in de realisatie van de oostelijke ringweg, die een nieuwe verbinding zal vormen tussen de E17 en de N70 in Sint-Niklaas.
Ze gaf gisteren groen licht voor het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de oostelijke ringweg. Het plan wordt nu nog 30 dagen voorgelegd voor advies aan de raad van state, daarna is het definitief. Tijdens het openbaar onderzoek werden 63 bezwaarschriften ingediend. Op basis daarvan zijn er nog aanpassingen gebeurd. De meest opvallende is dat er nu wél een zachte verbinding komt aan de Damstraat, die door de oostelijke ringweg wordt doorgeknipt. In het plan wordt nu een verbinding vastgelegd voor voetgangers en fietsers, ofwel via een tunnel onder ofwel via een brug over de ringweg.
"Op die manier blijft een belangrijke oost-westverbinding in stand", stelt Vlaams parlementslid Jos De Meyer (CD&V). "Dit is opnieuw een belangrijke stap in de uitvoering van de gewenste verkeersstructuur in Sint-Niklaas."
Ook schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA) denkt er zo over. "Als binnen 30 dagen dit GRUP definitief is, kunnen de nodige onteigeningen van start gaan. In het slechtste scenario duurt dat drie jaar, maar dat moet sneller kunnen. Daarvoor zijn immers al middelen voorzien in de begroting. We zijn ook heel blij dat bij de behandeling van de bezwaren duidelijk werd dat er een oplossing voor de Damstraat nodig is. Dat de burgers hierin gehoord worden én dat het planologisch is ingetekend, is een grote opsteker."
(JVS) |
Dat is goed nieuws voor de omwonenden, maar biedt ook perspectieven voor een doorlopend fietspad langs deze oostelijke tangent naar Temse, zoals hierboven al uitgelegd is, door via de tunnel (als het een tunnel wordt) naar de andere kant van de oostelijke tangent te gaan.
Zo hebben wij het ook ingediend als voorstel bij het ontwerp van deze oostelijke tangent. Je kunt dat voorstel nog altijd hier downloaden.
We vinden nog altijd dat men deze gelegenheid niet mag laten voorbijgaan om het fietspad langs de oostelijke tangent door te trekken voorbij Eigenlo naar Temse.
(Aanpassing op 22-04-2017: Artikel HLN toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 22-04-2017 12:50:44; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|